Egy webáruház létrehozása könnyű. De eladni kevesen tudnak vele. Tény, hogy a webáruházak 95%-a veszteséges, és soha nem hozzák vissza a befektetést.
Ennek oka a szokásos menetrend.
A szokásos menetrend, ami így szokott kinézni: Kovács úr szeretne egy webáruházat. Legyártja a terméket, felhalmoz belőle egy minimális készletet. Készíttet millió forint körüli áron egy webáruházat, amire feltölti a termékeket. Beüzemeli a fizetési szolgáltatást. Vár. Senki nem vásárol. Ekkor szembesül vele, hogy marketing-tervre is szüksége van, amelynek alapján tartalommarketinget végezhetne. A tartalommarketinges azt mondja neki, hogy ő kulcsszókutatás alapján tud dolgozni. A felkeresett SEO szakember, aki a kulcsszókutatást végezné, további kérdést tesz fel: ki a célcsoport, ki az ideális vevő, és miben segíti a termék a vevő életét.
Kovács úr ekkor elveszti a fonalat, és csalódottam dől hátra: azt mondja, hogy dehogy fog ő marketingre többet költeni, mint magára a termékre. Mert ő hisz a termékben. Mert a termék értékes.
És ezen a ponton Kovács úr elveszti a lendületét is, és bár még évekig fizeti a tárhelyet, a weboldal ott ácsorog magában, néha-néha elad egy-két darabot, de az egész projekt csalódást okoz neki. Mert egy webáruház létrehozása önmagában csak veszteséget tud termelni.
Kovács úr története tipikus. De elkerülhető. Webáruház ügyben a siker soha nem garantálható. A nagy bukta elkerülése és a siker reális esélyének titka az, hogy mindent pont fordítva kell csinálni, mint ahogyan azt Kovács úr tette. Sőt, nem is minden elemre van szükség. Sőt, sőt, néha még technikai értelemben webáruházra vagy webáruház készítésre sincs szükség ahhoz, hogy online csatornákon terméket adjunk el.
Webáruház létrehozása: a siker titka
A sikeres webáruházak titka egyetlen mondatban összefoglalható.
Ne a webáruházadra, ne a termékedre, hanem a vevőidre koncentrálj!
Ez a méretes közhely – hiszen közhely ez, mit tagadjam – azért hasznos, mert aprópénzre váltható, és konkrét lépések során használva olcsóbbá, hatékonyabbá teszi a webes értékesítés minden lépését.
Elsőként el kell fogadnod, hogy a termékedre sokkal kisebb hangsúlyot kell helyezned érzelmileg és pénzügyileg is. És a fő súlypontot a vevőidre kell áthelyezned.
A legfontosabb kérdés, hogy
- Kinek adsz el? Ki a te vásárlód, ő milyen problámkkal küzd, mire vágyik és mitől tart?
- Miért éppen te adsz el? Miért vásárolna éppen tőled? Szakértője vagy-e az adott területnek? Hiszel-e abban, amit csinálsz?
- Hogyan adsz el? Rátukmálod a teréked vagy olyan jó tanácsokat adsz neki, hogy magától akar vásárolni tőled?
Ügyfélprofil készítése
A kinek adsz el? kérdésére még azelőtt válaszolnod kell, hogy a termék pontos tervét megrajzolnád és beküldenéd a gyártósorra. Mert mire a termék lejön a futószalagról, már eldőlt a sorsa – csak te még nem tudsz róla. Hiszen bármit árulj is, ha pontosan ismered a vásárlóid, ha szakértőként tekint rád egy adott területen, ha a legjobb tanácsokat tőled kapja, akkor tőled fog vásárolni. Akkor is, ha a termékeden még lehetne mit fejleszteni.
Ezért az első lépés mindig az ügyfeled megismerése. Mert te csak azt hiszed, hogy ismered az ügyfeled.
Sokszor hallom veszteséges vállalkozóktól, hogy nekik nincs idejük ügyfélprofilt készíteni. És nagyon sokan hülyeségnek gondolják, mikor egy buyer persona vagy ideális vásárló képének megrajzolására invitálom őket. Mert ők nem azt akarják, hogy papírt gyársunk, hanem csak egy webáruházat akarnak.
Kovács úr a folyamat végén jutott el az ügyfélprofil fontosságáig. Akkorra már sokmillió forintja állt benne a termékben és a webáruházban. És az ügyfélprofil pontosan kijelezte, hogy a probléma, amire Kovács úr megoldást kínált, egyszerűen nem létezik vagy másképpen létezik, mint ahogyan azt Kovács úr gondolta.
Az ügyfélprofil kialakítása során elkészítjük egy potenciális vásárló fiktív életrajzát. Adunk neki egy nevet, életkort, családi állapotot, karaktert. Meghatározzuk a legnagyobb problémáit és legfontosabb céljait. Élő, hús-vér emberré tesszük.
Webáruház létrehozása előtt: kulcsszókutatás másképp
Az ügyfélprofil alapján nyomozásba kezdünk: mire keres ideális vásárlód a Google-ben? Hogyan teszi a fel a kérdéseket, amelyeket a szájába adtál? Egy-egy terület szakértőjeként ba vagyunk zárva a szakzsargonba, és fogalmunk sincs, hogy hús-vér vásárlóink milyen kifejezéseket használnak, milyen kérdéseket tesznek fel?
Ennek feltárásában segít a kulcsszókutatás.
A kulcsszókutatás sok webes ügynökség és cég számára még mindig azt jelenti, hogy
- a Google kulcsszótervezőből letöltenek egy listát;
- ezt a webáruház tulajdonosának kezébe nyomják;
- és kiszámláznak érte 40 ezer forintot;
- majd megmondják a honlap tulajdonosának, hogy írjon cikkeket ezekre a cikkekre; végül
- sok szerencsét kívánnak a projekthez.
A kulcsszókutatás ma már teljesen másról szól.
A kulcszókutatás alapvető célja, hogy pontosan feltérképezze a vásárlói életutat.
- A vásárló először szembesül egy problémával.
- Keresni kezd a probláma megértése érdekében.
- Választani akar különböző megoldási lehetőségek, terméktípusok között.
- Mérlegelni akarja a megoldások kockázatait.
- Összeveti az árakat, garanciákat stb.
A kulcsszókutatás során a vásárlói életút ezen fázisaihoz keresünk kulcsszavakat és kulcsszócsoportokat, majd rendszerezzük őket. Mérjük az egyes kulcsszavak nehézségi szintjét (milyen nehéz előre kerülni rá), tervezzük a megírandó cikkek hosszúságát, megjelenési idejét saját publikációs naptárunkban stb.
Tartalommarketing terv
Ügyfeleink megismerése, a kulcsszókutatás átvezet a tartalommarketingbe, blogunk és email-jenk tervezésébe. Ez a válasz a harmadik, Hogyan adsz el? kérdésre.
Az interneten ingyenesen terjesztett minőségi információval tudsz eladni.
Megmagyarázom.
Az ideális vásárlód bepötyög a Google keresőablakába egy kérdést. Ha erre a keresőkifejezésre írtál egy cikket, amiben részletesen elmagyarázod neki a választ, akkor máris kapcsolatba kerültetek. Ezen a ponton ő még nem fog vásárolni tőled. De mivel ő sok keresést futtat le a témához kapcsolódóan, ezért nyilvánvaló: minél többször találja magát a honlapodon, annál nagyobb az esélye, hogy bízni kezd benned.
A blogolás egyszerre két funkciót lát el: először választ ad az ideális vásárlód kérdéseire. Másodszor, kialakítja benne a meggyőződést, hogy te az adott terület szakértője vagy, és bízhat benned. Ha ezt elérted, az már fél siker, mert az interneten a bizalmat aranyárban mérik.
Mivel könnyen lehet, hogy a vásárlódnak akár 20-30 kérdése van a szolgáltatásoddal, termékeddel kapcsolatban, ezért egy sikeres blogon legalább ennyi írásnak kell szerepelnie.
A blogolást kiegészíthetjük hírlevéllel. A hírlevél ma az online értékesítés leghatékonyabb csatornája. Mivel a honlapodra érkezők 99%-a soha nem fog visszatérni a weboldalra, mindent meg kell tenned azért, hogy elkérd az email-címüket. Ha ez megvan, akkor innentől fogva bármikor írhatsz nekik levelet. Például értesítheted őket, hogy írtál egy cikket egy őt érdeklő kérdésről. És mivel ez az üzenet a postafiókjába érkezik, jó eséllyel el fogja olvasni.
A tartalommarketing ennek a folyamatnak a tervezését és végrehajtását jelenti. És a tartalommarketing ad választ a Miért éppen tőled vásárolnának? kérdésére.
Oké, de hol itt a termék és az értékesítés? Miből csinálsz pénzt?
Webáruház létrehozása webáruház nélkül
Eddig a pontig még technikai értelemben sem webáruházra, sem pedig a konkrét termékre nincs szükséged. Amire szükséged van, az egy egyszerű WordPress blog, és egy ingyenesen használható hírlevélküldő szoftver. Mert a legfontosabb feladatod az, hogy ideális vevőd számára minőségi információt adj, és meggyőzd őt arról, hogy az adott terület és téma profi szakértője vagy.
Ha ezt elérted, akkor tapasztalni fogod, hogy a honlapodra forgalom érkezik. Eleinte naponta egyetlen látogatód sem lesz. De három-négy hónap elteltével akár napi 50-100 olvasód is lehet. Fokozatosan bevezeted a terméked: de nem úgy, hogy leprogramoztatsz egy kétmilliós webáruházat. Hanem először csak felteszel néhány aloldalt, amin keresztül láthatóvá és rendelhetővé válik a terméked. Akár úgy, hogy egy kapcsolati formán kersztül megrendelik tőled, te pedig manuálisan válaszolsz rá, és elküldöd neki postán.
Tudom, hogy bénán hangzik. De gondolj bele: nem költöttél egymillió forintot egy látogatottság nélküli weboldalra, hanem felépítettél bőven 200 ezer forint alatt egy forgalmas honlapot, és kialakítottál egy email-listát, amin akár 100-500 cím szerepel. A későbbiekben pedig eldöntheted, hogy saját WordPress webáruházat építesz rá, esetleg egy bérelhető rendszert, például a ShopRenter rendszerét használod.
Webáruház létrehozása termék nélkül
Ezen a ponton a termékedet előrendelhetővé teszed. Aki most rendel, annak 50%-kal olcsóbban adod, bevezető áron. És figyeled, hogy mi történik. Ha rendelni kezdik a terméket, akkor irány a futószalag, érdemes legyártani időre. Ha a kutya sem rendel, akkor megpróbálod megérteni, hogy miért érdektelen olvasóid számára az, amit létre akarsz hozni.
De ebben az esetben egyetlen fillért sem öltél egy senkinek sem kellő dologba. Viszont lehetőséged van rá, hogy átgondold: ha nem ez, akkor mi más lenne az, amit olvasóid megvásárolnának tőled. Sőt, erről akár meg is kérdezheted őket. És nagyon sokszor az ilyen kérdésekre adott válaszokból tanulni is lehet, és a termék gyártása előtt módosíthatod eredeti elképzeléseidet.
Ha ezen a szakaszon túljutottál, akkor el fogsz jutni oda, hogy pontosan tudod, mire van szüksége olvasóidnak, és mit vásárolnának örömmel tőled.
Mire nincs / van szükséged egy webáruház létrehozása első fázisában?
- Nem kell technikai értelemben webáruházat létrehoznod (ezt bérelheted is a későbbiekben).
- Nem kell rendelkezned a konkrét termékkel.
- Nem kell raktározni, szállítani, csomagolni a terméket.
- Nem kell egyedi dizájnt tervezned (arculat, logó stb.)
Ezzel szemben nélkülözhetetlen
- az ügyfélprofil;
- a kulcsszókutatás;
- a tartalommarketing stratégiájának elkészítése és végrehajtása;
- a weboldal folyamatos keresőoptimalizálása.
Ezek teszik lehetővé számodra, hogy elkerüld a webáruházak 95%-ának zátonyos sorsát, és hosszú távon sikerre vidd a vállalkozásod.
Egy webáruház létrehozása mindig nagy befektetés: a minőségi tartalomnak magas ára van. De a tartalomba fektetett pénz és energia alapozza meg a sikeres, akár tömeges eladást.
Vélemény, hozzászólás?