A versenytárs elemzés (konkurencia elemzés) az egyik leghatékonyabb piackutatási és egyben keresőoptimalizálási eszköz. Fontos, mert a piac átláthatatlan sokszor még a legerősebb szereplők számára is. Ha pedig nem te vagy a legerősebb szereplő, akkor bátran bevallhatod magadnak, hogy nagyon sokat nem tudsz arról, milyen piaci környezetben dolgozol, és mit csinálnak a többiek.
Magyarországon ez különösen érdekes. Itthon sok piacon néhány mammut és rengeteg egyéni vállalkozó osztozik, akik a legtöbb esetben ügyet sem vetnek egymásra. Ezzel önmagában semmi baj nincs. Az viszont biztosan következik belőle, hogy rengeteg cég bekötött szemmel, csak a saját ösztöneire hallgatva építi fel a brandjét az interneten, és próba-szerencse alapon szerveri a marketingjét.
Piacunk és konkurenciánk feltérképezésével kiléphetünk a bekötött szemmel marathont futó versenyzők köréből. Ezt követően pedig elkezdhetjük tudatosan tervezni és építeni online jelenlétünket.
Ki a konkurensünk?
A legfontosabb kérdés, amire válaszolnunk kell, hogy ki is valójában a konkurensünk.
Versenytársunk az, aki ugyanarra a célcsoportra céloz ugyanazzal a termékkel vagy szolgáltatással. Ha a célcsoportunk a versenytársunktól vásárol, akkor tőlünk feltehetően már nem fog, mert igényét konkurensünk elégítette ki, és nem mi. Ezért például az elektronikai termékeket kínáló családi vállalkozás webáruházának a nagy elektronikai webáruház a versenytársa. De az egyéni vállalkozókra specializálódó vállalkozási tanácsadó és a nagy cégeket kereső tanácsadó cégek nem versenytársai egymásnak.
Ahhoz, hogy keresőoptimalizálás tekintetében is konkuráljunk egymással, még egy további kritériumnak meg kell felelnünk. Mindkét vállalkozónak a keresőből kell megpróbálnia ügyfeleket, érdekődőket szereznie. Ha ugyanis egyikük hideghívásokkal dolgozik, akkor a piacon ugyan versenytársak, de a keresőben nem.
Ezért a SEO alapú versenytárs elemzés egy dolgot csinál. A keresőt marketing eszközként használó konkurensek viselkedéséből próbál előnyt kovácsolni.
Még egy dolgot érdemes tisztába tenni: a keresőben nem az a konkurensünk, aki egy-egy adott kulcsszóra elől van. Hanem az, aki az adott témában a legnagyobb forgalmat futja a weboldalával.
Ennek az az oka, hogy egy-egy kulcsszóra tulajdonképpen könnyű feljönni. Rengeteg kemény kulcsszóra az első oldalon szereplők többségének néha alig van forgalma. De annyi linkfarmos hivatkozást szedtek össze, hogy elől vannak. Ezek a konkurensek a látszattal ellenétben alig érnek el bárkit a honlapjukkal. A célpiacukat sem nagyon.
Kerttervezés kulcsszóra keresve az első oldalon fej-fej mellett versenyez a viragoskert.hu és az edenkert.hu weboldalak.
viragoskert.hu | edenkert.hu | |
Naponta | 10-20 olvasó | 5 ezer olvasó |
Linkprofil | Linkfarmos | Szakmai linkek is |
Tartalom | 37 aloldal | 300 feletti aloldal |
Az adatok legálisan elérhetők bárki számára az ahrefs.com és a Screming Frog segítségével.
Ha csak az első oldalt nézzük, nem vesszük észre, milyen nagyságrendbeli különbség van a két oldal között. Ez pedig azért fontos, mert a viragoskert.hu oldaltól legfeljebb azt leshetjük el, hogyan szerezzünk linkfarmos hivatkozásokat. Ha az ő példájukat követjük, a weboldalunkat bármikor elnyelheti egy Google algoritmus-frissítés. De az edenkert.hu oldalt nem fogja elnyelni, mert nem csak sok minőségi tartalma van, hanem szakmai linkekkel is jócskán körülbástyázta magát.
Bár mindkét oldal az első oldalon van ugyanarra a kulcsszóra, csak egyiküktől érdemes tanulnunk. Most nézzük meg, mit érdemes tanulni.
Mire jó a versenytárs elemzés?
A konkrét marketing technikák és ügyfélszerzési stratégiák szintjén az alábbi kérdéseket érdemes feltenni magunknak. Ezekre a kérdésekre legális eszközökkel (lásd kicsit később) választ kaphatunk anélkül, hogy versenytársunkat személyesen kellene kifaggatnunk.
- Mekkora forgalmat fut versenytársunk weboldala?
- Melyik aloldalával csinálja a legnagyobb forgalmat a keresőben?
- Honnan szerzi a linkjeit?
- Minőségi linképítést végez vagy linkfarmokról szerzi-e a hivatkozásait?
- Hogyan és milyen rendszerességgel publikál?
- Sikerült-e márkát építenie vagy törekszik-e rá?
- Milyen kulcsszavakra írt és milyen kulcsszavakra nem írt tartalmat?
Ezek olyan kérdések, amelyekből azonnali, konkrét belátásokat meríthetünk saját marketing-stratégiánk alakítására. De ennél többet is tanulhatunk belőle: a versenytárs elemzés során a piacra és a saját üzleti jövőnkre vonatkozó belátásokat, kérdéseket is megfogalmazhatunk
- A megfelelő piacon vagyunk-e? És van-e értelme itt lennünk 5 év múlva is?
- Mekkora a piac, amin mozgunk? Mennyi lehetőség van benne?
- Jól árazunk-e? Hogyan áraznak mások? Mennyien vagyunk?
- A mi súlycsoportunkban vannak-e egyáltalán jelen versenyzők a piacon?
Ezeknek a kérdéseknek a végiggondolása nekem és másoknak is rengeteget segített abban, hogy értsük, mit és miért csinálunk. És segít abban is, hogy elkerüljük versenytársaink balfogásait. Ahhoz azonban, hogy megfelelő választ kapjunk, fel kell tennünk a legfontosabb kérdést, és helyesen kell azt megválaszolnunk.
A SEO alapú konkurencia elemzés legfontosabb szempontjai
Az alábbiakban a SEO alapú konkurencia elemzés legfontosbb szempontjait sorolom fel. Azt nézzük tehát meg, hogy mire van szükség ahhoz, hogy a keresőben jól szerepeljen egy adott weboldal egy adott piacon. Nagyon sok szempont van, amit figyelembe lehet venni, nekünk mégis elég csak a lényegre koncentrálni. Ez pedig három tényező: a forgalom, a linkek és a tartalom.
A honlap forgalma
A SEO arról szól, hogy üzleti forgalmat tereljünk a weboldalunkra. Ezért elsősorban azt kell megnéznünk, hogy kik viszik el a forgalom javát az adott szakterületre és üzleti szektorra nézve. Aki pedig viszi a forgalmat, attól érdemes tanulni.
Az ahrefs.com adatbázisa megközelítőleges pontossággal megmondja, hogy egy magyar weboldalnak mekkora a forgalma. Itt 158 ezer olvasót látunk egy átlagos hónapban. Biztos, hogy nem pontosan ekkor a forgalom, de a nagyságrend ez. Ez azt jelenti, hogy ettől a weboldaltól van értelme tanulni.
Honnan szerzi a konkurencia a linkjeit?
A bejövő linkek szerintem a három legfontosabb SEO faktor közé tartoznak. A hivatalos irány az, hogy a tartalom válik meghatározóvá, de ma ettől még messze vagyunk. Ezért a linképítés volt és maradt az egyik legfontosabb tevékenység, amit a SEO során el kell végezni.
A linképítésnek, ahogyan fent is láttuk, két irányzata van:
- az egyik típus a „szerezzünk minél több linket minél gyorsabban”, mert akkor előre kerülhetünk néhány fontos kulcsszóra;
- a másik megközelítés pedig a szakmai és minőségi weboldalakról igyekszik linkeket szerezni.
A linprofilt leghatékonyabban az Ahrefs segítségével listázhatjuk. Itt megnézhetjük, hogy egy adott weboldal milyen erős domain-ekről szerzi a linkjeit. De használhatjuk hozzá a Moz Pro ingyenes próbaverzióját is.
Blog tartalma és blogolás gyakorisága
Van-e az adott oldalon blog, és ha igen, milyen gyakran posztolnak rajta. Nagyon fontos szempont, hiszen ha a vezető konkurenseink blogolnak, mi sem fogjuk megúszni. A tapasztalat az, hogy ha egy weboldal komoly forgalmat fut, ott egy blog is üzembe van helyezve. A fent vizsgált két weboldalból a nagy forgalmat futó edenkert.hu oldal komoly szakmai magazinként is működik.
És persze az is lehetséges (és nagy találat), hogy a piacvezető cégek sem blogolnak, ezzel lehetőséget hagyva a kis halaknak arra, hogy feljöjjenek az élre. Erre remek példa a pénzügyi szektor. A nagy bankok és pénzintézetek blogjai csapnivalók, és több pénzügyi közvetítő és blogger tudott feljönni és ügyfeleket szerezni a keresőből.
Hogy ki mennyit és hogyan blogol, és hogy egy ilyen bloggal ki mekkora forgalmat csinál, könnyedén megnézhetjük. Az Ahrefs segítségével egyszerűen lehívhatjuk egy adott honlap vagy blogjának forgalmát. Innen látszik például az is, hogy Szendrei Ádám órási forgalmat tud elszipkázni a nagy bankok elől. Csak így tovább 🙂
A konkurensek weboldalának minősége
A fenti szempontok alapján könnyen meghatározhatjuk azt, hogy melyik versenytársunktól érdemes tanulni. Érdemes megnézni sok további szempontot is:
- Milyen fő üzenetet, küldetést fogalmaznak meg a sikeres versenytársaid?
- Hogyan épül fel a weboldaluk szerkezete?
- Milyen fényképek vannak a honlapon?
- Közzé tesznek-e ügyfélvéleményeket?
- Mennyit blogolnak havonta? Hány cikket írnak?
- Hány szóból áll egy-egy cikk?
- Milyen egy-egy cikk (fényképek, vidók, leírások minősége)?
- Csinálnak-e videókat, aktívak-e a közösségi médiában?
3-5 konkurens weboldal vizsgálata után lesz egy nagyon pontos benyomásod arról, hogy a konkurenseid miért csinálnak akkora forgalmat, és neked magadnak mit kell tenned azért, hogy a nyomukba érj.
Ne másold, hanem ismerd meg
A versenytárs elemzés egyik kritikus pontja a következtetések gyors levonása. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a konkrencia (főleg ha előttünk jár) mindent jobban tud nálunk, és ezért minden lépését, mozdulatát másolni kezdjük. Légy nyugodt: nem tud mindent, és ő is sokszor a sötétben tapogatózik.
Ráadásul a weboldalán valamennyi hibája nyomot hagyott. Lehet, hogy ma hatalmas forgalmat fut, de lehetséges, hogy ezt éppen annak ellenére teszi, ami téged olyan nagyon megfog benne. Ráadásul ami az egyik vállalkozónak működik, az a másiknak nem fog menni, mert egy rakás személyes elem van benne.
Ezért azt gondolom, hogy nem érdemes megpróbálni lemásolni azt, amit a másik csinál. Sokkal több értelme van tanulni tőle. Ha például azt látod, hogy a blogja révén nagy forgalmat csinál, semmi értelme elkezdeni ugyanúgy írni, ahogyan ő csinálja. De azt érdemes megtanulni tőle, hogyan veszi rá magát minden nap az írásra.
És amit nem lehet kideríteni az interneten?
Egy dologban biztos lehetsz: a másik sikerének kulcsát nem lehet a weboldaláról letölteni. De már a honlapja alapján is rengeteget tanulhatsz tőle. Mindenképpen rengeteg olyan kérdés marad, amelyekre képtelenség választ kapni az interneten, bármilyen legális kukucskáló programot is használunk.
A versenytárs elemzés remek eszköz arra, hogy végiggondoljuk: kivel szeretnénk megismerkedni, kitől szeretnék tanulni. Tapasztalatom szerint a versenytársak sokszor nyitottak az együttműködésre és arra, hogy segítsenek neked. Ezért amit nem tudsz meg róluk az interneten, azt megkérdezheted tőlük egy email-ben vagy egy kávé mellett. Remek gyógyír irigykedésre, és tökéletes motiváció a továbblépésre.
Vélemény, hozzászólás?