A jó tartalommarketing az, amikor a vevő ezt mondja magában: ez az üzletember segített nekem, és nem akart rámsózni semmit. Ez egy utcai árusnál hasonló elvek alapján működik, mint az interneten és az online marketingben.
Mit jelent a tartalommarketing?
A tartalommarketing (content marketing) lényege, hogy az olvasóknak érdekes, hasznos cikkeket, videókat szolgáltassunk közvetlen értékesítési cél nélkül. A tartalom révén az olvasó bizalmi kapcsolatot létesít a weboldal tulajdonosa felé, ami végső soron értékesítéshez vezet.
A tartalommarketing ma az online marketing átfogó megközelítése, és minden marketing-csatorna használatát meghatározza. Az alábbi tevékenységek tartoznak ide:
- a hasznos információkat, tippeket tartalmazó blogposztok, a hogyan csináld kérdésekre válaszoló bejegyzések;
- az email-fiókodba érkező olyan hírlevekek, amik nem közvetlen vásárlásra invitálnak;
- a szórakoztató vagy informatív közösségi-média posztok;
- az informatív Youtube videók, amelyek elmagyaráznak egy-egy témát.
A barkácsboltban ugyanez zajlik, amikor az eladó elmagyarázza neked, hogy mire kell figyelni a festésnél, és hogyan kerülheted el, hogy rád dőljön a kerítés, amit házilag barkácsolsz. És persze a beszélgetés közben egyszer sem említi, hogy mit vegyél tőle ehhez.
A tartalommarketing lélektana
Nem említi, de közben fontos számára az is, hogy végül eladjon neked valamit. És az okos önkorlátozás a legtöbb esetben sikerre vezet: ha ugyanis a vevő úgy érzi, hogy egy szakértő igazi segítőkészséget mutat felé, és tanácsot ad számára, könnyedén vevővé válik.
Ráadásul a tanácsádás során az ügyfél elkezdi magát hálásnak érezni, és úgy érzi, hogy tartozik a vállalkozónak. Talán veled is megesett már, hogy egy cég vagy blogger cikkeit olvasva azt mondtad magadban: Szívesen vásárolnék már tőle, hiszen sokat segített a cikkeivel. A tartalommarketing erre a lélektani mechanizmusra épül.
Intelligens használata segít leküzdeni az érdeklődő félelmét attól, hogy rossz vásárlási döntést hoz.
Vásárlás előtt ugyanis mindannyiunk ujja megremeg, és ott motoszkál a kérdés: Vajon nem dobom ki a pénzem? Mi lesz, ha hülyeségre költöm?
Ha viszont a vállalkozóval évek óta kapcsolatban vagyunk, mert olvassuk a cikkeit, hírlevelét, akkor ez a félelem ha nem is tűnik el, csökkenni fog. Hosszú távon a garanciához hasonló hatást érhet el.
A tartalommarketing nem manipuláció, hanem intelligens vállalkozói és vásárlói viselkedés. Hiszen a vásárló is felnőtt ember: tisztában van vele, hogy a bolti eladó azért van az üzletben, mert értékesíteni akar. Ha engem felhívsz egy tanácsért, te is tudni fogod, hogy végső soron azért beszélgetek veled, hogy megismerjelek, és el tudjam dönteni a magam számára, hogy szeretnék-e veled üzleti kapcsolatba kerülni. Ha mindketten úgy érezzük, ez előnyös számunkra, akkor megtesszük a következő lépést.
Tartalommarketing helye az online marketingben
Ez az első lépés minden értékesítési folyamatban. A célcsoportodba tartozó potenciális ügyfelednek van egy kérdése, és te megválaszolod. Ezzel az apró lépéssel megismerkedtek, és innentől fogva ha kérdése lesz, hozzád fordul majd.
Az online marketing első lépése a tartalom: minden kérdést érdemes lefedni, amivel a szakterületed kapcsán potenciális vásárlóid küzdenek.
Ezért érdemes rendszeresen tartalmat szolgáltatnunk az olvasónak, hogy érezze, jelen vagyunk, és szakértőként mindig elérhet minket, ha szüksége van ránk. Aki tudja, milyen kérdésekkel küzdenek a potenciális vásárlói, ezekre a kérdésekre építheti fel a tartalmait.
Az értékesítési tölcsér
Az értékesítési tölcsér az online marketing egyik kulcsfogalma. A tölcsér legszélesebb pontján találjuk a témánk iránt lazán érdeklődő sok-sok embert, a legszűkebb pontján pedig a tényleges vásárlókat. A tartalommarketing az az eszköz, ami a sok-sok érdeklődővel kapcsolatba hoz téged, és belépteti őket a tölcséredbe.
A cél az, hogy a tölcsérünk minél szélesebb legyen a szakterületünkön belül, hiszen annál több érdeklődővel kerülhetünk kapcsolatba.
A tartalom-építés legfontosabb eszközei jelenleg:
- Blogolás, cikkek közzététele a saját honlapunkon.
- Email-marketing és hírlevél. A leghatékonyabb és legsikeresebb kapcsolattartási csatorna vállalkozó és ügyfelei között.
- Vendégblogok és konferencia-előadások mások fórumain.
- Videók terjesztése a Youtube csatoráinkon.
- Közösségi média posztok (Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest stb).
A stratégia jelentősége a tartalommarketingben
Ugye látod, hogy a tartalom létrehozása kőkemény mennyiségi kérdés is: mivel a célközönségednek rengeteg kérdése, aggodalma van, rengeteg kérdésről kell tartalmat készítened: cikket írnod, videót forgatni, Facebook-posztokat kitenni sok-sok témában. A stratégia kulcskérdés, hiszen nem akarod pocsékolni az erőforrásaidat.
A kérdés az, hogy miről írj 20 cikket, miről készíts 5 videót, és miről posztolj rendszeresen a Facebookon.
A stratégia kialakításához három dologra van szükséged:
- Egy részletes ügyfélprofilra (buyer persona), hogy tisztában legyél az ügyfeleid kérdéseivel, problémáival.
- Kulcsszókutatásra, hogy tudd mire keresnek pontosan az ügyfeleid, milyen szavakat használnak, és ezek a szavak hogyan kapcsolódnak egymáshoz.
- Realitásérzékre: a tartalommarketing jelentős befektetés, és nem szabad a felénél kiszállni. Ezért fel kell tudod mérni, hogy mi fér bele a céged költségvetésébe, és mire tudod rávenni a munkatársaidat.
És akkor meg is érkeztünk a keresőoptimalizáláshoz (SEO), mert a jó tartalom szorosan összefonódik a SEO-val.
Tartalommarketing és keresőoptimalizálás
A tartalomgyártás során sok tartalmat állítasz elő: rengeteg céges írás, videó kerül fel az internetre.
Túlzás nélkül élet-halál kérdése az, hogy az általad előállított tartalmat a Google érteni fogja-e vagy nem.
Hiszen a Google az egyetlen olyan csatorna, amely korlátlan alkalommal leszállítja a tartalmadat az érdeklődőidnek. Egy cikkel el tudsz érni 10 embert, és el tudsz érni 10 ezer embert is. A videók SEO-zása ugyanilyen fontos.
Ráadásul ez csak az első évre vonatkozik: a keresőoptimalizálás hólabdaszerűen működik. Az első évben jól teljesítő tartalom a következő évben még jobban teljesíthet, de akkár már nem kell előállítanod. Frissíteni, finomítani azonban érdemes a korábbi tartalmakat.
A tartalommarketing üzleti értéke
A szövegírással és tartalomgyártással rengeteg idő megy el, és hosszú távon a befektetés jócskán megtérül. Ez akkor igaz, ha a tartalmat profin keresőoptimalizálod. Minden cég esetében egyedileg kell kalkulálni a tartalomgyártás értékét, és ki kell számolni az alternatívaköltségét.
A számolás alapja az, hogy az organikus Google találatokból leképződő forgalom mennyiért vásárolható meg Google Ads vagy fizetett Facebook hirdetések révén. 2018 közepén nekem 170 ezer forintra jött ki ez az összeg, de amikor ezt a cikket írom, 2018 októberében, akkor már 200 ezer forint felett van a mutató. Ez azért lehetséges, mert a SEO + tartlommarketing kombó hólabdaszerűen működik. A jól megírt szöveg sok visszatérő olvasót hoz, plusz növeli a honlapon töltött időt. Ezeket a faktorokat a Google figyelembe veszi. Ekkor még előrébb tolja az oldalt. Ez még több olvasót hoz, akik még több időt töltenek az oldalon, és így tovább.
Vélemény, hozzászólás?