A linképítés volt és maradt az egyik legfontosabb az összes keresőoptimalizálási tevékenység közül. A tartósan kiemelkedő eredményekhez nélkülözhetetlen.
Linképítés alatt a blogon nem linkvásárlást értek, még csak fizetett PR cikkekre sem gondolok. Minőségi, tartalmas cikkek írása és új szakmai kapcsolatok építése révén szerzett linkekről beszélek. Ezek kiemelkedő és tartós eredményt hoznak neked a keresőben. Linkek nélkül egy bizonyos helyezés fölé képtelenség menni, bármilyen profi blogot is építesz magadnak. Ha a piacodon vannak mások, ha sokan keresnek a termékre, szolgáltatásra, amit kínálsz, akkor a harmadik oldalra is szinte lehetetlen felérni linkek nélkül.
Mit jelentenek a linkek?
A linkek a szövegre illesztett gombok, amelyekre kattintva egy másik weboldalra jutunk vagy amelyek a saját honlapunkon belül egy másik aloldalra vezetnek.
Minden link két elemből áll:
- Horgonyszöveg: ez az a szöveg, ami alá van húzva, és amit az olvasó lát. Ebben a linkben például (Keresőoptimalizálás) például a Keresőoptimalizálás szöveg a horgonyszöveg.
- Ha kattintasz rá, akkor ahová kerülsz, ahová vezet a link, az a link iránytűje, célja, ahová vezet. A fenti linknek például a zetra.hu az iránytűje, és ha rákattintasz, akkor a főoldalra kerülsz.
Mit jelent a linképítés?
A linkek átjárók, csatornák, amelyek egybekapcsolják egymással az interneten található weboldalakat. Linképítés során azt próbáljuk elérni, hogy más honlapok ránk mutató linkeket helyezzenek el.
A linkek azért olyan fontosak, mert az internet valójában két dologból áll: szövegből és linkekből. Ha minden dizájt eltávolítanánk az internetről, az akkor is tökéletesen működne, és minden tartalom hozzáférhető maradna. Amíg vannak linkek, addig az internet átjárható. Amíg van szöveg, addig érdemes átjárni egyik oldalról a másikra.
Miért értékesek a linkek?
Ha a honlapkészítés szót linkelem ebben a szövegben, akkor összekötöm ezt a honlapot a honlapkészítős vállalkozásom weboldalával. És ennél még többet is teszek: adok egy jelet a Google-nak arról, hogy a zetra.hu oldal szerint a premiumhonlap.hu olvasásra érdemes honlap weboldal készítés témában. Hiszen nyilvánvaló, hogy senki nem akar egy pocsék weboldalt linkelni.
Az, hogy ez a link mennyit segít majd a honlapkészítős vállalkozásomnak, az dönti el, hogy a zetra.hu oldal mennyire értékes a Google szemében.
Ha például az index.hu linkelne engem, akkor az brutális erőt jelentene, és lehetséges, hogy azonnal az első helyre ugranék honlapkészítés keresőszóra. Ha viszont a lopottlinkekgyujtemenye.io oldalra tenném fel a linkemet, akkor az még ártana is.
A linképítés 2020-ban neked is kell, hogy jelentse, hogy minél értékesebb honlapokról próbálsz meg bejövő linkeket szerezni, amelyek a saját honlapodra mutatnak. Minél jobb helyről vannak bejövő linkjeid, annál értékesebb lesz a weboldalad a Google szemében, és annál nagyobb eséllyel hozza jó helyen az oldalt.
Merre megy a Google a linkek értékelésében?
A Google gyakorlatilag azzal vált piacvezető keresővé a kétezres évek elején, hogy bevezette ezt a rendszert. Korábban az jelent meg a keresőben, aki fizetett. Így viszont rengeteg szutyok honlap volt a találati listák elején. Ez azt okozta, hogy egyre kevesebben használták a Google-t. Erre válaszul vezették be azt, hogy azokat az oldalakat sorolták előre, amelyekre több link mutatott.
Ekkor pedig természetesen mindenki elkezdett linkeket vásárolni. Beindult egy iparág, ami ipari mértékben állította elő a linkeket, hogy ezzel is manipulálják a találati listákat. A Google erre azzal válaszolt, hogy elkezdte nézni, hogy honnan is jönnek ezek a linkek, értékes vagy értéktelen oldalakról.
Ma még lehetséges nem minőségi linkekkel (PR-cikkek, fórumhozzászólások, linkfarmos hivatkozások) előre kerülni. De egyre nehezebb, és aki ilyen linkekre építi a reputációját, azt egy algoritmus-frissítés bármikor eltüntetheti a találati listák éléről. Ezzel szemben az igazság az, hogy minőségi linkekkel sokkal gyorsabban mehetünk felfelé a találati listán.
A linképítés alapjai
Ahelyett, hogy jó és rossz egyedi linkekben gondolkodnál, azt javaslom, hogy a linkjeidről kezdj el úgy gondolkodni, mint egy befektési portfólirólól, ami hosszú távon hoz neked értéket. Ezért minden linkre gondolj úgy, mint egy értékes részvényre vagy kötvényre, amelynek helye van a portfóliódban.
A linképítésben 3 dologra koncentrálj.
- Egymástól független honlapokról próbálj linkeket szerezni.
- Csak és kizárólag minőségi linkeket próbálj szerezni.
- És minél több linket próbálj szerezni.
Mikor kezd el gyűjteni a linkeket?
A linképítésre nem érdemes várni. Legyen a honlapodon legalább 3 cikk, és legyen készen a weboldal legalább részben. A linkeket azért építjük, hogy mások megérkezzenek a honlapunkra.
Ha viszont megérkeznek, de nem találnak rajta tartalmat és értéket, akkor elmennek, és a munkád megy a levesbe.
Melyik a jó link? Melyik a rossz link? Mi az a linképítés?
Az eddigiekből talán már számodra is egyértelmű, hogy vannak jó linkek és rossz linkek. Hogy pontosan mitől jó vagy rossz link valami a Google szemében, azt persze senki nem tudja.
Amiről biztosan tudjuk, hogy ártanak, azok a következők:
- nagy számban vásárolt linkek;
- linkfarmokon telepített linkek;
- értéktelen oldalakról rád mutató linkek;
- programokkal generált linképítő rendszerekről, linkfarmokról származó linkek.
A jó linkek a következők:
- más szakmai oldalak linkjei;
- nagy olvasottságú, a Google szemében megbízható oldalak linkjei;
- más saját minőségi honlapról származó linkek.
A linképítés pedig azt a tevékenységet jelenti, amelynek során rendszeresen, folyamatosan építjük, szerezzük a hivatkozásokat az oldalunkra.
Linképítés tippek, amelyek működnek
A linképítés területén rengeteg technika áll rendelkezésünkre. Ezek közül a legfontosabbak az alábbiak:
1. Vendégszövegek írása tematikus, szakmai oldalakra
Egy nagyon eredményes műfaj. Ha kertépítéssel foglalkozol, akkor nagyon értékes számodra, ha egy másik kertépítéssel foglalkozó honlap linkel téged. A bökkenő ezzel az, hogy ez a honlap a konkurensedé lesz, te pedig azt gondolod róla, hogy neki esze ágában sincs megjelentetni az írásodat. Ez a vendégblogolás legnagyobb akadálya: és a te fejedben van. Tapasztalataim szerint a konkurenseink sokkal nyitottabbak, mint azt elsőre gondolnánk.
Azt tanácsolom neked, hogy hívjál fel egy héten át minden nap 10 konkurenst, és meg fogod látni, hogy lesz olyan köztük, aki megengedi, hogy elhelyezz egy írást a honlapján, és mellé persze a linket, ami az oldaladra mutat.
2. Magazinok, internetes újságok
Itt robbanthatsz nagyot.
Viszonylag ismeretlen terület, én még sehol nem láttam, hogy ajánlották volna. De meglepően egyszerű és irtózatosan hatékony területe ez a linképítésnek. Azért, mert egy-egy magazin hatalmas forgalmat fut, a Google megbízható oldalnak tartja. Ezért az ezekről az oldalakról érkező linkek rendkívül értékesek a számodra akkor is, azzal együtt is, ha a magazinnak semmi köze a szakmádhoz.
Ebben az esetben nem a szöveg keresőoptimalizálása a lényeg, hanem a téma.
Keress olyan témát, ami közérdekű, ami a szélesebb közönség számára is értékes, érdekes lehet, és amit egy magazin, akit egyáltalán nem érdekel a kertépítés vagy a vízvezetékszerelés vagy a honlapkészítés, izgalmasnak, érdekesnek fogja találni.
3. Saját másik honlapok indítása
Linkeket a saját másik honlapról is adhatsz magadnak. Talán furcsának hazngzik, de rengeteg vállalkozó alkalmazza eredményesen azt a tehnikát, hogy nem egy, hanem több honlapot üzemeltet. Ezek a weboldalak idővel rendkívül értékessé válnak akkor is, ha csak néhány cikk van rajtuk, és a Google szakértő, vagyis komoly weboldalakként tekint majd rájuk.
Tehát nyugodtan vágj bele abba, hogy nem egy, hanem akár 2-3 weboldalt üzemeltetsz, és ezekről linkeled fel a legfontosabb, legértékesebb weboldaladat.
A lényeg, hogy ezekre a honlapokra is írj értékes cikkeket, igazi tartalmat. Semmiképpen se csak a linkek miatt hozd létre őket. Például megteheted, hogy egyik résztémád számára külön weboldalt hozol létre.
4. Óvatosan a linkkatalógusokkal
Ez egy mit ne csinálj javaslat, de fontos. Rengeteg vállalkozó és sajnos még sok SEO szakember is abban látja a sikeres keresőoptimalizálás titkát, hogy égre földre szerzik be a szutyok linkkatalógusos linkeket, és reggeltől estig regisztrálnak ezeken a weboldalakon.
Én már soha egyetlen honlapomat sem linkelem egyetlen katalógusból sem, az egyetlen lap.hu-s linkek kivételével. Ha mégis szeretnéd, akkor azt javaslom, hogy az aranyoldalak és a lap.hu oldalakon kívül semmi máshoz ne közelíts. Ezeken legfeljebb párezer forintért vehetsz linkeket. Csak akkor van értelme ennek, ha az első honlapodat indítod, és egyetlen linked sincs. Ilyenkor az indulásban segíthet a dolog, mert a Googlenak kell valamilyen inger, hogy észlelje, hogy létezel.
5. Óvatosan a PR cikkekkel
Tudom, ez durva, és ellentmondásos javaslat. Mert szinte minden SEO szakértő és SEO blog azt javasolja, hogy szerezz PR cikkeket. Ráadásul sok SEO ügynökség vagy szolgáltatás ajnálja neked azt, hogy PR cikkeket helyez el különböző weboldalakon a linkeddel együtt.
A PR cikk azt jelenti, hogy valaki pénzért elhelyez egy cikket egy kifejezzen erre a célra létrehozott honlapon. Nagyon sokan csinálják, és tényleg van benne erő.
Gondolkozzunk egy kicsit.
PR cikkeket SEO ügynökségektől tudsz rendelni.
Ezek a SEO ügynökségek, szolgáltatások rengeteg olyan weboldalt üzemeltetnek, amelyek PR cikkeket közölnek, és a linkedet ezekre az oldalakra teszik ki.
Ebből 2 dolog következik:
- Az így vásárolt linkek olyan weboldalakon jelennek meg, amelyek egyetlen vállalkozó, vállalkozás stabilitásától függnek. Ha ez a vállalkozó elkezd mással foglalkozni vagy csődbe megy, és nem üzemelteti tovább a honlapokat, akkor a linkjeid, és ezzel együtt a helyezésed is megy a levesbe.
- A PR cikkeket gyűjtő oldalak technikai értelemben ugyan nem, de tényleges funkciójukat tekintve zárt linkhálózatok. És ahhoz nem kell SEO zseninek lenni, hogy sejtsük, ezeknek az oldalaknak és az innen származó linkeknek az értéke csökkenni fog, nem pedig emelkedni.
Vannak persze minőségi oldalak, ahol ugyancsak lehet PR cikkeket írni. Ezek tulajdonképpen magazinok, ahol megengedik, hogy némi tiszteletdíj fejében megjelentess egy írást. Ilyen például a jogiforum.hu, ahol listaáron lehet elhelyezni cikket. Sok más is van, azért mutatom meg ezt, hogy tudd, mégis mit értünk ezek alatt az oldalak alatt. Az ilyen oldalakra bátran írhatsz cikkeket akkor is, ha pénzt kérnek érte. Ezek ugyanis semmképpen nem minősülnek olyan zárt linkhálózatoknak, amelyek veszélyt jelentenek rád és a weboldaladra.
6. Közösségi média
Pont mert a linkeket mindenki manipulálni akarja, a Google egyre nagyobb jelentőséget tulajdonít a közösségi médiának. A lényeg egyetlen dolog: hányan lájkolják az oldaladat. Ezért legyél jelen minél több, lehetőleg az összes közösségi média oldalon, és szerezz be egy-két lájkot legalább.
A cikkjeidet mindig oszd itt meg, mindenképpen az oldaladra mutató linkekkel.
7. Rejtett lehetőségek: konkurensek linkjei
Én nem ismerem az összes linképítési lehetőséget, ahogyan nem ismerik szerintem a nagy keresőoptimalizálós ügynökségek sem. Ezért linképítésben bátran merj kísérletezni 2020-ban is. Az egyik módszer arra, hogy új lehetőségeket tárj fel, az, hogy megnézed, a konkurenseid milyen linkeket építettek. Hátha találsz egy-két jó ötletet.
A MOZ ingyenesen használható eszköze tökéletes az induláshoz. Csak írd be a konkurens linkjét, és nézd meg, hogy milyen oldalakról szedett be szavazatokat.
Linképítés 2020: mi az, ami változott?
A keresőoptimalizálásban mindig időre van szükség. De bíztatlak arra, hogy legyél akár még türelmesebb, mint eddig voltál. Tudom, hogy a pénzre nem akarunk várni, hiszen én sem akarok.
De nekem nagyon bejött az, hogy amíg nem értem el a megfelelő helyezést, addig is építettem a minőségi linkeket, nem vásároltam PR cikkeket, és: telefonáltam. Igen, amíg nem értem el a megfelelő helyezést, hideghívásokkal kerestem az ügyfeleimet, ami egyébként egy elképesztő hatékony módszer, és tökéletesen alkalmas arra, hogy kibekkeld az időt, amíg az interneten minőségi hálót fonsz a honlapod köré, és átkerülsz a hívott fél oldalra.
Neked kell változnod 2020-ban ahhoz, hogy eredményes legyél a linképítésben: nullázd le a gyenge linkekre fordított időt, és koncentrálj a nagy értékű, megbízható linkekre.
Mit kell mindenképpen kerülni?
Nagyon sok cég hirdet olyan linképítési szolgáltatást, amelynek során tömegesen helyeznek el az oldaladra mutató hivatkozásokat. Ráadásul ezeket sokszor a linképítés ingyen címszava alatt hirdetik. Itt olyan linkekről, linkgyűjtő oldalakról van szó, amelyek semmilyen hozzáadott értékkel nem rendelkeznek, és Google sem fogja miattuk feljebb tornászni a honlapodat. Ezeket én mindenképpen kerülném.
Farkas Péter mondta
Köszönöm, remélem építő jellegű a Tamás felvetése.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen, próbáld ki bátran, biztosan működni fog. A minőségi linkek gyűjtésében rengeteg erő van, és mivel a konkureseid legtöbbje nem csinálja, ezért annak is nagyobb az esélye, hogy sikeres leszel benne.
Kis Tomi mondta
Hű, ez tartalmas cikk! A saját másik honlapok indításánál mennyire kell figyelni, hogy ne lássa a google, hogy szintén a miénk? Vagy elég, ha egyedi tartalom van rajta? Nem járhat büntetés ezért? A kettes pont, (magazinok) tök jó! Született is pár ötletem. 🙂 Köszönöm szépen!
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen! A Google elképesztő energiákat tesz abba, hogy felismerje, ha több weboldal ugyanahhoz a tulajdonoshoz tartozik, és nagyon jó már ebben. Ezért nem érdemes elrejteni, sőt, érdemes tudatni vele. Ha például a saját Google+ accountod alatt megadod, hogy milyen honlapok tartoznak hozzád, akkor segítesz neki tisztán látni, és ez még jót is fog tenni a honlapjaidnak + növeli a szerzői tekintélyedet. A lényeg az, hogy minden weboldalon egyedi, értékes tartalom legyen, ami nem csak és kizárólag linképítésre való, hanem hozzátesz valamilyen értéket az internethez. Ezért ez a technika melós, de hosszú távon eredményre vezet.
KisTomi mondta
Köszönöm szépen a választ!
Az is működhet ebben az esetben, hogy aldomaineket csinálok a honlapomnak(értékes tartalommal, persze), és onnan linkelem a fő domaint?
Verdes Tamás mondta
Nem javaslom, hogy külön tematikájú weboldalt aldomainre tegyél. Két dolgot érdemes megfontolni: (1) Vagy tedd külön weboldalra, teljesen külön domain-nel, ha témában két eltérő tartalomról van szó. Vagy ha egy altémát fejtesz ki, akkor (2) hozz létre neki egy külön tartományt a honlapon (például premiumhonlap.hu/honlapkeszites), ami alá az adott témába tartozó cikket kategorizálod. Mi a két téma, amit szét akarsz választani?
Kádár István mondta
Köszönöm, hasznos cikk volt.
ezazenhelyem.hu mondta
A apróhirdető oldalakkal mi a helyzet? Amennyiben lehet linket kirakni, akkor érnek valamit?
Verdes Tamás mondta
Két helyről érdemes alapvetően linket szerezni: tematikus oldalakról és nagy forgalmú weboldalakról. Ha az apróhirdető oldalnak nagy a látogatottsága, akkor megérheti, de én nem szoktam ezeket használni egyetlen projektben sem.