Attila úgy érezte, eljött az ütemes linképítés ideje. 3 éve készített ügyvédi irodájának weboldalt, amire 20 cikket írt. Eleinte jöttek is szép számmal a megrendelések. Később aggódva figyelte, ahogy a Google egyre hátrébb sorolja a találatok között. Lépni akart, és felhívott telefonon.
Szia, Attila vagyok. Büntetőjoggal foglalkozom, és szeretném, ha a honlapom a Google első oldalára kerülne a számomra legfontosabb témákban. Linképítést vásárolnék tőled. Tudsz segíteni?
Sajnos nem tudom vállalni. A linképítés a legtöbb esetben nem segít önmagában.
Hát igen, korábban már fizettem egy linképítő cégnek, ők építettek nekem 20-30 linket, és tényleg nem lett igazi hozadéka. Nem is értettem, miért nem működik.
Megnézhetem azokat a linkeket?
Persze.
Aha, meg is vannak. Ezek bloghálózatokról származnak. Angolul Private Blog Networknek hívjuk őket. Értelmetlenül egymás mellé dobált néhány soros soros cikkekből álló magazinok. A kutya sem olvassa őket. Csak arra valók, hogy manipulálják a Google-t, és elhitessék vele, hogy neked sok linked van. De a Google ennek nem ül már fel.
A Google tisztában van vele, hogy ezeknek a linkeknek az értéke nem túl nagy és nem azért kaptad őket, mert jó a tartalmad. Hanem azért, mert fizettél értük párezer forintot.
Bakker. A linképítés tönkre tette az oldalam?
Nincs okod pánikra, a hazai cégek többsége ilyen linkekre építi a honlapja reputációját. Mert mindenki szabálytalanul játszik, a Google sem küldhet mindenkit a kispadra, hiszen ezzel le is fújná a meccset.
A gond az, hogy ezzel a linkprofillal kiszorulsz az élmezőnyből.
Miért szorulnék ki? Hiszen te mondtad, hogy a többieknek is gagyi linkjeik vannak.
2018-2019-ben keményen beindult a minőségi verseny a SEO-ban. Egyre többen csinálnak minőségi linkeket és minőségi tartalmat, minőségi szövegekkel.
Oké, értem, akkor ne tököljünk, vegyünk prémium linkeket. Hallottam, hogy sokan árulnak prémium linképítést. Egyébként mitől prémium egy link? És mennyibe kerülnek ezek?
Prémium linkeket 10 ezer és 750 ezer forint közötti áron vásárolhatsz, és a drágább sem biztos, hogy többet ér. Prémium linknek akkor tekintünk egy hivatkozást, ha olyan weboldalról ered, ami megbízható a Google szemében, vagyis jelentős organikus, más szóval természetes forgalma van. Ezen kívül fontos, hogy valamennyire kötődjön a témádhoz.
Prémium linképítés szolgáltatás keretében több ügynökség közvetítőként lép fel. Leszerződik sok-sok magazinnal, és csomagban adja a linkeket. Például azt mondják neked, hogy büntető ügyvéd kulcsszóra kapsz 15 linket ilyen-olyan forgalmas portálokról.
Vegyünk tizet. Ebben tudsz segíteni?
Tudok, de nincs értelme, nem lesz sikeres és hatékony.
Miért?
A linképítés csak akkor fog segíteni, ha a weboldalad tartalma egyébként, linkek nélkül is értékes.
A tartalom egy tök másik téma. Hogy jön ez a linképítéshez?
A Google nem csak a kattintásokat nézi! Méri, hogy olvasók mennyi időt töltenek egy weboldalon. Ha kevesebbet, mint a versenytársaidén, hátrébb fog sorolni. Akkor is, ha a hvg.hu, az index.hu és a 24.hu egyszerre linkeli a cikkedet.
De miért?
Mert a Google tudja, hogy pénzért szinte mindenhonnan lehet linket szerezni. Tudja azt is, hogy a linkek és a minőség között nincs szoros összefüggés.
Rengeteg szutyok tartalmat linkelnek a menő magazinok is. És a Google ezt már nagyon unja.
De nekem jó a tartalmam. Akkor van értelme linkelni, nem?
Lehetek őszinte?
Persze, azért telefonáltam. 🙂
Nem annyira jók a tartalmaid. Inkább átlagosan közepesek a tartalmaid, amelyen nem töltenek sok időt az olvasók.
Dehát jogilag tök korrekt, szakmailag oké az összes cikkem. Le van írva a büntetőjogi tényállás, büntetési tételek stb. Ezzel le is lehetne államvizsgázni a jogi karon.
Ez igaz, de az interneten másképpen kell kommunikálni, mint egy egyetemi tankönyvben. Az olvasóid nem vizsgázni fognak, hanem el akarják kerülni a börtönt. Nem szakértők, hanem laikusok. Közérthető, elérhető, egyszerű, de szakmailag korrekt információra van szükségük. Egy jó blog ennek az igénynek képes megfelelni.
A blogolásnak éppen olyan szigorú szabályai vannak, mint az akadémiai publikálásnak. Csak gyökeresen más szabályai vannak.
És mi a legfontosabb szabály a tartalmak esetében?
Például a legfontosabb alapfeltétel, hogy tudd, kinek írsz. A te cikkeid egy jogász kollégának szólnak vagy egy egyetemi hallgatónak. De a te olvasódat éppen most fenyegette meg a főnöke, hogy sikkasztásért feljelenti. Tocsog az izzadságban, remeg a keze, be van pánikolva. Ebben az idegállapotban pötyögi be a Google keresőbe, hogy „sikkasztás”.
Azt a cikket fogja lekattintani, aminek a címéből azt érzi, hogy tudja milyen helyzetbe került. Azon az oldalon fog időt tölteni, amit remegő kézzel is egyszerűen el tud olvasni. És a Google közben egy stopperrel figyeli, hogy melyik oldalon töltött több időt, hol nyomott rá a kapcsolat gombra. És ennek alapján alakítja ki a rangsorolási rendet.
Oké, értem. Tehát azt mondod, hogy hagyjam a linképítést, és nézzem meg, milyenek a cikkeim.
A linképítés is fontos, de nem elsődleges. A SEO munkát mindig a célcsoport megismerésével kezdjük. És a tartalmakat annak alapján tervezzük meg, hogy kik az ügyfelek, és, hogy mire keresnek.
Értem. Tehát akkor nekem a pánikoló felső vezetők adják a célcsoportomat, akinek van némi vaj a fülük mögött.
Ez alaposabb vizsgálatot igényel, de igen, ők már sokkal jobban körülírják, hogy kinek kell írnod, mint a jogi szakvizsgára készülő diákok. És neki teljesen más írásra van szükségük.
Oké, akkor írok ilyen cikkeket. Ez menni fog.
És akkor már jöhet a linképítés végre?
Még várnék vele.
De miért, az isten szerelmére?
Ha jól látom, a weboldalra három cikket is írtál ugyanebben a témában, és mindháromra mutatnak korábban vásárolt linkek.
Igen, meg akartam mutatni, hogy értek a témához, mert így is van. És linkeket is vettünk egy linképítő céggel az összes URL-re.
De a sok különböző irányba mutató linktől a Google megzavarodott. Mert nem tudja, hogy a három cikkből melyiket hozza előre. Ezért mindhárom tartalom hátrébb kerül, mintha csak egy cikket írtál volna és csak egyet linkelt volna a magazin.
A legtöbb esetben az a helyes eljárás, ha egy kulcsszóra, egy témára egy aloldallal célzunk, és csak arra építünk tematikus linkeket.
És akkor melyiket kellene törölnöm? És helyette melyikre lenne hasznos linket építeni?
A válaszhoz át kellene nézni alaposan az oldalon található tartalmakat, és meg kellene mondani, hogy melyik van legjobb helyen a rangsorban, melyik a legjobb írás, melyiken mennyi időt töltenek a látogatók. És érdemes lenne látni azt is, hogyan illeszkedik ez a tartalom a weboldal egészébe. Ezt követően tudunk döntést hozni erről a kérdésről.
Azt hiszen van itt egy kis gond.
Mi lenne az?
Ezt nem csak ebben az esetben sütöttem el. Több cikket is írtam azonos témákról. És több linket is vettem ezekre különböző oldalakról. Ez okozhat gondot?
Hogy is mondjam…
Hülyét csináltam a Google-ből?
Igen. A linkek útjelző táblák. Ha ugyanarra a kulcsszóra több oldal céloz, és ezekre különböző irányú linkek épülnek, az olyan, mintha megkérdeznéd tőlem, merre van Szeged, és én egyszerre 5 irányba mutatnék. Nyilván hülyének néznél.
Tehát kifizettem 200 ezer forintot értéktelen linkekre. Ezen kívül meg is zavartam vele a Google-t, aki ezért bizonyos kulcsszavakra hátrébb sorolta az oldalamat.
Könnyen lehet, hogy ez történt.
Aha, akkor most mit csináljak?
Nem vennék több linket jó ideig. Sőt, lehet, hogy egyáltalán nem költenék többet fizetett linkekre.
Oké, nem kell ismételni, ezt felfogtam. De akkor mit csináljak?
Ha egy weboldal rendetlen, a linképítés során nem fogsz érdemi eredményt tapasztalni. Akkor sem, ha gyenge rajta a tartalom. Ezért ilyenkor az egész SEO helyzetet, azaz rengeteg tényezőt át kell tekinteni.
És hogy néz ki a SEO helyzet áttekintése, mi a helyes módszer?
Ez egy több lépésből álló folyamat. Ha velem dolgozol, ez így épül fel:
- (1.) Először is meg kell értenünk a céged működését, a terméket, a szolgáltatásokat, és meg kell ismernünk az ügyfeleidet.
- (2.) Ezt követően készítünk versenytárs-elemzés és kulcsszókutatást. Ebből meg tudjuk határozni, milyen weboldal-szerkezet lenne ideális a termékre, szolgáltatásra. Milyen tartalmakkal kell rendelkeznie, miről kell cikket írnia.
- (3.) Ezt követően az egyedi cikkeket vagy megírjuk (ha még nincsenek) vagy pedig módosítjuk (ha már vannak, de nem elég jók).
- (4.) Megvizsgáljuk az oldal technikai minőségét, mivel könnyen lehet, hogy a fejlesztő elfelejtett oldaltérképet használni vagy például lassú az oldal.
- (5.) Áttekintjük a linkeket, a káros linkektől elhatároljuk az oldalt vagy megpróbáljuk törölni őket…
Ugye a vásárolt linkektől nem kell megszabadulnom?
Ezt nem ígérhetem előre, meg kell nézni őket…
Oké, értem. Mi a következő lépés?
- (6) Megnézzük, honnan lehet minőségi linkeket szerezni akár ingyenes, akár fizetős változatban.
- (7) Folyamatosan figyeljük, hogyan teljesít az oldal, és sok-sok aprómunkával javítjuk a helyezést és a teljesítmény.
Szóval így épül fel egy SEO folyamat?
Igen, kicsit leegyszerűsítve így kellene kinéznie.
És ezek szerint a linképítés csak a sokadik lépés, amit meg kell előznie egy rakás másik, előkészítő lépésnek, elemzésnek.
Pontosan.
Oké, és ha ezt végigcsinálom, mikorra lehet ennek bármi eredménye?
Ez rengeteg tényezőtől függ, amit nem látunk most előre. 3 hónapon belül kicsi az esélye, hogy éreznél belőle eredményt. 6 hónap múlva pedig már biztosan emelkedő pályára fog állni a Google felől érkező üzleti forgalmad.
Kérdezhetek még a linkekkel kapcsolatban?
Persze.
Korlátozottan működik, ha az oldal egyébként pontosan van optimalizálva. De csak fizetett linkekkel gyatra eredmények járnak.
Igen, és eddig minden ügyfelem pozitívan csalódott a saját konkurenciájában. Én is sok linket kaptam a saját versenytársaimtól.
A linkek is fontosak. De a tartalom minősége szerintem már többet számít, és ez a trend egyre erősebb.
Egyet sem. Ez is egy érv amellett, hogy a tartalom a lényeg, nem pedig a linkek halmozása. De persze a linkek is fontosak!
Tegyük fel, hogy megfogadom, amit mondtál. Több ajánlatkérés fog érkezni?
Eddig minden esetben, amikor belevágtunk egy ilyen munkába, ez történt. A linképítés is része ennek a folyamatnak.
Antal-Pap Judit mondta
Szia!
De jó volt ezt olvasni! Én is keresőoptimalizálással foglalkozom, és szomorúan látom, hogy a SEO munka sok „szakértőnél” csak a saláta-honlapjaikról adott klónozott nyúlfarknyi cikkekből adott linkekből ered. Vagy abból sem. Most futottam bele egy olyan esetben, hogy egy SEO versenytől mentes területen azért kérnek évek óta több 10 ezer forintot havonta, hogy az „első oldalon tartsák a honlapot”. Ehhez persze nem kellett a kisujjukat sem mozdítani.
Én nem is adok el külön linképítés szolgáltatást. Nálam is becsúsztak gyengébb linkek, volt amit vissza is kellett vonni.
Sajnos még ezek a salátalinkek is működnek. Hiába riogat a Google.
Ami nagyszerűen bevált nálam az hasonló, mint amit leírtál. A saját ügyfeleim adnak egymásnak linket. Pl. egyfajta eljárással dolgozó fogorvos meglinkeli a másik eljárását vagy szolgáltatását.
Antal-Pap Judit mondta
Megosztom a cikkedet! Sok sikert!
Verdes Tamás mondta
Örülök, hogy hasonlók a tapasztalataink. Köszönöm szépen!
Duguláselhárítás fix áron mondta
Helló!
Én most nagy dilemmában vagyok :(. Duguláselhárítással foglalkozó cégem van és ez a téma ugye nagyon nehéz terület. Most Május 5.-én volt egy szép algoritmus frissítés és kicsit borított. A 2. helyről a 4-5.-re. Akik előrébb vannak azok még a Maldív szigetekről is vesznek linket, több száz fél ezer domainről kap pl az egyik oldal linket. Ami nonszensz szerintem, azért ez nem egy agytudomány, hogy 500 oldal linkejle… de mégis működik. Saláta, ukrán, szlovák, kínai, kb az összes fizetett PR cikk. Ezt bünteti a google de mégsem, sőt első 😀 Azon gondolkodom, hogy veszek én is vagy 300-at és akkor javul majd a helyzet. Tartalom az van, nagyon nagyon sok, azzal nem lehet gond. Véleményed van a témában?
Verdes Tamás mondta
Meg kellene nézni a konkrét oldalt és a versenytársakat is, akkor tudnék érdemben véleményt alkotni. Ha egy weboldal csak egy kulcsszóra versenyez (például „duguláselhárítás”), mindig billegni fog a pozíciója. Okosabb a témához tartozó sok-sok kulcsszóra célozni, blogolni, és akkor csökkenthető az egyedi kulcsszót érintő kockázat. Ez hasonló a részvénybefektetéshez: aki egy cégben vesz részvényt, a teljes cég kockázatot futja. Aki 100 cég részvényét tartja, azt nem fogja érinti egy-egy cég csődje.
Bella Gábor mondta
Részben egyetértek, részben vitatkoznék. 🙂
1. A PBN sajnos, vagy nem sajnos működik.
2. Már az elején érdemes alap szinten linket építeni. Persze SEO stratégia nélkül felesleges.
3. Sajnos főleg nagynevű cégek alkalmaznak teljesen káros link építési stratégiákat, de önmagában a linkek nem nagyon okoznak kárt.
Verdes Tamás mondta
1. // A kérdés az, hogy a PBN mihez képest működik, és milyen időtávon működik. Mi azt tapasztaljuk, hogy akár 20 PBN-es link sem ér fel 2-3 minőségi hivatkozással. Ráadásul hosszú időtávon a PBN-es linkek értéke esik, miközben a minőségi oldalakról szerzett linkeké emelkedik, mert ott a weboldal tekintélye és forgalma is emelkedik, vagyis egyre értékesebb. // 2. persze, ezen nincs vita.