A minőségi tartalom jelentősége egyre jobban felértékelődik a keresőoptimalizálásban. Sőt, mára az egyik legfontosabb faktorrá nőtte ki magát a minőség a Google szemében akkor, amikor sorba állítja a honlapokat.
Hogy megértsük, mitől minőségi a tartalom, és mit tehetünk azért, hogy a mi honlapunkat is minőséginek lássa a Google, meg kell értenünk, hogy mi okozza a minőség irtózatos felértékelődését a keresési piacon.
A minőségi tartalom jelentősége
Az interneten egyre több weboldal érhető el, és egyre több vállalkozás képes arra, hogy a saját honlapján egyre több professzionálisan írt szöveget tegyen közzé, és ezekhez egyre több linket szerezzen. A tartalmat a magyar vállalkozók is ipari mértékben gyártják: profi szövegírók és diákok tömegei írják a cikkeket a tulajdonos weboldalára annak érdekében, hogy a Google lássa: az adott weboldal mögött a saját területén profi szakértők állnak, ezért a honlapot a találati listák élére kell helyezni.
A keresőoptimalizálás kőkeményen mennyiségi kérdés. Ma Magyarországon egy blognak esélye sincs a keresőben egyáltalán megjelenni, ha nincs rajta legalább 20-30 írás. De mivel a mennyiségi kritériumnak egyre többen meg tudnak felelni, ezért a kérdés ma már nem az, hogy ki tud sok cikket írni, hanem így:
Ki írja a legjobb cikkeket a szakterületén?
Ráadásul a Google egyre jobban érti a cikkek tartalmát, jelentését, és figyeli, hogy az olvasók mennyire szeretik, olvassák és élvezik az adott írást és az adott honlapot. Hiszen a keresőnek végül is egyetlen célja van: azt a honlapot felhozni az első oldalra, amelyikkel az olvasó a leginkább elégedett lesz.
Nem kérdés, hogy egy órabérben dolgoztatott diáknál vagy egy akár profi szövegírónál is jobb szöveget tud írni az a szakértő, aki kínosan igényes a munkájára, szereti a munkáját, érti a saját szakterületét, és fontosnak tartja, hogy az ügyfelei tisztában legyenek a legfontosabb témába vágó kérdésekkel.
A Google nagy biztonsággal meg tudja mondani, hogy egy szöveget egy diák, egy szövegíró vagy egy szakértő írt-e.
Tehát egyfelől a Google pontosan tudja, hogy az emberek a minőséget, a szakértelmet keresik. És a Google évről évre erősebb abban, hogy felismerje a szakértő írásokat: azokat a szövegeket, amiket nem szövegírók és ezer forintos órabérben foglalkoztatott diákok állítanak elő, hanem tényleg maga a szakértő.
Mitől minőségi a minőségi tartalom?
A Google rengeteget kommunikál arról, hogy mit ért minőségi tartalom alatt. Tömören ezt értjük alatta:
Minőségi tartalom a szakértő által közvetlenül az olvasóknak írt alapos, őszinte, átfogó szöveg.
A minőségi tartalom meghatározása során a Google arra törekszik, hogy az olvasód szempontjait kövesse. Nem azt látja minőségi tartalomnak, amit te annak gondolsz, hanem azt, amit Kovács Lajos potenciális ügyfeled, a honlapod látogatója annak gondol.
Ezért ha szimpla olvasóként, külső szemmel ránézel a weboldaladra, nagy pontossággal meg tudod határozni, hogy a Google mit gondol a te honlapod minőségéről.
Elhiszem, amit írsz?
Gumiszabálynak tűnik, de pontosan ez a kérdés motoszkál a fejünkben, amikor valaki másnak a honlapját olvassuk. És mivel az interneten szinte minden szöveg marketing céllal íródik (ez az írás sem kivétel), alapvetően bizalmatlanok vagyunk a cikkek olvasásakor.
A bizalom az interneten ritka és nagy kincs. És ha a Google azt méri, hogy az olvasók bíznak benned, hisznek abban, amit látnak és olvasnak, akkor ő is bízni fog benned. Ezért nagyon fontos, hogy a cikkeidben, a honlapodon:
- csak az igazat írd, semmiben ne próbáld megtéveszteni az ügyfeleidet;
- adatokkal támaszd alá a mondandódat, szerezz minél több bizonyítékot arra, hogy amit írsz, az igaz.
Ha például azt írod, hogy „egyre több tanulmány szerint” ez és ez történt, akkor linkeld is be ezeket a tanulmányokat, és kerüld el a blogok brit tudós szindrómáját. Brit tudós szindrómának nevezem, ha egy weboldal tudományosnak látszó állításokat próbál nem létező forrásokra hivatkozva hitelesnek kozmetikázni.
Szereted a munkádat?
A Google felismeri a szöveg mögötti érzelmeket. Hogy hogyan, azt ne kérdezd, mert fogalmam sincs. De a lényeg az, hogy ha elkötelezett módon, alaposan írsz egy témában, akkor biztos, hogy érzelmileg is kötődsz ahhoz a területhez, élvezed, szereted. És ha olvasóként ismerkedünk egy cikkel, akkor meg tudjuk mondani, hogy ezt muszájból írták vagy a szerzőt tényleg érdekli, amiről beszél. A Google az erre vonatkozó jeleket is fogja.
De miért fontosak az érzelmek? Mert ahhoz a kertészhez megyünk el, aki szereti a kerteket, nem pedig csak pénzért csinálja a munkáját. Azzal csináltatunk weboldalt magunknak, akinek fontos, hogy jó legyen a honlap, és két hónap múlva is segít, ha baj van. Minél jobban kötődik egy szakértő a szakterületéhez, annál inkább szeretünk vele dolgoztatni.
Miben vagy más, mint a többiek?
Azért szeretünk egy szakemberrel dolgozni, mert más, mint a többi. Mert beleteszi saját magát a munkájába, mert van saját tapasztalata és sajátos látásmódja a szakterületéről. Aki ezt a mást, sajátosat kifejlesztette magában, abban jobban bízunk, és elégedettebbek vagyunk attól, amit tőle kapunk.
A Google azt várja, hogy az adott szakértő mutassa be azt, hogy ő miben más, mint a konkurensei, miben mer eltérni a régi konvencióktól, miben tud újítani. Nem kell forradalmárnak lenni, de saját arccal rendelkezni, kibújni egy picit a konvenciók és közhelyek satujából nagyon fontos dolog.
Szakértőként az interneten neked is fontos, hogy megmutasd, nem egy tizenkettő egytucat szakember vagy. Nem csak jobbnak kell lenni a konkurenciánál, hanem másnak is.
Hozzám beszélsz? Megértem én is?
Nagyon sok honlap elköveti azt a hibát, hogy a szakértő nem az ügyfélnek beszél, hanem a tankönyben megtanult szakszavakkal bombázza az olvasót. Ez olyan, mint amikor az orvos nem mondja meg magyarul, hogy mi a diagnózis, hanem csak latinul hajlandó beszélni. Ne kövesd el ezt a hibát.
A felhasználhatóság, érthetőség, közérthetőség kulcskérdés a taralmad minősége szempontjából.
Ezzel kapcsolatban van egy közhely, amit néha hallok marketingesektől. Azt mondják, hogy úgy kell írni és beszélni az ügyfélhez, mintha egy 12 éves gyerek volna. Nem tudom nem kihallani ebből a mondásból a sok-sok vállalkozót fertőző lenézést, amivel az ügyfelei, vásárlói felé fordul. Nem erről beszélek.
Hanem arról, hogy vállalkozóként vegyük magunknak a fáradságot, és figyeljünk arra, amit az ügyfeleink kérdeznek. Ne nézzük hülyének őket, ha valamit nem értenek. Hiszen azért jöttek hozzánk, hogy segítsünk nekik ezekben a dolgokban. Ezért nagyon fontos, hogy akár az alapfogalmakat is képesek legyünk közérthetően megmagyarázni, az összefüggéseket akár hasonlatokkal is szemléltetni, és eközben tiszteletben tartani az olvasót.
Ne használjunk feleslegesen idegen szavakat, ne írjunk hatsoros mondatokat, használjunk minél kevesebb közhelyet. És figyeljünk rá, hogy logikusan építsük fel az írásokat.
Az én érdekemben írsz vagy csak rám akarod tukmálni a terméked?
Természetesen mindannyian a magunk érdekében írunk. Én is. Azért írok, hogy pénzt csináljak, és emiatt cseppet sincs rossz érzésem, és neked se legyen.
De ezen a kereten belül minden igazi vállalkozás célja, hogy könnyebbé, élhetőbbé tegye ügyfeleinek az életét. Ezért olyan információkat kell megosztani az olvasóval, ami tényleg őt segíti, információt és fogódzót ad neki.
Nem kell mindent ingyen adni, nem kell üzleti titkokat feltárni. De a minőség egy fontos védjegye, ha nem nyomulós tartalom van egy honlapon, hanem olyan információ, amivel az olvasó ingyen is sokat tud kezdeni, fejlődni, haladni tud. Ha írsz, mindig kérdezd meg magadtól: ezzel az én olvasóm mire fog menni? És csak akkor publikáld az írást, ha tudsz rá válaszolni.
Átfogó ez az írás vagy csak csepegteted az információkat?
A minőségi írások átfogók, és egy témát alaposan körbejárnak. A magyar internet tartalomtegerében a cikkek sokszor rövidek, egy-egy részletét mutatják be egy témának. Minél több a cikk, ez annál idegesítőbb az olvasónak, hiszen állandóan megszakítja őt az olvasás folyamatában.
A minőségi írásnak nem kritériuma, hogy legyen legalább 600 szó. Ennél rosszabb a helyzet: egy minőségi írásnak be kell mutatnia a címben ígért témát a lehető legtágabban, átfogóan. Ezért bár van olyan téma, amit meg lehet írni néhány mondatban, de a legtöbbször ebből hosszú szövegek születnek.
A szakdolgozatunkat úgy írtuk még, hogy töltelékszavakkal nyomtuk tele, hogy meglegyen a 80 ezer karakter. És a szakdolgozatot vagy senki vagy 2 ember olvasta el, mert ők is rettentően unták. Az interneten az olvasóknak írsz, akiket érdekel a témád, és egyszerre akarnak hatékonyan gazdálkodni az idejükkel, és a meglévő időben a legtöbb információt beszedni.
Elolvastad, mielőtt közzétetted?
Az internetes publikálásnak komoly formai követelményei vannak, és a minőségi írások ezeknek a követelményeknek megfelelnek. Ezek tartoznak ide:
- kevés helyesírási hiba;
- szerkesztett szövegszerkezet;
- átlátható szövegtagolás;
- logikus felépítés.
A szöveged olyan az olvasónak, mint úszónak a víz. Legyen öröm az írásodban való megmerítkezés, és ne másszon ki a medencéből 1 perc után a sok benne maradt hiányosság, hiba, kosz miatt. Ha megírtad a szöveget, várj egy napot a publikálással, olvasd el másnap friss szemmel. Biztosan találni fogsz benne néhány hibát, amit ki tudsz javítani. Ezt követően publikáld.
Nem múló divat a minőségi tartalom?
A Google megalakulása óta a minőségi tartalom irányba tolja az internetet.
Elindultunk onnan 1998-ban, hogy üres honlapokkal az első helyre lehetett kerülni, ha elég linkfarmról szereztünk hivatkozást. A Google onnantól fogva arra törekszik, hogy a minőségnek adjon első helyet: azok kerülnek előre, akik minőségi tartalmat adnak, és akikre minőségi weboldalak hivatkoznak. Valójában az összes algoritmus-frissítés ebbe az irányba tett lépésnek tekinthető.
2018 Magyarországán rengeteg honlap kerül az első helyre akkor is, ha nem ad minőségi tartalmat. Ennek legalább 3 oka van:
- Sok szektorban nincs minőségi verseny, ezért a Google egyszerűen nem tud minőségi weboldalakat felkínálni az olvasóknak.
- Rengeteg minőségi tartalom szorul vissza a találati listákon azért, mert a szerző nem keresőoptimalizálja a weboldalát és az írásait.
- Tagadhatatlanul sok erő van még most is a linkkatalógusokban és a nem szakmai linkekben. Ezt a tényt tudomásul kell venni. Okkal bízhatunk abban, hogy a minőségi linkek szerepe egyre jobban felértékelődik.
A minőségi tartalom védelme nem múló divat, hanem a keresőoptimalizálás egyetlen királyi útja.
Vélemény, hozzászólás?