Mi az a szükséges minimum, amit egy szerkesztőség tehet azért, hogy magazinja a lehető legtöbb olvasót hozza be a Google-ből?
Nem kell mindent alárendelni a Google igényeinek, nem kell elbulvárosodni, de érdemes odafigyelni néhány apróságra. Ezzel elérhetjük, hogy az aprólékos munkával elkészített újságírói munka ne tiszavirág életű olvasmány legyen, hanem olvasóink rendszeresen megtalálják azt.
Egy konkrét példán keresztül nézzük meg, mit tehetünk. Legyen példánk a Telex egyik friss cikke.
Az írás fontos témáról szól, de nem célozták rá egyetlen a témához kapcsolódó kulcsszóra sem. Ezt kell csak elvégezni ahhoz, hogy a Google-ben életre keljen az írás.
Négy lépésben végezzük el az alapvető SEO beállításokat.
1. Keressünk releváns kulcsszót a cikkhez
Ha olyan témáról írok, ami bárkit is érdekelhet, biztosan keresnek rá valamilyen formában. Publikálás előtt a szerkesztőnek annyi dolga van, hogy meg kell találnia a releváns kulcsszót.
Használhat hozzá fizetős prémium szoftvert (ahrefs.com, semrush.com), de mivel a legtöbb szerkesztőségben nincs ilyen, maradjunk most a havi néhány dollárért használható Ubersuggest nevű programnál. A cím és a tartalom alapján (rovarfarm, rovarevés, ehető rovarok) harmadik próbálkozásra meg is találtam a releváns kulcsszót:
ehető rovarok.
„Ehető rovarok” kulcsszóra havonta hetvenen keresnek, ennek variációira több, mint százan. Ha el tudom érni, hogy a cikkem jól rangsoroljon, havonta 50-150 ember meg fogja találni. Próbáljuk meg behozni ezt a cikket a Google első oldalára „ehető rovarok” kulcsszóra.
2. Szúrjuk be a kulcsszót a címbe
A címben jelenleg nincs benne a kulcsszó, de a tartalom és a mondanivaló megsértése nélkül bele tudom csempészni. Például legyen ez a cím:
Az ehető rovarok lehetnek az élelmiszerválság megoldásának egyik kulcsa: hatalmas európai rovarfarmok nyílnak.
Semmi mást nem tettem, csak a kulcsszót becsempésztem a címbe. Arra figyeltem közben, hogy a cím elejére tettem a kulcsszót, ezzel jelezve a robotnak és az olvasónak is, hogy ez a cikk központi témája.
3. Módosítsuk a SEO címet és a meta-leírást
A SEO cím a találati listán megjelenő cím. Nem ugyanaz, mint a Headline, de sok szerkesztőségben ezt az adatot a weboldal automatikusan generálja a Headline alapján – ami nem szerencsés. A meta-leírás pedig az a halvány másfél sor, ami közvetlenül a cím alatt jelenik meg.
Ennek az írásnak eredetileg így néz ki a SEO címe és a meta-leírása:
Két dolgot kell módosítani a SEO címen:
- Bele kell tenni a kulcsszót, lehetőleg minél előrébb a tartalomban.
- És le kell rövidíteni, mert nem szerencsés, ha a Google kénytelen levágni a cím végét.
És ha már itt vagyok, rövidítem a meta-leírást is, hogy azt se a Google-nak kelljen levágnia.
Ez az eredmény:
4. Állítsuk be pontosan az URL-t
Az utolsó lépés az URL beállítása, ahol ugyanazt csinálom: pontosítom és rövidítem.
Ilyen volt az eredeti URL:
Beillesztem a kulcsszót az URL elejére. Ez önmagában elég, de ha szeretnék még több információt is beszorítani ide, abból sem lesz baj. A lényeg, hogy a kulcsszó benne legyen. Ez a javaslat:
Ezzel a néhány egyszerű lépéssel egyértelművé tettem a Google számára, hogy miről szól az írás, és milyen kulcssszóra érdemes felhoznia azt a találati listán.
Ha korábban már publikáltuk a cikket, ne felejtsük el beállítani hozzá egy 301-es átirányítást. Ez a régi URL-ről az új URL-re vezeti át az olvasót és a robotokat is.
A három legfontosabb on-page SEO elem a Headline, a SEO cím és az URL. Ha ezeket beállítjuk, lehetőséget adtunk a Google-nek, hogy megtalálja a tartalmat a releváns keresésekhez.
Innentől kezdve nincs más dolgom, mint várni 2-14 napot, mire a Google észleli a változást. Komoly esélye van annak, hogy robot behozza a tartalmat az első oldalra, és a cikk hosszú időn át forgalmat fog hozni a Google-ből.
Mit nem csináltam?
Fontos, hogy nem kellett belenyúlnom a tartalomba. Ezzel két legyet is ütöttem egy csapásra.
- Egyfelől tiszteletbent tartottam az újságíró munkáját, aki szabadon írhatott úgy és arról, ahogyan és amiről akart.
- Másfelől az összes módosítást 2 perc alatt elvégeztem, vagyis nem kellett plusz időt dedikálni a feladathoz.
Ha ennyi munkával be tudtam hozni havonta plusz 100 olvasót az oldalra, ingyen generáltam forgalmat magunknak. A cikkben még rengeteg más dolgot is csinálhattam volna, mert a keresőoptimalizálás ennél sokkal többet jelent. De már ezzel az apró gyakorlattal elértem azt, hogy a tartalom SEO alapjait rendeztem, és esélyt adtam a cikknek a rangsorolásra.
És mire jó mindez?
Egy hírportál napona átlagosan 5-15 friss taralmat publikál. Ezek a tartalmak 95-98%-ban soha többet nem kapnak organikus forgalmat a keresőből.
A példában szereplő cikkhez olyan kulcsszót párosítottunk, amelyre havonta százan keresnek. Ha minden cikkhez találok ilyen kulcsszót, akkor az eljárás értéke organikus forgalomban ennyi:
Évente behozható ingyen forgalom = (Évente publikált cikkek száma)*(100*12)
Napi 5 cikk publikálásával és az alapvető SEO teendők elvégzésével évente plusz 4,5 millió megtekintést tudok behozni az oldalra.
De sok-sok olyan kulcsszó van, amire nem százas, hanem ezres nagyságrendben keresnek: a forgalmi többlet képlete is ennek megfelelően módosul.
Kép forrása: Fortepan
Vélemény, hozzászólás?