Hogyan szerezhetsz ügyfeleket a Google felől keresőoptimalizálás (SEO) segítségével? Mit jelent a keresőoptimalizálás konkrétan egy WordPress honlap esetében? Mik a legfontosabb teendőid?
Vegyük sorra a legfontosabb technikai beállításokat. A most következő írás azért hosszú, mert részletesen és pontosan szeretnék végigmenni az összes nélkülözhetetlen lépésen, és szeretném megmutatni, hogyan ellenőrizheted, hogy jó munkát végeztél-e.
WordPress használóknak készítettem az írást, és a WordPress kezelőfelületén fogunk dolgozni. Ha van egy WordPress weboldalad, és van rajta legalább egy blogbejegyzésed, készen állsz a kezdésre.
Ha még nincs cikked, akkor javaslom, hogy tedd félre egy órára ezt az írást, írj egy legalább 600 szavas szöveget, és utána folytasd a munkát. A WordPress weboldalak csak rajta közzétett tartalommal értékesek, ezért ebben az írásban arra is ki fogunk térni, hogyan kell keresőoptimalizálni egy cikket.
A SEO-nak magyarul keresőoptimalizálásnak három nagy területe van. Az első rész a honlap technikai beállításait jelenti. Erről szól az 1. és a 2. szakasz. A második a tartalom, írások, cikkek keresőoptimalizálásáról szól, ezt tárgyalja a 3. szakasz. A 4. szakasz a linképítésről szól. Az 5. szakaszban arról lesz szó, mikor jönnek az eredmények. Végül a 6. szakaszban további olvasmányokat ajánlok.
Jelentkezz be a saját oldaladra, és haladj velem közösen.
1. Alapvető beállítások a vezérlőpulton
A vezérlőpulton három dolgunk van.
1. 1. Keresőmotor láthatóság
Súlyos hiba, ha a weboldalunkról kitiltjuk Google-t. Tehát a vezérlőpultban válaszd a Beállítások > Olvasás szakaszt, és ott győződj meg róla, hogy a Keresőmotor láthatóság melletti kockában ne legyen pipa. Ezzel engedélyt adtál a Google keresőmotornak, a Bingnek és a Yahoonak, hogy bejárják az oldalad. Ezt a funkciót csak akkor használd, ha a honlapod tesztüzemmódban működik, és nem akarod, hogy a Google véletlenül meglássa.
1. 2. Közvetlen hivatkozások
Menj a Beállítások > Közvetlen hivatkozások szakaszba. A közös beállítások alatti listából válaszd ki a Bejegyzés címe lehetőséget. Ezzel elérted, hogy a bejegyzéseid URL-címei olvashatók legyenek. Például ahelyett, hogy premiumhonlap.hu/?p=123 jelenne meg a keresőben, azt fogod látni, hogy premiumhonlap.hu/olvashato-cim jelenik meg. Az olvasóid és a Google is olvassa az URL-címeket, tehát mindkettőnek a kedvére tettél máris.
Apropó: ha már megvolt az oldalad régebben, és most akarod módosítani a linkeket, akkor ne feledkezz meg az átirányításokról, és tudasd a Google-lel, hogy mi változott.
1. 3. Alapértelmezett kategória beállítása
Biztos észrevetted, hogy mások weboldalain rengeteg az “Uncategorized” vagyis “nem kategorizált” bejegyzés. A Google ennek láttán pont azt gondolja, amit az olvasó: hogy ennek semmi értelme.
Könnyedén elkerülheted ezt a hibát, ha már az első nap bevezeted a legfontosabb kategóriát a honlapodra. Irány a Bejegyzés > Kategória > Új kategória létrehozása szakasz. Itt add meg az egyik legfontosabb, átfogó kategóriáját az oldaladnak. Én például ezt honlapkészítésre állítottam. Ha véletlenül elfelejtek jól kategorizálni egy cikket, akkor is értelmes kategória alá sorolja majd a WordPress. Ha megvagy, mentsd le az új kategóriát, menj vissza a Beállítások > Írás oldalra, és állítsd át erre az alapértelmezett kategóriát.
Ezzel máris rengeteget tettél a tiszta, átlátható URL-ek létrehozásáért. Csak arra kell figyelned, hogy lehetőleg ritkán módosítsd ezeket, és ha módosítod, akkor mindig állíts be az átirányításokat.
2. A Google Webmester eszközök bekapcsolása és beállítása
A következő lépés az, hogy összekötjük a honlapunkat a Google Webmester eszközökkel. Ezt angolul Google Search Consolnak nevezik. A Webmester eszköz az egyik legfontosabb segítséged a keresőoptimamizálásban: nyomon követi a honlapod teljesítményét a keresőben, és jelzi, ha hibát talál a honlapodon. Ha van Gmail vagy Gsuit email-címed, akkor egyszerűen be tudsz lépni a kezelőfelületre. Már csak arra van szükséged, hogy összekapcsold a honlapodat a Webmester eszközökkel, vagyis igazold, hogy jogosan férsz hozzá a honlapodról keletkezett adatokhoz.
A Yoast SEO ingyenes bővítmény teszi lehetővé, hogy kódolás nélkül is leigazoljuk a jogosultságunkat. A későbbiekben ezt a wordpress seo bővítményt még jócskán használni fogjuk. Telepítsd és aktiváld a Bővítmények > Új hozzáadása szakaszban. A bővítmény egyetlen hátránya, hogy angolul kell használnunk. De hogy mindent megtalálj benne, angolul is meg fogom adni a legfontosabb kifejezéseket, ahol erre szükség van. Először haladjunk végig a beállítás varázslón.
2. 1. Varázsló beállítása, összekapcsolás a Webmester eszközzel
Ha telepítetted és aktiváltad a bővítményt, irány a SEO > Dashboard > General szekció, amit a Vezérlőpult bal alsó sarkában találsz. Itt kapcsolhatjuk be a Beállításvarázslót vagyis a Configuration Wizard-ot. Kattints az Open Configuration Wizard-ra. Ekkor megjelenik egy másik képernyő, ahol szintén meg kell nyomni a Configure Yoast Seo gombot. És nézzük a lépéseket:
- Environment. Hogyan használod az oldalt, rejtetten vagy nyilvánosan? Ha az oldalad már nyitva van, és bárki láthatja az interneten, akkor válaszd az A lehetőséget.
- Site type. Válaszd ki, milyen típusú honlapod van: blog, online áruház, hírcsatorna stb.
- Company or Person. Ha egy személyben működteted, akkor válaszd a második opciót (person). Ha céges, akkor az elsőt (company), és add meg a nevüket (Kovács József vagy Szupervállalat KFT.)
- Social Profiles. Add meg az összes közösségi médiához tartozó oldalad linkjét.
- Post type visibility. Ezzel a beállítással szabályozhatod, hogy például a honlapon lévő fényképek önmagukban is elérhetők legyenek. Nem érdemes vele sokat foglalkozni, hagyd úgy, ahogy van, és menj tovább.
- Multiple authors. Több szerzője lesz az oldalnak? Ha igen, akkor válaszd az első lehetőséget.
- Google Search Console. Ezzel a lépéssel engedélyt adsz a bővítménynek, hogy összekapcsolja a honlapodat a Google Webmester Eszközökkel. Kapni fogsz egy Google Authetntification kódot, ezt illeszd be az ablakba, amit a bővítmény mutat neked, majd engedélyezd, hogy a Google fiókodon keresztül a YOAST leigazolja, hogy jogos tulajdonosa vagy a honlapnak.
Ezzel üzembe helyzted a Yoast bővítményt, és összekapcsoltad a honlapodat a Webmester eszközökkel. Jelentkezz be, és látni fogod, hogy a honlapod már leigazolt tulajdonként jelenik meg.
2. 1. 1. Webhelyverziók beállítása (www, http, https)
Ha bent vagy, akkor a legfontosabb dolgod, hogy meg kell adnod, hogy a weboldalad melyik verzióját használod. Vagyis add hozzá a Webmester eszközhöz a honlapod url-címét www előtaggal és anélkül is, majd mond meg neki, hogy melyiket használod a böngészőkben, és melyikre vezeted valójában az olvasókat. Ez azért fontos, hogy a Webmester eszközökben valóban azt lásd, ami a honlapodon történik.
Ha nem tudod, hogy mi az előnyben részesített verzió, akkor menj be a WordPress vezérlőpultba, és nézd meg a Beállítások > Általános > Honlap cím ablakokban található címeket. Ez jelzi a honlapod alapvető url-jét. Ezt add meg a Webmester eszközökben előnyben részesített verziónak.
2. 1. 2. Feltérképezési hibák elhárítása
A Webmester eszközök jelzi neked, ha a Google nem tudja bejárni, megismerni az oldalad, és jelzi, ha olyan URL-címeket talál, amelyek hibásak például, mert eltávolítottad őket. A Feltérképezés > Feltérképezési hibák menüpontban listázza neked ezeket az URL-címeket, és mutatja, hogy milyen hibakódot adott rá a weboldalad. A listázott elemek számát tartsd nullán, és minden esetben mond meg a Google-nak, hova irányítsa az olvasót. Ha például korábban volt egy vallalkozasom.hu/erdekessegek oldalad, és eltávolítottad, akkor irányítsd át ezt a címet egy másik releváns oldalra.
Ha az átirányítások hiányoznak, az olyan, amikor egy vak embernek átrendezed a fürdőszobáját, és nem szólsz neki. Akkor ő bemegy, leveri a fogmosópoharat, jogosan berág rád, és megmondja az összes barátjának, hogy egy tuskó vagy, és ne barátkozzanak veled. A Google is ezt fogja mondani rólad az olvasóknak.
2. 1. 3. Keresési forgalom
Ha most állítottad be először a Webmester eszközöket, egy ideig nem fogsz látni adatokat. A Googlenak szüksége van néhány napra, hétre, hogy adakat generáljon a honlapodról. Időnként térj vissza, és kezd el végignézni az összes menüpontot. A eszköz egyszerűen használható, végigvezet a legfontosabb teendőkön, és ami ennél is fontosabb, rengeteg információt ad neked arról, hogy milyen keresőszavakra hol helyezkedsz el a találati listákon.
A Webmester eszközökben a legfontosabb dolgokat elvégeztük. Most pedig irány vissza a honlapra, és fejezzük be a legfontosabb beállításokat.
2. 2. Főoldai SEO beállítások
Most nézzük meg a címlapot, a főoldalt. Itt meg kell adni egy sor fontos információt.
2. 3. A legfontosabb információk: cím és meta-leírás
Először menj a SEO >> Search Appearance szakaszhoz. Itt adod meg a két legfontosabb információt a honlapodról. Az első a <title> vagyis <cím> a honlapod fejében (SEÓ cím), a második a <meta> vagyis <leírás>, amely leginkább egy alcímre hasonlít (meta leírás). Ez a honlapod főcíme. Innen tudja a Google, hogy miről szól az oldalad. Írd be.
A honlapod címében és leírásában hasznos, ha megjelenik a legfontosabb kulcsszó, amelyre véleményed szerint keresnek azok, akiknek el szeretnél adni valamit. Ha esernyőket árulsz, legyen benne, hogy esernyő. Ha jeltolmács vagy, legyen benne, hogy jeltolmács vagy jelnyelv stb. De csak akkor tedd bele, ha tényleg benne van, erőltetni nem kell. És kifejezetten nem javaslom, hogy telepakold kulcsszavakkal. Hanem úgy írj, mintha élő embereknek írnál: a lényeg az érthetőség és az egyediség.
A meta adatok megadása alatt található a Knowledge Graph szekció. Semmiképpen ne hagyd üresen. Ezzel esélyed lesz arra, hogy egy napon egy olyan jobb oldali külön bejáratú dobozt kapj, mint a nagy cégek. Ha nincs spéci logód (ahogyan nekem sincs), fényképezd le a céged nevének feliratát, és tedd be azt képként.
2. 4. XML oldaltérképek
Minél jobban ismeri a Google az oldalad szerkezetét, annál jobban tudja ajánlani az olvasóknak. Ha ebben segíted, hálás lesz érte. Ehhez kellenek az oldaltérképek, amelyek megmondják a Google-nak, hogyan épül fel belülről az oldalad szerkezete: milyen cikkeket és oldalakat hol talál meg.
A YOAST magától létrehozza neked az oldaltérképeket, és elhelyezi őket egy külön URL címen. Menj be a SEO > General >> Features szekcióba, kattints az On gombra, hacsak nem áll már rögvest ebben a helyzetben. A bővítmény ekkor előállítja neked az oldaltérképedet.
A Your XML Sitemap melletti kérdőjelre kattintva megtalálod a „See the XML sitemap” feliratot. Erre kattintva máris látod a saját térképedet. Ha megvan, akkor lehetőséged van a Webmester eszközökben feltölteni ezeket, így még biztosabb lesz, hogy a Google megismeri a honlapod szerkezetét.
A feltöltést elvégezheted a Webmester eszközök Webhelytérképek szakaszban.
A weboldal legfontosabb technikai beállításainak ezzel a végére értünk. Persze további lehetőségek is vannak, tulajdonképpen mindig marad további piszkálnivaló egy honlapon. De ha az oldaladat már látja a Google, és megadtad neki a legfontosabb információkat, akkor innentől fogva a legtöbbet a jó minőségű és megfelelően optimalizált tartalommal tehetsz a vállalkozásod érdekében. Ez következik most.
3. A szöveg keresőoptimalizálása
Egy weboldal üzleti értékét 90%-ban a rajta lévő tartalom generálja. Bármit is mondjon neked egy dizájner arról, milyen fontos a szép logó és a színskála, az igazság az, hogy a honlap megjelenése sokszor tényleg csak 10%-ot ad hozzá a sikerhez.
A tartalom mindent visz. Pontosabban: a profi módon megírt és optimalizált tartalom sokat hoz.
Most nyisd meg a cikkedet. Ezzel fogunk dolgozni. Azt javaslom, hogy sorról sorra haladj, és javítsd az írást. Nekem is lesznek javaslataim, és a cikk alatt a YOAST SEO bővítmény is elmondja majd a magáét. Ha sok hibát talál, vörös jelzést ad. Ha elégedett, zöld pöttyel jutalmazza az írásod. Azt javaslom, hogy használd a bővítményt, de nem vedd mindenben komolyan. Én ha rá hallgatnék, ez a szöveg így nézne ki:
Verdes Tamás vagyok, honlapokat készítek és a keresőoptimalizálás a kedvenc témám. A keresőoptimalizálás a legjobb dolog a világon, mert nekem a keresőoptimalizálás az életem. Verdes Tamás vagyok, keresőoptimalizálok, mert a honlapkészítésnek csak keresőoptimalizálással van értelme.
Ilyen a szöveg, amit csak a Googlenak írnak. De mi itt embereknek írunk, tehát ha döntened kell, hogy a Google vagy az olvasó szempontját vedd figyelembe, mindig az olvasó mellett dönts! Hiszen a Google soha semmit nem fog tőled vásárolni.
A nulladik feladat a kulcsszó kiválasztása és megadása. Ez az a szó, amit a reménybeli olvasód a Google keresőablakába ír be. Minden cikket egyetlen kulcsszóra írj. Először kell ismerned a kulcsszót, majd ehhez megírni a tartalmat. Ha megvan a kulcsszó, akkor azt írd be a szöveg alatt megnyíló YOAST SEO ablak Focus keyword ablakába.
Figyelj rá, hogy amit ebbe az ablakba írsz, azt veszi a program a kulcsszónak, akkor is, ha vesszővel elválasztva írod.
3. 1. Hogyan mutassa a cikkedet a Google?
A bővítmény lehetővé teszi számunkra, hogy befolyásoljuk, hogyan jelenjen meg a cikkünk a Google találati oldalán. Lehetőséged van rá, hogy a reménybeli olvasódra úgy tegyél kedvező benyomást, hogy még nem is érkezett meg a weboldaladra! Ezt fogjuk most megnézni.
A SEO title (magyarul: keresőoptimalizációs cím) az a cím, amit a Google mutat az olvasóknak, akik egy adott kulcsszóra keresve böngészik a találati listát. Ennek a címnek nem kell azonosnak lennie az írásod címével. Lehet kicsit rövidebb vagy hosszabb annak érdekében, hogy a találati listában jól mutasson. Plusz érdemes hozzáírni (elé vagy mögé) a vállalkozásod nevét is. A bővítmény segít neked, hogy optimális hosszúságú legyen a címed: neked csak arra kell figyelned, hogy a zöld mezőben álljon meg a csík.
Hasonlóan fontos a meta leírás elkészítése is. Ez ideális esetben 230 karakter legyen, nagyjában két-három mondat. Itt nem az a lényeg, hogy a keresőszó benne legyen, hanem az, hogy az olvasó figyelmét felpiszkáld vele. Én röviden bele szoktam írni, hogy miről szól az írás vagy mit nyerhet az olvasó azzal, ha elolvassa. Korábban a meta-leírás 130 karakter volt. Ha több régi cikked is van, menj végig az összesen, írd bővítsd őket.
3. 2. Kulcsszavak a szövegben
Az első bekezdés első mondatában legyen benne a kulcsszó ragozatlan alakban, amelyre a szöveget írod. Ha ragozott alakban illeszted a szövegbe, akkor a YOAST hibát fog jelezni. Ez önmagában nem lenne probléma, mert a YOAST csak iránymutatást ad, de ennél többet nem számít.
Azért fontos ez, mert a Google töri a magyart, mint egy erasmuszos diák.
Van, amikor felismeri a ragozott alakot, és van, amikor nem. Ezért javaslom, hogy írd meg a szöveget simán, életszerű magyar nyelven, majd a végén legalább egy alcímben és a szöveg pár pontján alakítsd ragozatlan alakúra. Fontold meg, de ne vedd a YOAST minden kérését komolyan. Ha a kulcsszavadat minden esetben a Yoast-ra hallgatva ragozatlan alakban írod, borzalmasan magyartalan szöveget kapsz, amelyet senki nem fog végigolvasni.
Sokan esküsznek a kulcsszúsűrűségre, és a Yoast is erőltetni fogja, hogy érj el egy bizonyos százalékot, tehát a kulcsszavad legalább 5-10 alkalommal jelenjen meg a szövegben. Ezt is figyelmen kívül hagyhatod. Ha egy témáról alapos és átgondolt szöveget írsz, a kulcsszavak maguktól is helyet keresnek maguknak a szövegben, semmi értelme mesterségesen hazavágnod az írásodat. A Google pontosan tudja, miről szól az írás, és az olvasó is.
3. 3. A szöveg tagolása
A szöveget tagold. Egy-egy bekezdés legfeljebb 3-4 mondat legyen, és egy mondat ne legyen sokkal több 14 szónál. Ezzel áttekinthetővé, tagolttá teszed az írást. Az akadálymentesség egyik fontos ismérve az áttekinthetőség, és a Google számára érték az akadálymentesség.
Használj alcímeket. A szövegen belül soha ne használd a Kiemelés 1-et, mert ez a szöveged címének van fenntartva. Használd a Kiemelés 2-t és a Kiemelés 3-at. A lényeg, hogy a szöveg minél áttekinthetőbb, egyszerűbben követhető legyen. Egy-egy alcímben helyezd a kulcsszót, de ezt sem kell túlzásba vinni.
3. 4. Befelé mutató és kifelé mutató linkek a cikkedben
A linkeknek két típusát kell megkülönböztetnünk.
- Belső linkek. Először is helyezz el minden írásban egy-két linket, ami más, a saját honlapodon már közzétett írásokhoz vezet. Ha ez az első cikked, akkor mutasson link a Rólam oldalra vagy a Kapcsolat oldalra. Ha a második, akkor az elsőre. A lényeg az, hogy a linkeknek legyen értelme, és az olvasód akkor vezesd oda, ha ott tényleg hasznos tartalomra lel. Ennek az a jelentősége, hogy segíted a Google-t a cikkek olvasásakor, hogy bejárja az oldalad.
- Kifelé mutató linkek. A linkek második típusa a kifelé mutató linkek, amitől sokan úgy félnek, mint a tűztől. Méghogy másnak az oldalára vezessem az olvasót? Hiszen akkor el fog menni! Nem fog elmenni akkor, ha jó tartalom van az oldaladon, és ha olyan kifelé mutató linket helyezel el, amely értelmes, hasznos tartalomhoz vezeti át. Nyugodtan linkeld a konkurenseidet is. A Google kifejezetten értékeli, ha nem vagy önző, és nem úgy viselkedsz a honlapodon, mintha az lenne az egyetlen weboldal a Magyarországon. Azt javaslom, hogy minden egyes cikkben tegyél ki legalább egy darab kifelé mutató linket.
3. 5. A szöveg hosszúsága, az írás gyakorisága
A szöveg hossza lényeges elem. Legyen legalább 600 szó. Ha olyan cikket teszel közzé, amely a honlapod, vállalkozásod szempontjából kiemelt jelentőségű, akkor ne állj meg 1000 szó alatt, de a határ a csillagos ég. Ezt a cikk például 4500 szó fölé ment, és ha érkeznek megjegyzések, javaslatok, lehetséges, hogy tovább fog növekedni. De a hosszúságnál is fontosabb, hogy a cikk alapos legyen, vagyis mélyrehatóan mutasson be egy témát.
Miért érdemes alapos, részletes írásokat közzétenni? Mert míg néhány évvel ezelőtt sokan szinte bármire kattintottak, addig mára a világ megváltozott.
Olyan sok lett a rövid és gyenge minőségű tartalom, hogy a hosszú, részletes írásokkal tudsz kiemelkedni a tömegből.
És gondolj bele: az olvasók szempontjából ez teljesen logikus, te is szereted, ha egy írásban minden fontos információ megtalálható egy adott témáról, és nem kell sok-sok különböző helyről összevadásznod az információkat. Tehát: minél hosszabb és részletes írásokat tegyél közzé.
Ugyancsak fontos kérdés az írás gyakorisága. Az aranyszabály az, hogy a mennyiséget és a minőséget egyszerre kell szem előtt tartanod. Írj annyit, amennyit csak bírsz, úgy, hogy ez ne menjen a minőség rovására. Saját tapasztalatból (is) mondom, hogy a publikálás gyakorisága igenis számít. Ha nem írsz elég gyakran, szépen lassan visszaesik a honlapod. De ha folyamatosan írsz, fokozatos emelkedéssel számolhatsz.
3. 6. A szöveg kategorizálása
A WordPress lehetővé teszi neked, hogy egy-egy írást valamely kategória alá sorolj. A cikk elején töröltük az „Uncategorized” nevű kategóriát, ezért a cikked – hacsak nem állítod be másként – a honlapod fő-kategóriája alá fog tartozni. Azt javaslom, hogy használj minél kevesebb kategóriát, és semmiképpen ne adj új kategóriákat hozzá a honlapodhoz cikkenként, mert úgy fogsz járni, hogy annyi kategóriád lesz, ahány cikked. Ez olyan, mintha a könyved minden fejezetéhez tennél egy-egy könyvjelzőt: soha nem fogod megtalálni, hol tartottál.
A kategóriák a legfontosabb témák, amelyekkel foglalkozol, és a legtöbb szolgáltatás legfeljebb 5-10 különböző témával foglalkozik. Ha csak nem egy hatalmas webshopot üzemeltetsz, érdemes 10 alatt tartani a kategóriák számát. Én például 5 kategóriát használok: Honlapkészítés, Keresőoptimalizálás, WordPress, Akadálymentesítés, Design. És ezzel le is fedtem mindent, amihez értek, amit szolgáltatok. Lehetséges, hogy 2-3 új kategóriával bővíteni fogom a honlapomat, de ennél többel nem.
3.7. A szövegek frissítése
Az olvasók és a Google számára egyaránt fontos, hogy az írások frissek legyenek az oldaladon. Gondolj bele, ha ezt az írást soha nem frissíteném, honnan tudhatnád, hogy megbízható-e. Ezért a minimum az, hogy a fontos cikkeiden rendszeresen menj végig, és nézd meg, hogy elavultak-e egyes információk, szükség van-e módosításra.
Ha beállítottad a Yoast oldaltérképeit, akkor további teendőd nincs. Ő értesíteni fogja a Google-t, hogy jó munkát végeztél, és érdemes továbbra is kiajánlania a szövegedet az olvasóknak.
3. 8. Képek és keresőoptimalizálás
A Google pont úgy látja a honlapodat, mint egy vak. Csak szöveget képes észlelni, a képeket nem. Ezért minden nem szöveges tartalmat szöveggé kell alakítanod a számára. A képek köré, mellé, alá, fölé minél több szöveget kell tenni. Persze csak amíg van értelme a dolognak.
Először is, használj képeket, mert az olvasók szeretik! Márpedig amit az olvasók szeretnek, azt a Google is szeretni fogja.
A kép többnyire egy JPEG file. A file nevének legyen jelentése, értelme. Semmiképpen ne tegyél fel DSC78373 nevű képet, hanem adj a file-nak értelmes címet, csupa kisbetűvel, kötőjellel elválasztva, ékezetek nélkül. Például így: kepek-keresooptimalizalasa.jpeg.
A képhez adj feliratot, aláírást. Ezt könnyedén megteheted. Beilleszted a képet, majd a képre kattintva a megnyíló ablakban add hozzá a feliratot.
Ugyancsak fontos az alternatív szövegek használata. Az alternatív szöveg az olvasó számára láthatatlan, csak a vak olvasók használják és a Google. Ide a legjobb az, ha beírod, mit látunk a képen, például „naplemente a város felett”.
Lényeges a képek mérete: minél nagyobb a képméret, annál lassabban töltődik be az oldal. Ezért a képeket húzd mindig minimális méretűre úgy, hogy az még ne menjen a minőség rovására. Ehhez például használhatod a Compressor nevű ingyenes alkalmazást, ami a minőség rontása nélkül is képes lefaragni valamennyit a kép méretéből. Ökölszabálynak azt javaslom, hogy soha ne tegyél fel 150 KB-nál nagyobb fotót az oldaladra.
3. 9. Videók keresőoptimalizálása
Videók nélkül nem fogod megúszni, ha tartós növekedést akarsz. Szerencsére ma már mobiltelefonnal is készíthetsz jó minőségű filmeket. Ha filmet készítesz, kezdetben koncentrálj csak a hangminőségre: ha a kép homályos, ügyetlenül beállított, az keveseket zavar.
De ha a filmeden nem érthető a beszéd, akkor pocsékba ment a munkád.
A videókkal ugyanaz a helyzet, mint a képekkel: a Google-nak segíteni kell, hogy lássa, értse, ezért részletes szövegnek kell kiegészítenie őket.
Ha készítesz videókat, a saját Youtube csatornádon helyezd el őket. A csatorna leírásánál add meg a lehető legtöbb adatot magadról, a honlapodról és a vállalkozásodról.
A videók címét lehetőleg filmes keresőszavakra optimalizáld. Filmes keresőszó például a cica. Ha beírod a keresőbe, hogy cica, akkor az első találatok között filmek is lesznek. Nem filmes keresőszó például a „boldogság”, itt ugyanis az első találatok között nem lesz film. Természetesen nem kell erőltetni a dolgot: a legtöbb keresőszó nem fog filmes találatot felhozni az első oldalon. De ha több keresőszóhoz is illesztheted a filmet, akkor ezt a szempontot is mérlegeld. Ez növeli annak az esélyét, hogy a filmeden keresztül fusson be forgalom az oldaladra.
A filmekhez készíts részletes, legalább 200 szavas leírásokat. Részletesen írd le, hogy mit láthat az olvasó a filmben vagy meséld el a történetet. Ez az egyik legfontosabb tényező a videók keresőoptimalizálásánál.
A filmeket ugyanúgy kategorizálhatod, mint a cikkeket. Ha több filmet készítesz, akkor ne hagyd ki ezt a lehetőséget. Ha kulcsszó-gazdag lejátszási listákat hozol létre, komoly forgalmat hozhatnak a videóid.
Szusszanjunk, mert a cikkekről és a bejegyzésekről összeszedtük a legfontosabbakat. A lényeg egyetlen mondatban összefoglalható: írj egyszerűen, érthetően, és minél gyakrabban.
4. Linképítés: más honlapok rád leadott szavazatai
A keresőoptimalizálás harmadik legfontosabb területe a linképítés. Linképítéssel azt akarjuk elérni, hogy linkek mutassanak a saját honlapunkra mások weboldalairól. A Google szemében minden link egy szavazatot jelent. Ha egy weboldalra sokan szavaznak, akkor a Google előre sorolja az adott oldalt.
A honlapok által leadott szavazatok nem demokratikusak. A demokrácia lényege, hogy minden embernek egyetlen szavazata van, és minden szavazat ugyanannyit ér. A Google szemében ez nem így működik. Ha eléred, hogy az index.hu vagy a origo.hu közzé tegyen egy az oldaladra mutató linket, hétmérföldes lépést tettél előre. Ha viszont a saját ismeretlen blogodról linkeled a vállalkozásod honlapját, szintén fontos lépést tettél, de kisebbet.
Ugyancsak értékes, ha egy a te vállalkozásodhoz hasonló tematikájú oldalról mutat rád egy link. Ha autószerelő vagy, és szerzel egy linket egy plasztikai sebésztől, akkor ezzel nem sokra mentél. Sőt, lehet, hogy a Google még hátrébb is fog sorolni. Ellenben ha a Totalcar vagy egy másik nagy autósmagazin linkeli az oldaladat, hatalmas előnyt jelent. Linkeket pontosan úgy kell építeni, mint a szakmai és üzleti kapcsolatokat. Minél jobb szakemberekkel, honlapokkal érdemes ismerkedni, és velük minél szorosabb kapcsolatot kialakítani.
A linkeknek három kategóriáját kell megkülönböztetnünk.
- Értékes linkek.
- Értéktelen, de szükséges linkek.
- Öngyilkos linkek.
Haladjunk sorjában.
4. 1. Értékes linkek
Egy link akkor értékes, ha igazi tartalmat hoz létre vagy minél jobb minőségű tartalmakat csatol egymáshoz vagy tesz elérhetővé sokak számára. Következzenek az értékes linkek szerzésének eszközei.
4. 1. 1. Kiemelkedő blogposztok az oldalon
A legfontosabb, hogy a honlapodon legyenek piszkosul jó írások, amelyeket nem lehet nem linkelni másoknak. Nagyon fontos, hogy legyen legalább egy-két olyan bejegyzésed, amit senki más nem írt meg még, és átüti sok érdeklődő ingerküszöbét. Ezeknek az írásoknak a révén olyan szaktekintélyként tekintenek rád, aki remekül ért a munkájához, és ezért maguktól fognak érkezni a linkek. És ez a keresőoptimalizálás legnehezebb része: ehhez ugyanis rendszeresen kiemelkedő írásokat kell közzé tenned az oldaladon.
4. 1. 2. Vendégbejegyzések
A vendégblogolás az egyik leghatékonyabb eszköz a jó linkek építésére. Megkeresel egy hasonló témával foglalkozó honlapot, és megpróbálsz publikálni egy cikket az oldalukon. A cikk végén vagy a cikk szövegében elhelyezed a saját oldaladra, cikkedre mutató linket.
Sajnos Magyarországon sokan nem értik, nem tudják, mit kezdjenek veled, ha megkeresed őket azzal, hogy szeretnél írni az oldalukra. Én sokat kísérleteztem, hatalmas szívásokkal haladtam, mert annyi volt az elutasítás, mint égen a csillag. Másoktól is ezt hallottam. De amikor sikerült, több, mint száz helyet ugrottam előre a megcélzott kulcsszavamra. Persze ehhez nyilván az is kellett, hogy ne álljak túlságosan jól, és legyen honnan nagyot ugrani 🙂 De megétre a fáradságot. Mert egy jó honlapon közzétett link felér 10-20 másikkal, amelyet gyenge helyeken publikálnál.
Azt javaslom, hogy a vendégblogolást rendszeresen vedd elő, hihetetlen erő van benne. Az pedig ráadás, hogy új olvasókat és embereket érhetsz el, ismerhetsz meg ennek révén.
4. 1. 3. Sajtóközlemények
Érdemes átgondolnod, hogy a te vállalkozásodnak van-e bármilyen közérdeklődésre számot tartó vonatkozása. Könnyen lehet, hogy van. Az autószerelőnek például ott van a közlekedésbiztonság vagy a környezetszennyezés kérdése. És máris sok-sok témát, ügyet vehetsz elő, amelyekkel megszólíthatod a nyilvánosságot.
Ha megvan a téma, írj egy sajtóközleményt, és küldd el 300 újságíró címére. Ha ezek közül csak 5 lesz, aki közzéteszi a közleményed, egy nap alatt szereztél 5 remek, jó minőségű linket, és máris ugrottál előre egy nagyot. Persze egy sajtóközleményt elő kell készíteni, például a témával kapcsolatban kell írni bejegyzéseket a honlapodra, hiszen ennek hiányában látszani fog, hogy téged a téma egyáltalán nem érdekel, csak a linkekre vadászol.
4. 1. 4. Közösségi média oldalak: Facebook
2017-ben megkerülhetetlen, hogy Magyarországon jelen legyünk a Facebookon, és ott rendszeresen osszunk meg tartalmakat a saját oldalunkról, a saját blogbejegyzésünkről. Sokan utálják a Facebook-ot, én sem kedvelem, és nem is szeretem használni, de ez nem változtat a tényen, hogy a Google nagyon komolyan veszi, hogy mekkora aktivitás van a Facebook oldaladon, hányszor osztasz meg tartalmat rajta, és hányan kommentelik.
A minimum az, hogy legyen Facebook-oldalad, és ezt kösdd össze a honlapoddal. A Facebook oldal legyen elérhető a honlapról, és a Facebook oldalról is meg lehessen találni a weboldaladat. Ha nincs rá kapacitásod, hogy foglalkozz vele, akkor is legyen ott. Ennek az az értelme, hogy a Facebook oldalak tapasztalataim szerint akkor is növekednek, ha szinte semmit nem csinálsz rajta 🙂 Ha pedig csak annyit teszel, hogy megosztod a bejegyzéseidet, akkor már ennél is többet tettél. Természetesen a legjobb az, ha naponta legalább egyszer megosztasz a saját oldaladra mutató linket.
4. 2. Értéktelen, de szükséges linkek
A linképítés szutyok részét a linkkatalógusok jelentik. Ezek használata főleg akkor elkerülhetetlen, ha most indítod a weboldalad. Ha már régóta üzemel, és a Google megismert téged, akkor nem feltétlenül van rá szükség.
A linkkatalógusok legismertebb példányai a startlap oldalak. A startlap rengeteg tematikus aloldallal rendelkezik, ezek közül érdemes legalább 3-4-be regisztrálni, és fizetni nekik, hogy tegyék ki a linkedet.
4. 3. Öngyilkos linkek
Ide azokat a linkeket sorolom, amelyek komolyan odaverhetnek a honlapod helyezésének.
Linkbombák. Először is ilyenek a nagyon rövid idő alatt túlságosan sok linket ígérő szolgáltatások, amelyek ráadásul túl olcsók is. Rengeteg szolgáltatás ígéri, hogy néhány ezer forintért több száz, ezer linket épít neked. Nos, ezek nagyon veszélyesek, és ha egy rövid időre fel is rángatják az oldaladat, ezektől hosszú távú, stabil eredményeket nem remélhetsz. Inkább örülhetsz, ha nem teszik tönkre a munkádat. Kerüld el őket messziről.
Cserélt linkek. A másik problémát a látszólag ártatlan linkcsere jelenti. Tegyük fel, hogy mindketten autószerelők vagyunk. Én kiteszem a te linkedet, te kiteszed az enyémet, és egyszerre mindketten egy-egy linkkel lettünk gazdagabbak. A Google ezt a technikát bünteti. Mondjuk én még sosem láttam, hogy tényleg büntette volna, de hivatalosan bünteti. A logika világos: a Google azt mondja, hogy ne jöjjenek létre úgy linkek két oldal között, hogy a rajtuk lévő tartalom nem gazdagodott. Ha a haverod oldalával össze akarod linkeldni az oldalad, akkor a biztos megoldás az, ha közzéteszel rajta egy cikket.
Mikor jönnek az eredmények?
Ezek a legfontosabb beállítások és feladatok, amelyeket a magyar vállalkozók 90%-a nem végez el. A legtöbben ott bukják el, hogy úgy vélik, a keresőoptimalizálás olyan feladat, amelyet egy céghez kell kiszervezni, hogy kódokat állítsanak be az oldalon. A tartalomról pedig megfeledkeznek. Pedig a keresőoptimalizálás azt jelenti, hogy rendbe rakod az oldalad technikai hátterét, és utána kiemelkedően jó minőségben írsz rendszeresen.
Egy átlagos magyar vállalkozás egy átlagos versennyel bíró szektorban, havonta 2-4 blogposzttal elérheti, hogy fél-egy év múlva a Google első oldalán legyen a megcélzott kulcsszavakra.
Ez az első évben rengeteg munkát jelent, és kimerítő tud lenni. A keresőoptimalizálás az alagútfúrásra hasonlít: nagyon sokáig nem látod az eredményeket, nem jönnek az ügyfelek a keresőből. És azért az nagyon nyomasztó tud lenni, amikor hónapok óta írod a bejegyzéseidet, és mégsem jönnek az ügyfelek.
Ráadásul nem látod, hogy a szomszédos alagútban talán senki nem dolgozik, és a konkurenciád valójában sokkal kisebb, mint gondolnád. De éppen, mert egy alagútban vagy, nem látod, hogy talán te haladsz a leggyorsabban.
Ezt ki kell bírni. Vállalkozónak lenni azt is jelenti, hogy megtanuljuk elviselni az ezzel járó feszültséget, várakozást. Ha kitartóan csinálod, az eredmények be fognak érni.
Hogyan tovább?
Mire végig haladsz a fenti beállításokon, rengeteg dolgot megtanulsz és megértesz a Google működéséről. Felismered, hogy a keresőoptimalizálás nem egyszeri feladat, hanem folyamatos munka, amit be kell ütemezni a napirendbe, és mindig lehet újat tanulni róla. Ha tanulni akarsz, akkor magyar nyelven ajánlom neked Szilágyi Balázs keresőoptimalizációs blogját, angol nyelven pedig a MOZ-t, amelynek a kezdő útmutatója logikusan felépített és átfogó, alapos munka.
A folyamatos tanulás fontosságát azért hangsúlyozom, mert ezzel Magyarországon sokkal gyorsabban lehet haladni, mint például Amerikában. Itthon kisebb a verseny, kisebb a piac, gyengébb a mezőny, ezért ha elolvasol 2-3 keresőoptimalizációs könyvet, akkor a hazai vállalkozók 99%-át leelőzted. Sajnos a keresőoptimalizációs piac is elég szennyezett, előfordulnak átverések, látszat-eredmények, amelyek tartós károkat okozhatnak neked. Ezért ha kiszervezed a feladatot, akkor sem úszod meg, hogy időt szánj rá. Egy SEO szakértő kiválasztásakor pedig érdemes ellenőrizni néhány dolgot.
Ezért a vállalkozásodba való egyik legjobb befektetés az, ha tanulsz az online világ működéséről. Ennek a keresőoptimalizálás kiismerése az egyik legfontosabb eleme. Kezdheted például ezzel az ingyenes tanfolyammal:
Sok sikert kívánok hozzá!
Gyakran Ismételt Kérdések
Egyiket sem. A WordPress tökéletesen keresőoptimalizálható, de ez igaz a legtöbb konkurens CMS-re is. A WordPress előnye, hogy a SEO beállításokat könnyen, egyszerűen implementálhatjuk.
A SEO három elemből áll. 1. Írj minőségi tartalmat a weboldaladra, amely az olvasók számára érthető, hasznos. 2. Szerezz minőségi weboldalakról hivatkozásokat a saját oldaladra, cikkeidre. 3. A weboldal legyen gyors, áttekinthető, egyszerű.
A legjobb a Yoast SEO bővítmény, amely segít a teljes weboldal és az egyedi cikkek, aloldalak, bejegyzések keresőoptimalizálásban is.
Mayer Béla mondta
Kedves Tamás!
Sokat böngészgetek, szeretek olvasni. Célzottan kerestem SEO keresőoptimalizálás témában. Nagyon sok írást, útmutatást elolvastam. Mindig az volt az érzésem, valami nem ok! Kezdtem beletörődni, hülye vagyok a témához.
Mikor ezt a cikkedet elolvastam felkiáltottam, ezt kerestem! Ennyire összeszedett, logikusan és egyszerűen megírt cikket nem olvastam még ebben a témában.
Gratulálok és köszönöm. Nem volt benne „vevő csalogató marketing szöveg”, nem kellett Hírlevélre felíratkoznom. Évek óta ezt hangoztatom én is a honlapomon, ez az ars poetikám. Utálom a tolakodó és erőszakos reklámokat, az érdekből születő írásokat. Ebben hiszek, ezt tartom tisztességesnek.
Köszönöm mégegyszer a korrekt útmutatást, azt hiszem néhány napot még
itt maradok a honlapodon és olvasok és csak olvasok.
Két kérdés maradt bennem, de megpróbálom ismét értelmezni az írást. Ha nem világos, akkor kérdeznék.
Tisztelettel,
Béla
Verdes Tamás mondta
Kedves Béla, köszönöm szépen! Ha maradt kérdés, itt nyugodtan felteheted, és örülök, ha maradsz még, és olvasod az írásokat.
Redling Ádám Tamás mondta
Kedves Tamás!
Megakadtam a 2.2-es lépésnél. Nekem nem így néz ki a felületem. Bal oldalt nekem nem Dashboard van hanem General, és az Advanced settings pages feliratot nem találom sehol.
Változott azóta a felület? Mi a teendőm ilyenkor?
Válaszodat előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Redling Ádám Tamás
Verdes Tamás mondta
Változott bizony! Köszönöm szépen, hogy jelezted. Frissítettem a bejegyzést.
Csilla mondta
Köszönöm. Klassz, alapos, egyértelmű a cikk. Bár még csak most kezdtem. ☺
Kérdésem lenne: a Pinterst fiókomból az oldalamra és az instámra mutató linkek milyen súlyt képviselnek? Köszi.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen! Közösségi média oldalakról csak nofollow linkeket kapsz. Ez azt jelenti, hogy a html kódban van egy apró elem (rel=”nofollow”). Ez jelzi a keresőrobotok számára, hogy ne kövesse az adott oldalt. Picit olyan ez, mint amikor egy ismerősnek ajánlasz egy szakértőt, de hozzáteszed, hogy nem vállalsz érte felelősséget, nem is ismered. SEO szempontból elvben értéktelen. Elvben, mert sokkal többet ér, mitha nem lenne linked. De ennél is fontosabb az, hogy közösségi oldalakat nem linképítésre kell használni, hanem arra, hogy forgalmat terelj a honlapodra. Részletesebben a <a href="http://Köszönöm szépen! Közösségi média oldalakról csak nofollow linkeket kapsz. Ez azt jelenti, hogy a html kódban van egy apró elem (rel="nofollow"). Ez jelzi a keresőrobotok számára, hogy ne kövesse az adott oldalt. Picit olyan, mint amikor egy ismerősnek ajánlasz egy szakértőt, de hozzáteszed, hogy nem vállalsz érte felelősséget, nem is ismered. SEO szempontból elvben értéktelen. Elvben, mert sokkal többet ér, mitha nem lenne linked. Ennél is fontosabb az, hogy közösségi oldalakat nem linképítésre kell használni, hanem arra, hogy forgalmat terelj a honlapodra. Egyébként bővebb információt a témáról a linképítés cikkemben találsz.
Tibor mondta
Gratulalok ehhez a jo cikkhez .Igy tovabb
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen 🙂
Gabi mondta
Köszönöm a cikket, nagyon hasznos volt számomra, az előttemszólókhoz csatlakoznék, jól összeszedett anyag!
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!
Anna mondta
Köszönöm a cikket, nagyon hasznos és érthető!
Egy kérdésem lenne a „3. 1. Hogyan mutassa a cikkedet a Google?” ponthoz kapcsolódóan.
Megváltoztattam az egyik oldal SEO title és meta leírását, azoban a Google találat között még az előző módozat jelenik meg.
Hogyan kell ezt frissíteni?
Köszönöm válaszod!
Verdes Tamás mondta
Időbe telik, amíg a Google frissíti a találati listában a meta leírást. Láttam már olyat, hogy pár napon belül módosult, és olyat is, hogy még három hónap után sem. Érdemes kérni az adott URL indexelését a Google Search Console-ban, ez a legtöbb esetben segíteni szokott.
Viktor mondta
Köszi a cikket, hasznos volt! 😀
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!
Antal Györgyi mondta
Profi írás! Köszi! Ezt kerestem!
Bori mondta
Üdv!
Remekül haladtam a beállításokkal és nagyon örülök, hogy végre sikereket érek el ilyen témában.
Azonban a cím és meta leírás nekem nem így nézki -változhatott azóta a bővítmény?
Köszönettel
Bori
Verdes Tamás mondta
Nem módosult érdemben. Ha küldesz egy képernyőképet nekem email-en, megnézem.
Attila mondta
Nagyon hasznos cikk. Gratulálok.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!
Bokori Zoltán mondta
Szia!
Mi a tapasztalatod a facebook megosztással kapcsolatban? Melyik napszakban érdemes blogposztot megosztani?
Valahol azt olvastam, hogy akkor, amikor a legtöbb ember van az fb oldalon.
Máshol meg azt, hogy a csúcsidőszak előtt már kinn kell lennie a posztnak.
Verdes Tamás mondta
Facebook-kal kapcsolatban nem vagyok kompetens sajnos. Ebben nem tudok segíteni.
Nagy Lajos mondta
Szia. Nagyon tetszett az írásod. Igaz a végét már nem bírtam elolvasni. Valóban hosszú lett és úgy döntöttem, hogy majd később olvasom el a másik felét. Nagyon érdekel de hosszú 🙂 Ezzel azt akarom mondani, hogy az átlag felhasználó, mint én is valóban nem olvassa végig. Szkennelünk 🙂
Most kezdtem a honlap építését. Megnéznéd mit tehetek érte? Mondjuk, hogy jobb legyen a látogatottság? Hogy jobban érdekelje az embereket, lefoglalja és több időt töltsenek rajta?
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen! A tapasztalat azt mutatja, hogy a hosszú írások jobban teljesítenek: általában érdemes 1500 szó körül írni. Ha megnézed, hogy az adott kulcsszóra milyen hosszú írások vannak elől, akkor ez megmutatja, hogy mennyit várnak el az olvasók. Ha sokkal kevesebbet írsz, kisebb lesz az esélye annak, hogy jó pozíciót fogjon a tartalom. Itt találsz egy szintén hosszú írást arról, hogy tudsz extrán jó szöveget írni: https://zetra.hu/minosegi-tartalom-szerepe-a-keresooptimalizalasban/ Sok sikert!
Szabó Krisztián mondta
Kedves Tamás,
Kezdő vagyok még a honlapok készítésében és optimalizálásában ezért már az elején szeretném megköszönni az írásod, mert elképesztően sokat segített eddig.
Egy kérdésem lenne, mégpedig az 1.2-es és 1.3-as pontokkal kapcsolatban.
Egy webáruház esetében ezt hogyan lehet megfelelően megoldani?
Tehát, az áruház egyik legrelevánsabb oldala a kezdőlap. Azt gondolom itt érdemes beállítanom a megfelelő keresőbarát nevet és leírást.
Ebben az esetben az alapértelmezett bejegyzés kategóriát, hogyan kellene beállítanom?
Köszönettel, Krisztián
Laci mondta
Szia!
Nagyon örülök hogy rátaláltam a cikkedre sokat segített,köszönöm.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm, nagyon örülök neki!