A weboldal elemzés egy gyors válasz a kérdésre: Milyen állapotban van a honlap?
A weboldal elemzés megmutatja, hogy milyen irányban kell fejleszteni a weboldalt, megadja a technikai audit legfontosabb irányait. A weboldal elemzés remek eszköz arra, hogy kis költségvetéssel eldöntsük, van-e értelme komoly forrásokat tenni a honlapba.
A weboldal elemzést 5 területre osztjuk:
- Technikai szempontok: milyen állapotban van a honlap háttere?
- SEO szempontok: hányan látogatják, honnan jönnek, milyen helyezései vannak?
- Tartalmi szempontok: milyen minőségű és mennyiségű tartalom van a weboldalon?
- Linkprofil: a bejövő és kimenő linkek minősége, mennyisége.
- Fejlesztési irányok: az elemzést követően kirajzólódnak a fejlesztési lehetőségek és a befektetéshez szükséges költségek is.
Példaként egy konkrét weboldat nézünk meg: a seikoboutique.hu oldalt.
Technikai szempontok: milyen állapotban van a honlap?
A technikai audit első lépése, hogy ellenőrizzük: a Google indexeli-e a weboldalt. A Google keresőablakába beírjuk, hogy site:seikoboutique.hu. Ez egy nagyon alapvető teszt, de tapasztalatom szerint több esetben már itt ki szokott derülni az, hogy azért nincs a weboldalnak egyetlen olvasója sem, mert kitiltották a robotokat a honlapról. Itt nincs gond, a Google szépen indexeli az oldalt.
Oldalszerkezet áttekintése
Ezt követően megnézzük, mekkora a honlap, és milyen állapotban van a szerkezete. A Screaming Frog segítségével lekérjük a honlapon található összes URL-címet. Ebből látható a weboldal mérete, a honlapon található státuszkódok pedig kirajzolják, van-e katyvasz, és ha igen, mekkora.
A weboldalnak 153 aloldala van, ezek legtöbbje egyedi termék aloldal, amelyeket logikus rendbe szerveztek. Ezt a logikus rendet vizuálisan is megjeleníthetjük az eszköz segítségével.
Az oldalak egyetlen kivétellel 200-as státuskóddal rendelkeznek, vagyis rendben indexelhetők és betölthetők az olvasónak. Ezt néhányszor érdemes vizuálisan is ellenőrizni.
A legtöbb weboldalról néhány perc alatt megállapítható, hogy rendben tartják-e, gondoskodnak-e róla legalább elemi szinten. Ebben az esetben a válasz egy egyértelmű igen.
Sebességteszt
A weboldal sebessége kritikus kérdés, főleg az erős versenyben lévő piacokon. Márpedig az órapiacon hatalmas a tülekedés.
A lassúság komoly probléma lehet, ezzel már lehet forgalmat veszíteni. Ráadásul a 25-ös érték kimondottan rossz. Nézzük meg, mi okozza.
A sok ok közül kimagaslik a rengeteg webáruház által elkövetett szarvashiba, amiket itt egyetlen képben látunk:
- Egy közel 5 MB-os kép töltődik be a címlapon. Ez hatalmas, hiszen egy fénykép legfeljebb 300 KB-s mérettel tud gyors lenni.
- A képfile elnevezése hibás: alsóvonás helyett ma már egyszerű kötőjelet használunk a fénykép fileok elnevezésében.
A harmadik ok rá van írva a kép-file nevére, és a címlapra érve azonnal látjuk is: a weboldalon slider (lapozó) szerepel. A sliderek a korszerű weboldalak homokzsákjai: felhasználói szempontból kifejezetten károsak, mert az olvasó nem tudja követni a mozgását. De ha a slider nem is mozog (mint ebben az esetben), akkor is speciális effekteket futtat a címlapon, ezzel pedig lassítja az oldalt, mint itt is. A slider ráadásul mobil-készüléken is betöltődik, ami tovább rontja a helyzetet.
Még valami: parallax effekt is van az oldalon. Ez ugyancsak további kódokkal terheli a honlapot, szédülésérzetet kelt az olvasóban, ami elbizonytalanítja őt, és tudat alatt távozásra készteti.
Az egyszerű, minimalista weboldal mind az olvasó, mind a Google szempontjából hatékonyabb, sikeresebb lenne. A felesleges effekteket le kell pucolni a weboldalról, hogy gyorsabb és felhasználóbarátabb legyen.
A honlap mobilon: reszponzivitás és sebesség
Láttuk, hogy mobilon lassan töltődik be az oldal. Ezt saját készülékünkön is tesztelhetjük. Érdemes egy utcán szaladgáló felhasználó helyébe képzelni magunkat. Nekem a saját próba visszaigazolta a Google Page Insight eredményét: a honlap lassan jött be, alig fért el a képernyőn, és itt is az effektekkel kellett küzdenem.
Mivel az, hogy egy weboldal reszponzív, ma már alapkövetelmény, felhasználóként ez nem vígasztalt különösebben. Bosszantóan lassú és körülményes a weboldal mobilról használva.
SEO áttekintés: forgalom és potenciális forgalom
A weboldal forgalmát ideális esetben Google Analytics és Search Consol segítsévégel nézzük meg, ezek adják a legpontosabb adatokat. Ha nem férünk hozzá ezekhez, külső forrásokat használunk. Magyarországra az Afhers adja a legjobb becslést: 20-30%-ot simán téved, de a nagyságrendet jól belövi.
A domain közepesen erős, 60 hivatkozást gyűjtöttek be, és kb. ezer kulcsszóra rangsorol az oldal.
És a legfontosabb: a forgalom. Havonta 800-2000 látogató érkezik az oldalra. Harmaduk a bolt nevére keresve érkezik, a többiek valamilyen a márkával vagy az órákkal kapcsolatos kulcsszóra jönnek be.
A weboldal néhány egyedi órával kapcsolatos kulcsszóra legelöl rangsorol (ilyen a Grand Seiko vagy a Seiko Presage), de például Seiko 5 kulcsszóra már jócskán le van maradva. Ez pedig máris egy remek fejlesztési lehetőség: hiszen a Seiko 5 a márka belépő terméke, és közel annyian keresnek rá, mint az összes többi szériára együttvéve. Ezért is fontos lenne felhozni. És azért is, mert az a vásárló, akit a belépésnél megfognak, sokkal nagyobb eséllyek fogja tőlük megvásárolni a drágább órákat, mint a versenytársaktól.
A honlap alapvető kulcsszavakra is pocsékul szerepel: például Seiko óra kulcsszóra a 30. helyen található, automata órára pedig a 71. helyen zárja a sort.
A blogot végilapozva látszik, hogy bár jó minőségű szöveget írnak, a blogot nem keresőoptimalizálják, vagyis nem kulcsszavakra és topicokra írnak cikkeket. Ehelyett arról és úgy írnak, amit fontosnak tartanak. Ezen rengeteg forgalmat veszítenek.
Ennyiből már jól látszik: a honlap nincs tudatosan keresőoptimalizálva, ugyanakkor sok energiát és forrást tesznek vele. Az ilyen honlapokra viszonylag hamar jelentősen nagyobb forgalmat lehet behozni a keresőből.
A honlap tartalma
A tartalom feladata kettős.
1. A minőségi tartalommarketing fogja meggyőzni az olvasót arról, hogy nálunk, és ne versenytársunknál vásároljon.
2. És a Google számára is rendkívül fontos: a pontosan optimalizált tartalom az, amit a Google megtalál és előkelő helyen tálal az olvasónak.
Egy blog funkciója az, hogy forgalmat hozzon be az oldalra. Láttuk: ebből a szempontból a Seiko Boutique-nak mintha nem is lenne blogja. A hírek aloldal havi tíz olvasót hoz be, a blog pedig talán ötvenet. Ugyanakkor az olvasó, ha egyszer megtalálja a honlapot, rengeteg érdekes cikket, információt talál.
Egyedi termékleírások hiánya
Egy webáruház lelkét az egyedi termékleírások és a képgalériák adják. A vásárló meg akarja fogni, tapintani a terméket, és ezer odlalról akarja látni, mielőtt vásárol. Sőt, minél nagyobb a termék értéke, ez annál inkább így van. Ezért nagyon fontos lenne a képgaléria és az egyedi termékleírás.
De ezek hiányoznak: a termékleírások típusonként sokszor megegyeznek – nem mindig, de több olyat is találtam, amelyek részben vagy egészben szóról szóra megegyeznek. Ez akkor is probléma, ha egyébként minden óra egyedi tulajdonságai fel vannak sorolva a terméklapokon. Egy több ezer terméket felsoroló webáruháznál érthető, ha ezt nem teszik meg. De kétszáz órához pár hónap alatt már lehetne egyedi leírásokat készíteni.
Ennek az Seiko Astron márkájú órának a termékleírása szinte teljesen megegyezik a többi termékkel ebben a kategóriában. És minden termékhez csak egy képet töltöttek fel, amelyek ráadásul félig le vannak takarva, amikor az olvasó belép a termékoldalra. Az effektek itt is nyertek az olvasóval szemben.
Linkprofil: minőségi vagy farmos hivatkozások?
Mindig ez az alapkérdés. Egy-egy nehéz kulcsszóra is fel lehet ma még jönni csak linkfarmos hivatkozásokkal. De komoly forgalmat ebből nem lehet behozni. Egy SEO projekt tervezésénél sem mindegy, hogy milyen linkprofil áll a rendelkezésünkre.
Ha egy honlap tele van linkfarmos hivatkozásokkal, azokat érdemes fokozatosan leépíteni. Ha pedig minőségi linkek mutatnak rá, akkor örülhetünk, mert ezekből könnyebb építkezni, előre menni. Az Ahrefs ebben az esetben is tökéletesen használható, szinte az összes linket megtalálja.
A webáruház linkprofilja kétarcú. Egyfelől sok-sok erős szakmai oldal hivatkozza. Ugyanakkor több azonosíthatatlan linkfarm is megtalálható a hivatkozók között. Ez a linkprofil jó kiindulási alap egy SEO projekthez. Az ugyanis nem kérdés, hogy a Google komoly Seiko-szakértőnek fogadja el a honlapot, és ha weboldallal valaki dolgozni kezd, el fog indulni felfelé.
És egy nagy kérdőjel
Feltűnt még egy dolog, amit egy egyszerű kereséssel ellenőriztem. Angol nyelven havonta 500-1500 keresést futtatnak Magyarországról a márkára és egyedi termékeire, ami éves szinten a húszezret karcolja. Ennek jelentős részét bizonyára Budapesten, a bolt közelében sétálgató turisták csinálják. És a weboldalnak nincs angol verziója.
Az angolul keresők a második oldalon találják meg a boltot, és akkor is csak magyarul. Ez szarvashiba: hiszen kinek lehetne nagyobb eséllyel eladni egy drága órát, mint egy impulzív külföldi üzletembernek, aki a Váci utcán sétálgatva egyszer csak gondol egyet és beírja a keresőbe, hogy:
Nekik a weboldal semmit nem mond, és ez nagy hiányosság.
Fejlesztési irányok
A weboldal elemzés végén meg kell tudnuk mondani, hogy egy honlapnak mik az erősségei és a gyengéi. Tudnunk kell, hogy van-e értelme pénzt és időt beletenni a keresőoptimalizálásába.
A seikoboutique.hu erőssége, hogy igazi szakértő honlapként pozícionálta magát, és sok tartalommal, valamint minőségi linkekkel rendelkezik. A butik márkává vált, ami a keresési szokásokban is látszik. A honlap gyengéje tartalmi SEO-ban és lassúságában rejlik, valamint részben abban, hogy gyenge hivatkozások is mutatnak az oldalra.
Mi a teendő?
- Alapos technikai SEO annak érdekében, hogy a honlap sebességét és olvashatóságát javítsuk. Egy gyorsabb, egyszerűbb honlap többet érne. A sebesség annál fontosabb faktor, minél nagyobb a verseny. Itt nagy a verseny.
- A honlap tartalmi SEO-jának fejlesztése: a blog és az egyedi termékleírások fejlesztése, az egymással konkuráló aloldalak kannibalizáló hatásának kiszűrése.
- A minőségi linkprofil erősítése, a gyenge minőségű linkek leépítése, és még több szakmai link beszerzése versenytársaktól és más nemzetközi órakereskedőktől, valamint a közösségi médiából.
- Nyelvi verzió készítése legalább angol nyelven. A további kulcsszókutatás meg tudja mutatni, hogy szükség van-e és érdemes-e angol nyelvű blogot is csinálni.
Annak megválaszolása, hogy érdemes-e forrást tenni a weboldal keresőoptimalizálásába, üzleti kérdés, amelyre csak a tulajdonos üzleti tervének fényében lehetne válaszolni. Az azonban jól látható, hogy a webolal forgalma jelentősen növelhető már azzal, ha a jelenlegi hibákat javítják, és tudatosan keresőoptimalizálják a tartalmat.
Weboldal elemzés: összegzés
Csak külső eszközökkel egy óra alatt meghatározható az, hogy egy weboldal milyen gondokkal küzd, és milyen irányban kell elkezdeni a fejlesztését. A weboldal elemzés nem helyettesíti a technikai auditot vagy a honlap tartalmi analízisét. Sokkal inkább arra jó, hogy megmutassa, szükség van-e ezekre, és mit várhatunk tőlük.
A bejegyzés közzététele után a Seiko Boutique-tól kaptam egy kedves visszajelzést, hogy köszönik szépen, és dolgoznak a weboldalon 🙂
Vélemény, hozzászólás?