Egy havonta 10 ezer látogatóval rendelkező weboldal egy év alatt 860 kg CO2-t bocsát ki. Ennyit bocsát ki egy átlagos kocsi 800-1000 km-en.
Én sem hittem el. De attól még igaz.
Az gondoljuk, hogy magas kibocsátáshoz négy kerékre és 1 tonnára van szükség. De mi van, ha adatokat küldünk újra és újra pillanatok alatt ezer és tízezer km-ekere napjában százszor, szempillantás alatt?
A honlapod árammal működik. Az áramot többnyire széndioxid alapú erőművekkel állítjuk elő. Vagyis a honlapod csak annyiban különbözik a kocsidtól, hogy a kipufogója nem a hátad mögött, hanem több száz vagy ezer kilóméterre tőled füstöl. És még valamiben: a honlapodat nem csak te használod, hanem rajtad kívül még tengernyi olvasód.
A weboldalak és az online alkalmazások jócskán hozzjárulnak a globális felmelegedés mögött álló káros-anyag kibocsátásához.
Ezt a cikket nem azért írtam, hogy nyomasszalak. Azért írom, mert a weboldalad károsanyag-kibácsátása olcsón és gyorsan csökkenthető.
Mennyit fogyaszt egy weboldal?
Egy weboldal károsanyag-kibocsátása három elemből áll össze:
- a non-stop áram alatt lévő tárhelyed kibocsátásából (ahol tárolod az információkat, a weboldalt)
- az adatokat továbbító vezetékek kibocsátásából (az információ eljut a szervertől az olvasódhoz);
- és az olvasód számítógépének kibocsátásából (amikor olvassa a mobilján vagy a számítógépén).
A saját honlapomat havonta 2500 látogató keresi fel. Ezzel 70-80 kg CO2-t bocsátok a légkörbe egy év alatt. Ezt a kibocsátást 48%-ban a tárhelyszolgáltatóm füstöli el, aki szén alapú áramot használ. 14-%-ban az infrastuktúra, ami a szerverről a te gépedbe viszi az információt. Végül a kibocsátás 38%-ban azok között az olvasók között oszlik szét, akik látogatják a honlapomat, és a laptopjuk be van dugva a konnektorba.
Egy ingyenes alkalmazással te is megnézheted a honlapod fogyasztását (havi 1000 látogatóra ad becslést, ezért a forgalmad alapján át kell váltani az eredményt):
A honlapunk fogyasztása egy dologban különbözik a kocsinkétól: míg egy elektromos kocsi vásárlására a jelenlegi árakon nem szánnám rá magam, addig a honlapom kibocsátását filléres befektetéssel a nulla közelébe tolhatom.
A kérdés már csak az, mit tehetek?
Hogyan csökkenthető a honlapunk CO2 kibocsátása?
Ha a honlapunk kibocsátását 3 tényező határozza meg, logikus, hogy ezekre kell hatnunk.
- Használhatunk megújuló energiára épülő tárhelyeket.
- Minimalista dizájn használatával csökkenthetjük az oldalunk energiaigényét.
- Célozhatunk, SEO-zhatunk pontosabban, hogy tényleg csak azok olvassák a honlapunkat, akiknek szüksége van rá.
1. Megújuló energiaforrást használó tárhelyszolgáltatások
A kibocsátásunk csökkentésének a legegyszerűbb módja, ha megújuló energiára épülő tárhelyszolgáltatót használunk. Ilyeneket WordPress-hez csak a prémium szegmensben találunk. Ezek azok a tárhelyek, amelyek a Google Cloud szolgáltatására épülnek fel.
A Google a világ egyik legnagyobb tárhelyszolgáltatója. A Google Cloud 2017 óta 100%-ban megújuló energiára épül: csak és kizárólag szél és napenergia hajta a szervereket és tartja üzemben az infrastruktúrát. Ez nem azt jelenti, hogy nem környezetszennyező. De azt igen, hogy nagyságrendekkel kevesebb káros anyagot juttatunk a Föld légkörébe ezzel, mint más platformok használatával.
Google infrastruktúrára épített WordPress szolgáltatások az alábbiak:
- Kinsta (Budapesten alapított WordPress világklasszis)
- WP Engine (piacvezető hosting cég, a legjobbaknak tartják)
- Closte (a prémium szegmenshez képest olcsó és meglepően jó platform)
- Cloudways (az egyik legolcsóbb, sajnos az ügyfélszolgálaton ez látszik is)
- ThemeCloud (nagyon drága, nem ismerem)
Ezek a szolgáltatók – nem csak a kedvező CO2 kibocsátás miatt – a WordPress hosting új univerzumát tárják fel előtted. A honlapod sokkal gyorsabb lesz, automatikusa frissítik, biztonsági mentéseket adnak hozzá, ha bármi történik, azonnal szólnak. Ha kérdésed van, az ügyfélszolgálat másodpercek alatt reagál. Ha valami elromlott az oldalon, sokszor meg is javítják. És egy sor olyan extrát adnak, ami egy átlagos tárhelyszolgáltatás esetében ismeretlen. Ha fejlesztő vagy, mindenképpen megéri vetni rájuk egy pillantást.
Röviden: a károsanyag-kibocsátásod felét a tárhelyszolgáltatással a nulla közelébe szoríthatod le. Lássuk a következő lépést.
2. Minimalista dizájn és a honlapod felépítése
Saját számításaim szerint két-háromszorosára növelhetjük a honlapunk kibocsátását az olyan dizájn-elemekkel, mint
- a mozgó effektek;
- a sliderek, lapozók;
- az azonnal induló videók;
- a nagyméretű képek.
Ezeknek az elemeknek a használata egyébként ritkán hoz üzleti hasznot, mivel megzavarja az olvasókat, felesleges köröket futtat velük, és elvonja a figyelmüket arról, amiért a honlapra érkeztek. A minimalista dizájn ezért nem csak üzletileg térül meg, hanem környezetkímélő is.
Page Builderek vs. prémium WordPress sablonok
Környezetbarát megoldás a tiszta kódrendszerek használata: minél kevesebb energiát igényel egy weboldal betöltése, annál környezetkímélőbb lesz. Ha összeveted egy DIVI-vel vagy egy Elementorral épített honlap kibocsátását egy prémium WordPress sablonra telepített honlap kibocsátásával, az eredmény egyértelmű lesz. A Page Builderek sokkal rosszabbul teljesítenek.
Képek, videók, vektorok, rajzok
- Lehetőség szerint egyáltalán ne használjunk videókat a honlapon. Ha használunk, akkor azokat ne a saját tárhelyünkről, hanem a Youtube-ról üzemeltessük. A Youtube a Google tulajdonában van, és a Google Cloud részeként működik.
- Ne engedélyezzük videók automatikus lejátszását, hanem bízzuk az olvasóra, hogy egyáltalán érdekli-e a film, és meg akarja-e nézni.
- A képek leméretezése, optimalizálása rendkívül fontos. Nem csak azért, mert lassítják a honlapokat, hanem a fogyasztás miatt is.
- A legkisebb energiát a vektorok igénylik. Ezekkel készülnek az ikonok, apróbb rajzok a weboldalakon. De lehetőségünk van arra is, hogy a honlapunk teljes dizájnját ezekre építsük. Vektorok révén kiemelkedő dizájnt érhetünk el kisebb kibocsátással.
- Nem muszáj fizetős betűket használni a honlapunkon (ezt magamnak is mondom, mert jelenleg fizetős betűket használok). Ezeket sokszor külső szerverekről húzzuk be, amelyek szintén növelik a honlap kibocsátását. A népszerű Google betűkkel ugyanez a helyzet. Környezeti szempontból a legjobb az úgynevezett websafe fontok használata (New York Times, Georga, Helvetica stb).
Ahogyan a témáról szóló remek cikkében Tom Greenwood összefoglalja:
Csak azt építsük a honlapunkba, ami feltétlenül szükséges.
3. Célzott marketing
Minél jobban célzott a marketinged, annál környezetkímélőbb a honlapod. A cél az, hogy minél kevesebb olyan ember kerüljön a honlapodra, akit nem érdekel a tevékenységed, és feleslegesen növelik a fogyasztásodat. És persze az, hogy minél több érdelődő olvasód legyen.
- Ha alaposan keresőoptimalizálód a honlapod, a Google felől csak azok találnak meg, akiknek tényleg szüksége van rád.
- Ha hírlevelet üzemeltetsz, akkor az egyszeri látogatókat megtartva sokkal kisebb energia-befektetéssel jutsz el potenciális ügyfeleidhez.
Mit tehetsz egy weboldal tulajdonosaként?
Honlap tulajdonosaként érdemes tisztában lenned az online jelenléted környezeti hatásaival. Ha úgy érzed, hogy a honlapod aránytalanul sokat fogyaszt, a következő átalakítás során megkérheted a honlapkészítődet, hogy csökkentse a weboldalad ökológiai lábnyomát. Ezzel semmilyen üzleti kárt nem szenvedsz el, sőt, a weboldalad hatékonysága növekedni fog.
Válthatsz a Google Cloud fent említett tárhelyszolgáltatásaira vagy körülnézhetsz a The Green Web Fundation adatbázisában, ahol a környezetbarát technológiákat használó tárhelyszolgáltatókat listázzák.
Ha zöld honlapod van, írd ki nyugodtan. A legtöbben nem is vagyunk tisztában vele, milyen környezeti kárt okozunk a weboldalainkkal. És azzal sem, hogy milyen könnyedén eliminálható ez a kár. A The Green Web Fundation által készített alkalmazás bármelyikünk weboldalába beillszeszthető, és bizonyítja, hogy megújuló energiát használunk-e.
Az én honlapomon is megújuló energiát használ, ahogyan ez a beilleszthető widget is mutatja.
Mit tehetsz webfejlesztőként?
Legtöbbet azonban mégis talán fejlesztőként tehetünk.
A honlapkészítők sokszor arról győzködik ügyfeleiket, hogy bár technikailag már minden lehetséges, attól még azok feleslegesek. Nem kell mindenhová azonnal induló videó, mozgó slider és animáció. Technikailag lehetséges, üzletileg káros, környezetileg pusztító. Ismerek olyan honlapkészítőket, akik vitába szállnak ügyfeleikkel ezekben a dolgokban, és azt hiszem, hogy ezek az ügyfelek végül több pénzt csinálnak a honlapjukkal.
Hasonlóan fontos annak megértése az ügyfelekkel, hogy a tárhelyszolgáltatás árát meg kell fizetni. Magyarországon rengeteg tárhelyszolgáltató kínál évi 15-20 ezer forintos csomagokat. Természetesen érhető, hogy mindenből olcsót akarunk (én sem vagyok kivétel). Ugyanakkor lehetőségünk van rá, hogy brutálisan csökkentsük az általunk okozott környezeti kárt már havi 5-10 ezer forintos befektetéssel, és ezzel még a honlapunk minőségét is javítsuk.
Tisztában vagyok vele, hogy az én honlapomon is van mit javítani, főleg annak fényében, hogy az elmúlt egy ében tízszeresére nőtt a forgalmam.
Nem vagyok energetikai szakember, és erről a témáról nagyon kevés – sokszor egymásnak ellentmondó – információ található. Ezért megköszönöm, ha egy hozzászólásban gazdagítod ezt a cikket vagy felhívod a figyelmet tévedéseimre. A cikket a későbbiekben frissíteni fogom.
A cikkben megjelenített adatok természetesen becsült nagyságrendek. A lényeg annak megértése, hogy a weboldalunknak jelentős környezeti hatása van, és ezt mi magunk is befolyásolni tudjuk.
Vélemény, hozzászólás?