A SEO szövegírás révén olyan cikkeket, bejegyzéseket készítünk, amelyek hosszú távon érdemi forgalmat terelnek weboldalunkra. A SEO szövegírás az online értékesítés egyik legfontosabb csatornája, s ennek két oka van:
- Az olvasók akkor fognak vásárolni tőlünk, ha szakértőként tudunk megjelenni szakterületünkön. Szakértőként ma az interneten csak és kizárólag jelentős szövegmennyiséggel pozíconálhatjuk magunkat. Ehhez szövegeket kell írni.
- A Google rangsorolási algoritmusa évről évre felértékeli a minőségi írásokkal jelentkező weboldalakat. A SEO szövegírás pedig nem más, mint a minőségi és a Google által érthető szövegek írásának technikája.
A SEO szövegírással kapcsolatban az egyik legnagyobb félreértés az, hogy itt a Google-nak szóló szövegekről van szó. Távolról sem. Az elsődleges cél mindig az olvasó, az ember, nő vagy férfi, fiatal vagy idős. Például Kecskeméten vagy Hamburgban él, egy rakás reménnyel és félelemmel, vágyakkal és célokkal. Neki írunk.
A szövegírás legnagyobb részében a Google-t és a robotokat elfelejtjük, és csak az érző emberre koncentrálunk. A kész szöveget ugyanakkor finomítjuk bizonyos határokon belül azért, hogy a robotok is felismerjék, miről van szó.
Kulcsszókutatás: mit kérdez az érző ember
Minden szöveget egy kulcsszóra írunk. És egy kulcsszóra csak egy cikket írunk az oldalunkon.
A kulcsszókutatás célja az, hogy megtudjuk, milyen kérdésekkel, problémákkal szembesül potenciális ügyfelünk. A kulcsszavakban ott vannak a kérdések, gondok, megoldandó feladatok.
Minden egyes kulcsszó megtalálásakor fel kell tennünk a kérdést, hogy mi járt az olvasó fejében, amikor beírta. Ha például háziszörpre keresett rá, akkor vajon az volt a célja, hogy háziszörpöt vásároljon vagy inkább egy háziszörp receptet keresett. A különbség megértése fontos üzleti következményekkel jár, ha háziszörpöt értékesítünk vagy ha receptes blogunk van.
A kulcsszóra írt írás célja az, hogy megválaszolja az olvasó kérdését. Lehet a szöveg bármilyen hosszú, de ha nem a kérdésre válaszol, akkor pocsékba ment a rászánt időnk. Ezért is fontos, hogy mindig az olvasóra koncentráljunk az írás során, a robotokat pedig felejtsük el egy időre.
A SEO szövegírás folyamata
A SEO szövegírás folyamata 5 részből áll:
- A szöveg előkészítése. Itt a legfontosabb a kulcsszó mögötti keresési szándék megértése és a vázlat elkészítése.
- A szöveg megírása. Ezt célszerű egy szuszra, megszakítás nélkül elvégezni, mert ettől lesz a szöveg egyben. Ráadásul egyszerre megírni egy szöveget remek érzés.
- A szöveg keresőoptimalizálása. Ez a szakasz szól a SEO-ról, csak itt kell arra figyelni, hogy miben tudod segíteni a Google-t abban, hogy jobban értse, miről szól az írásod.
- A szöveg publikálása. A publikálás főszabálya az, hogy minden lehetséges fórumon értesítsd az olvasóidat, hogy írtál egy cikket.
- A szöveg utógondozása. Egy hónap múlva nézz rá a Google Elemzések és a Google Webmester eszközök adatokra: hogyan teljesít a cikk, hogyan változott a célzott keresőszóra a honlapod helyezése.
Az első 4 szakaszt 4 különböző napra érdemes tenni. Például hétfőn készítsd elő, kedden írd meg, szerdán végezd el a SEO beállításokat, és csütörtökön publikáld.
A SEO szövegírás 12 lépése
Ez a cikk a harmadik szakaszról szól csak és kizárólag. Tehát először is keress egy kulcsszót, fejtsd meg, milyen szándékkal írja be az olvasód a keresőbe, készíts róla egy vázlatot, írd meg, és onnan folytasd ennek a cikknek az olvasását.
1. Mitől lesz kiemelkedő az írásod?
A SEO szövegírás nulladik szabálya az egyszerűség. Nem szakértő szöveget írunk. Mindig a kezdő, laikus embernek szóljon a cikk, és feleljen meg a kényes szakmai szempontoknak is.
Az írásod egy konkrét embernek szóljon, akinek segíteni akarsz, és akinek persze értékesíteni szeretnéd a terméked vagy szolgáltatásod. Az írás legyen őszinte, igaz, és legyen átfogó. Ha erre képes vagy, robbantani fogsz a keresőben.
Az internet dugig van lapos, csak legyünk már túl rajta írásokkal, amelyeknek egyetlen célja van: hogy a Google hozza őket, az olvasó pedig vásároljon. Ezek az írások nem adnak el semmit, mert a Google nem hozza őket, az olvasók pedig érzik, hogy ez nem értük van, hanem csak és kizárólag a vállalkozás érdekeit képviseli.
Ha csak egy tanácsot adhatnék neked a szövegírással kapcsolatban, ez lenne az: írj igazat, őszintét, mert ezzel tényleg elérsz a másik emberhez. És ha a szolgáltatásoddal tudsz neki segíteni, akkor vásárolni fog tőled.
A szöveged legyen ék-egyszerű. Ha jogi szöveget írsz, akkor próbálj arra koncentrálni, hogy az olvasód nem jogász, hanem egy bajban lévő ember, aki sietve segítséget keres.
Az egyszerűség, érthetőség a minőségi, kiemelkedő szövegek nélkülözhetetlen tulajdonsága.
2. Milyen hosszú legyen a cikk?
Legalább 1500 szót írj. Ez egy ökölszabály, amit nem kell minden cikknél véresen komolyan venni. Vannak olyan kulcsszavak, amelyekre nagyon rövid cikkben is értelmesen, kimerítően lehet felelni. De a legtöbb téma simán elbír 1500 szót vagy annál sokkal többet.
Egy egészséges blogon sokféle hosszúságú írás található, de az írások átlagosan meghaladják az 1000-1500 szót, és egy kiemelkedő blogon jónéhány 3-5 ezer szavas írást is találunk.
3. Mi legyen a szöveg címe?
A szöveg címe az írás legfontosabb eleme, mert ez dönti el, hogy hányan fogják olvasni. A helyes cím megtalálásához legalább 5-10 ötletet kell írni. Ezek közül a gyakorlott író sem tudja kiválasztani a legjobbat, ezért ha egy mód van rá, kérdezzük meg a szomszédokat vagy a családtagjainkat, hogy melyik a legérdekesebb számukra.
A címben legyen benne egy nagy ígéret arról, hogy mit fog olvasni az olvasó (a szöveg pedig teljesítse ezt az ígéretet) vagy legyen benne egy a kíváncsiságát felpiszkáló kérdés. Ezen kívül pedig legyen benne a kulcsszó, lehetőleg minél előrébb a címben.
A címnek végső soron egyetlen funkciója van: hogy az olvasó elolvassa a cím után következő első sort. Az első sor már nem cím, de lehet címként is felfogni. Mert az első sornak megint csak egy funkciója van: hogy átcsúsztassa az olvasót a második mondatra. A harmadik mondat célja, hogy továbblendítse a negyedik mondatra. És ez így megy tovább, amíg le nem zárjuk az írást.
4. Hogyan építsd fel a szöveget?
A cikknek legyen eleje és vége. Az elején mond el, miről fog szólni az írásod, mi a célja, és kinek írod. Az írás során vezesd végig szigorúan az olvasót a kulcsszóban rejlő kérdésre adott válaszon. Ne térj le az útról, ne kezdj el sztorizni. Kerülj minden olyan írói fogást, ami kilöki az olvasódat az írásból. Tipikusan ilyenek a rólad szóló közbevetések vagy az erotikus hasonlatok, ezeket kerüld.
Az írás elejére tedd a legizgalmasabb elemeket, mert az írások elejét sokan olvassák, a végét meg kevesen. De ha egy mód van rá, az írás végére is tartogass meglepetést. Ennek remek módja, ha az írás elején felteszel egy rejtélyes kérdést, amire csak az írást végén talál választ az olvasó.
Az írás legyen lendületes, mintha műlesikló pálya lenne. Az olvasó haladjon egyik bekezdésről a másikra. Ezt a szöveg ritmusával is segítheted. Az egyik bekezdés legyen rövid, a másik hosszabb. Az egyik mondat legyen rövid, a másik még rövidebb. Kerüld a nagyon hosszú mondatokat.
A szöveg lezárásakor két dologra kell figyelni: teljesítetted-e az ígértetet, amit a címben vagy a szöveg elején tettél. A másik, hogy az írás végén segíts az olvasót azzal, hogy megmondod neki, mi a következő lépés. Például olvasson el egy másik cikket vagy csináljon egy konkrét cselekvést. Ennek a cikknek a végén én is egy olyan konkrét javaslattal állok majd elő, ami neked tényleges segítséget nyújt.
5. Hogyan használd az alcímeket?
Az alcímek azért fontosak, mert az olvasók nem olvasnak, hanem pörgetik a szöveget a mobilon. Az alcímek nem csak tagolják az írást, hanem megállítják a pörgetést, és arra késztetik az olvasót, hogy belekapjon a szövegbe.
Ezért minden alcím egy főcím is egyben, és minden bekezdés egy a főszövegen belüli kisebb írás első mondata is egyben, ezért ugyanaz vonatkozik rá, mint a főcímre: legyen tartalmas, izgalmas, és késztesse arra az olvasót, hogy az alatta lévő mondatot elolvassa.
Az alcímekbe legalább egyszer-kétszer próbáld beletenni a szöveg kulcsszavát, ragozatlan alakban is.
6. Hányszor és hogyan szerepeljen a kulcsszó a szövegben?
A kulcsszósűrűségnek nincs akkora jelentősége, mint korábban volt. Ha egy témáról átfogóan írsz egy szöveget, lehetetlen, hogy ne legyen benne a kulcsszó pont annyiszor, ahányszor szükséged van rá. Ezért a kulcsszóra azt javaslom, ne fordíts túl nagy figyelmet.
Ezzel szemben figyelj arra, hogy a témához kapcsolódó releváns kifejezések bekerüljenek az írásba.
Nézd meg, hogy az adott kulcsszóra megjelenő első oldali találatokban milyen fontos kulcsszavak jönnek elő, mit tartalmaznak a Google által legjobbnak tartott írások. A leggyakoribb, ismétlődő kulcsszavakat te is szerepeltesd az írásodban.
Két helyen mindenképpen szerepeljen a kulcsszó: a cikk url-jében és a címben, lehetőleg minél előrébb.
7. Milyen linkeket helyezz el a szövegben?
A szövegben mindenképpen helyezz el saját, befelé mutató linket. Például linkelheted az egyik korábbi cikkedet vagy valamelyik szolgáltatásodat bemutató aloldalt.
A honlapod a házad. A linkek az ajtók, amin keresztül az olvasó és a Google is bejárhatja a házat. Linkek nélkül egy weboldal olyan, mint a börtön.
Törekedj rá, hogy ha értelmes, akkor linkeld a legfontosabb cikkedet vagy a legfontosabb gyűjtőoldalt, amit csak lehet. Ezzel a Google-nek és az olvasónak is jelzed, hogy melyik aloldaladat tartod a legfontosabbnak, és mire figyeljenek oda a legjobban. Nagyon fontos egy honlap esetében az, hogy oldalra és felfelé is linkeljük az aloldalakat.
Kifelé mutató linkeket kevesen használnak, hiszen nem akarják az olvasót a konkurenciához vezetni. Ez súlyos hiba, mivel ezzel úgy teszünk, mintha rajtunk kívül nem létezne másik releváns honlap a témában.
A ház ablakai a kifelé mutató linkek.
Természetesen nem kell minden cikkben a konkurenciát linkelgetni. De ha találsz egy-egy nagyon jó írást a témádban, magadnak is jót teszel, ha megmutatod az olvasónak, mert a Google arra is figyel, hogy milyen minőségű kivezető linkeket helyeztél el az oldaladon.
Bármilyen linket illesztesz is be a honlapodba, mindenképpen figyelj a horgonyszövegek helyes használatára. A horgonyszövegnek mindig legyen jelentése.
8. Hogyan bánj a képekkel?
A szövegben legyen legalább egy kép, de lehet benne több is.
Használj saját képeket. Mobillal készíthetsz fényképeket vagy megfoghatsz egy stock-fotót, és írhatsz rá (ahogyan én is teszem most ebben a cikkben), esetleg készthetsz egy infografikát. Nagy hiba stockfotókat csak úgy leszedni és feltenni. Azért hiba, mert a Google indexeli, figyeli a képeket. Minél sajátosabbak a képeid, a Google annál inkább hozni fogja azokat is a keresőben.
A képeket a robotok nem látják, ezért segítenünk kell őket, hogy értsék azokat. A kép file-neve legyen értelmes, és DSC7384.jpg helyett tartalmazza a kulcszót, például seo-szovegiras.jpg, ahogyan ennek a cikknek a fő fényképe is. A file nevében csak ékezet nélküli kisbetűk és középső elválasztó vonalak legyenek, valamint a file kiterjesztése.
A képhez adj meg annyi leírást, amennyit értelmesen hozzá tudsz fűzni. Az alternatív szöveget (helyettesítő szöveget) soha ne hagyd üresen. De lehetőség szerint adj meg címet, leírást és feliratot is a képhez.
A képeket méretezd le: egy kép soha ne legyen nagyobb 200 KB-nál. A képek leméretezésére használd az Image Optim nevű ingyenes alkalmazást vagy a Compressort.
9. Hogyan bánj a videókkal?
A szövegedhez készített videókat a Youtube-ra érdemes feltölteni. Mivel a Youtube a Google tulajdonában van, jócskán előnyt ad az ide feltett filmeknek minden más megosztóval szemben. Tetszik vagy nem, ez a helyzet.
- A filmek címében legyen benne a kulcsszó.
- A filmhez adj meg minél részletesebb leírást, akár 500 szót is nyugodtan írhatsz hozzájuk.
- A film alatt mindenképpen legyen ott a link, ami az oldaladra mutat.
- A filmeket rendszeresen ágyazd be a cikkeidbe.
10. Hogyan mutassa a Google az írást?
A szöveg címéhez hasonlóan fontosak a meta adatok: ezekkel adod meg, hogyan mutassa a Google az írásodat a találati listában. Ez döntően befolyásolja az átkattintási arányt (Click thru rate). Ebben is érdemes megjeleníteni a kulcsszót. De ami ennél is fontosabb, hogy az olvasó számára izgalmas, érdekes legyen, felpiszkálja a kíváncsiságát.
11. Hogyan sorold kategória alá az írást?
Az egyedi szöveged pozíconálása szempontjából rendkívül fontos a kategóriák helyes használata. A cikked mindenképpen kategorizáld be egy releváns téma alá. Ha WordPress-t használsz, mindenképpen kell kategóriákat használnod, legrosszabb esetben az Uncategorized vagy Egyéb kategóriát. Ezt mindenképpen töröld a honlapdról, és hozz létre értelmes, tartalmas kategóriákat. Ezek alá sorold be a cikkedet.
12. Hány cikket kell írni egy blogra?
Egy blogra legalább 20-30 írást kell kitenni ahhoz, hogy a Google komolyan és jó helyen kezdje hozni a weboldalt. Ez önmagában nem elég az előkelő Google helyezéshez, de szükséges, nélkülözhetetlen előfeltétel.
Nincs varázsszám: a lényeg az, hogy a saját szakterületed témáját, kulcsszavait kell minél jobban lefedned szövegekkel, írásokkal. A Google szakértő weboldalakat keres, és egy honlap szakértősége nagyban függ attól, mennyire széleskörűek, részletesek az adott honlap bejegyzései, és hogy hány bejegyzés található az oldalon.
Ezért bár a mennyiség önmagában nem old meg semmit, mégis fontos: a keresőoptimalizálás kőkemény mennyiségi kérdés is, ezért azt javaslom, hogy írj hetente legalább egy bejegyzést a weboldaladra.
SEO szövegírás: a legfontosabb tanács
A SEO szövegírás ma a legfontosabb olyan eszköz a kezünkben, amely ingyen hoz forgalmat a honlapunkra. És nem csak forgalmat hoz, hanem ha jól csináljuk, meg is tartja az olvasókat. Hiszen ha egy érdeklődő megérkezett a honlapra, számíthatunk arra, hogy olvasni fog, időt tölt nálunk, és egyszer talán a vásárlónk lesz.
A SEO szövegírás egyetlen titka az, hogy csinálni kell. Az írás alapvetően gyakorlat, megszokás: ha képessé válsz arra, hogy napról napra akár csak fél órákat csak és kizárólag az írásra szánj, hamarosab rájössz, hogy írni sokkal könnyebb, mint gondolnád. Az első szöveg elkészülte után jön a második, és így két hónap alatt kikerekedik egy olyan blog, ami a kereső számára figyelemre méltó mennyiségű és minőségű írást fog tartalmazni, és amire már némi linképítéssel akár nagyon előkelő helyezéseket érhetsz el.
Vélemény, hozzászólás?