A keresőoptimalizálás célja WordPress honlapok esetében is az, hogy a honlapunk egy keresőszóra minél előrébb, lehetőleg az első helyen jelenjen meg a Google-ban és más keresőmotorokban a nem fizetett találatok között. Itt csak és kizárólag arról lesz szó, hogyan érheted el, hogy a WordPress honlapod a lehető legjobban keresőoptimalizált legyen.
A keresőoptimalizálásnak három nagy területe van, amelyekre egyenként is nagy figyelmet kell fordítanunk, ha sikeresek akarunk lenni a keresőben.
- A WordPress honlapod technikai beállítása és felépítése.
- A honlapod tartalma, gazdagsága, hasznossága az olvasó számára.
- Más honlapok rád mutató linkjei: ezeknek a linkeknek a minősége és mennyisége.
1. WordPress vezérlőpult beállítások
1. 1. Keresőmotor láthatóság
Végzetes hiba, ha a honlapunkra nem engedjük be e Google-t. Ezt könnyedén elkerülheted, ha a Beállítások >> Olvasás menüpontban meggyőződsz róla, hogy a Keresőmotor láthatóság felirat mellett nincsen pipa. Ezzel adsz engedélyt a keresőmotoroknak arra, hogy bejárják és megismerjék a honlapodat.
1. 2. URL címek beállítása
A Google és az olvasók számára egyaránt fontos az, hogy az URL-címeid olvashatók legyenek. Ezért menj a Beállítások >> Közvetlen hivatkozás menüpontba, és válaszd ki a Bejegyzés címe lehetőséget. Ekkor ahelyett, hogy például seoradio.hu/?p=123 jelenne meg, az olvasó valami ilyesmit fog látni: seoradio.hu/ertelmes-cim
Fontos: ha már megvolt az oldalad régebben, és most akarod módosítani a linkeket, akkor legyél óvatos. A Google ugyanis megjegyzi a linkjeidet. Ha most egyszeriben átállítod őket, akkor hibát fog jelezni, aminek súlyos következményei lehetnek. Ezért ha átállítod a linkeket, akkor a régi URL-címeket irányítsd át az újakra. Ebben az esetben a Google látni fogja a változást, és nem fog megorrolni rád.
1. 3. Alapértelmezett kategória
A WordPress nem engedi neked, hogy egy-egy cikk ne legyen besorolva valamilyen kategória alá. Kategorizálatlan cikk nincs. Ezért a honlapod magától létrehozott egy Egyéb vagy Uncategorized kategóriát. Új honlapoknál ezt azonnal érdemes törölni, és betenni egy olyan kategóriát, ami nagyjában-egészében lefedi a honlapod tartalmát.
A kategória valójában egy külön oldal, ami összegyűjti az egy témába vágó írásokat. Ha sok cikked lesz, ezek rendkívül fontosak lesznek számodra a keresőoptimalizálás sikerében.
Biztos észrevetted, hogy mások weboldalain rengeteg az “Uncategorized” vagyis “nem kategorizált” bejegyzés. A Google ennek láttán pont azt gondolja, amit az olvasó: hogy ennek semmi értelme.
Ha neked még megvan ez a felesleges elem, három lépésben szüntetheted meg.
- A törléshez előbb létre kell hoznod egy másik fő kategóriát. Menj a Bejegyzés > Kategória > Új kategória létrehozása szakaszba. Itt add meg az egyik legfontosabb, átfogó kategóriáját az oldaladnak. Én például ezt honlapkészítésre állítottam. Ha véletlenül elfelejtek jól kategorizálni egy cikket, akkor is értelmes kategória alá sorolja majd a WordPress.
- Ha megvagy, mentsd le az új kategóriát, menj vissza a Beállítások > Írás oldalra, és állítsd át erre az alapértelmezett kategóriát.
- Ha cikket írsz, akkor a szerkesztő felület jobb oldalán adhatod meg, hogy az adott cikket melyik kategóriába sorolja a WordPress.
Fontos: kategóriákat a nagy kulcsszavakra hozz csak létre, amihez kapcsolódóan több cikket is írsz. Egy átlagos vállalkozói honlapon bőven elég 3-6 kategóriát használni. Ne legyen olyan kategóriád, amibe sokáig egyetlen cikk árválkodik csak. Minden kategóriában legyen legalább 3 cikk, hogy a kategória oldalad (ami másképpen gyűjtőoldal névre hallgat), tartalmas legyen.
A következő beállításokat a Yoast SEO ingyenes bővítmény segítségével végezd el. A Yoast beállításáról külön cikk is van a blogon. Ez egy remek bővítmény, több tíz millióan használjuk.
1.4. Yoast SEO bővítmén bekapcsolása
Telepítsd a Yoast SEO bővítményt és aktiváld a Bővítmények > Új hozzáadása szakaszban. A bővítményt angolul kell használnunk. De hogy mindent megtalálj benne, angolul is meg fogom adni a legfontosabb kifejezéseket, ahol erre szükség van. Először haladjunk végig a beállítás varázslón.
1.5. Yoast SEO bővítmény beállítás varázsló
Ha aktiváltad a bővítményt, irány a SEO > Dashboard > General szekció, amit a Vezérlőpult bal alsó sarkában találsz. Itt indítsd el a Beállításvarázslót vagyis a Configuration Wizard-ot. Kattints az Open Configuration Wizard-ra. Ekkor megjelenik egy másik képernyő, ahol szintén meg kell nyomni a Configure Yoast Seo gombot. És nézzük a lépéseket:
- Environment. Hogyan használod az oldalt, rejtetten vagy nyilvánosan? Ha az oldalad már nyitva van, és bárki láthatja az interneten, akkor válaszd az A lehetőséget.
- Site type. Válaszd ki, milyen típusú honlapod van: blog, online áruház, hírcsatorna stb.
- Company or Person. Ha egy személyben működteted, akkor válaszd a második opciót (person). Ha céges, akkor az elsőt (company), és add meg a nevüket (Kovács József vagy Szupervállalat KFT.)
- Social Profiles. Add meg az összes közösségi médiához tartozó oldalad linkjét.
- Post type visibility. Ezzel a beállítással szabályozhatod, hogy például a honlapon lévő fényképek önmagukban is elérhetők legyenek. Nem érdemes vele sokat foglalkozni, hagyd úgy, ahogy van, és menj tovább.
- Multiple authors. Több szerzője lesz az oldalnak? Ha igen, akkor válaszd az első lehetőséget.
- Google Search Console. Ezzel a lépéssel engedélyt adsz a bővítménynek, hogy összekapcsolja a honlapodat a Google Webmester Eszközökkel. Kapni fogsz egy Google Authetntification kódot, ezt illeszd be az ablakba, amit a bővítmény mutat neked, majd engedélyezd, hogy a Google fiókodon keresztül a YOAST leigazolja, hogy jogos tulajdonosa vagy a honlapnak. Ezt a lépést akkor tudod elvégezni, ha a Google Webmester Eszközökben már regisztráltál, és hozzáadtad a honlapodat a profilodhoz. Ha még ezt nem tetted meg, ráérsz később is a SEO >> Search Console szekcióban elvégezni. De most egyszerűen lépj tovább. Később is lesz rá lehetőséged.
- Title Settings. Cím beállítások szó szerint. Itt valójában egy elválasztó jelet kell csak választani, ami a keresési találatokban a cikked címe és a honlapod neve között lesz.
Ezzel beüzemelted a Yoast bővítményt.
Ellenőrizd, hogy a SEO >> General >> Features szakaszban minden gomb On állásban legyen. Ezzel egyeszerűen lehetővé teszed, hogy a bővítmény a lehető legtöbbet tudja tenni érted.
1.7. XML oldaltérképek
Az XML oldaltérképek feladata, hogy a Google számára átláthatóvá tegyék a honlapodat. Az oldaltérkép minden WordPress oldalon elérhető, arra is remekül használható egyébként, hogy belenézz a konkurensed honlapjának szerkezetébe :).
Itt találod: honlapodcime.hu/sitemap_index.xml A Yoast SEO bővítmény automatikusan létrehozta neked. Érdemes egyszer ránézni, és ismerkedni vele. Gyakorlatilag olyan, mint egy tartalomjegyzék.
1.8. Főoldali cím és meta-leírás beállítása
Ránézésre látszik, hogy itt tudod módosítani az elválasztót bármikor,
Először menj a General (általános beállítások) szakaszhoz. Itt adod meg a két legfontosabb információt a honlapodról. Az első a <title> vagyis <cím> a honlapod fejében, a második a <meta> vagyis <leírás>, amely leginkább egy alcímnek felel meg. Ez a honlapod főcíme. Innen tudja a Google, hogy miről szól az oldalad.
A honlapod címében és leírásában hasznos, ha megjelenik a legfontosabb kulcsszó, amelyre véleményed szerint keresnek azok, akiknek el szeretnél adni valamit. Ha virágkötéssel foglalkozol, legyen benne, hogy virágkötés. Ha jeltolmács vagy, legyen benne, hogy jeltolmács vagy jelnyelv stb. De csak akkor tedd bele, ha tényleg benne van, erőltetni nem kell. És kifejezetten nem javaslom, hogy telepakold kulcsszavakkal. Hanem úgy írj, mintha élő embereknek írnál: a lényeg az érthetőség és az egyediség.
Ez alatt jelenik meg a Knowlegde graph feliratú szakasz. Semmiképpen ne hagyd üresen, főleg akkor, ha cég vagy!
1.9. Gyűjtőoldalak beállítása
Akkor van jelentősége, ha már van legalább 10 cikked, és használod a kategóriákat. Komolyan vehető blogban, honlapon mindenképpen használd!
Ha te vagy az egyetlen szerző a honlapodon, akkor az Author Archive gombot állítsd Disabled helyzetbe. Ezzel elkerülöd, hogy a blog oldalad duplikálódjon, és létrehozz egy felesleges gyűjtőoldalt. Ha már két szerző van a blogon, akkor viszont Enabled állásba kell majd helyezned.
1.10. Morzsmenük használata
A SEO >> Search Appearance >> Breadcrumbs teszi lehetővé a morzsamenük bekapcsolását. A morzsmenü olyan, mint amikor kirdándulás közben találsz egy térképet, amin rajta van, hogy Ön itt áll.
Mindenképpen kapcsold be, mert ezzel lehetővé teszed, hogy az olvasók könnyebben navigálhassanak a honlapodon, és Google is jobban fogja tudni bejárni az oldalt.
1.11. Közösségi média oldalak
Mindenképpen javaslom, hogy hozz létre közösségi média fiókokat a honlapodhoz. A SEO >> Social menüpont alatt pedig add meg az összes közösségi oldalad URL-címét a bővítménynek. Ezzel összekapcsoltad a holapodat a fiókjaiddal.
2. A szöveg keresőoptimalizálása
Egy weboldal üzleti értékét 90%-ban a rajta lévő tartalom generálja. Bármit is mondjon neked egy dizájner arról, milyen fontos a szép logó és a színskála, az igazság az, hogy a honlap megjelenése sokszor tényleg csak 10%-ot ad hozzá a sikerhez.
A tartalom mindent visz.
Most nyisd meg a cikkedet. Ezzel fogunk dolgozni. Azt javaslom, hogy sorról sorra haladj, és javítsd az írást. Nekem is lesznek javaslataim, és a cikk alatt a YOAST SEO bővítmény is elmondja majd a magáét. Ha sok hibát talál, vörös jelzést ad. Ha elégedett, zöld pöttyel jutalmazza az írásod. Azt javaslom, hogy használd a bővítményt, de nem vedd mindenben komolyan. Én ha rá hallgatnék, ez a szöveg így nézne ki:
Verdes Tamás vagyok, honlapokat készítek és a keresőoptimalizálás a kedvenc témám. A keresőoptimalizálás a legjobb dolog a világon, mert nekem a keresőoptimalizálás az életem. Verdes Tamás vagyok, keresőoptimalizálok, mert a honlapkészítésnek csak keresőoptimalizálással van értelme.
Ilyen a szöveg, amit csak a Googlenak írnak. De mi itt embereknek írunk, tehát ha döntened kell, hogy a Google vagy az olvasó szempontját vedd figyelembe, mindig az olvasó mellett dönts! Hiszen a Google soha semmit nem fog tőled vásárolni.
A nulladik feladat a kulcsszó kiválasztása és megadása. Ez az a szó, amit a reménybeli olvasód a Google keresőablakába ír be. Minden cikket egyetlen kulcsszóra írj. Először kell ismerned a kulcsszót, majd ehhez megírni a tartalmat. Ha megvan a kulcsszó, akkor azt írd be a szöveg alatt megnyíló YOAST SEO ablak Focus keyword ablakába.
Figyelj rá, hogy amit ebbe az ablakba írsz, azt veszi a program a kulcsszónak, akkor is, ha vesszővel elválasztva írod.
Hogyan mutassa a cikkedet a Google?
A bővítmény lehetővé teszi számunkra, hogy befolyásoljuk, hogyan jelenjen meg a cikkünk a Google találati oldalán. Lehetőséged van rá, hogy a reménybeli olvasódra úgy tegyél kedvező benyomást, hogy még nem is érkezett meg a weboldaladra! Ezt fogjuk most megnézni.
A SEO title (magyarul: keresőoptimalizációs cím) az a cím, amit a Google mutat az olvasóknak, akik egy adott kulcsszóra keresve böngészik a találati listát. Ennek a címnek nem kell azonosnak lennie az írásod címével. Lehet kicsit rövidebb vagy hosszabb annak érdekében, hogy a találati listában jól mutasson. Plusz érdemes hozzáírni (elé vagy mögé) a vállalkozásod nevét is. A bővítmény segít neked, hogy optimális hosszúságú legyen a címed: neked csak arra kell figyelned, hogy a zöld mezőben álljon meg a csík.
Hasonlóan fontos a meta leírás elkészítése is. Ez ideális esetben 230 karakter legyen, nagyjában két-három mondat. Itt nem az a lényeg, hogy a keresőszó benne legyen, hanem az, hogy az olvasó figyelmét felpiszkáld vele. Én röviden bele szoktam írni, hogy miről szól az írás vagy mit nyerhet az olvasó azzal, ha elolvassa. Korábban a meta-leírás 130 karakter volt. Ha több régi cikked is van, menj végig az összesen, írd bővítsd őket.
2.1. Kulcsszavak a szövegben
Az első bekezdés első mondatában legyen benne a kulcsszó ragozatlan alakban, amelyre a szöveget írod. Ha ragozott alakban illeszted a szövegbe, akkor a YOAST hibát fog jelezni. Ez önmagában nem lenne probléma, mert a YOAST csak iránymutatást ad, de ennél többet nem számít.
Azért fontos ez, mert a Google töri a magyart, mint egy erasmuszos diák.
Van, amikor felismeri a ragozott alakot, és van, amikor nem. Ezért javaslom, hogy írd meg a szöveget simán, életszerű magyar nyelven, majd a végén legalább egy alcímben és a szöveg pár pontján alakítsd ragozatlan alakúra. Fontold meg, de ne vedd a YOAST minden kérését komolyan. Ha a kulcsszavadat minden esetben a Yoast-ra hallgatva ragozatlan alakban írod, borzalmasan magyartalan szöveget kapsz, amelyet senki nem fog végigolvasni.
Sokan esküsznek a kulcsszúsűrűségre, és a Yoast is erőltetni fogja, hogy érj el egy bizonyos százalékot, tehát a kulcsszavad legalább 5-10 alkalommal jelenjen meg a szövegben. Ezt is figyelmen kívül hagyhatod. Ha egy témáról alapos és átgondolt szöveget írsz, a kulcsszavak maguktól is helyet keresnek maguknak a szövegben, semmi értelme mesterségesen hazavágnod az írásodat. A Google pontosan tudja, miről szól az írás, és az olvasó is.
2.2. A szöveg tagolása
A szöveget tagold. Egy-egy bekezdés legfeljebb 3-4 mondat legyen, és egy mondat ne legyen sokkal több 14 szónál. Ezzel áttekinthetővé, tagolttá teszed az írást. Az akadálymentesség egyik fontos ismérve az áttekinthetőség, és a Google számára érték az akadálymentesség.
Használj alcímeket. A szövegen belül soha ne használd a Kiemelés 1-et, mert ez a szöveged címének van fenntartva. Használd a Kiemelés 2-t és a Kiemelés 3-at. A lényeg, hogy a szöveg minél áttekinthetőbb, egyszerűbben követhető legyen. Egy-egy alcímben helyezd a kulcsszót, de ezt sem kell túlzásba vinni.
2.3. Befelé mutató és kifelé mutató linkek a cikkedben
A linkeknek két típusát kell megkülönböztetnünk.
- Belső linkek. Először is helyezz el minden írásban egy-két linket, ami más, a saját honlapodon már közzétett írásokhoz vezet. Ha ez az első cikked, akkor mutasson link a Rólam oldalra vagy a Kapcsolat oldalra. Ha a második, akkor az elsőre. A lényeg az, hogy a linkeknek legyen értelme, és az olvasód akkor vezesd oda, ha ott tényleg hasznos tartalomra lel. Ennek az a jelentősége, hogy segíted a Google-t a cikkek olvasásakor, hogy bejárja az oldalad.
- Kifelé mutató linkek. A linkek második típusa a kifelé mutató linkek, amitől sokan úgy félnek, mint a tűztől. Méghogy másnak az oldalára vezessem az olvasót? Hiszen akkor el fog menni! Nem fog elmenni akkor, ha jó tartalom van az oldaladon, és ha olyan kifelé mutató linket helyezel el, amely értelmes, hasznos tartalomhoz vezeti át. Nyugodtan linkeld a konkurenseidet is. A Google kifejezetten értékeli, ha nem vagy önző, és nem úgy viselkedsz a honlapodon, mintha az lenne az egyetlen weboldal a Magyarországon. Azt javaslom, hogy minden egyes cikkben tegyél ki legalább egy darab kifelé mutató linket.
2.4. A szöveg hosszúsága, az írás gyakorisága
A szöveg hossza lényeges elem. Legyen legalább 600 szó. Ha olyan cikket teszel közzé, amely a honlapod, vállalkozásod szempontjából kiemelt jelentőségű, akkor ne állj meg 1000 szó alatt, de a határ a csillagos ég. Ezt a cikk például 4500 szó fölé ment, és ha érkeznek megjegyzések, javaslatok, lehetséges, hogy tovább fog növekedni. De a hosszúságnál is fontosabb, hogy a cikk alapos legyen, vagyis mélyrehatóan mutasson be egyt témát.
Miért érdemes alapos, részletes írásokat közzétenni? Mert míg néhány évvel ezelőtt sokan szinte bármire kattintottak, addig mára a világ megváltozott.
Olyan sok lett a rövid és gyenge minőségű tartalom, hogy a hosszú, részletes írásokkal tudsz kiemelkedni a tömegből.
És gondolj bele: az olvasók szempontjából ez teljesen logikus, te is szereted, ha egy írásban minden fontos információ megtalálható egy adott témáról, és nem kell sok-sok különböző helyről összevadásznod az információkat. Tehát: minél hosszabb és részletes írásokat tegyél közzé.
Ugyancsak fontos kérdés az írás gyakorisága. Az aranyszabály az, hogy a mennyiséget és a minőséget egyszerre kell szem előtt tartanod. Írj annyit, amennyit csak bírsz, úgy, hogy ez ne menjen a minőség rovására. Saját tapasztalatból (is) mondom, hogy a publikálás gyakorisága igenis számít. Ha nem írsz elég gyakran, szépen lassan visszaesik a honlapod. De ha folyamatosan írsz, fokozatos emelkedéssel számolhatsz.
2.5. A szöveg kategorizálása
A WordPress lehetővé teszi neked, hogy egy-egy írást valamely kategória alá sorolj. A cikk elején töröltük az „Uncategorized” nevű kategóriát, ezért a cikked – hacsak nem állítod be másként – a honlapod fő-kategóriája alá fog tartozni. Azt javaslom, hogy használj minél kevesebb kategóriát, és semmiképpen ne adj új kategóriákat hozzá a honlapodhoz cikkenként, mert úgy fogsz járni, hogy annyi kategóriád lesz, ahány cikked. Ez olyan, mintha a könyved minden fejezetéhez tennél egy-egy könyvjelzőt: soha nem fogod megtalálni, hol tartottál.
A kategóriák a legfontosabb témák, amelyekkel foglalkozol, és a legtöbb szolgáltatás legfeljebb 5-10 különböző témával foglalkozik. Ha csak nem egy hatalmas webshopot üzemeltetsz, érdemes 10 alatt tartani a kategóriák számát. Én például 5 kategóriát használok: Honlapkészítés, Keresőoptimalizálás, WordPress, Akadálymentesítés, Design. És ezzel le is fedtem mindent, amihez értek, amit szolgáltatok. Lehetséges, hogy 2-3 új kategóriával bővíteni fogom a honlapomat, de ennél többel nem.
2.6. A szövegek frissítése
Az olvasók és a Google számára egyaránt fontos, hogy az írások frissek legyenek az oldaladon. Gondolj bele, ha ezt az írást soha nem frissíteném, honnan tudhatnád, hogy megbízható-e. Ezért a minimum az, hogy a fontos cikkeiden rendszeresen menj végig, és nézd meg, hogy elavultak-e egyes információk, szükség van-e módosításra.
Ha beállítottad a Yoast oldaltérképeit, akkor további teendőd nincs. Ő értesíteni fogja a Google-t, hogy jó munkát végeztél, és érdemes továbbra is kiajánlania a szövegedet az olvasóknak.
2.7. Képek és keresőoptimalizálás
A Google pont úgy látja a honlapodat, mint egy vak. Csak szöveget képes észlelni, a képeket nem. Ezért minden nem szöveges tartalmat szöveggé kell alakítanod a számára. A képek köré, mellé, alá, fölé minél több szöveget kell tenni. Persze csak amíg van értelme a dolognak.
Először is, használj képeket, mert az olvasók szeretik! Márpedig amit az olvasók szeretnek, azt a Google is szeretni fogja.
A kép többnyire egy JPEG file. A file nevének legyen jelentése, értelme. Semmiképpen ne tegyél fel DSC78373 nevű képet, hanem adj a file-nak értelmes címet, csupa kisbetűvel, kötőjellel elválasztva, ékezetek nélkül. Például így: kepek-keresooptimalizalasa.jpeg.
A képhez adj feliratot, aláírást. Ezt könnyedén megteheted. Beilleszted a képet, majd a képre kattintva a megnyíló ablakban add hozzá a feliratot.
Ugyancsak fontos az alternatív szövegek használata. Az alternatív szöveg az olvasó számára láthatatlan, csak a vak olvasók használják és a Google. Ide a legjobb az, ha beírod, mit látunk a képen, például „naplemente a város felett”.
Lényeges a képek mérete: minél nagyobb a képméret, annál lassabban töltődik be az oldal. Ezért a képeket húzd mindig minimális méretűre úgy, hogy az még ne menjen a minőség rovására. Ehhez például használhatod a Compressor nevű ingyenes alkalmazást, ami a minőség rontása nélkül is képes lefaragni valamennyit a kép méretéből. Ökölszabálynak azt javaslom, hogy soha ne tegyél fel 150 KB-nál nagyobb fotót az oldaladra.
2.8. Videók keresőoptimalizálása
Videók nélkül nem fogod megúszni, ha tartós növekedést akarsz. Szerencsére ma már mobiltelefonnal is készíthetsz jó minőségű filmeket. Ha filmet készítesz, kezdetben koncentrálj csak a hangminőségre: ha a kép homályos, ügyetlenül beállított, az keveseket zavar.
De ha a filmeden nem érthető a beszéd, akkor pocsékba ment a munkád.
A videókkal ugyanaz a helyzet, mint a képekkel: a Google-nak segíteni kell, hogy lássa, értse, ezért részletes szövegnek kell kiegészítenie őket.
Ha készítesz videókat, a saját Youtube csatornádon helyezd el őket. A csatorna leírásánál add meg a lehető legtöbb adatot magadról, a honlapodról és a vállalkozásodról.
A videók címét lehetőleg filmes keresőszavakra optimalizáld. Filmes keresőszó például a cica. Ha beírod a keresőbe, hogy cica, akkor az első találatok között filmek is lesznek. Nem filmes keresőszó például a „boldogság”, itt ugyanis az első találatok között nem lesz film. Természetesen nem kell erőltetni a dolgot: a legtöbb keresőszó nem fog filmes találatot felhozni az első oldalon. De ha több keresőszóhoz is illesztheted a filmet, akkor ezt a szempontot is mérlegeld. Ez növeli annak az esélyét, hogy a filmeden keresztül fusson be forgalom az oldaladra.
A filmekhez készíts részletes, legalább 200 szavas leírásokat. Részletesen írd le, hogy mit láthat az olvasó a filmben vagy meséld el a történetet. Ez az egyik legfontosabb tényező a videók keresőoptimalizálásánál.
A filmeket ugyanúgy kategorizálhatod, mint a cikkeket. Ha több filmet készítesz, akkor ne hagyd ki ezt a lehetőséget. Ha kulcsszó-gazdag lejátszási listákat hozol létre, komoly forgalmat hozhatnak a videóid.
Szusszanjunk, mert a cikkekről és a bejegyzésekről összeszedtük a legfontosabbakat. A lényeg egyetlen mondatban összefoglalható: írj egyszerűen, érthetően, és minél gyakrabban.
3. Linképítés: más honlapok rád leadott szavazatai
A keresőoptimalizálás harmadik legfontosabb területe a linképítés. Linképítéssel azt akarjuk elérni, hogy linkek mutassanak a saját honlapunkra mások weboldalairól. A Google szemében minden link egy szavazatot jelent. Ha egy weboldalra sokan szavaznak, akkor a Google előre sorolja az adott oldalt.
A honlapok által leadott szavazatok nem demokratikusak. A demokrácia lényege, hogy minden embernek egyetlen szavazata van, és minden szavazat ugyanannyit ér. A Google szemében ez nem így működik. Ha eléred, hogy az index.hu vagy a origo.hu közzé tegyen egy az oldaladra mutató linket, hétmérföldes lépést tettél előre. Ha viszont a saját ismeretlen blogodról linkeled a vállalkozásod honlapját, szintén fontos lépést tettél, de kisebbet.
Ugyancsak értékes, ha egy a te vállalkozásodhoz hasonló tematikájú oldalról mutat rád egy link. Ha autószerelő vagy, és szerzel egy linket egy plasztikai sebésztől, akkor ezzel nem sokra mentél. Sőt, lehet, hogy a Google még hátrébb is fog sorolni. Ellenben ha a Totalcar vagy egy másik nagy autósmagazin linkeli az oldaladat, hatalmas előnyt jelent. Linkeket pontosan úgy kell építeni, mint a szakmai és üzleti kapcsolatokat. Minél jobb szakemberekkel, honlapokkal érdemes ismerkedni, és velük minél szorosabb kapcsolatot kialakítani.
A linkeknek három kategóriáját kell megkülönböztetnünk.
- Értékes linkek.
- Értéktelen, de szükséges linkek.
- Öngyilkos linkek.
Haladjunk sorjában.
3.1. Kiemelkedő blogposztok az oldalon
A legfontosabb, hogy a honlapodon legyenek piszkosul jó írások, amelyeket nem lehet nem linkelni másoknak. Nagyon fontos, hogy legyen legalább egy-két olyan bejegyzésed, amit senki más nem írt meg még, és átüti sok érdeklődő ingerküszöbét. Ezeknek az írásoknak a révén olyan szaktekintélyként tekintenek rád, aki remekül ért a munkájához, és ezért maguktól fognak érkezni a linkek. És ez a keresőoptimalizálás legnehezebb része: ehhez ugyanis rendszeresen kiemelkedő írásokat kell közzé tenned az oldaladon.
3.2. Vendégbejegyzések
A vendégblogolás az egyik leghatékonyabb eszköz a jó linkek építésére. Megkeresel egy hasonló témával foglalkozó honlapot, és megpróbálsz publikálni egy cikket az oldalukon. A cikk végén vagy a cikk szövegében elhelyezed a saját oldaladra, cikkedre mutató linket.
Sajnos Magyarországon sokan nem értik, nem tudják, mit kezdjenek veled, ha megkeresed őket azzal, hogy szeretnél írni az oldalukra. Én sokat kísérleteztem, hatalmas szívásokkal haladtam, mert annyi volt az elutasítás, mint égen a csillag. Másoktól is ezt hallottam. De amikor sikerült, több, mint száz helyet ugrottam előre a megcélzott kulcsszavamra. Persze ehhez nyilván az is kellett, hogy ne álljak túlságosan jól, és legyen honnan nagyot ugrani 🙂 De megétre a fáradságot. Mert egy jó honlapon közzétett link felér 10-20 másikkal, amelyet gyenge helyeken publikálnál.
Azt javaslom, hogy a vendégblogolást rendszeresen vedd elő, hihetetlen erő van benne. Az pedig ráadás, hogy új olvasókat és embereket érhetsz el, ismerhetsz meg ennek révén.
3.3. Sajtóközlemények
Érdemes átgondolnod, hogy a te vállalkozásodnak van-e bármilyen közérdeklődésre számot tartó vonatkozása. Könnyen lehet, hogy van. Az autószerelőnek például ott van a közlekedésbiztonság vagy a környezetszennyezés kérdése. És máris sok-sok témát, ügyet vehetsz elő, amelyekkel megszólíthatod a nyilvánosságot.
Ha megvan a téma, írj egy sajtóközleményt, és küldd el 300 újságíró címére. Ha ezek közül csak 5 lesz, aki közzéteszi a közleményed, egy nap alatt szereztél 5 remek, jó minőségű linket, és máris ugrottál előre egy nagyot. Persze egy sajtóközleményt elő kell készíteni, például a témával kapcsolatban kell írni bejegyzéseket a honlapodra, hiszen ennek hiányában látszani fog, hogy téged a téma egyáltalán nem érdekel, csak a linkekre vadászol.
3.4. Közösségi média oldalak: Facebook
2017-ben megkerülhetetlen, hogy Magyarországon jelen legyünk a Facebookon, és ott rendszeresen osszunk meg tartalmakat a saját oldalunkról, a saját blogbejegyzésünkről. Sokan utálják a Facebook-ot, én sem kedvelem, és nem is szeretem használni, de ez nem változtat a tényen, hogy a Google nagyon komolyan veszi, hogy mekkora aktivitás van a Facebook oldaladon, hányszor osztasz meg tartalmat rajta, és hányan kommentelik.
A minimum az, hogy legyen Facebook-oldalad, és ezt kösdd össze a honlapoddal. A Facebook oldal legyen elérhető a honlapról, és a Facebook oldalról is meg lehessen találni a weboldaladat. Ha nincs rá kapacitásod, hogy foglalkozz vele, akkor is legyen ott. Ennek az az értelme, hogy a Facebook oldalak tapasztalataim szerint akkor is növekednek, ha szinte semmit nem csinálsz rajta 🙂 Ha pedig csak annyit teszel, hogy megosztod a bejegyzéseidet, akkor már ennél is többet tettél. Természetesen a legjobb az, ha naponta legalább egyszer megosztasz a saját oldaladra mutató linket.
3.5. Értéktelen, de szükséges linkek
A linképítés szutyok részét a linkkatalógusok jelentik. Ezek használata főleg akkor elkerülhetetlen, ha most indítod a weboldalad. Ha már régóta üzemel, és a Google megismert téged, akkor nem feltétlenül van rá szükség.
A linkkatalógusok legismertebb példányai a startlap oldalak. A startlap rengeteg tematikus aloldallal rendelkezik, ezek közül érdemes legalább 3-4-be regisztrálni, és fizetni nekik, hogy tegyék ki a linkedet.
3.6. Öngyilkos linkek
Ide azokat a linkeket sorolom, amelyek komolyan odaverhetnek a honlapod helyezésének.
Linkbombák. Először is ilyenek a nagyon rövid idő alatt túlságosan sok linket ígérő szolgáltatások, amelyek ráadásul túl olcsók is. Rengeteg szolgáltatás ígéri, hogy néhány ezer forintért több száz, ezer linket épít neked. Nos, ezek nagyon veszélyesek, és ha egy rövid időre fel is rángatják az oldaladat, ezektől hosszú távú, stabil eredményeket nem remélhetsz. Inkább örülhetsz, ha nem teszik tönkre a munkádat. Kerüld el őket messziről.
Cserélt linkek. A másik problémát a látszólag ártatlan linkcsere jelenti. Tegyük fel, hogy mindketten autószerelők vagyunk. Én kiteszem a te linkedet, te kiteszed az enyémet, és egyszerre mindketten egy-egy linkkel lettünk gazdagabbak. A Google ezt a technikát bünteti. Mondjuk én még sosem láttam, hogy tényleg büntette volna, de hivatalosan bünteti. A logika világos: a Google azt mondja, hogy ne jöjjenek létre úgy linkek két oldal között, hogy a rajtuk lévő tartalom nem gazdagodott. Ha a haverod oldalával össze akarod linkeldni az oldalad, akkor a biztos megoldás az, ha közzéteszel rajta egy cikket.
Mikor jönnek az eredmények?
Ezek a legfontosabb beállítások és feladatok, amelyeket a magyar vállalkozók 90%-a nem végez el. A legtöbben ott bukják el, hogy úgy vélik, a keresőoptimalizálás olyan feladat, amelyet egy céghez kell kiszervezni, hogy kódokat állítsanak be az oldalon. A tartalomról pedig megfeledkeznek. Pedig a keresőoptimalizálás azt jelenti, hogy rendbe rakod az oldalad technikai hátterét, és utána kiemelkedően jó minőségben írsz rendszeresen.
Egy átlagos magyar vállalkozás egy átlagos versennyel bíró szektorban, havonta 2-4 blogposzttal elérheti, hogy fél-egy év múlva a Google első oldalán legyen a megcélzott kulcsszavakra.
Ez az első évben rengeteg munkát jelent, és kimerítő tud lenni. A keresőoptimalizálás az alagútfúrásra hasonlít: nagyon sokáig nem látod az eredményeket, nem jönnek az ügyfelek a keresőből. És azért az nagyon nyomasztó tud lenni, amikor hónapok óta írod a bejegyzéseidet, és mégsem jönnek az ügyfelek.
Ráadásul nem látod, hogy a szomszédos alagútban talán senki nem dolgozik, és a konkurenciád valójában sokkal kisebb, mint gondolnád. De éppen, mert egy alagútban vagy, nem látod, hogy talán te haladsz a leggyorsabban.
Ezt ki kell bírni. Vállalkozónak lenni azt is jelenti, hogy megtanuljuk elviselni az ezzel járó feszültséget, várakozást. Ha kitartóan csinálod, az eredmények be fognak érni.
Hogyan tovább?
Mire végig haladsz a fenti beállításokon, rengeteg dolgot megtanulsz és megértesz a Google működéséről. Felismered, hogy a keresőoptimalizálás nem egyszeri feladat, hanem folyamatos munka, amit be kell ütemezni a napirendbe, és mindig lehet újat tanulni róla.
A folyamatos tanulás fontosságát azért hangsúlyozom, mert ezzel Magyarországon sokkal gyorsabban lehet haladni, mint például Amerikában. Itthon kisebb a verseny, kisebb a piac, gyengébb a mezőny, ezért ha elolvasol 2-3 keresőoptimalizációs könyvet, akkor a hazai vállalkozók 99%-át leelőzted. Sajnos a keresőoptimalizációs piac is elég szennyezett, előfordulnak átverések, látszat-eredmények, amelyek tartós károkat okozhatnak neked. Ezért ha kiszervezed a feladatot, akkor sem úszod meg, hogy időt szánj rá.
Ezért a vállalkozásodba való egyik legjobb befektetés az, ha tanulsz az online világ működéséről. Ennek a keresőoptimalizálás kiismerése az egyik legfontosabb eleme.
(Az írás a premiumhonlap.hu oldalon megjelent útmutató bővített változata)
Varga Lajos mondta
Szuper írás!
Szépen összeszedett cikk, érthetően megfogalmazva.
Köszönöm, hogy felnyitottad a szemem a kifelé mutató linkekkel kapcsolatba.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy segített a cikk 🙂
Alpár mondta
Nagyon részletes és tartalmas írás. A közel jövőben fogok áttérni WordPress-re és mielőtt neki látok a felépítésének, mindenképp bővíteni szeretném a tudásom a Yoast SEO-val kapcsolatban.
Az oldalad minden esetre elmentettem, remélem még érkeznek ilye izgalmas témák.
Köszönöm.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen, és sok sikert kívánok! A Yoast használatával kapcsolatban még itt találsz írásokat: https://zetra.hu/yoast-seo-beallitas-wordpress-honlapokon/, És jó szívvel ajánlom Martincsek Zsolt írásait is: https://martincsekzsolt.hu/yoast-seo-beallitas-es-hasznalata-teljes-utmutato/
Prouvé Hungary mondta
Köszönöm szépen, nagyon hasznos volt.