Egy SEO szakértő szerződtetésekor nem csak pénzt teszünk kockára, hanem cégünk reputációját és hosszú távú kilátásait az interneten.
Sok szakértő van a piacon (én magam is végzek keresőoptimalizálás szakértői tevékenységet), és sokféle, egymástól eltérő stratégia lehet eredményes. De van néhány olyan megközelítésmód és munkamódszer, amit érdemes messziről elkerülnünk.
Pár éve még sok SEO szakértő ígérte, hogy egy-egy kulcsszóra pár hónap alatt az első helyre visz minket a keresőben. Ma már kevesen mondanak ekkora marhaságot. Mégis több olyan módszer és megközelítés van, amelyek hosszú távon ártalmára lehetnek cégünknek vagy kiszolgáltatottá tehetnek minket egy-egy szolgáltatóval szemben.
Ebben a cikkben összeszedtem azokat a jeleket, amelyek láttán érdemes nagyon-nagyon elgondolkodni azon, hogy akarunk-e a továbbiakban is együtt dolgozni a szakértőnkkel.
1. Gyenge oldalakról szerez neked linkeket
A Google egyre érzékenyebb arra, hogy milyen weboldalak linkelnek egy-egy tartalmat. Ha sok erős és minőségi weboldal linkel minket, hosszú távon jók a kilátásaink. A minőségi honlapokról sokszor költség- és időigényes linket szerezni. Sok SEO szakértő nem meri bekalkulálni az árazásba ezeknek a linkeknek az értékét. A fedezet hiányában pedig egy sor linket szerez nekünk olyan honlapokról, amelyeket csak linképítésre használnak, de ezen kívül semmi értelmük nincs.
Rövid távon a silány linkek nem okoznak érzékelhető hátrányt, mert ma rengeteg hazai weboldal linkprofiljában az ilyen hivatkozások a meghatározók. A Google pedig a mindenkori mezőnyben tudja csak elhelyezni a versenyzőket.
De a hazai SEO piac tisztul, erősödik a verseny, és onnantól fogva ezek a linkek már hátrányt jelentenek. Röviden: az igénytelen, olcsó linkprofil aláaknázza cégünk helyzetét a keresőben hosszú időtávon.
Mit tehetsz? Fontos, hogy a SEO szakértőnek még a szerződéskötés előtt jelezzük: csak minőségi linkekre tartunk igényt, és ezt árazzuk be a szolgáltatásba. Ha bizonytalanok vagyunk, kérjük meg, hogy mutassa meg néhány ügyfelének a linkprofilját. Ha erre nincs lehetőség, kérjük meg, hogy mutassa meg a sajátját. A hazai SEO piacot végignézve nagyon meglepő linkprofilokba lehet belefutni. 🙂
Magunk is ellenőrizhetjük egy weboldal linkjeit az Ubersuggest segítségével. Erre a linkre kattintva a premiumhonlap.hu linkprofilját kérhetjük le egy adatbázisból. Cseréljük ki a weboldal nevét, és máris láthatjuk bárki linkprofilját.
Még egy megjegyzés: magyar SEO-iparág ebből a szempontból igen szennyezett, és sajnos nagy keletje van a gagyi linkek halmozásának. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a minőségi linkek árát sokszor maguk az ügyfelek sem hajlandók megfizetni, és ilyenkor SEO szakértőként könnyebb a mennyiségi, silány hivatkozások irányába haladni.
2. Ha a SEO szakértő nem erőlteti a minőségi tartalmat
A minőségi tartalom a sikeres keresőoptimalizálás alfája és omegája. Ha képesek vagyunk pontosan a célcsoport igényeire szabott, keresési szándékuknak megfelelő tartalmat készíteni, remek kilátásokkal vágunk neki a versenynek. Ez akkor is így van, ha a linkprofil építésébe kevesebb forrást tudunk tenni.
Ha a SEO szakértő nem törődik a tartalommal, ha nem foglalkozik azzal, hogy milyen lett az írás, villogjon a piros lámpa. Ha azt mondja, hogy az emberek nem olvasnak hosszú cikkeket, ne hallgattassuk el a rossz érzésünket.
Régen elmúlt az a világ, amikor sok-sok rövid írással fel lehetett jönni a keresőben. Az információ áradatában egyre jobban értékeljük azokat a tartalmakat, amelyek alaposak, részletesek és hosszúak.
Ha az olvasó úgy érzi, nem kell tovább keresnie, nagyot sóhajt, és az oldalon marad. Ezt pedig a Google mérni fogja, és feljebb tolja az oldalt. Én is ezért írok hosszú, alapos cikkeket, és igen nagy forgalmat hozok be a keresőből. Máshol is ezért van alapos tartalom.
Mit tehetsz? Kérdezd meg a SEO szakértőtől szerződéskötés előtt, hogy mennyire tartja fontosnak a minőségi tartalmat. Ha azt mondja, hogy nem nagyon, keress más szakembert. Minden egyes kulcsszó esetében ellenőrizheted, hogy milyen alapos tartalomra van szükség: nézd meg az első 5 találatot. Ha azok ezer szavas írások, akkor neked legalább ennyit vagy még ennél is többet érdemes írnod. Egy rövidebb, kevésé alapos tartalommal nehéz lesz megelőzni a versenytársaidat.
3. Titkolja az adataidat és nem mondja el, mit csinál
A projekted annál eredményesebben fog előre haladni, minél többet tanulsz te magad is a keresőoptimalizálásról. Ehhez pedig a szakértőnek támogatnia kell téged abban, hogy tanulj, fejlődj. Minden adathoz, ami rád vonatkozik és rólad szól, hozzáférést kell adnia neked.
Ha egy SEO szakértő titkolódzik, műhelytitkokra hivatkozik, az legyen gyanús.
Egy hosszú együttműködés során mindketten fejlődni fogtok. Egy év alatt egy jó szakértő tudása jelentősen alakulhat, gazdagodhat a keresőoptimalizálás területén. Hiszen a SEO olyan terület, ahol folyamatosan tanulni kell.
Egy magabiztos szakértő nem fog félni attól, hogy kirakod a szűrét, ha elmondja, hogyan kell kulcsszavakat keresni vagy ellenőrizni a versenytársad linkprofilját. Inkább támogatni fog abban, hogy ezt meg tudd tenni. Ezzel ugyanis lehetővé válik az, hogy ő új dolgokat tanulhasson, és még jobban támogassa a te projektedet.
Mit tehetsz? Gondold végig, neked mennyire fontos, hogy értsd és folyamatosan elsajátítsd a keresőoptimalizálás alapjait. Ezzel ugyanis egyre önállóbb lehetsz, és nem leszel kiszolgáltatva az ügynökségednek vagy a szakértőnek. Egy jól felépített SEO projektben rengeteget lehet tanulni. Ha pedig ez fontos számodra, akkor ezt jelezd a szakértődnek.
4. Nem tudja felmérni a projekt nehézségét
Ha a SEO szakértő azt mondja szerződéskötés előtt, hogy nem lehet megmondani, mire van szükség ahhoz, hogy egy adott témában, adott szakterületen az élbolyba kerülj, és jelentős üzleti forgalmat hozz be a honlapodra, ne szerződj vele.
Ha nem tudja megbecsülni a szükséges erőforrásokat, és nem tudja kitűzni a célt, nem ért ahhoz, amit csinál.
Ma már olyan eszközök állnak a rendelkezésünkre, amelyek viszonylag gyorsan és egyszerűen megválaszolják ezt a kérdést. Ha megnézzük a sikeres versenytársak weboldalát, rengeteg információt gyűjthetünk össze arról, hogy mire van szükségünk a sikerhez. Le tudjuk olvasni a versenytársak honlapjáról, hogy hány linket kell szereznünk és milyen mennyiségű és minőségű tartalmat kell előállítanunk ahhoz, hogy célba érjünk.
A célzás nem lesz pontos, de a befektetett munka és anyagi erőforrások nagyságrendjét meg kell tudni becsülni, ahogyan azt is, hogy ennek elérésére mennyi időre és pénzre lesz szükség. Rengeteg projekt vérzik el azon, hogy a weboldal tulajdonosa azzal számolt, hogy néhány hónap alatt megél majd a keresőből bejövő forgalomból és ajánlatkérésekből.
Egy profi szakértőnek szüksége van némi kiábrándítási képességre. És arra, hogy meg tudja mondani, fél éven belül várható-e érdemi eredmény.
Mit tehetsz? Kérj tőle egy részletes projekt-tervet. Egy SEO projekt sok egymásra épülő elemből épül fel, és ha ezeket egymás mellé tudja tenni, képes elhelyezni őket egy egységes rendszerben, nagyobb esélye van annak, hogy tényleg tisztában van vele, honnan indultok és hová akartok elérni.
Hogyan menj biztosra a SEO szakértő kiválasztásakor?
Az első kritérium az, ha megkéred, hogy mutasson referenciákat és engedjen kapcsolatba lépni más ügyfelekkel, akikkel korábban dolgozott vagy jelenleg dolgozik. Érdemes beszélni velük. Mivel a keresőoptimalizálás hosszútávfutás, amelyet ráadásul közösen kell végigküzdenetek, lényeges, hogy milyen együttműködési kultúrája van a szakértődnek.
Másodszorra én megnézném a SEO cég referencia-ügyfeleinek linkprofilját. Mivel ezek nyilvános adatok, amelyeket a fenti is bemutatott Ubersuggest nevű eszközzel percek alatt ellenőrizhetsz, hamar lesz egy benyomásod arról, hogy mennyire időtálló linkprofilt épít a szakértő saját magának és ügyfeleinek.
Még egy megjegyzés: a SEO szakértő nem garancia a sikerre. Akkor is el lehet bukni egy projektet, ha jó szakértőt választottál. Egy projekt ugyanis az ügyfeleken is el tud vérezni. Mert SEO szakértő és ügyfele közös munkája leginkább edző és versenyző együttműködésére hasonlít, amelyben neked is felelősséged és teendőid vannak. A te felelősséged, hogy nyitott legyél a tanulásra, és a vállalt feladataidat próbáld meg időben elvégezni.
Vélemény, hozzászólás?