Benedek kertépítő céget üzemeltet, az első weboldalát 7 éve készíttette egy neves ügynökségnél. Az ügynökség felajnálotta neki, hogy sikerdíjas keresőoptimalizálás szolgáltatásuk keretében a fontos kulcsszavakra felhúzzák az oldalt az első oldalra, kulcsszavanként havi 10 ezer forintért. Benedek 4 kulcsszót választott ki, ezért havi 40 ezer forintot fizetett és fizet azóta is az ügynökségnek.
Igen ám, de Benedek észrevette, hogy a honlapja a kinézett kulcsszavakra lassan csúszik vissza az első oldalon. Pár évvel ezelőtt még első volt, ma már az első oldal alján van. Aggódva figyeli, várja, hogy mikor esik vissza a második oldalra. Ha ez megtörténik, 20-40%-al fog visszaesni a forgalma saját becslése szerint.
Felhívta az ügynökséget, és kérte tőlük, hogy más kulcsszavakra is biztosítsanak neki első oldali helyezést, illetve állítsák meg a lassú lecsúszást. Az ügynökség azt mondta, hogy nem tudnak új kulcsszavakra helyezést biztosítani magasabb összegért sem. És azt mondták még, megnézik, hogy mit tehetnek a lassú visszaesésért, de válasszal azóta sem rukkoltak elő.
Átnéztük Benedek honlapját, és azonnal világossá váltak az okok, a problémák. Benedek egy linképítő piramisjáték tagja volt éveken át.
A piramis idén inogni kezdett.
Benedek honlapján van egy aloldal, ahová a főoldalról vezet egy apró és látszólag értelmetlen link, ami egy aloldalra vezet.
Az aloldalon 25, Benedek szakterületéhez közelről sem kapcsolódó cég egymondatos ismertetője és linkje kapott helyet, természetesen az ügynökség honlapjára vezető linkkel együtt.
Benedek honlapján egy nem is annyira apró linkfarmot készítettek.
Az innen származó linkeket az ügynökség eladja azoknak a weboldaltulajdonosoknak, akiknek a honlapjára egy link mutat. Benedeknek nem csak havi 40 ezer forintot kell fizetnie a 4 kulcsszóhoz kapcsolódó helyezésért, hanem ezt a linkfarmot is szolgáltatnia kell.
A lassú visszaesés egyik legfontosabb oka éppen ez a linkfarm. Pontosabban az a linképítési stratégia, amibe az ügynökség belehúzta Benedeket és a további akár több ezer vállalkozást.
Merre megy a Google a linkek értékelésében?
A Google azzal vált piacvezető keresővé az ezredfordulón, hogy a fizetett hirdetések helyett elkezdte azokat az oldalakat hozni, amelyekre sok link mutatott. Ezért a valóban jó honlapok jelentek meg a keresőben, és az emberek tömegesen kezdték el használni a Google-t.
Ekkor azonnal beindult a linképítési piac, vagyis a linkek manipulálása, amelynek egyetlen célja volt: minél több linket generálni, amelyek az adott weboldalra mutatnak. Ez odáig jutott, hogy ma már néhény ezer forintért lehet több ezer linket generálni hétköznapi felhasználóknak is. Ezzel az internet jelentős lépést tett afelé, hogy szeméttengerré változzon.
Erre a Google is lépett egyet: azóta az egyik legfontosabb feladatának tekinti, hogy a fizetett, vásárolt linkeket levadássza, és a csalással élre kerülő honlapok helyett azokat a weboldalakat hozza jó helyen, amelyekre természetes linkek mutatnak. A Google elképesztő energiákat fektet abba, hogy a természetes és minőségi linkekkel rendelkező oldalakat hozza jó helyen.
A természetes és minőségi link legfontosabb tulajdonsága, hogy értéket teremt, tartalmat hoz létre.
Linképítés Magyarországon
Magyarországon elterjedt SEO gyakorlat az, hogy azok az ügynökségek vagy honlapkészítők, akik több száz vagy több ezer honlapot üzemeltetnek, linkelésre használják ügyfeleik honlapjait. Te adsz 30 linket más cégeknek, és más cégek is adnak neked 30 linket 30 különböző weblapról. Ebbe a játékba ment bele Benedek. Az ügynökség addig linkelte Benedek szaunás honlapját, amíg fel nem ért az első oldalra.
Ezzel egy hatalmas, de zárt linkhálózatba kapcsolta be Benedeket.
A lassú visszaesés részben ennek köszönhető. Egy ilyen zárt linkhálózat ugyanis pontosan olyan rossz minőségű, tartalmatlan linkeket hoz létre, amelyekre a Google harap.
- Mesterséges linkportfólióról akkor beszélünk, ha több száz vagy ezer weboldalon egymás között osztja a linkeket bármilyen tartalmi összefüggés és hozzáadott érték nélkül. Ha megnézed Benedek aloldalát, láthatod, hogy semmilyen hozzáadott értékkel nem rendelkezik, semmit nem tesz hozzá a világhoz, az internethez.
- Ezzel szemben a természetes linkportfóliók nyitottak: nem egy zárt körben találjuk a linkeket, hanem egy normális hálózatban. És ezeknek a linkeknek van valamilyen hozzáadott értékük. Például egy tartalmilag releváns oldalra mutatnak.
Tagadhatatlan, hogy ezeknek a mesterséges linkhálózatoknak van egy hatalmas előnyük: akár néhány hét alatt az első oldalra lehet lőni velük egy oldalt anélkül, hogy bármilyen tartalmi munkát kellene végezni. Persze rengeteg munka volt a hálózat létrehozása, de ha egyszer megvan, onnantól fogva termeli a pénzt a tulajdonosnak, miközben az ügyfelek is látják, érzékelik az eredményeket.
Akkor mi ezzel a baj? Az, hogy a Google elképesztő programozói kapacitást fektet abba, hogy az ilyen mesterséges hálózatokat megtalálja és elsüllyessze. A SEO-ban soha semmit nem tudunk biztosan, ezért nem akarok úgy tenni, mintha nálam lenne a bölcsek köve. De van két tippem arra, hogy miért nem süllyednek ezek az oldalak sokkal gyorsabban.
- A Google amerikai, globális méretekben gondolkodik. Teljesen mások az arányok a Google számára és egy magyar cég számára. Egy 1000 honlapból álló hálózat akár egy közepes amerikai cég egymáshoz kapcsolt honlapjainak is tűnhet, és ezért nem feltétlenül kerül céltáblára.
- A Google nem feltétlenül akar baltával rontani a házba. A lassú visszaesés pontosan jelzi, hogy gond van, mind a tulajdonosok, mind a hálózatok készítőinek. Nem csoda, hogy az ügynökség nem tudta vállalni az újabb kulcsszavakra az első oldali helyezés biztosítását bármennyi pénzért sem.
Miért kockázatos zárt linkhálózatban lenni?
Benedek egy mesterségesen épített linkhálózatban kapott helyet, a ma még mindig jó pozícióját is ennek a hálózatnak köszönheti. A mesterséges linkhálózat legfontosabb tulajdonsága, hogy zárt: ha elindulunk Benedek linkfarmjáról egy másik oldalra, majd onnan tovább, akkor vissza fogunk érkezni Benedek honlapjára. És nem egykönnyen jutunk ki a hálózatból. Benedek honlapjáról elindulva nehezen találunk olyan linket, amely nem az ügynökség által készített honlapok valamelyikére mutat.
Milyen kockázata van Benedeknek és a többi, hálózatba tartozó honlap tulajdonosának?
Benedek tudja (és a többi honlap tulajdonosai is kezdik felismerni), hogy ezekkel a linkekkel hosszú távon nem tudja megőrizni a helyezését. Legszívesebben eltávolítaná a linkeket. Csak félelemből nem teszi meg, hiszen akkor az ügynökség azonnal leszedi az összes többi linket, ami Benedek honlapjára mutat.
És Benedek azt is tudja, hogy a saját honlapjának az értéke is esik a Google szemében, hiszen a saját szakmai honlapja egy linkfarm is egyben. Persze, nem tízezer értelmetlen linket tartalmaz, de már 25 értelmetlen, szakmailag egyáltalán nem kapcsolódó link is szemet szúrhat egyszer. Mert mégis mi a fenének linkelne egy szaunás honlap egy duguláselhárítót, egy TV-prédikátort és egy zeneoktatót rögtön egymás után?
A kérdés az, hogy a hálózatban hányan gondolkodnak Benedekhez hasonlóan. Ha ugyanis a honlapok egy része elkezd visszaesni, akkor a weboldal-tulajdonosok egymás után fogják leszedeni a linkfarmokat a saját honlapjukról, amivel maguknak ugyan jót tesznek, de az ügynökség többi ügyfelének helyezését tovább fogják rontani.
Ez lesz az a pillanat, amikor a hálózat elkezd szétesni, ahogyan minden piramisjáték előbb vagy utóbb erre a sorsra jut. Ezt követően az ügynökségnek is elképesztő nehéz lesz megőrizni a saját első oldali helyezését keresőoptimalizálás kulcsszóra, hiszen a rá mutató linkek ugyanebből a hálózatból származnak.
Linképítés: minőségi tartalom
Minden vállalkozó számára hatalmas érték a függetlensége. Ezt a függetlenséget nem szabad egyetlen cég által üzemeltetett honlaphálózatnak kiszolgáltatni, mert ezzel a vállalkzásod egy tőled teljesen független vállalkozás kockázatát is futja 100%-ban.
Ezt a kockázatot egy természetes linkportfólió kialakításával érheted el. Természetes linkportfóliót pedig ma csak és kizárólat minőségi tartalommal tudunk létrehozni. Egyszerűen nincs más út: te sem ülsz perceket, órákat egy üres weboldalra bámulva. Oda kell tenni az olvasó számára értékes tartalmat a képernyőre. Ennek a tartalomnak pedig nagy részben szövegnek kell lennie.
A sikerdíjas keresőoptimalizálás azt jelenti, hogy te fizetsz havi 10 ezer forintot egy kulcsszóra, mi pedig biztosítjuk neked az első oldali helyezést. Ez azt jelenti, hogy nem kell tartalmat, minőséget létrehoznod, nem kell gondolkodnod a szakmádról, nem kell kapcsolatokat építened az interneten. Ez az, amire a Google egyre kevésbé vevő.
A keresőoptimalizálással tartós és kiemelkedő eredményeket csak munkával lehet elérni. Aminek csak egy része szervezhető ki. A keresőoptimalizálás akkor lesz hatékony, ha a SEO-szakemberrel úgy dolgozol együtt, mint edző a versenyzőjével. A linképítésben a tartalmi, minőségi linkek gyűjtésére törekedve lehet olyan eredményt elérni, ami biztosítja számodra, hogy a vállalkozásodba stabil és folyamatos bevétel érkezzen.
Szabó Gábor mondta
Kedves Tamás!
Érdeklődve olvastam a cikket. Egy hasonló linkhálózatba akartak belerángatni engem is, de szerencsére nem mentem bele. Sőt én még olyat se vagyok hajlandó megtenni, hogy csere linket rakjak ki egy link elhelyezésért. A blogomba is csak témához illeszkedő cikkeket engedek be. Szerintem Benedek azzal jár a legjobban, ha nekiáll rendes linkeket szerezni és amikor már van legalább 10 erős linkje, akkor levesz egyet a 25-ös kifelé linkelésből. Aztán egyszer csak a végére ér.
Verdes Tamás mondta
Igen, pontosan ez a teendő. A szakmai linkek rendkívül erősek. Akár már 5-10 erős szakmai linkkel az első-második oldalra lehet kerülni erős tartalommal. Természetesen nem minden piacon, de sokszor ezt látjuk. Ezért sem éri meg a piramisjátékozás és a linkfarmozás.