Meglévő honlap átalakítása során egy sor SEO szempontot szem előtt kell tartanunk, ha nem akarjuk, hogy a weblapunk visszaessen a keresőben. Egy nem kellőképpen SEO-tudatos átalakítás után hónapokra elveszíthetjük a korábban megszerzett helyezést, ha nem kellő körültekintéssel járunk el. Minél előrébb van az oldalad, minél több keresőszóra jössz jó helyen, annál inkább észnél kell lenni.
Ugyanakkor egy jól elvégzett átalakítás, az apróságokra való gondos odafigyelés előrébb fogja tolni a holnapot. Amire egy felkészült és alapos szakemberrel is biztosan számítanod kell, az egy legfeljebb 2-3 hónapos ideiglenes visszaesés, majd az ezt követő fokozatos emelkedés. A Google-nak ugyanis idő kell hozzá, hogy megszokja az új weboldalt, bejárja, feltérképezze, megismerje az újdonságokat.
Picit olyan ez, mint amikor egy vak embernek átrendezed a fürdőszobát. Ha nem jársz el kellő alapossággal, és nem mondod meg meg neki, hogy mit hova tettél át, mi változott, akkor irtó ideges lesz, és meg fog rád haragudni. A leggondosabb munka mellett is időre lesz szüskége ahhoz, hogy megismerkedjen az új környezettel. Ha jó munkát végeztél, és jobb fürdőszobát készítettél, mint amilyen a korábbi volt, akkor viszont azt fogod észrevenni, hogy több időt tölt majd ott, jobban fogja szeretni a szobát.
Lássuk, mire kell figyelni.
Meglévő honlap átalakítása: alapelvek
A keresőoptimalizálás során az alapelvek betartása rengeteget számít. Itt az alapelv az, hogy a Google találjon meg mindent ott, ahol volt, és lehetőleg találjon egy többet, jobbat annál, mint amit a weblap korábbi verziója mutatott. Ez az alapelv tehát két részre tagolódik:
- Találjon meg mindent ott, ahol volt.
- Talájon többet, jobbat, magasabb minőséget.
A Google találjon meg mindent ott, ahol volt
Meglévő honlap átalakítása során a legfontosabb az URL címek megőrzése vagy tudatos átalakítása. Ha a korábbi weboldalon az URL-szerkezet és általában az URL címek rendben voltak, akkor a cél az, hogy ezeket megőrizzük. A honlap átalakítása során ezekre kell figyelni:
- A honlap korábbi webhelyverziója maradjon meg. Ha előtte www.seoradio.hu volt az előnyben részesített webhelyverzió, akkor ez az átalakítás során maradjon is így. Ha http:// protokollt használtunk, akkor az is maradjon így. Nem a honlap átalakítása az a pillanat, amikor feltétlenül SSL kapcsolatot kell illeszteni a honlapra.
- A honlap URL-strukturájáról mindenképpen készüljön egy biztonsági mentés. Ez ugyanolyan fontos, mint a honlap mappáiról vagy az adatbázisról mentést készíteni rendszeresen. Ezt a Screaming Frog SEO Spider nevű ingyenes programmal könnyedén meg tudod csinálni. A Google mindent, amit a honlapodról tud, az URL-címekhez köti.
- A tartalom az egyes oldalakon maradjon meg. Ahol volt egy hosszú cikk, ott legyen egy hosszú cikk továbbra is. Ha egy oldalon volt 30 fénykép, akkor az legyen ott továbbra is. A képek alternatív szövegei is maradjanak meg.
- Ha egy oldalt mégis töröltök vagy áthelyezitek, akkor mindenképpen végezzétek el az átirányításokat. Ezt azt jelenti, hogy megmondod a Googlenek és az olvasónak, hogy ha az egyik URL címre érkezik, akkor azonnal egy másik, az új URL címen találja magát.
A Google találjon többet, jobbat annál, mint amit korábban látott a honlapodból
Ennek a területnek két része van. Dolgozhatsz a honlapod tartalmán, és dolgozhatsz a linkjeiden. Az utóbbival kezdem, mert az fontosabb.
Szerezz új linkeket
Amíg a fejlesztőd a honlapodat alakítja át, például azért, mert egy régi sablont cseréltek vagy mert Joomla helyett szeretnél WordPress-re váltani, te is sokat tehetsz az új honlap sikeréért. Például szerezhetsz egy új bejövő linket jó helyről. Ekkor a Google azt fogja látni, hogy nem csak az oldal változott meg, de egy új link is kapcsolódik hozzá. Ezzel adsz neki egy jelet arról, hogy még jobb, még fontosabb lett a honlapod, mint korábban volt.
Fejlesszétek az oldal tartalmát
A meglévő honlap átalakítása remek alkalom a honlap tartalmának gazdagítására.
- Új tartalom. A fontos cikkekhez írj egy-egy új bekezdést.
- Fényképek. A fényképek szöveges tartalommal való ellátása nagyon fontos. Ha nincs minden képnek helyettesítő szövege, itt a lehetőség, hogy készítsd mindegyikhez. Régebbi, sok fényképet használó weboldalaknál ez nagy munka tud lenni.
- Honlap fontos elemei. Koncentráljatok tudatosan az oldalsávokra és a láblécre: ha eddig nem voltak ott jelen a fontos kulcsszavak, akkor nézzétek át, hogyan tudjátok ott elhelyezni őket.
- SEO címek és meta leírások átnézése, fejlesztése: van olyan aloldalad, ahol nincsenek beállítva rendesen a Meta leírások? Ha igen, írjátok meg rendesen őket.
Technikai beállítások fejlesztése
A technikai beállítások és a weboldal háttere ugyancsak fejleszthető. Egyiktől sem fog berobbanni a honlap a Google első oldalára, de az aprómunka fokozatosan eredményt hoz, és kis lépésekben ugyan, de a Google értékeli az odafigyelést. Ez különösen nagy versenyben futó honlapok esetében igaz.
- Felesleges effektek eltávolítása. Ha a honlapon van bármilyen pörgő-forgó, csillivilli elem, amire nincs feltétlenül szükség, szabaduljatok meg tőle. Az effektek lassítják az oldalt, és rontják a felhasználói élményt. Könnyen lehet, hogy te vagy az egyetlen, akinek tetszik.
- Képméretetek. Nézzétek meg, hogy a régi oldalon mekkorák voltak a fényképek. Ha sok kép meghaladta a 200 KB nagyságot, méretezzétek le őket. A képek mérete az egyik legfontosabb az oldalad sebbessége szempontjából.
- Szerver válaszideje. Ha a szervered válaszideje 0,5 mp felett van, fontold meg a váltást egy jobb tárhelyszolgáltatóhoz. Az oldalsebességet a Google Page Speed Insights programmal tudod ellenőrizni. Fontos, hogy a szerver válaszidejének sokszor kell lassúnak lenni. Egy mérés nem mérés, hiszen a legjobb szerverekkel is előfordul, hogy picit lassan válaszolnak, mert le vannak terhelve. De ha folyamatosan 0,5 vagy 1 mp felett van a válaszidő, akkor fontold meg a váltást. De csak akkor, ha nagy versenyben futó piacon vagy. A legtöbb weboldal esetében a válaszidő akár 1-1,5 mp-n belül is elfogadható, ha nincsen nagy versenyben más honlapokkal.
- HTML szerkezet. Nagyon fontos az oldal html-struktúrája. Ellenőrizzétek, hogy a honlapon a h1, h2, h3 címkék megfelelően vannak-e beállítva. Ez a fejlesztőd dolga, mindenképpen jelezd neki, hogy foglalkozzon ezzel a kérdéssel.
- WordPress sablon. A sablonoknak igenis van jelentősége SEO szempontból. Azért, mert rengeteg a szutyok, linkekkel telepakolt ingyenes sablon. Csak olyan ingyenes sablont válassz, amiről tudod, hogy a fejlesztő nem rejtett el benne láthatatlan linkeket. Vagy vásárolj olyan prémium sablont, ami tisztán van kódolva és biztosan működik. Javaslom a Genesis Framework sablonjait, ha WordPress-t használsz.
Ha ezekre az elemekre odafigyelsz meglévő honlap átalakítás során, elkerülöd a jelentős visszaesést, ugyanakkor tartós emelkedésre is számíthatsz. Összességében azt mondanám, hogy bár a technikai elemek jelentősége fokozatosan csökken, minél több lehetőséged van rá, és minél nagyobb versenyben dolgozol, annál inkább figyelj ezekre is. De elsődleges jelentőséget a tartalomnak tulajdoníts, és a tartalom gazdagításán dolgozz a legtöbbet.
Vélemény, hozzászólás?