Attila elhatározta, hogy belevág a sikerdíjas keresőoptimalizálás kalandjába. Mielőtt elfogadta volna az egyik SEO cégtől kapott ajánlatot, megcsörgetett.
Szia Tamás! Van egy remek ajánlatom sikerdíjas SEO-ra egy versenytársadtól. Kíváncsi vagyok, hogy tudsz-e ennél jobb ajánlatot adni nekem.
Mire gondolsz?
Arra, hogy ti mennyiért és milyen keretek között vállaltok sikerdíjas keresőoptimalizálást. Mennyi a hűségidő? Mi van, ha nem érünk el sikert? És persze az is érdekel, hogy milyen garanciát vállaltok rá.
Ki kell, hogy ábrándítsalak, Attila. Mi nem vállalunk sikerdíjas keresőoptimalizálás keretében SEO projekteket.
Miért nem?
Röviden, mert egy elhibázott konstrukciónak tartjuk.
A megbízók azért szoktak sikerdíjas megbízást adni, mert nem bíznak benne, hogy a SEO szakértő sikeres lesz.
A megbízó az üzleti kockázatát nem megosztja a szakértővel, hanem 100%-ban rá hárítja. Ez egy egyenlőtlen, alárendelt helyzetet hoz létre két fél között, akik nem bíznak egymásban. Itt a bizalomnak, a kölcsönös munkának és az egymásra figyelésnek kevés hely marad.
Pedig szerintünk egy jó SEO projekt közös munka, közös tanulás, közös fejlődés, amiben a SEO szakértő és az ügyfél osztoznak a felelősségben és az üzleti kockázatban is. A mi tapasztalatunk az, hogy azok a projektek sikeresek, ahol az ügyfeleink maguk is nekiállnak megérteni a keresőoptimalizálást, és velünk együtt fejlődnek.
Botorság. Hiszen egy SEO szakértő azért vállal sikerdíjas keresőoptimalizálást, mert magabiztos.
Szerintem inkább azért, mert így könnyebb ügyfelet fognia 🙂
Pont azokat az ügyfeleket tudja lehalászni, akik nem értik a keresőoptimalizálást és még fizetni sem szeretnének érte. Ha egy ügyfél nem érti, hogy mit vesz, könnyen lehet számára sikeresnek beállítani egy projektet. Például olyan kulcsszavakra próbáljuk előre hozni, amelyek kapcsolódnak a témához, szolgáltatáshoz, de senki vagy csak nagyon kevés olvasó keres rájuk.
Ha egy SEO szakértő magabiztos és sikeres, magas árat kér. Azért, mert a SEO-nak komoly üzleti értéke van. És hülye lesz sikerdíjért dolgozni.
Szerintem nincs igazad. Szerintem azért vállalhat valaki sikerdíjas alapon magabiztosan projekteket, mert tudja, hogy mit miért csinál, és hová fog eljutni.
Csakhogy ez a SEO területén szakmai nonszensz. Több olyan tényező is van, amelyekre a SEO ügynökségnek nincs ráhatása, és döntően befolyásolhatják az eredményeket. A legfontosabbak ezek:
- Google algoritmus frissítések. Ezekről nem tudunk előre (sokszor még utólag sem), és egész piacokat rázhatnak meg vagy rendezhetnek át. Ilyen volt 2018 augusztusában a Medic Update, ami az orvosi weboldalak piacát bolygatta meg.
- Korábbi büntetések, korábban elhelyezett silány linkek hatásai a weboldal hosszú távú teljesítményére. Ezekről a SEO szakértő tud információt szerezni, de a felépülés pontos idejét képtelenség megmondani.
- Versenytársak lépései az együttműködés során. A verseny eredményét befolyásolja, hogy a versenytársak milyen SEO lépéseket tesznek. Ezeket nem látjuk előre, sokszor menet közben sem tudjuk nyomon követni őket.
- Az együttműködésben rejlő kockázatok. Minden SEO együttműködés más, és minden ügyfél másban szorul támogatásra. Ezek esetenkén gyorsítani, de akár lassítani is tudják a projekteket.
De ha a szakértő és az ügyfél közös elhatározással köt egy ilyen megállapodást, akkor annak működnie kell, nem?
Rosszul szoktak működni, mert a sikerdíjas keresőoptimalizálás egymás ellen hangolja a szereplőket. Több olyan ügyfelünk volt és van, aki korábban sikerdíjas szerződést kötött egy ügynökséggel. Most sok energia megy el arra, hogy ezeket a weboldalakat visszahozzuk, leválasszuk a silány linkeket, kihozzuk a honlapokat a zárt linkhálózatokból és a Google szemébe újra értékessé tegyük őket. Vagy éppen azt tudjuk csak csinálni, hogy új weboldalt indítunk új domain-cím alatt.
Miért hangolná ellenem a szakértőmet, ha sikerdíjért dolgozik?
Először is: tudja, hogy azért szerződtél vele sikerdíjas alapon, mert nem bízol benne. Lássuk be: nem a legjobb startpozíció.
Nem arra szerződünk, hogy szeressen. És így legalább kőkeményen fog dolgozni a sikerért és azért, hogy minél hamarabb eredményt érjünk el.
Ez pontosan így van: erősen érdekelt a rövidtávú sikeredben, de sajnos így könnyen lehet, hogy ellenérdekelt lesz abban, hogy hosszú távon is sikeres legyél.
A rövidtávú siker és a hosszútávú siker kéz a kézben jár szerintem.
A SEO során nem feltétlenül.
A sikerdíjas SEO során a szakértő abban érdekelt, hogy a sikerdíjas szerződésben rögzített kulcsszavakra minél hamarabb behozza a weboldalad a TOP találatok közé. Abban érdekelt, hogy gyors eredményt érjen el. Pedig a jó minőségű SEO-ban fontos az, hogy az eredményeket fokozatosan, ne túlságosan gyorsan, és ne mindenáron érjük el, mert ha így teszünk, hosszú távon károsíthatjuk a weboldal értékét a Google szemében.
Hiszen ha túl gyorsan építi a linkeket vagy a könnyen megszerezhető, gyenge linkprofil felé billenti el a honlapodat, abból neked hosszú távon csak károd lesz.
Bakker. Ez tényleg nem hangzik jól.
Aztán abban is érdekelt, hogy elrejtse a nehezebb kulcsszavakat előled még akkor is, ha azok nagyobb üzleti forgalmat jelentenének számodra. Hiszen sok-sok kulcsszúra túlságosan fáradságos bejönni, túl nagy ráfordítást igényelnek. A sikerdíjért pedig senki nem dolgozik a végtelenségig.
Ha 2-3 évig kell dolgozni egy-egy kulcsszó megérlelésén, a sikerdíjas szerződésed ezt nem fogja kibírni. Ahogyan a te bizalmad és a szakértőd pénztárcája sem.
Oké, ez tényleg gond. De én? Én nem vagyok ellenérdekelt vele szemben semmiben.
Dehogynem.
Te nem vagyok érdekelt abban, hogy segítsed a SEO szakértőd munkáját, és te magad is időt szánj a projektre. Hiszen te kiadtad a munkát, és majd fizetsz, ha jönnek az eredmények. És abban sem vagy érdekelt, hogy tanulj. Ez a tényező a mi tapasztalatunk szerint alávág szinte az összes sikerdíjas keresőoptimalizálás projektnek hosszú távon.
Olyan vagy, mint az úszóversenyző, aki azt hiszi, hogy az edző felelőssége a győzelem.
De mégis mi dolgom nekem a SEO projektben? Mi az én felelősségem?
Egy minőségi SEO projekt során az ügyfélnek sok dolga van:
- Meg kell értetnie a SEO szakértővel, hogyan működik a vállalkozása és a piaca. Közösen készítjük el az ügyfélprofilokat, a vásárlói életutakat, együtt elemezzük a versenytárs-elemzés adatait.
- Közösen gondoljuk át a weboldal tartalmi és szerkezeti elemeit. Mert a SEO csak egy eleme egy sikeres weboldalnak, de a szakmai és üzleti rész ismerete, értelmezése a tulajdonos felelőssége is.
- Az egyedi tartalmaknak (cikkeknek, termékleírásoknak) érdemi, minőségi információt kell adniuk az olvasónak. A tulajdonos egyik legfontosabb feladata, hogy szakmai információval támogassa a szövegírókat.
- A linképítés során használni kell a weboldal tulajdonosának kapcsolatrendszerét, neki is fel kell emelnie a telefont, hogy felhívja egy régi üzlettársát, és linket kérjen tőle.
Ezek mind időt és energiát igényelnek. De ezt csak akkor tudja valaki beletenni, ha érti, mit miért csinál. Márpedig egy sikerdíjas konstrukcióban szinte garantált, hogy az ügyfél ezt nem fogja érteni és megtenni sem.
Oké, értem. Még egy dolgot nem értek. Az előbb azt mondtad, hogy ügyfélként én sem leszek őszinte a SEO szakértőmmel, ha sikerdíjas a szerződésünk. Miért nem?
Abban vagy érdekelt, hogy ne kelljen kicsengetni a sikerdíjat, ezért elégedetlennek fogod tettetni magad. Minél inkább tudod elégedetlennek tettetni magad, annál inkább tudod alacsonyan tartani a sikerdíjat.
És ha nem sikerdíjas szerződést kötök, akkor mit tehetek? Hogyan válasszak SEO ügynökséget?
Számos dolgot meg tudsz nézni:
- Először is meg tudod nézni, hogy az ügynökség weboldalát olvassa-e bárki is, és hogy a Google ad-e nekik forgalmat. Ehhez használhatod például az Ubersuggest nevű ingyenes eszközt. Ha nincs forgalma, az még nem kizáró ok, mert sok ügynökség nem SEO révén szerzi az ügyfeleit. De ha van forgalma, az arra utal, hogy tudnak keresőoptimalizálni.
- Kérhetsz referenciákat. Érdemes a referenciaként kirakott cégeket telefonon is felhívni, és megkérdezni őket, milyen volt az együttműködés az adott céggel vagy SEO szakértővel. Ez rengeteg érdemi információt fog adni.
- Érdemes megnézni, hogy a referenciaként megadott weboldalak blogcikkei-nek a Google ad-e forgalmat. Erre használhatod az Ubersuggest vagy az Ahrefs Top Pages funkcióját. Ez utóbbi 7 USD-be fog kerülni, de nagyon megéri. Az adatok nem lesznek pontosak, de ha azt látod, hogy az összes forgalom csak egy URL-re érkezik be a legtöbb oldalon, ne dolgozz az adott ügynökséggel vagy szakértővel.
A gyereked angol tanárja sem sikerdíjas alapon dolgozik. Nem dolgozik sikerdíjas alapon az edző sem. Ettől még be lehet tenni sikerdíjat egy szerződésbe (mi nem szeretjük ezt sem egyébként, de önmagában ez az elem nem rossz). Sokkal tisztább és egyszerűbb helyzet az, ha a SEO szakértő vagy ügynökség tisztában van vele, hogy mennyit ér a munkája, és mennyiért dolgozik egy-egy projekten. Az ügyfél pedig döntse el, hogy neki mennyit ér a keresőoptimalizálás. Ha van közös metszet, érdemes együtt dolgozni. A sikerdíjas keresőoptimalizálás valójában azt jelenti, hogy nincs közös metszet, csak egy elhalasztott ártárgyalás és tisztázatlan munkafeltételek, amiben mindketten zsákbamacskát vásárolnak – meg egy rakás konfliktust, aminek nem szokott jó vége lenni.
Antal-Pap Judit mondta
Szia!
Nagyon jók ezek az esettanulmányok. Szerencsére engem sikerdíjas SEO-val nem igazán kerestek.
Sok helyen a SEO szolgáltatás valóban kimerül a silány honlapokra felhányt egyforma vagy „trükkös” cikkekből adott linkekből. Bár mondhatnám, hogy nem működik…
Én leginkább a kapcsolati hálómat használom fel releváns linkelésre, de akinek kifejezetten linképítés kell (amit magában nem vállalok), annak kit ajánlhatok magam helyett? Igazából a PR cikk csomagokban sem bízok. Neked mi erről a tapasztalatod vagy véleményed?
Köszönettel várom a váloszod, és sok jó SEO ügyfelet kívánok!
Judit
Verdes Tamás mondta
Szia, köszönöm szépen! Mi az alábbi csatornákat használjuk: 1. Az ügyfél saját kapcsolatrendszere. 2. Szakmai blogok és magazinok révén szerzett vendégcikkek és / vagy fizetős linkek. 3. Sajtóközlemények, ha van valóban releváns és közérdeklődésre számot tartó tartalom. 4. PR cikkek nagy organikus forgalmat futó magazinokban. 5. Saját kapcsolatrendszer.