A weboldal elemzés átvilágítja a site-ot SEO, felhasználói élmény és konverzió optimalizálás oldalról és megmutatja azokat a területeket, amelyek javításra szorulnak. A weboldal elemzés rendszeres elvégzésével folyamatosan szemmel követhetjük oldalunk teljesítményét, ezzel elkerülve egy esetleges hibából adódó forgalom visszaesést.
Az alábbi cikkemben bemutatom milyen lépésekből áll a weboldal elemzés:
Mi az a weboldal elemzés?
A weboldal elemzés tehát egy olyan auditálási folyamat, amelynek során több különböző szempont rendszer alapján ellenőrizzük a site-ot és rögzítjük, ha valamelyik területen gyengén teljesít és javításra szorul.
A weboldal elemzés előnyei
Mielőtt belevágnánk az elemzés lépéseinek taglalásába, nézzük milyen előnyökkel jár ez a folyamat:
- A weboldal elemzés során a site teljesítményét mérjük többek között a konverzió optimalizálás és lead generálás oldaláról. Az elemzés kimenete olyan javításokra hívhatja fel a figyelmet, amelyek közvetlenül hatnak a konverziókra, és amelyeknek eredményeképpen a weboldal teljesítménye nő.
- A weboldal elemzés méri a site technikai teljesítményét és azt is, hogyan teljesít a keresőkben. Az elemzés végeredményeképpen olyan javaslatok születhetnek, amelyek javítják a weboldal helyezéseit.
- A weboldal elemzés felkutatja azokat a SEO és tartalom hibákat, amelyek javításával az oldal általános eredményessége javulni fog.
Nézzük a weboldal elemzés lépéseit:
1. lépés – navigáció ellenőrizése
A navigáció ellenőrzése során azt vizsgáljuk, hogy a látogató hogyan tud eljutni a nyitólapról az egyes aloldalakra. Mennyire egyszerű, logikus felépítésű a menürendszer, mennyire konzekvens és könnyen kezelhető és hogyan viszi végig a látogatót a konverziós útvonalon.
A navigáció ellenőrzése során figyeljük a felhasználói élményt is, az alábbi területekre fókuszálva:
- A menüpontok csoportosítása, elnevezése
- A navigáció kezelhetősége, konzisztens megjelenése
- A legfontosabb termékek és szolgáltatások elérhetősége a főmenüből
- A megrendelés folyamatának működése
- Hány lépésre van szükség a konverzió megtörténtéig
Ebben a lépésben akár a célcsoporttal történő teszteket is el lehet végezni, amelynek során azt vizsgáljuk, mennyire segíti őket a navigáció céljaik elérésében, hány kattintással tudnak megvalósítani egy adott feladatot.
2. lépés – weboldal sebesség vizsgálat
A látogatók egyre türelmetlenebbek a böngészés során, ez különösen igaz a mobil használat esetében. Minél hosszabb ideig tart egy weboldal betöltődése, annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy a látogató elhagyja az oldalt, még mielőtt a nyitólap megjelenne és keres helyette egy másikat.
A statisztikák szerint 4 másodperc betöltődési idő fölött már exponenciálisan nő az oldalt elhagyók száma. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy weboldalad a lehető leggyorsabb legyen.
Az oldal sebesség a Google számára is kiemelten fontos szempont, mivel nem szeretne olyan weboldalakat megjeleníteni a találati listája elején, amelyek végül lassúságuk miatt bosszúsággal töltik el a felhasználókat. Ezen okok miatt a Google kifejlesztett egy weboldal sebesség mérő eszközt, amely kerek-perec megmutatja, hogyan teljesít asztali és mobil környezetben.
A Google Page Insights gyorsan elvégzi a sebesség elemzést és utána könnyen érthető formában megmutatja, hogy mely területeken szorul javításra weboldalad.
3. lépés – reszponzívitás ellenőrzése
Bár hazai viszonylatban a mobil internet használatot tekintve elmaradásban vagyunk az USA-hoz képest, már mi is elmondhatjuk, hogy szinte minden iparágban többségben vannak a mobilról jövő látogatók az asztali gépet használókkal szemben.
Ebből adódóan kritikus lett, hogy weboldalad kifogástalan felhasználói élményt nyújtson mobilon is. Reszponzívitásnak nevezik azt a technológiai megoldást, amely lehetővé teszi, hogy a weboldal rugalmasan igazodjon a képernyő felbontásához és ezzel együtt minden eszközön könnyen használható legyen.
Bár a webfejlesztők többség már alapból reszponzív weboldalakat készít, tapasztalataim szerint ennek ellenére sok olyan site van, amely kisebb-nagyobb hibákat tartalmaz, amelyet tesztelni és javítani kellene. Pl. a mobil menü nehezen használható, mobilon túl kicsi a betűméret, bizonyos tartalma kilógnak a képernyőről és ezért vízszintesen is görgetni kell … stb.
A weboldal elemzés 3. lépése arról szól, hogy ellenőrizzük, hogy weboldalad valóban hibátlanul működik-e mobilon és ha nem, akkor jelezzük, milyen hibákat tartalmaz.
4. lépés – weboldal tartalom ellenőrzés
Megfelelő mennyiségű, releváns és jó minőségű szöveges tartalom van a weboldaladon? A választ a weboldal elemzés negyedik lépése fogja megadni. Ebben a lépésben az alábbi kérdésekre keresünk választ:
- A weboldal látogatói elégedettek azzal az információval, amelyet a weboldalon találnak?
- Megválaszolja a weboldal a látogatókban felmerülő kérdéseket?
- Segít a weboldal a látogatók problémáinak megoldásában?
- A látogató által keresett témával releváns tartalom jelenik meg a weboldalon?
- A weboldal szövegezése jól tördelt, támogatja a szkennelve olvasást?
- A weboldal szövegezése szakzsargon mentes, könnyen érhető?
- A weboldal menüpontjainak szövegezése kellően hosszú és gyakran frissül?
- Van a weboldalon blog?
Ha a válasz bármelyik kérdése is nemleges, akkor el lehet kezdeni dolgozni annak érdekében, hogy a hiányosságokat pótold. Ezzel párhuzamosan érdemes megnézni a főbb konkurensek weboldalait is, mert sok ötletet lehet meríteni a jobbak tartalmaiból.
5. lépés – weboldal elemzés konverzió optimalizálás szempontjából
Weboldalad mennyire jó konverzió optimalizálás és lead generálás szempontjából? Ha válaszod bizonytalan, akkor érdemes alaposabban megvizsgálni ezt a pontot. A legtöbb általunk megvizsgált weboldal esetében azt tapasztaljuk, hogy a tartalom nem megfelelően irányítja a konverzió felé a látogatót, nincsenek termékekre, termék csoportokra vagy szolgáltatásokra kialakított egyedi landing page-ek, a CTA-k hiányosak, nem elég feltűnőek, szövegezésük sablonos.
Éppen ezért érdemes átfutnod az alábbi kérdéseket, amelyeket ebben a pontban szoktunk megvizsgálni:
- Minden lehetőséget megragadtál az oldaladon a CTA-k beágyazására?
- A weboldaladon lévő CTA-k pozíciója, megjelenése és szövegezése megfelelő?
- Alkalmazol landing page-eket online marketing kampányaidhoz?
- Landing page-eid jól teljesítenek konverzió optimalizálás szempontjából?
Az itt felsorolt kérdésekre a legtöbb esetben konverzió optimalizáláshoz használt technikákat kell alkalmaznod, pl. A/B tesztelést, amely segít megtalálni egy adott helyzetben a célcsoportod szempontjából optimális megoldást.
6. lépés – a weboldal hibaüzeneteinek elemzése
Hibaüzenetekkel a legtöbb esetben akkor találkozik a látogató, ha egy nem létező oldalra téved, vagy ha egy űrlap (kapcsolat felvételi űrlap vagy kereső) kitöltése közben probléma adódik.
Minden ilyen eset a látogatót érzékenyen érinti, hiszen nem sikerült célját megvalósítani, helyette valamilyen hibáról tájékoztatjuk, tehát eleve egy nehéz szituációt kell megfelelően kezelnünk, ha nem azt akarjuk, hogy a látogató elhagyja oldalunkat.
A hibaüzenetekre vonatkozó általános javaslat az, hogy …
- legyen konkrét, írja le minél pontosabban mi a probléma
- adjon javaslatot a probléma megoldására
- jelölje pontosan hol adódott a probléma
illetve – ami sajnos sok oldal hiányossága – a látogató nyelvén jelezze mindezt.
A weboldal hibaüzeneteinek vizsgálata nem egyszerű dolog, hiszen az összes olyan szituációt szimulálnunk kell, amellyel a látogató szembesülhet és utána meg kell vizsgálnunk, hogy az oldal megfelelő reakciókkal válaszol-e.
7. lépés – META információk elemzése
A META adatok közül a két legfontosabb a TITLE és a DESCRIPTION, amelyek segítenek a Google-nak az oldal tartalom indexelésében. Ezen felül ez a két tag jelenik meg a keresési találatok között és segít a látogatónak annak eldöntésében, hogy a mi oldalunk adja-e a legjobb választ arra a problémára, amit keresett.
Megjegyzés: a META DESCRIPTION helyett a Google más információkat is megjeleníthet a találati listában, ha úgy látja, hogy a látogató keresésére az oldal tartalom más részei adnak relevánsabb választ.
A META információk elemzése során az első lépés annak kiderítése, hogy minden oldalhoz ki vannak-e töltve ezek az adatok, a második lépés pedig annak meghatározása, hogy minden oldalhoz egyedi információk vannak-e megadva. Sajnos még mindig sok olyan oldallal találkozom, ahol azonos vagy ismétlődő META TITLE vagy DESCRIPTION adatok jelennek meg.
A következő lépés ennél már kicsit bonyolultabb, itt arra törekszünk, hogy ez a két leírás az oldal tartalommal egybevágó, egyedi és a látogatók számára minél vonzóbb legyen, ezáltal jelentősen javítható a keresőből jövő kattintások számra.
A META TITLE esetében arra kell törekedni, hogy 50-60 karakter hosszúságú legyen, míg a DESCRIPTION esetében 155-160 karakter hosszúság az optimális.
Összefoglalás
A weboldal elemzés összetett tevékenység, az igazán hatékony eredmény eléréséhez több szakember, SEO, szövegíró, programozó, UX területek együttműködésére valamint professzionális elemző szoftverek használatára is szükség van. A kimenet pedig szinte azonnal kézzelfogható: a weboldal konverziói javulnak, helyezései pedig rövid időn belül javulni fognak.
Vélemény, hozzászólás?