Árak | Költségtényezők | Piaci titkok | Rejtett költségek | Költségcsökkentés | Garancia |
Ha honlapkészítésre adod a fejed, hamar rájössz, hogy fogalmad sincs, milyen minőséget és hány forintért kapsz ezen a piacon. Több pénzért akár rosszabbat is kaphatsz. És ingyen sem biztos, hogy rosszul jársz.
Nem érdemes kiakadni rajta, a piacok már csak ilyenek. Gondolj bele, például a bankok és biztosítók mesterei az árak elrejtésének, a fogorvosok is különböző árakon dolgoznak, ráadásul más-más diagnózist adnak ugyanarra a fogra. És az almák ára is pultonként változik a piacon.
Tehát ezzel semmi probléma nincsen. A lényeg annak megértése, hogy ez a konkrét piac hogyan zavaros. És hogy mi határozza meg valójában a honlapkészítés árát. Ha ezt megérted, akkor érteni fogod azt is, hogy ennek a cikknek a végén miért azt javaslom, amit.
Mert ez az, ami segíteni fog neked, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a honlapkészítésből, és ne járj pórul.
Kezdjük a szikár tényekkel.
Mennyibe kerül egy honlap készítése? Mit mondanak a tények?
Weboldal készítés kulcsszóra elemeztem az első 30 találat árajánlatait és szolgáltatásait.
A szolgáltatók 30%-a nem tesz közzé árat a honlapján. Marad 70%. Ezek az árak sokszor belépő árak, minimál árak, tehát nem mondják meg, hogy mennyit fogsz fizetni a honlapodért végül, hanem csak azt, hogy mennyit fizetsz minimum. A legolcsóbb csomagokhoz tartozó belépő árak átlaga az első 30 találat alapján 250 ezer forint, a drágább csomagok esetében 750 ezer forint az eredmény. És lehetséges, hogy még ennél is magasabbak.
Mert a honlapokon kiírt árak nem mindig valósak.
Csapj fel egy marketing-tankönyvet, és látni fogod, hogy a közzétett árak pont úgy működnek, mint a színek vagy a fényképek. Elsősorban vásárláspszichológiai jelentőségük van.
Ha például kiírom a honlapomra, hogy három csomagom van, az első 40 ezer, a második 80 ezer, a harmadik 160 ezer, akkor a 40 ezreset olcsónak fogod észlelni. Ha az egészet megszorzom kettővel, akkor 80 ezer lesz a belépő ár és azt fogod olcsónak észlelni.
Kapizsgálod?
Mi következik ebből?
Az, hogy fogalmunk sincs, ki mennyiért dolgozik. Ezekből az adatokból statisztikai átlagot vonni olyan, mintha a két évnél fiatalabb leakciózott Fordok árából próbálnánk megbecsülni, hogy hány forint egy autó ma Magyarországon.
Tehát ahelyett, hogy félrevezetnénk magunkat, mondjuk ki a rögvaló tényt: a honlapkészítős piac árazása átláthatatlan. És a kérdés nem az, hogy miért, hanem az, hogy hogyan átláthatatlan.
És az, hogy mi dönti el valójában az árakat, mi befolyásolja a weboldal készítés költségeit.
Ezt fogjuk most megnézni.
Hogyan működik a honlapkészítős piac?
Honlapot rengetegen akarnak, óriási piaci igény van rá. Másfelől weboldalt készíteni egy átlagos vállalkozásnak nagyon könnyű, ezért a belépési szint alacsony.
Ha ma valaki eldönti, hogy honlapkészítő lesz, és 1 hónapot intenzíven tanul, a hónap végére megnyithatja a boltot. Én is így kezdtem, és ezzel semmi baj nincs.
Tehát a nagy piaci igény találkozik az alacsony belépési küszöbbel.
És mi történik?
Felépül egy rendszer, aminek szereplői a nagy weboldalas-marketinges ügynökségek, a kisebb cégek, az egyéni vállalkozók (mint én is), és a feketén dolgozó ügyeskedők.
Namost, a lényeg.
Azt gondolnánk, hogy egy ügynökség jobban szolgáltat, mint egy szabadúszó. De a honlapot vásárló vállalkozó szemszögéből, vagyis a te szemszögedből ez nem biztos, hogy így van.
A honlapot készíttető vállalkozók szemszöge
Az ügynökségekhez rengeteg ajánlatkérés fut be. Erre ők két dologgal válaszolnak.
- Először is az egekbe nyomják az árakat, és kiszűrik a sokat fizető ügyfeleket.
- Másodszor – tisztelet a kivételnek – képtelenek személyes odafigyelést adni ezeknek az ügyfeleknek, akik elkezdik magukat úgy érezni, mintha befizettek volna egy magánklinikára, de arra ébrednének műtét után, hogy a János kórház lerohadt folyosóján fagyoskodnak.
És amint lehet, menekülőre fogják.
Az egyéni vállalkozók és szabadúszók számára itt nyílik meg a tér. Ha egy szabadúszó képes megadni ügyfeleinek azt a tisztelet és figyelmet, amit az ügynökségektől képtelenség elvárni, sikeres lesz.
Ráadásul mindezt olcsóbban tudja biztosítani, hiszen nincsenek céges költségei.
A gond az, hogy a piacnak ebben a szegmensébe meteor-záporként csapódnak be a kontárok. Ők elvállalnak egy munkát, fűt-fát ígérnek, aztán amikor rájönnek, hogy nem tudják elvégezni, köddé válnak a honlappal együtt.
Kontár alatt nem a kezdőket értem, hanem azokat, akik átverik ügyfeleiket. Azok az ügyfelek, akik pórul járnak ezen a módon, mennek vissza az ügynökségekhez.
Tapasztalataim szerint az ügyfelek szemszögéből ez a legjelentősebb ingamozgás: a drága ügynökségtől az olcsóbb egyéni vállalkozóig, és vissza, aztán megint.
A honlapkészítők mozgása
A szolgáltatók is ingáznak. Mondok egy példát, és érteni fogod.
Ha felmész a Jófogásra, és megnézed a honlapkészítős hirdetéseket, alacsony árakon magukat hirdető egyéni vállalkozókat találsz.
Namost, ezen a piactéren nem csak maguknak honlapokat készítettető vállalkozók vásárolnak. Hanem ügynökségek is. Vagy azok, akik magukat ügynökségnek álcázzák (csak hogy még bonyolultabb legyen a kép 🙂 )
Mint mondtam, az ügynökségekhez rengeteg ajánlat fut be. Amikor túl sok ajánlat érkezik, akkor ők is felmennek a Jófogásra, és lekattintanak egy egyéni vállalkozó szabadúszót, aki megcsinálja a honlapot. A szabadúszó kap érte 100 ezer forintot, az ügynökség eladja az ügyfélnek 400 ezerért. Az ügynökségnek vagy van hozzáadott értéke vagy nincs.
Simán lehet, hogy van, mert például garantálni tudja az ügyfél felé, hogy nem fog köddé válni az oldallal együtt.
A lényeg az, hogy azért, mert egy ügynökséget bízol meg, nem biztos, hogy egy irodában dolgozó team készíti az oldalt. Sokszor személy szerint ugyanazok dolgoznak neked akkor is, ha szabadúszót bízol meg, és akkor is, ha ügynökséget.
Az, hogy melyik programozó / marketinges hol helyezkedik el a piacon, sok dologtól függ. Például attól, hogy egyedül szeret-e dolgozni vagy közösségben. Vagy attól, hogy az egyéni vállalkozói stresszt vagy a munkahelyi stresszt viseli-e jobban.
De legfőképpen attól, hogy képes-e ügyfeleket szerezni magának önállóan, és képes-e ezekben az ügyfélkapcsolatokban jó emberi viszonyokat kialakítani. Ha képes, nagyobb eséllyel lesz egyéni vállalkozó. Ha nem, akkor irány az ügynökség és az alkalmazotti-bedolgozói státus.
A döntő tényező a honlapkészítők szempontjából az ügyfelekkel való kapcsolatépítésre való képesség.
Remélem, tudtál követni.
Mert ezzel minden együtt áll ahhoz, hogy válaszoljunk arra a kérdésre, hogy a szolgáltatók 72%-ka miért nem tesz ki árakat. A válasz meg fog egyezni a legfontosabb költségtényezővel.
Mi a döntő költségtényező?
Nos, az eddigiekből talán magad is kitaláltad, hogy mi jelenti a döntő költségtényezőt. Igen, a döntő költségtényező te vagy, mint ügyfél.
Az egyenletben te vagy a nagy ismeretlen.
És mivel téged nem ismernek előre, ezért nem tesznek ki árat arra vonatkozónak, hogy mennyiért készítenek neked honlapot. Mert valójában nem neked készítenek honlapot, hanem veled.
Az együttműködési költség
A honlapkészítés legfontosabb költségét együttműködési költségnek nevezem, amit sokan nem tudnak első találkozás nélkül meghatározni.
Ezen a piacon a legnagyobb kockázat az, hogy a fejlesztő belemegy egy olyan munkakapcsolatba, ahol az ügyfél nem hagyja magát kiszolgálni.
Egy olyan kapcsolatba, ahol az ügyfél olyan, mint a piacon az örökké reklamáló, minden árut becsmérlő vevő, aki ráadásul sokszor nem tudja, hogy karalábét vagy szilvát akar venni. Ha a fejlesztő úgy látja, hogy egy ilyen vevővel van dolga, akkor vagy azonnal azonnal elutasítja vagy magasabb árat szab, mert tudja, hogy rengeteg ideje fog elmenni kommunikációval és egyeztetésekkel, reklamálásokkal.
Egy honlap elkészítéséhez szükséges idő egy átlagos vállalkozás esetében alig függ a honlap bonyolultáságától. De sokkal jobban függ az együttműködés, az emberi kapcsolat minőségétől.
Gondolj bele, ez logikus. Mert a honlapkészítés valójában két fél együttgondolkodását, együttműködését jelenti.
Neked kell egy weboldal, de nem tudod pontosan, mire van szükséged. A honlapkészítő tudja, de ehhez neki meg kell ismernie téged és a tevékenységedet. Ehhez két embernek időt kell szánnia egymásra, és meg kell értenie egymást.
A honlapkészítés 70% emberi kapcsolat, 30% szakmunka.
Egy honlap létrehozása sokszor egy féléves fogorvosi kezelés-sorozathoz hasonlít: folyamatos együttműködést, tervezést, rendszeres egyeztetést igényel. Mégis előre kell beárazni, mert a vevőnek előre kell árat mondani. Ez nehéz, mert fejlesztőként és ügyfélként sem tudjuk, hogy végül ez megéri-e nekünk.
Marad tehát a szokásos megoldás: a honlapkészítőnek és az ügynökségnek az első találkozás alkalmával kell belőnie azt, hogy tud-e veled dolgozni, és mennyi gondja/öröme lesz veled. És ennek alapján mond árat. Szerintem ez az egyik legfontosabb oka annak, hogy miért nincsenek kint az árak a honlapokon.
De van itt még más fontos költség is.
A státus-költség
Sok szolgáltató azt is figyeli, hogy kinek mennyiért lehet eladni valamit. Ki az, aki ugyanazért a termékért akár a dupláját is ki tudja fizetni.
Tapasztalataim szerint sokan az ügyfél öltözéke, megjelenése, helyzete, kocsija alapján áraznak, és ahol lehetőség van rá, ott a cégadatokat is lekérik, hogy lássák, mennyit lehet elkérni a cégtől.
Ezt természetesen nem mindenki csinálja, de láttam már ilyet. És biztosan tudom, hogy nagyon sok szolgáltató, legyen ügynökség vagy egyéni vállalkozó, nem csinálja ezt. De azért légy résen.
Haladjunk tovább.
A rejtett költség
A honlapkészítés költségei nem csak az elkészítésekor jelentkeznek. Gyakran a legtöbb költségtényező közben merül fel vagy a honlap elkészítése közben, után.
Valami nem működik, és akkor meg kell venni hozzá még egy spéci programot. Ezt neked kell fizetned. És ha már csináljuk, akkor legyen hozzá egy új logó. De az új logóhoz szabjuk már hozzá az arculatot.
Aztán átadás után egy-két dolog lefagy. Nem működnek a gombok stb. Javítani kell ezt-azt, na de a szervízgarancia csak két hónapra szólt. És neked meg folyik a pénzed, már nem is tudod, mire. Sok ilyen sztori van.
Sajnos tapasztaltam olyat is, hogy egy weboldalkészítő ügynökség tudatosan rejtett el hibákat a honlapon annak érdekében, hogy ügyfele rendszeresen új megbízásokkal keresse fel. Máskor pedig csak annyit tettek, hogy szándékosan kikapcsoltak alapvető funkciókat a honlapon azért, hogy néhány kattintásért is pénzt lehessen kérni.
Láttam olyat már, amikor a rejtett költségek 3 év alatt magasabbra rúgtak, mint a honlap elkészítésének az ára. Ez nyilvánvalóan nagyon rossz üzlet volt a honlap tulajdonosának.
Az összköltség
Három költségtényezőt soroltam fel.
- Az együttműködési költséget,
- a státus-költséget;
- és a rejtett költséget.
Ezeken kívül további tényezők is számítanak (marketing, licenszek stb.). De az árkülönbségeket egy átlagos weboldal esetében ezek magyarázzák.
Hogyan csökkentsd az árakat?
Tehát, nézzük akkor, mit tehetsz, ha le akarod faragni az árakat.
Tanulj, olvass, tájékozódj
A tanulást nem lehet megúszni, ha jó minőségű online jelenlétet akarsz. És a tanulás csökkenti leginkább az árakat. És az egyetlen, aminek értelme van, ha hosszú távon nem akarsz kiszolgáltatott lenni, és nem akarsz minden hülyeségért 5-15 ezer forintokat fizetni.
Nem szeretek pénzt kérni azért, hogy töltsek fel egy cikket az oldalra.
Sokkal több értelme van annak, ha a honlap átadásakor tartunk egy kétórás oktatást, ahol a tulajdonos megtanulja kezelni az oldalt. Egy WordPress honlapot kezelni pont olyan nehéz, mint a Microsoft Word szövegszerkesztőt.
És ráadásul egy sikeres honlapon folyamatosan kell publikálni, apróbb változásokat megcsinálni, figyelni kell, hogyan teljesít az oldal. És ezt szinte lehetetlen kiszervezni.
Mert itt nem a honlapot kell önmagában vizsgálni, hanem azt, hogyan működik a honlap a te piacodon.
Ebben te vagy a legjobb.
Ne fecsegj a pénzügyeidről
Vállalkozók sokszor nem tartják be azt az elemi szabályt, hogy nem fecsegünk a saját pénzügyeinkről.
És ezért magasabb árat fizetnek. Te ne kövesd el a hibát.
Sőt, ha árajánlatot kérsz egy egyszerű céges honlapra, kérj árajánlatot magánszemélyként a istvan@kovacscsalald.hu címről, és ne a nagyfonok@szuperceg.hu címet használd.
Add meg a tiszteletet a másiknak
A honlapkészítés elsősorban emberi kapcsolat.
Ne azért szálljanak el az árak, mert tuskó vagy.
Érkezz pontosan a megbeszélésekre. Tartsd be a határidőket, vagy ha ez nem lehetséges, jelezd időben. Beszélj normális, emberi hangon. Ha választottál egy szakembert, akkor bízz benne annyira, hogy meghallgatod a tanácsait.
A normális emberi viselkedés rendesen tud zuhantani az árakon.
Garancia nélkül soha
A honlapokról sokszor 3 hónappal az átadás után derülnek ki a problémák.
Kérj legalább féléves pénzvisszafizetési garanciát.
Egy weboldalt lehetetlen tönkretenni, ha rendesen megcsinálták. Mert lehet, hogy te elszúrsz rajta valamit, de egy biztonsági mentést a múlt hétről 10 perc alatt vissza lehet kattintani, és csiribí-csiribá sehol a hiba, ha egyszer rendesen működött.
A honlapkészítődnek egy hosszú garanciával nincs kockázata, ha rendes munkát végzett. Csak neked, ha nem kérsz.
Kérj legalább 1 éves szervízgaranciát.
Ha valaki nem vállalja, hogy hiba nélkül működik az oldala, és gond esetén ingyen javítja, karbantartja állj tovább. A honlapokkal kapcsolatos kiadások jelentős része olyan rejtett költség, amit a honlap átadása utáni fizetett szervíz okoz.
Nem egy ügyfelem távozott ügynökségektől azért, mert a honlapnak a fejlesztő által okozott hibáit csak pénzért javították ki. Tehát, nem csak pénzvisszafizetési garancia, hanem szervízgarancia is kell.
Ezzel a két garanciával simán kiszűrted a kóklereket, legyenek azok szabadúszók vagy ügynökségek.
Te mit tapasztaltál?
Tapasztalataim szerint ez a három tényező – függetlenül attól, hogy milyen honlapra van szükséged – magyarázza az árkülönbségeket a piacon. Persze ez egy átláthatatlan piac, ezért lehet, hogy tévedek.
Ezt a cikket személyes tapasztalataim, ügyfeleim elbeszélései és saját kutatásaim alapján írtam.
Tiszteletben tartom, ha neked más véleményed, tapasztaladot van, és örülök, ha a kommentekben ezt megírod.
Annak is örülök, ha rávilágítasz arra, ha tévedtem valamiben, vagy kiegészíted a fentieket.
Gyakran Ismételt Kérdések járvány idején
Egy átlagos céges honlap elkészítésének ára 150 ezer és 300 ezer forint közé esik. Webáruház elkészítése 400 ezer forint alatt jó minőségben szinte lehetetlen találni.
Igen. Saját felmérésem szerint az árak egy év alatt több, mint 50%-kal emelkedtek a piacon. Ez érthető is: a járvány sok céget kényszerített rá az online befektetésekre, és ez hatott az árakra is.
Csola mondta
Nagyon tetszik a cikk, sok mindenre rávilagítassz és rendkívül bizalomgerjesztő iromány.
Sajnos tényleg az általad leírtak jellemzik ezt a piacot. Sok sikert kívánok!
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!
Anima mondta
Azon túl, hogy nagyrészt egyetértek a működési elv leírásával, semmiképp nem használnám ezt így: „…és a feketén dolgozó szabadúszók”.
Nem mosnám egybe a „szabadúszó” fogalmát a számla nélkül, feketén dolgozó ügyeskedőkkel, eleve nem ugyanaz a kettő. Tkp. egy egyéni vállalkozó is lehet szabadúszó, ez egy munkavégzési, nem pedig vállalkozási forma (vagy annak hiánya), és nem túl hízelgő a szabadúszókra (freelancer-ekre) nézve.
Verdes Tamás mondta
Igazad van, jogos az észrevétel. Átírtam ügyeskedőre 🙂 Köszönöm szépen!
Szűcs "WordPress" Ádám mondta
Gratula, szuper cikk lett! 🙂
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!
Regina mondta
Egyetértek, jó ez a cikk! Egy kérdésem lenne: amikor a weblapkészítés áráról beszélünk (pl. 300 ezer forint), akkor ebben az árban benne van a logo-webdesign (+esetleg az arculat) is, vagy ez csak a programozási/kódolási folyamat ára?
Angèla mondta
Ez engem is èrdekelne!
Ámon Tamás mondta
Nagyon jó cikkeket írsz, sokat tanulok belőlük.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!
Muzamel Tamás mondta
Szia Tamás!
Most kezdek én is bele a weboldal és webáruház készítésébe. Sokáig gondott okozott, hogy tudnám kiemelni magam a konkurencia tengeréből. Az általad leírt két garancia alkalmazása mellett nem lesz gond ezt megoldani.
Teljes egészében is nagyon hasznos volt a cikk!
Sok sikert!
Verdes Tamás mondta
Szia Tamás, köszönöm szépen a kedves visszajelzést, és nagyon sok sikert kívánok neked!
Kovács Nikolett mondta
Nagyon érdekes volt elolvasni a cikket.Köszönöm szépen.Ha még tudnál nekem ajánlani Zala megyében valakit azt is megköszönném.Pont most kezdeményezett a párom a neten kiválasztott elsővel kapcsolatot de a Díjbekérő látom hogy 300 km re van a célhelytől.Ugye akkor viszont kizárt a személyes kapcsolat és a költségkímélő egyeztetések?Köszi mindent
Verdes Tamás mondta
Óh, elnézést a lassú válaszért, elkerülte a figyelmem a komment! Sajnos Zala megyei fejlesztőt nem tudok javasolni. Kaposváron dolgozik Ambrus Péter, aki az egyik legjobb magyar fejlesztő (premiumwp.hu). Én szoktam dolgozni Skype-on is, tehát én is megkereshető vagyok. Remélem, ez segítség!
B. Fór Andrea mondta
Nagyon hasznos tartalmú cikk, s jól megírva.
Mindenképp köszenet érte, neked reklám, nekem folyamatos tanulásos információgyűjtés.
Jövő hét elejére készül el a költségvetési tervezet, javaslat.
Picit izgulok, még ilyen nem volt, s
valóban pont azért, mert támpontom nincs mire számítsak.
Egyet tudok 100 ezer alatt biztosan nem lesz!
Innen kindulva, azért lehet egy pici elképzelése a készítőnek.
Magam, úgy 250 körülre lőttem be.
A kobzultációnk telefonos volt, s zökkenőmentesen zajlott.
Készültem, s ezt is egy interneten olvasott cikk javaslatára, de rákészültem még.
Tehát ezek a cikkek mindenképp hasznosak, tanácsot adnak, s vagy leszek valamikor ügyfél, vagy ajánlom az oldalt. Mindkét verzíó, legalább három embernek hasznos.
Neked újabb látogató, esetleges ügyfél.
Akinek ajánlom, megoldási lehetőség a kérdéseire.
Nekem tanulásos info.
Köszönöm, még jelentkezem az árak végett, nem fogom kiírni, de mibdenképp hasznos lesz számodraa is.
Igen: garancia, s szervíz fél-egy évig.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen, remélem, megfelelő lesz az ár. Sok sikert kívánok, és persze kíváncsian várom, milyen tapasztalaid voltak az árajánlattal, írd meg ide bátran, mert másoknak is érdekes lehet!
aniko abonyi mondta
Nagyon tetszett a cikk..mivel hogy èn is szeretnèk egy weblapot..kòszònòm a sok jo tanàcsot,hogy mire kell odafigyelni..mèg csak most,nèzegetem a weben,hogy kit vàlasszak..tudnàl valakit javasolni Budapesten?
Verdes Tamás mondta
Szia, örülök, hogy tetszett a cikk. Kérlek, hogy írj egy emailt vagy hívj fel, és ajánlok honlapkészítőt neked szívesen. Az elérhetőségeimet megtalálod a kapcsolat oldalon.
Cs. Kriszti mondta
Szia, nagyon jó kis cikk, szabadúszó fejlesztőként (egyéni vállalkozás, KATA, minden legális) dolgozom, igaz nem WordPress-szel, hanem egy másik CMS-sel, de tetszett, ahogy kiemelted az emberi tényezőt, én is gyakran csúszok el ezen :(. Az egyetlen dolog, amivel vitatkoznék talán, az a garancia, amit szűrési feltételként említesz. Átadáskor nálam az ügyfélnek van lehetősége mindent végigkattintani, sőt, az űrlapok tesztelésére kifejezetten felszólítom őket, tehát mindenképpen olyan honlapot adok át, ahol minden működik (addig nem is adom át). Én nagyon ritkán használok ingyenes bővítményeket, még a prémiumoknál is előfordul, hogy belefutok valamibe, de ott azért nagyobb a garancia arra, hogy ha bármi történik, ott egy 24 órán belüli profi segítség, illetve ha frissül a CMS, akkor mire kijön, addigra kijön az új bővítményváltozat is, szóval nincsenek kompatibilitási problémák. És igen, az ügyfél el tudja rontani (legalábbis az egyik ügyfelemnek pont a héten sikerült kitörölnie egy komplett oldalt, egy másik beleturkált a menübe és elállított valamit, amitől eltűnt egy oldal), de valóban ott a mentés, amit vissza lehet állítani vagy meg tudom szerelni neki. Én két hónapos távsegítséget kínálok a betanítás után, annak ellenére, hogy dokumentációval kapja meg a honlapját (mostanában videó formájában), ami pontosan leírja azt, amit általában csinálni akar. Az, hogy valaki egy év múlva jöhet, hogy fizessem vissza a pénzét, vagy javítsak ingyen egy menet közben felmerülő hibát (például mert a tárhelyszolgáltató módosított a környezeten, esetleg azért áll le az oldal, mert betelt a tárhelye, vagy frissítések hiányában feltörték az oldalát) az szerintem nonszensz. Fel szoktam ajánlani viszont karbantartási szerződést is (több csomagban), mivel a CMS-eket folyamatosan frissítik és ha ezeknek a frissítéseknek az alkalmazása elmarad, akkor van rá esély, hogy előbb-utóbb fel fogják törni az oldalt. Ha viszont a CMS változik, a bővítményeknek ezt követni kell, hogy kompatibilisek maradjanak. Az ügyfél a karbantartási díjat azért fizeti, hogy neki ne kelljen megszerezni azt a tudást és tapasztalatot, amit én 10 év alatt összeszedtem. Mellesleg megjegyzem, hogy van olyan ügyfelem, akinek az első weboldalát 2011-ben csináltam és a mai napig úgy gondolja, hogy ez neki megéri 🙂 És igenis dolgozom a honlapjával, hogy mindig naprakész legyen, hogy legyen mentés, amit vissza lehet állítani, de nem érzem, hogy ezt egy évig ingyen kellene biztosítanom, garancia keretében, amikor átvétel (kifizetés) előtt bőven adok rá időt és lehetőséget, hogy tesztelje.
Azzal egyébként maximálisan egyetértek, hogy az ügynökség legfeljebb a jóval magasabb árakra garancia – mint ahogy azzal is, hogy olcsó húsnak híg a leve. Pont ezért nem használok ingyenes sablonokat és bővítményeket, pláne nem céges oldalon. Semmi nincs ingyen. Lehet, hogy első ránézésre az ingyenes az olcsóbb, az én tapasztalatom az, hogy nem éri meg, mert vagy rejtett költségeket eredményez (mert kiderül, hogy kell még valami funkció, amit az ingyenes nem tud), vagy a fejlesztő tűnik el minden következmény nélkül, vagy kijön valami kompatibilitási probléma, és akkor vagy az ügyfél gatyája megy rá, vagy én dolgozom ingyen, de a szájíz semmiképp nem lesz jó. Az elején persze ezeket elmagyarázom és ha sajnálja azt a bővítményenkénti 10-12 ezer forint pluszt, akkor inkább bele se vágok a projektbe, mert ez borítékolja a jövőbeli problémákat. Mindenki minőséget akar olcsón és gyorsan – ebből legfeljebb kettőt lehet teljsíteni egyszerre, szerintem aki azt mondja, hogy mindhármat tudja, na azt kell elkerülni messzire 🙂
Verdes Tamás mondta
Szia, ez is egy korrekt megközelítés. Mi indoklásmentes pénzvisszafizetési garanciát adunk, és eddig egyszer sem bántuk meg, hogy ezt beépítettük a termékbe. Ezt a garanciát csak akkor tudjuk adni, ha mi üzemeltetjük a weboldalt, és mi kezeljük a frissítéseket. Ilyenkor a készítés során egyébként sok igényre nemet mondunk: ragaszkodunk egyfajta minimalista megközelítéshez, nem installálunk bármilyen bővítményt vagy funkciót.
Amáta mondta
Köszönöm a cikket, nagyon hasznos volt számomra! 🙂
Verdes Tamás mondta
Örülök 🙂
Csécsi Enikő mondta
Kedves Tamás!
Teljesen véletlenül keveredtem az oldaladra..kezdhetném így is a kommentet, de minthogy nem hiszek a véletlenekben, és végig olvasva a cikket már tudom is, hogy miért. Hasznos, érthetően fogalmazott, jópofa írás, ami rávilágít a webdesigner-honlapépítő és megrendelő oldalára egyaránt. Ez egy need to know cikk. 🙂
Tamás Gergely mondta
Szia! Szuper cikk lett, pont mi is kutatjuk a piacot, és tényleg nehéz úgy eligazodni, hogy szinte senki nem tesz ki legalább egy „tól ” árat. Az miért fáj? Nem értek egyet azzal, hogy a honlapon feltűntetett ár az beetetés. Az szimplán tájékoztatás, hogy a céged milyen árkörnyezetben dolgozik, jellemzően aki azt írja hogy 150 e egy honlap az nem fogja rádsózni 450 ért vagy ha mégis, legalább rákérdezhetsz miért annyi. Ami szerintem kimaradt az írásodból egy nagyon fontos tényező! Az vállalkozó referenciái, és hogy mióta van a piacon. Ez a kettő szerintem fontos szám, olvasóidnak javaslom ezt is szem előtt tartani. Apropo te mennyiért csinálsz weboldalt ? 🙂
Verdes Tamás mondta
Szia, elnézést a lassú válaszért. Nem mindig beetetés a honlapon feltüntetett ár, de sokszor az. Köszönöm a kiegészítést, fontos információ. Nálunk jelenleg 190 ezer és 450 ezer között húzódik az ársáv.
Zsolt mondta
Szia! Szuper cikk, mi transparensek vagyunk és konkrét árakat is kiírtunk az oldalon és garanciákat is vállalunk:
http://easy.hu/
Verdes Tamás mondta
Nagyon szép az oldal, sok sikert!
Loránd mondta
Üdvözlöm! Én jelenleg keresgélek a témában és eddig semmi érdemlegeset nem találtam, csak mind a nagy marketinges reklám szövegeket. Nagyon jó volt olvasni ezt a cikket ! Sok kérdésre választ kaptam amik a fejemben keringtek. Amit én szeretnék az egy online filmes oldal , hasonló működésű mint az online-filmek.me oldal . Viszont nem tudom , hogy ez hogyan lenne kivitelezhető és mekkora költségekkel járna a létrehozása , üzemeltetése és a többi velejáró dolog?? Mégis milyen dolgok kellenek egy ehhez hasonló oldalhoz? Esetleg ha lenne valami jó tanács vagy információ azt nagyon szépen megköszönném Tovább szép napot kívánok!
Verdes Tamás mondta
Először is elnézést kérek a lassú válaszért. Nehéz tanácsod adni a konkrétumok ismeretének hiányában. De mivel egy komolyabb projektről van szó, ezért a weboldal tervezése előtt két dolgot érdemes csinálni: üzleti tervet és marketing tervet. A marketing minden ilyen esetben nagyságrendekkel drágább, mint a weboldal. Ha megvan az üzleti terv és a marketing terv, abból látni lehet, hogy mennyi idő alatt kell megtérülnie a befektetésnek. Sok esetben ilyenkor látszik, hogy a weboldalnak nem is kell egyszerre minden funkciót tudnia, de lényegesebb az, hogy hamar el lehessen indulni vele, mert például fontos, hogy a Google-ból érdemi forgalmat hozzunk be. Ebben az esetben akár egy ingyenes WP-oldallal is el lehet indulni, a forrásokat a marketingbe tenni, és amikor már van forgalom, akkor végezni el a komolyabb fejlesztést. Röviden: sok dolgot érdemes mérlegelni. Ebben az esetben én nem kérnék még ajánlatot, hanem tanácsadást vásárolnék, ahol. közvetlen értékesítési szándék nélkül egy-két szakértő segít ezeket a kérdéseket átgondolni.
Janos mondta
Jó cikk, gratula! 🙂 Minőségi összeszedett nem baromságokat írsz
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!
Szarka Bence mondta
Nagyon jó cikk volt. Köszönjük, hogy megírtad. Esetleg tudnánk privátban beszélni egy picit? Lenne egy két kérdésem weboldalkészítéssel kapcsolatban.
(Honnan tanulhatok? Hogy kezdjem el értékesíteni? Hogy szerezzek ügyfeleket? Stb stb…)
Előre is köszönöm a választ!
Verdes Tamás mondta
Szia Bence! Van erről egy részletes cikk, nézd meg kérlek: https://premiumhonlap.hu/honlapkeszites/tulelokeszlet-kezdo-honlapkeszitoknek/ Ha marad kérdésed, a kapcsolat oldalon írj kérlek egy üzenetet, és tudunk egyeztetni egy időpontot.
Tibay Viktor | tibaydesign.hu mondta
Köszönöm szépen, hogy ezt a cikket olvashattam, már több napja az oldaladat bújom s tanulok folyamatosan! 🙂 Jó, tényleg ahogy előttem már, megfogalmazták, hogy valaki leírja kicsit érthetőbben, sokkal személyesebben, nem csak a tömény marketing duma, hogy nekem miért lesz jó, ha ŐT választom! 🙂 Így tovább… És köszönöm mégegyszer….
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen, ez jól esett 🙂
Valéria mondta
Szia, Tamás!
Szuper a cikked, le a kalappal. Tiszta és őszinte írás, és a stílusod is nagyon jó. Felfrissítő volt olvasni. Emellett alátámasztottad mindazt amit magamban lemonológoztam már néhányszor.
De ha már itt tartunk.. A weboldal tartalmát (a szöveget) ki készíti általában? Azt külön szolgáltatásként veszi meg a kliens, vagy maga írja szövegeit? Erről mit tudsz? Bocsi, ha ez nem a te hatásköröd, csak gondoltam megkérdezem.
Érdekel, mert én copywriter vagyok de a magyar piacon még nem próbálkoztam de megtenném, mivel az anyanyelvemen mégiscsak könnyebb volna írni. Csak nem tudom ha megéri-e, ha van-e a szövegírásra piac.
Bármilyen info jól jönne. Nagyon köszönöm.
Üdv,
Valéria
Verdes Tamás mondta
Szia Valéria! Változó. Sokan magunknak írnak, de a legtöbben kiadják a szövegírást. A Facebook-on vagy egy remek marketing-szövegírós csoport, ha írsz egy email-t, átküldöm az elérhetőségüket, ott fognak tudni neked érdemben segíteni.
Decsényi Katalin mondta
Kedves Tamás, nagyon jó cikk, köszönöm. Én még a honlapkészítés tanulási fázisában járok (Wp, elementor), és nagyon érdekesnek találom, ahogyan széles látókörűen írsz és válaszolsz a hozzászólásokra.