SEO alapok | On-Site SEO | Off-Page SEO | SEO stratégia
Mi a keresőoptimalizálás? Mi a SEO? Hogyan működik?
Nagy időtávon az egyik legerősebb marketing-csatorna a keresőoptimalizálás. Lépésről lépésre, napról napra hoz egyre nagyobb forgalmat az oldaladra.
Az erős Google pozíciók legnagyobb hozadékai:
- Tekintély és befolyás a saját piaci szektorodban.
- Bizalom az olvasók felől. Sokkal magasabb bizalom, mint amelyek a fizetett hirdetésekhez tapadnak.
- Költség-hatékony marketing csatorna.
- Márkaépítés, márkaismertség növelésének remek eszköze.
A keresőoptimalizálás az angol Search Engine Optimization kifejezés fordítása. Magyarul SEÓ-nak vagy SZEÓ-nak ejtjük, mindkét forma helyes. A SEO jelentése tehát ugyanaz, mint a keresőoptimalizálás kifejezésé. Szó szerint a honlapod Kereső Gépeknek megfelelő Beállítását jelenti. Sokan nevezik így is: google optimalizálás vagy seo optimalizálás, az elnevezésnek nagy jelentősége nincs.
A SEO az az online marketing módszer, amelynek során eléred azt, hogy a Google ingyen (organikus módon) hozza az oldaladat a találati lista minél előkelőbb helyezésén azoknak a lehetséges ügyfeleidnek, akik a tevékenységedbe vágó kulcsszavakat írnak a keresőbe.
A keresőoptimalizálás az online marketing nélkülözhetetlen területe, mivel ingyen hoz látogatót a honlapodra.
A keresőoptimalizálást (SEO) megkülönböztetjük a fizetett hirdetésektől. Az AdWords vagy Google Ads használata a keresőmarketing másik ágát jelenti, ami a fizetett hirdetésekről szól. A fizetett hirdetések csak akkor jelennek meg, ha napról napra fizetsz érte.
A SEO során nem fizetünk. Hanem arra törekszünk, hogy a Google azért hozza a cikkeinket, mert azok jók. Ezt jelenti az organikus találat. A SEO-nak továbbá semmi köze nincs a Facebook-hoz és más közösségi média csatornákhoz. A Facebook teljesen külön terület.
Ha kertész vagy, a kertépítés kulcsszóra optimalizálod a honlapod. Ha ügyvéd vagy, az ügyvéd szóra vagy a jogi tanácsadásra optimalizálsz. Ha honlapokat készítesz, honlapkészítésre optimalizálod. És nem csak egy ilyen kifejezésre, hanem a lehető legtöbb, akár több száz vagy ezer témádhoz kapcsolódó kulcsszóra.
A keresőoptimalizálás célja nem az, hogy egy kulcsszóra tiéd legyen az első helyezés. Sőt, egyáltalán nem kell egyetlen kulcsszóra sem az első helyen lenned ahhoz, hogy megélj a keresőből érkező ügyfelekből. Hanem több száz kulcsszóra kell rendszeresen megjelenned a találati listák minél előkelőbb helyén.
Keresőoptimalizálás jelentése (SEO jelentése): 4 nagy terület
A SEO fogalma 4 különböző részterületre, kérdésre bontható.
- Ismered-e piacod? – Ismered-e a keresőszavakat, amikre keresnek az ügyfeleid, látogatóid?
- Meg tudod-e mutatni, hogy komoly szakértője vagy-e témádnak? – Tudsz-e színvonalas és közérthető cikkeket írni?
- Vannak-e széleskörű szakmai kapcsolataid? – Tudsz-e minőségi linkeket építeni?
- Van-e stratégiád és türelmed? – Ki tudod-e várni, amíg a kereső elfogad téged szakértőnek, és jó helyen kezd el hozni?
Ha ezekre a kérdésekre igennel tudsz felelni, sikeres leszel a keresőben. Vegyük sorra ezeket a témákat, és nézzük meg, mit kell tenned ahhoz, hogy sikeres SEO tevékenységet végezz.
1.: A keresőoptimalizálás (SEO) a gyakorlatban: piacismeret
Az interneten végzett online marketing tökéletesen megegyezik a nem internetes marketinggel abban, hogy elsősorban piacismeretről szól. Aki vállalkozóként ismeri az ügyfeleit, az akkor is tud számukra fizetőképes értéket adni, ha honlapja sincs. Aki el tud adni honlap nélkül, az el fog tudni adni az online marketingje révén is. A saját ügyfeleidet ismered a mindennapjaidból: találkozol velük, tudod milyen kérdéseik vannak, milyen problémákkal küzdenek, mitől félnek, miben reménykednek stb.
SEO-ra fordítva ez a sok-sok kérdés, terület megjelenik kulcsszavakban: az ügyfeleid kérdéseket pötyögnek a Google ablakába, és reménykedve kattitgatnak a találati listán, hogy valahol megtalálják a megnyugtató választ a kérdésükre vagy találnak egy olyan szakembert, akiben megbízhatnak.
- Aki ügyvédet keres, ezt írja be: ügyvéd budapest vagy válóperes ügyvéd Debrecen.
- Aki kertészt keres, ezt írja be: térkövezés vagy kerttervezés Nyíregyháza stb.
- Aki honlapot akar, az pedig például a honlapkészítés kulcsszóra keres rá.
Az első feladatod, ha sikeres akarsz lenni a keresőben, hogy feltérképezed a keresőszavakat. Nem arról van szó, hogy megtalálod a saját szakterületed néhány fontos kulcsszavát. Ennél többről.
Hány kulcsszóra kell célozni?
Ma már képtelenség másképpen előre kerülni, csak ha legalább 100, de inkább 200 vagy akár 1000 kulcsszóra célzol a honlapoddal. Tudom, hogy ijesztőnek hangzik, de a minőségi keresőoptimalizálási tevékenység nem varázslás, hanem folyamatos munka, amelynek során az egyik legfontosabb feladatod, hogy lefeded a szakterületed lehető legtöbb kulcsszavát azzal, hogy cikket írsz rá.
Nem csak azokra a kulcsszavakra kell ma már célozni, amelyre havonta ezren keresnek. Különösen értékesek azok a kulcsszavak is, amelyekre csak 20-30 ember keres.
Miért számítanak a pici, látszólag jelentéktelen kulcsszavak is?
Két okod is van rá, hogy elsősorban, főleg egy induló weboldalnál az optimalizálás fókuszában a kis keresési forgalmat futó kulcsszavakra célozz.
- Az első ok az, hogy a legtöbb keresés a pici kulcsszavakra megy. Szétszórt, összevissza keresések vannak a Google-ben, az emberek nem tudják pontosan, hogy mit keresnek. A nagy és fajsúlyos kulcsszavak, amelyekre mondjuk 10 ezren keresnek, összességében kevesen vannak. A kicsi kulcsszavakra viszont százezres nagyságrendben keresnek rá az emberek.
- A másik ok az, hogy a pici kulcsszavakra sokkal könnyeb előre jönni. A konkurenseid legtöbbje a nagy kulcsszavakra optimalizálja a weboldalát, ezért főleg egy induló honlapnál teljesen esélytelen vagy, ha csak a nehéz kulcsszavakra célzol. De egy kisebb versenynek örvendő kulcsszóra más eséllyel indul egy friss weboldal is.
- A harmadik ok az, hogy a kis kulcsszavakra jobban lehet eladni, mint a nagyokra. Például használt autó kulcszó esetén fogalmad sincs, hogy mit akar venni az látogató. De ha azt írja be, hogy használt Suzuki Debrecen, és te erre írtál tartalmat, úgy már sokkal nagyobb esélyed van arra, hogy az oldaladra érkező olvasó pont azt akarja megvenni, amiről te írtál.
Jó, de mire használd a nagy kulcsszavakat?
A nagy kulcsszavaknak a főoldalon van a helyük vagy a gyűjtőoldalakon (erről később írok majd egy részletes cikket). Gyűjtőoldal például egy blog oldal vagy egy termékoldal egy webáruházban. A gyűjtőoldalak sok-sok cikket listáznak egyszerre. Ezeken van helyük a fajsúlyos keresőszavaknak.
Száz szónak is egy a vége: ha sikeres akarsz lenni a keresőoptimalizálás területén, le kell fedned a területed lehető legtöbb kulcsszavát, és ezekre a kulcsszavakra minőségi tartalmat, írást vagy akár videót kell készítened.
2.: On-Site SEO: Szövegírás és tartalom
A második feladatod, hogy az adott kulcsszavakra alapos írásokat tegyél közzé a honlapodon. Ez a honlapodon végzett munka legfontosabb része, vagyis az on-site keresőoptimalizálás magja. A cikkek azért fontosak a Google-nak, mert kifejezetten szakértőket keres: olyan honlapokat (és domain címeket), amelyek egy-egy adott területen bizonyítani képesek szaktudásukat. És ha bizonyítják, a Google előkelő helyen fogja hozni ezeket a honlapokat, és hozni fogja a látogatókat is.
Amikor a Google ezt teszi, akkor valójában egy dolgot csinál: kiszolgálja az olvasók igényét. Aki ügyvédet keres, annak a Google egy tényleg jó ügyvédet akar mutatni. És a Google szemében az a jó ügyvéd, aki komoly írásokat tett közzé a honlapján, amelyen sok-sok olvasó időt töltött el. A Google nyilvánvalóan méri, hogy az olvasók mennyi időt töltenek a honlapodon.
Milyen a jó cikk? Milyen a minőségi írás?
Ha hiszed ha nem, a szövegírás technikai részletei (meta leírások, title beállítása, képek beállítása stb.) másodlagosak, és egyre kevésbé számítanak a sikeres SEO-ban. Fontosak, persze, de ha egyáltalán nem értesz a szöveged keresőoptimalizálásához, ugyanakkor be tudod mutatni a látogatóknak, hogy szakértő vagy, akkor a Google hozni fogja az oldaladat. A Google rendszeres algoritmus frissítéseinek egyik fontos iránya, hogy a nem profi technikai háttérrel érkező, de kiemelkedő tartalmat készítő blogokat előre hozza.
Magyarországon például ilyen a Kiszámoló blogja: most már talán igen, de régen szinte egyáltalán nem volt keresőoptimalizálva a honlap, mégis az első oldalon van több ezer pénzügyekkel kapcsolatos keresésre. Azért, mert egyszerűen jók a cikkek, mert a szerző értelmesen le tudja írni a pénzükgyekhez cseppet sem konyító olvasóknak, hogy mit tegyenek, hogyan kerüljék el a pénzügyi bajokat.
A jó cikknek ezért elsősorban a látogatóhoz kell szólnia, és érthetőnek kell lennie. A felhasználói élmény egyik legfontosabb aspektusa az, hogy a szöveged, az írásod érthető legyen. A Google vasvillával kergeti a szakbarbárokat, akik idegen szavakkal, hosszú mondatokkal írnak érthetetlen esszéket.
Amire szükség van, hogy érthetően és egyszerűen mond el az embereknek a választ, amit a kulcsszóból kiolvasol. Ha például az a kulcsszó, hogy „mikor utalják az ápolási díjat”, erre egyetlen bekezdést írni, ami elmondja, hogy minden hónap ötödikén.
De ha a kérdés az, hogy mit jelent a keresőoptimalizálás, erre már egy hosszú és részletes cikket kell írnod azért, hogy a végén az látogató úgy érezze, tényleg tanult, megértett valamit ebben a komplex témában. Vagyis itt egy részletes bevezetőre van szükség egy ismeretlen területbe.
A minőségi írás ezért
- egyszerű, értehető, közérthető;
- nem a szövegíró agymenését tartalmazza, hanem konkrét választ az olvasó kérdésére;
- nincs telepumpálva szakszavakkal;
- részletes, alapos annyira, amennyire szükség van rá
Milyen a minőségi blog?
A minőségi blognak van egy nagyon kemény kritériuma.
Az, hogy sok jó cikket tartalmaz.
20-30 cikknél kezdődik az a blog, amit a Google hajlandó komolyan venni, és nagyobb mennyiségben mutatni az olvasóknak.
Tudomásul kell venni, hogy a keresőoptimalizálás kőkemény mennyiségi kérdés. Aki nem tud rendszeresen jó cikkeket írni a honlapjára, az nem lesz sikeres. Ezért az egyik legjobb befektetés, ha megtanulsz írni. Ha nem akarsz megtanulni írni, akkor keress egy szövegírót, aki időre leszállítja neked az írásokat.
3. Off-page SEO: linképítés
A Google azt mondja, hogy egy szakértőt akkor hajlandó komolyan venni, ha az széleskörű szakmai kapcsolatokkal rendelkezik. A kapcsolatépítés SEO-ul azt jelenti, hogy sok hivatkozás mutat az oldalára.
Egy link az oldaladra egy szavazat, ami azt mondja, hogy a te honlapod megbízható, és érdemes oda menni. A Google az oldaladra mutató linkek minősége és mennyisége alapján dönt arról, hogy mennyire értékes a honlapod.
Ha például egy rangos szakmai blog linkeli az oldalad, a Google tapsol, és elkezd jó helyen hozni. Ha a lopottlinkekraktara.com ad neked akár 300 linket, a Google elsüllyeszti a honlapodat, és senki nem fogja látni.
Sokan a vásárolt linkek, PR cikkek és társaik építésében látják a megoldást. És valóban el lehet érni ideig-óráig tartó eredményeket ezzel. De a tartós SEO sikernek ezek biztosan az akadályai lesznek, mert kábé olyanok, mint ha az Ecserin vettél volna diplomát.
Ezért a linképítés során nagyon komolyan azt javaslom neked, hogy csak három dologra törekedj:
- publikálj szakmai blogokban, szakmai lapokban, és helyezd el az oldaladra mutató hivatkozásokat;
- publikálj nagy olvasottságú, népszerű magazinokban, mint amilyen az index.hu vagy az orig.hu;
- ne csak egy honlapod legyen, hanem több, ezekre is írj tartalmat, és ezekről is linkeld a legfontosabb oldaladat.
Ezek azok a dolgok, amelyek a linképítés területén 2021-ben és a jövőben a hasznodra lesznek.
Érdemes megemlíteni a közösségi médiát, amelyet a Google fontos bejövő link-forrásnak tekint. A közösségi médiát nem szabad elhanyagolni, de fontos tudni, hogy az onnan érkező hivatkozásoknak pici erejük van a más weboldalak által leadott linkekhez képest.
4. Stratégiai SEO: időtáv és menedzsment
Vállalkozóként elfogadod és megtanulod kezelni azt a rengeteg szívást, ami ezzel az életformával jár. Tehát ha itt vagy és ezt a blogot olvasod vállalkozóként, te ezzel tisztában vagy, és szívosan, kitartóan dolgozol már évek óta a vállalkozásod építésén és az online marketingeden. Tudod, mit jelent kudarcot vallani és újra nekiállni.
A keresőoptimalizálásban erre a képességedre is szükséged van. És ha beleteszed ezt a lelkierőt, akkor ugyanúgy áldást hozol a vállalkozásodra. Mert a keresőben felhozni egy weboldal által bemutatott vállalkozást, és abból pénzt csinálni, legalább fél éves, de inkább egyéves munkát jelent.
Mindezt úgy, hogy nagyon sokáig nem látod az eredményét. A honlapodra már írtál 15 cikket, és még mindig nincs sehol. Már szereztél néhány hivatkozást, már látod néha-néha, de egyetlen ügyfél sem keresett, még senkinek nem adtál el semmit a honlapodról. Csinálod a linképítést annak ellenére, hogy az a keresőoptimalizálás legkellemetlenebb része, és nem látod az eredményét. De tovább csinálod.
És aztán egyik nap megérkezik az első megrendelés. Egy másik nap pedig látod, hogy már a második-harmadik oldalon vagy egy-egy keresőszóra, és aztán egyre gyakrabban találod magad az első oldalon is. Pedig egy hónapja már hagytad volna az egészet a fenébe.
Hát valahogy így. Kitartás nélkül a keresőoptimalizálás nem fog neked ügyfeleket hozni. De ha kitartó vagy, éves szinten millós nagyságrendű marketing-költségektől kíméled meg magad, mert a Google magától, ingyen, tálcán hozza neked a megkereséseket.
Az online marketing területén a keresőoptimalizálás ma a legjobb hosszú távú befektetés. Sok sikert kívánok neked hozzá!
Gyakran Ismételt Kérdések
A keresőoptimalizálás a weboldal fejlesztése annak érdekében, hogy a Google-ban minél előrébb jelenjen meg a találati listán.
Költséghatékony marketing megoldás. Lassan hoz eredményt és kitartást igényel, de hosszú távon a leghatékonyabb online marketing eszköz. Rendkívül fontossá vált egy cég bizalmi tőkéjének növelésében.
Három részre tagolódik. 1. Minőségi tartalmat készítünk a weboldalra. 2. Elérjük, hogy más honlapok hivatkozzanak ránk. 3. Ügyelünk a weboldal technikai állapotára. De alapvetően arra van szükség, hogy az olvasóink fejével próbáljunk gondolkodni.
Vélemény, hozzászólás?