A Yoast SEO bővítmény vita nélkül a legjobb WordPress bővítmény a honlapunk keresőoptimalizáláshoz. Kezelhetőségben, teljesítményben nincsen párja a bővítmények tengerében. Az ingyenes verzió is olyan sokat tud, hogy még a profi SEO ügynökségek legtöbbje sem használja a fizetős változatot. Nekünk is bőven elég lesz, ha az ingyenes változatnál maradunk.
A Yoast SEO beállítása nem pótolja a honlapodba fektetett munkát: nem írja meg helyetted a szöveget, és nem szerez számodra bejövő linkeket. De ha dolgozol a weboldaladon, akkor kijelzni neked a legtöbb hibát, segít a szöveg finomhangolásában, és sok-sok apró technikai trükkel teszi könnyebbé a rögös utat, ami a Google első oldalára vezet.
Egy dolgot kell tudni a Yoast SEO bővítményről, mielőtt használni kezded: a globális angolszász piacra tervezték, angol nyelvre írták és amerikai nagyságrendre állították be. Ha Magyarországon üzemleteted a blogodat, néhány javaslatát távolságtartással kell majd kezelned. De ha ezekkel tisztában vagy, akkor a legjobb társat szerezted be a honlapod keresőoptimalizáláshoz.
Mit tud a Yoast SEO bővítmény?
Rengeteg funkciója így foglalható össze:
- Kezeli és ellenőrzi a honlapod globális techniak keresőoptimalizálási beállításait.
- Összekapcsolja a honlapodat a Google Webmester eszközökkel.
- Segít beállítani a szöveget, hogy pontosan arra kulcsszóra legyen optimalizálva, amire szeretnéd.
- Profi módon integrálja a honlapodat a közösségi oldalad fiókjaival.
- Segít beállítani a Facebook és Twitter posztjaidat, hogy szépen, elegánsan jelenjenek meg.
Yoast SEO beállítása: installálás, bekapcsolás
Jelentkezz be a honlapodba, és a Bővítmények >> Új hozzáadása menüpont alatt írd be a keresődobozva, hogy Yoast SEO. Ha megjelent a bővítmény, először kattints a Telepítés, ezt követően pedig az installálás gombra. A bővítmény innentől kezdve használatba vehető.
Irány a bal oldali nagy fekete menüsávban a SEO felirat (alul, a Beállítások alatt fogod találni). A bővítmény ajánlani fogja neked, hogy használd a First-time SEO configuration és Configurationo Wizard beállításokat. Ezt a lépést nyugodtan hagyd ki, a profi beállításhoz jobban jársz, ha az alábbiakat követed.
Haladjunk sorjában.
Általános beállítások (General Features)
A General Features menüpontban minden gomb legyen on helyzetbe kapcsolva.
- SEO analysis: a bejegyzésekhez, oldalakhoz adott javaslatokat tartalmazza. Mindenképpen legyen ON állásban.
- Readability analysis: az egyes cikkeidnél megmondja, hogy szerinte az olvasónak áttekinthető-e a szöveg. Nagyon fontos elem, ha még nem vagy gyakorlott szövegíró, használd mindenképpen.
- Cornerstone content (szó szerint sarokkő tartalom, legfontosabb tartalom): speciális szempontokat ad azokhoz az írásaidhoz, amelyek különösen fontosak, kiemeltek a blogodon, például a nagy útmutatók vagy a legfontosabb kulcsszavakra írt szövegek.
- Text link counter (belső linkszámláló): ha listázod a bejegyzéseidet, megmutatja, hogy hány link mutat egy adott cikkre, és honnan hány link mutat kifelé. A jelentősége annyi, hogy azokra a kulcsszavakra, amelyekre előre akarsz jönni, érdemes többször linkelned magad. Könnyebben kijönnek a hibák, ha tudatosan használod ezt az eszközt.
- XML sitemaps: oldaltérképek, nélkülözhetetlenek. A bővítmény automatikusan létrehozza neked a térképet az azenoldalam.hu/sitemap_index.xml URL alatt.
- Ryte integration: egy külső szolgáltató cég, akinek a Yoast a termékét el akarja adni neked. Ellenőrzik, hogy indexelve van-e az oldalad a Google-nél. Ezt a Webmester eszközök is elvégzi neked. Kapcsold ki nyugodtan.
- Admin bar menu: kikapcsolhatod, hogy a felső menüsávban megjelenjen a Yoast logója.
- Security: no advanced settings for authors: Ha több szerzője van a blogodnak, itt adhatsz nekik engedélyt, hogy magukra vonatkozóan külön beállításokat végezzenek el. Alaphelyzetben ez nincs engedélyezve.
Webmaster Tools: Webmester eszközök
Nem csak a Google létezik keresőként. További fontos keresők a Baidu (kína, ázsia); Bing (ez a Microsoft böngészője), a Yandex (Oroszország), és persze a Google. Egyedi kódokkal itt tudod összekötni a honlapodat ezekkel a böngészőkkel.
Magyarországon a Bing-et érdemes még használni, mert ebben a böngészőben is van érdemi keresés. Mivel kevesen használják, ezért itt könnyebb előre kerülni, mint a Google-ben.
Search Appearance: keresési megjelenítés
Ez egy nagyon fontos szakasz. Itt tudod beállítani, befolyásolni, hogyan jelenj meg a keresőben. Sajnos nem azt, hogy hányadik helyen 🙂 Hanem azt, hogy miképpen: mely oldalak jelenjenek meg, melyek, és ezek milyen SEO címmel és Meta leírással legyenek ellátva.
General Settings: általános beállítások
A címlapod, főoldalad beállítását tudod itt elvégezni. Meg tudod adni a szeparátort, vagyis azt az apró kis jelet, ami a bejegyzésed címét és a honlapod nevét a keresőben elválasztja egymástól
Alatta tudsz javaslatot tenni arra, hogy a Google Knowledge Graph (Tudáslexikon) milyen alapadatokat tároljon el rólad. Láthatatlan, de rendkívül fontos beállítás. Semmiképpen ne hagyd üresen.
Content types: tartalomtípusok
Itt van lehetőséged arra, hogy megtiltsd a Google-nak, hogy indexelje az egyedi írásaidat. Nehogy megnyomd, hiszen azért blogolsz, mert azt akarod, hogy a Google lássa az írásaidat. Azt javaslom, hogy ezt a szakaszt hagyd érintetlenül.
Media: fényképek indexálása
Itt tilthatod meg, hogy a Google indexelje a fényképeidet, ehhez se nyúlj. De ami fontos ebből, az annyi, hogy a Google a képeket is figyeli: ezért fontos, hogy a fényképeknek mindig legyen beszélő neve (IMG2872.jpg helyett budapest-latnivalok.jpg), és mindig add meg a képeket az alternatív szöveget, hogy a Google értse, hogy mi van a képekre írva.
Taxanomies: kategória oldalak, gyűjtőoldalak beállítása
Itt tudod megtiltani a Google-nak, hogy indexelje a gyűjtőoldalakat. A gyűjtőoldalakat a kategóriákkal és a címkékkel hozod létre, ezeknek a használata rendkívül fontos. Ehhez se nyúlj hozzá, hanem hagyd, hogy a keresőmotorok lássák a kategória oldalaidat.
A Category URL-s szakaszban, alul tudod befolyásolni azt, hogy mi legyen a kategória oldalak általános URL címe. Egy kategória URL alapesetben így néz ki: seoradio.hu/category/seo, de lehetőséged van rá, hogy egyszerűen így jelenjen meg: seoradio.hu/seo Kipróbáltam mindkét verziót, és tapasztalataim szerint semmilyen hatása nincs az eredményekre, ezért nem javaslom kikapcsolni ezt a funkciót.
Amit viszont érdemes csinálni, hogy a ha magyar nyelven blogolsz, akkor a category helyett használsz kategóriát, a tag helyett pedig címkét. Ezt nem itt, hanem a Beállítások >> Közvetlen hivatkozások menüpont alatt, legalul tudod beállítani. Ha már meglévő honlapon csinálod ezt, akkor figyelj rá, hogy az URL címeid módosulni fognak, tehát át kell írányítanod őket.
Archives: további gyűjtőoldalak
Innen a legfontosabb az Author archives settings kezelése. Ha egyetlen szerzője vagy a honlodnak, akkor ezt mindenképpen állítsd Disabled helyzetbe. Ha nem teszed, akkor duplikált tartalmat hozol létre, amit a Google nem annyira szeret. Annyit fogsz látni az eredményből, hogy ha a cikkek alatt rákattintasz a nevedre, akkor a főoldalra fog vezetni a link. Ez így helyes.
Ha több szerződ van, akkor ezt a funkciót állítsd Enabled helyzetbe. Ebben az esetben a linkre kattintva a honlap listázza az adott szerző összes cikkét.
Breadcrumbs: morzsamenük engedélyezése
A morzsmenük segítenek a keresőknek és az olvasóknak is tájékozódni a honlapodon. Ebben a szakaszban állítsd Enabled helyzetbe a gombot, és töltsd ki értelemszerűen a mezőket. Itt egy példa, amit használhatsz, de nyugodtan legyél kreatív.
RSS
A WordPress automatikusan létrehoz neked egy RSS folyamot. Ez a honlapod tartalmát html formátumban elérhetővé teszi azok számára, akik követni akarják. Nem érdemes hozzányúlni az eredeti beállításokhoz.
Közösségi média beállítások: Social szekció
Ez egy nagyon fontos terület, és két részre bomlik.
Az Accounts menüpont alatt egyszerűen add meg az összes létező közösségi média fiókod URL címét, ami csak létezik. A Google számára nagyon fontosak az innen érkező jelek, ezért hozd ezeket létre, ha még nincsenek.
A fennmaradó 4 menüpontban azt állíthatod be, hogy a Facebook, a Twitter, a Google+ és a Pinterest hogyan jelenítse meg az oldalad. Biztosan láttál már olyan Facebook posztot, aminél hiányzott a kép vagy rendetlen volt. Ha itt mindent beállítasz rendesen, akkor a főoldalad igényesen fog megjelenni.
A szöveg beállítása a Yoast SEO segítségével
Ha írtál egy cikket, akkor a kezelőfelületen alul megjelenik a Yoast SEO bővítmény egyedi, a te cikkedhez tartozó kezelőfelülete. A kezelőfelület három dolgot tesz számodra lehetővé:
- A Google keresési listában való megjelenítés beállítását.
- A szöveg finomhangolását, keresőoptimalizálást.
- A Facebok és Twitter posztok megjelenésének a beállítását.
Google keresési lista megjelenítés
A keresési oldalakon befolyásolhatod, hogyan jelenjen meg a cikked. Ez rengeteg lehetőséget tartogat a későbbiekben a számodra. Például az itt megjelenő felirat nagyban befolyásolja az átkattintási arányt, vagyis azt, hogy hányan kattintanak a honlapodra át a keresőből. Mindenképpen foglalkozz vele.
SEO cím: ez az írásod címe, amit mindig követnie kell a márkanevednek vagy a te nevednek. Ezt itt egyedileg tudod módosítani. Lehetőséged van arra, hogy a keresőben más címmel jelenjen meg az írásod, mint ami a címe.
A meta leírás a másfél soros szöveg, amit a cím alatt meglát az olvasó. Legyen izgalmas, legyen benne egy ígéret, amire érdemes kattintani vagy legyen benne egy kérdés, ami felkelti az olvasó érdeklődését.
A szöveg beállítása, hangolása a Yoast segítségével
A szöveg beállításának két fontos eleme van. Az első, hogy a fenti ábrának megfelelően beírod a kulcsszót a Focus Keyword dobozva. Ekkor a Yoast javaslatokat tesz neked arra, hogyan keresőoptimalizáld az írást erre az egy kulcsszóra.
Nagyon fontos, hogy a Yoast nem tud magyarul, de a Google tud. A javaslatok egy részének lesz értelme, másik részének pedig nem. Például ezt a szöveget Yoast SEO beállítása kulcsszóra írom, és a bővítmény azt akarja, hogy kezdődjön ezzel az első mondat, legyen benne többször a kulcsszó a szövegben, és ugyanezt a kulcsszót tegyem még bele a meta leírásba is. Igen ám, de a kulcsszó maga elég magyartalan, és ha beletenném mindenhová, ahová ő akarja, akkor te hátast dobnál a szövegtől, és nem lennél itt. Azért vagy itt, mert nem tömtem tele a kulcsszavakkal az írást. A Google attól még pontosan tudja, hogy ez a szöveg miről szól.
És még valami: a Yoast nem tud magyarul ragozni. A Google viszont tud. Tehát a Yoast SEO beállítása az ő számára kulcsszó a szövegben. De a Yoast SEO beálltását már nem az, noha a Google érteni fogja. Tehát kezeld óvatosan a javaslatokat.
Más javaslatoknak viszont nagyon is van értelmük. Például jelzi nekem, hogy még kell legalább egy belső linket tennem a cikkbe, hogy az oldal átjárható legyen, és lássa a Google, hogy tematikusan hová kapcsolódik.
Facebook és Twitter posztok beállításai a Yoast segítségével
A Facebook-on és a Twitteren posztolt cikkek megjelenését ugyanúgy befolyásolhatod, mint a keresőben való megjelenést. Az eljárás szinte ugyanaz. A közlekedési lámpa ikonja alatti kacsacsőrre kattintva érkezel meg ezekhez a beállításokhoz. Hogy jól csináltad-e a Facebook beállítást, azt a Facebook Dubuggerben ellenőrizheted, mielőtt kitennéd a posztodat.
WordPress webáruházak keresőoptimalizálása
WordPress webáruház használata esetén a Yoast ugyancsak tökéletes partner: az egyedi termékeket ugyanúgy tudod keresőoptimalizálni, mint a cikkeket vagy aloldalakat.
Webáruházak esetében különösen fontos a gyűtőoldalak keresőoptimalizálása. Ezeken az oldalakon listázod az azonos csoportba tartozó termékeket, és ezek hozzák a legnagyobb forgalmat a keresőből a webáruházaknak. A Yoast segítségével a gyűjtőoldalak SEO-ját tökéletesen meg tudod oldani.
Yoast SEO: miért nagyon jó még?
A bővítmény alapos használata során sok érdekes dolgot megtudhatsz a keresőoptimalizálásról és annak apróbb technikai részleteiről. A SEO-ban a részletek számítanak igazán, ezért is érdemes turkálni a bővítményben, és utána járni az egyes apróbb beállítások rejtelmeinek.
A szövegek beállításáról további információkat olvashatsz a WordPress honlapok keresőoptimalizálása című cikkemben.
Kaufmann Ágnes mondta
Végre egy olyan magyarázat, amit értettem. Nem kellett ide-oda klikkelni. Egyszerű és érthető. Ezer hála! ????☺
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen, örülök, hogy segített!
Németh Mária mondta
Köszönet a leírásért! Azonban akadt egy problémám. A plugin nem generálja le a sitemapet. Ha rákattintok a general/features/xml sitemaps melletti kérdőjel/ see the xml map -re, elnavigál a megfelelő oldalra, de az üres- „A keresett oldal nem található.” Generátorral is készítettem xml-fájlt, de azt nem tudom, hová kell feltölteni. Előre is köszönöm a segítséget!
Verdes Tamás mondta
Kedves Mária, ha a Yoast nem generálja le az oldaltérképet, érdemes végigmenni a hibalistán, mielőtt maga készíti el a file-t. Könnyen lehet, hogy a weboldal egyik beállítása okozza a bajt, nézze meg ezt: https://kb.yoast.com/kb/xml-sitemap-errors/ Jelezze, hogy mire jutott ezzel és szóljon, ha elakad, segítek.
Bokori Zoltán mondta
Remek írás, köszönöm az összefoglalót!
Én még annyit tennék hozzá, hogy az optimalizálásnál a javaslatokkal azért is csínján kell bánni, mert a yoast csak az adott postos (bejegyzést) vizsgálja, az alapján ad javaslatot.
A megjelenés azonban általában fejléc – oldalsáv(ok) – lábléc között történik. Azok tartalmát nem tudja bekalkulálni a plugin.
Meg persze a ragozott alakok figyelmen kívül hagyása miatt is érdemes átgondolni a dolgokat. Az ember képes a szöveget elrontani csak azért, hogy minden pötty zöld legyen…
Verdes Tamás mondta
Így van. Köszönöm szépen!