Mi a SEO jelentése, és mire figyelj ha itthon ügyfeleket vársz a keresőből? Miért felesleges a hírekre figyelni? És mi a lényeg Magyarországon?
SEO jelentése, keresőoptimalizálás jelentése
A keresőoptimalizálás az angol Search Engine Optimization kifejezés fordítása. Ennek rövidítése a SEO, amit magyarul SZEÓ-nak ejtünk. Szó szerint azt a tevékenységet jelenti, amelynek során a honlapunkat a keresőmotor igényeihez szabjuk, és ezzel elérjük, hogy a jövőbeli vásárlóink megtaláljanak minket. Mivel a Google, a Yahoo és a Bing az internetezők igényeit akarja kiszolgálni, az olvasók igényeinek kiszolgálásáról van szó.
A SEO jelentése nem szűkíthető le arra, hogy forgalmat hozzunk az oldalra. Nem arra megy ki a játék, hogy minél több olvasót hozzunk az oldalra. Hanem arra hogy minél több ténylegesen érdeklődő, lehetséges vásárló találjon meg minket.
2018-ban a keresőoptimalizálásnak változatlanul a technikai háttér beállítása, a szövegírás és a linképítés marad a legfontosabb területe. WordPress oldalak keresőoptimalizálásról korábban már írtam. Ez a cikk segít a SEO hangsúlyok elkapásában, a lényegre figyelésben.
SEO jelentése a magyar üzleti gyakorlatban
Magyarországon a keresőoptimalizálást a legtöbb SEO szakértő az amerikai minták kritikátlan másolásának tekinti. És az ott tanultakat alkalmazzák a magyar piacon.
Ez öngól, mert a SEO alapvetően piacismeretet jelent.
Az amerikai piac nem csak nagyságában, hanem működésében is teljesen más, mint a hazai. És ez az online piacra kétszeresen igaz.
Az amerikai SEO-tudás elsősorban a jutalékmarketinges oldalaknak szól. Az USA-beli oldalak legtöbbje úgynevezett affiliate oldal. Ez azt jelenti, hogy mások által létrehozott termékeket próbálnak eladni jutalékért cserébe. Például írnak egy cikket arról, hogy az XY mobil-alkalmazás boldogságot és áldást hozott az életükre. Az olvasó kattint a honlapon elhelyezett linkre, majd megvásárolja a terméket. Ekkor a termék gyártója jutalékot ad az eladónak. Ez olyan, mintha a rendező fizetne a kritikusnak, hogy kedvező cikket írjon róla, és az olvasók jegyet váltsanak az előadásra
A jutalékmarketinges oldalakat másképpen SEO-zák (linképítés brutális mennyiségben, bérszövegírás brutális mennyiségben), és nagyobb jelentősége van a nagy forgalomnak is, mint itthon. Arról nem is beszélve, hogy ezeknél az oldalaknál van értelme akár milliókat is költeni a dizájnra, és mikroszkóppal méricskélni a logót. Azért van értelme, mert a látogatók minden egérrezgését mérik, és kiszámolják, hogy milyen logóra kattintanak 0,18%-kal többen. Mert akkora lehet a forgalom, hogy ez is megéri.
A szövegírás technikája is más, mert ezeken az oldalakon az emberek életproblémáira koncentrálnak, és ehhez illeszkedő címeket használnak. Az amerikai olvasó egyébként is sokkal nyitottabb a lelkébe markoló szövegre, mint a magyar. Ezzel szemben egy magyar olvasónak írt szövegben hatékonyabb a megoldásközontú megközelítés. Ezekkel nagyon fontos tisztában lenni, ha valaki itthon ír blogot.
Egy magyar oldalt a magyar olvasóknak írunk, és ezért a hazai észjárásra és a hazai versenyhelyzetre kell építeni.
Egy sor írás szól arról, hogy amerikában mi lesz 2018 nagy robbanása, amit egy rakás magyar blog le fog fordítani neked (hanggal keresés, strukturált adatok használata, személyre szabott keresés, AMP oldalak stb.). Egyfelől ezek eddig is léteztek, másfelől pedig senki nem tudja, hogy mi fog történni 2018-ban, ezért felesleges totózni.
De van valami, ami ennél is fontosabb. Ezek a tanácsok az amerikai és globális élmezőnynek szólnak. Arról szólnak, hogyan lehet még előrébb kerülni egy ölre menő brutális versenyben, ahol a szereplők az összes alapfeltételnek régen megfelelnek.
De itthon a SEO-híreket vér komolyan venni olyan, mintha használt Suzuki vásárlása közben arról vitatkoznál valakivel, hogy a Forma 1-es kocsidon a szélterelőt acélból vagy karbonból kell legyártani.
Mert a keresőotpimalizálás Magyarországon 2018-ban ugyanarról szól, mint 2017-ben és 2016-ban, és akkor jársz jól, ha a lényegre, az alapokra koncentrálsz. Ezért ahelyett, hogy a legújabb felesleges hírekkel szolgálnék, megmondom őszintén, hogy egy dologra érdemes koncentrálni, egy dolog ad neked igazi lendületet: a keresőoptimalizálás lényegét kell megérteni, és meg kell ismerni a saját piacodat még alaposabban.
És ezek mellett érdemes tisztában lenni a legfontosabb éveket átívelő fejlődéssel.
Miről szól a honlapod?
A legfontosabb változás, ami ezekben az években zajlik. Korábban a technikai részletek, a kulcsszavak pontos célzása volt a lényeg. Ennek ma is hihetetlen jelentősége van. De egyre fontosabbá válik, hogy a Google szemében szakértőként, egy szakterületet egészében lefedő tekintélyként pozícionáljuk magunkat.
A Google egyre jobban ért minket és az életünket, az emberek kérdéseit és a köztük lévő kapcsolatot.
Tudja, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a témák, szakterületek, és ki-ki milyen problémákra keres választ. Tudja, hogyan kapcsolódik egymáshoz a fejünkben a megtakarítás és az egészséges táplálkozás (aggódunk, hogy a spórolás az egészséges táplálkozás rovására megy), mi köze a jógának a tavaszhoz és az őszhöz (szezonálisan erre a két időszakra szervezik a jógatáborokat). Tudja, hogy ha valaki ma azzal foglalkozik, hogy házat építsen, akkor hamarosan a hitel miatt fog fájni a feje, és igen stresszes lesz az élete. És a Google azt várja el, hogy egy adott témával foglalkozó szakértő is tisztában legyen ügyfelei problémáival, a jövő héten megfogalmazott kérdéseivel.
Mi következik ebből?
Az, hogy a honlapod témájának meghatározása során figyelemmel kell lenned arra, ami az olvasóidat foglalkoztatja ma és jövőre, és arra, hogy az olvasód milyen problémákkal szembesül a te témádhoz akár lazán kapcsolódóan. Ennek két eleme van.
- Egyfelől pontosan meghatározható témát adj a honlapodnak, lehetőleg csak egy és csakis egy dolog legyen a fókuszban.
- Másodszor, fedd le azokat a témákat is, amelyek az olvasók szerint kapcsolódnak a témádhoz, mert a terméked, szolgáltatásod használata során beleütköznek. Akkor is, ha kulcsszóként ezek nem is jelennek meg.
Ehhez arra van szükséged, hogy nagyon alaposan kiismerd az olvasóidat, és rengeteget tudj róluk.
Mennyire ismered az olvasóid?
Az olvasód ismerete legalább olyan fontos, mint a kulcsszavak kutatása. Sőt: ha ismered az olvasóidat, akkor kulcsszavak nélkül is leszállítja a Google a honlapodat azoknak, akik ténylegesen érdeklődnek a témád iránt.
Három dolog jellemző az olvasóit ismerő szakértőre:
- Ismeri a saját piacát, ügyfélkörét, és személyes tapasztalata is van arról, hogy milyen tévedésekben, félreértésekben vannak az ügyfelei.
- Érthetően és egyszerűen ír, és nem szakbarbár. A Google szerintem vasvillával üldözi a szakbarbárokat, akik azt képzelik, hogy tudományos folyóiratokba pubikálnak, amikor cikket írnak.
- Sokat és részletesen ír: hiszen csak így lehet képes rá, hogy lefedje olvasói minél több kérdését és tévedését.
Az olvasód megismerésére remek mód a Google Kulcsszótervező ingyenes program használata. De ha csak ezzel dolgozol, az kevés lesz. Nélkülözhetetlen az ügyfeleiddel való személyes kapcsolatokban arra figyelni, hogyan és miről kérdeznek. És ha kapsz egy jó kérdést, akkor teszteld le az ahhoz kapcsolható kulcsszavakat is.
Van-e stratégiád?
A konkurenciád lehagyásának egyik kulcseleme a stratégia. Rengeteg cég és kisvállalkozás rendelkezik céges stratégiával, de a SEO-ra nincsen tervük. Márpedig a keresőoptimalizálás jelentős részben a stratégiádon múlik.
Gondolj bele, egy egész területet kell lefedned szövegekkel. Nem engedheted meg magadnak, hogy felesleges dolgokról írj, és nem engedheted meg, hogy ignoráld az olvasód kérdéseit. Az ügyfeleid kérdései, problémái és a kulcsszókutatásod alapján legalább egy évre előre kell látnod, miről és hogyan írsz.
Ezeknek kell meglennie:
- Az adott év tartalmi súlypontjai, amelyekre kategória oldalakat építetsz, és sok minőségi tartalmat rendelsz hozzájuk.
- 2-3 hónapra minden egyes szöveg címének meg kell lennie már előre egy excel táblában.
- Évente érdemes előjönni 2-3 átütő tartalommal, ami akár a sajtóban is megjelenhet. Ezeket és az előkészítésükhöz szükséges tartalmat is előre meg kell tervezni.
- Vendégszövegek hol fognak megjelenni? Ebben a hónapban kit keresel meg, és mit ajánlasz neki?
Nem csak a SEO-ban fogod érezni a tervezés hasznát. Munkába menet töprengsz, miről írj? És még a gép előtt is ingerülten toporogsz? Szánj egy egész napot csak tervezésre, és sok-sok időt spórolsz meg magadnak.
Milyen a honlapod szerkezete?
Ha régi honlapod van, amin sok a tartalom, akkor a honlapszerkezet átvizsgálásával és rendbepakolásával robbanthatsz. Akár néhány nap alatt több kulcsszóra az első oldalra lehet feljönni.
Megmagyarázom.
A legtöbb honlap rendetlen, átláthatatlan. Lehet, hogy már 6 éve hetente két remek bejegyzést ír a szerző, sok-sok kulcsszóra, miközben bevezetett 87 kategóriát, 678 címkét. Az oldalon már 17 menüpont van (múltkor dolgoztam egy honlappal, aminek 42 menüpontja volt), és a linkek is érthetetlenek.
Nos, ha ilyen honlapod van, akkor jó hírem van, mert esélyes, hogy egy lekötözött rakétán üldögélsz, amit néhány napos munkával fel lehet lőni az űrbe.
Mit kell tenni? Egy alapos kulcsszókutatás után meg kell határozni az 5-6 legfontosabb kategóriát, és be kell sorolni az összes írást ezek alá. A mardék 81 kategóriát ki kell törölni. Ami maradt, azt rendbe kell tenni. A felesleges menüpontokat ki kell szórni. Néhány napot kell csak várnod, és nem fogsz hinni a szemednek.
Milyenek a linkjeid?
A linképítés volt és maradt a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb területe. Szerintem senki nem szereti, mert kellemetlen, mintha erkölcsi bizonyítványt kéregetnél, pedig nem vagy betörő. Ez van, a Google-nak valahonnan be kell lőnie, hogy hányan bíznak benned, létezel-e egyáltalán szakértőként, és ennél jobb ötlet eddig nem merült fel. (Bár 2018 nagy újításaként tartják számon, hogy a rólad szóló említéseknek is nagy jelentősége lesz, de hát ki tudja…)
Mivel linkeket ezresével építhetünk vásárolt, cserélt, nem valódi oldalakról, ezért a Google egyre nagyobb hangsúlyt ad a minőségi linkeknek. És én is azt javaslom, hogy a profi taralomgyártás mellett erre helyezd a legnagyobb hangsúlyt ebben az évben. Ha autószerelő vagy, nézd meg, mik a legfontosabb autószerelős oldalak, és próbáld elérni, hogy olyan tartalmat nyújts számukra, amiért hajlandók kitenni a linkedet az oldalukra.
Már néhány ilyen link alapján a Google tudni fogja, hogy megbízható, létező szaktekintély vagy. Ez egy nehéz és fáradságos tevékenység, de bőven elég, ha havonta egy ilyen linket sikerül leszervezned.
Tudsz-e jól írni?
A minőségi tartalom előállítása Magyarországon 2018-ban sokkal nagyobb kiugrási lehetőség, mint Amerikában.
Mert Amerikában a bértollnokok is a képernyőre ragasztanak az írásaikkal, de Magyarországon még közepes szövegírót is kínszenvedés találni. Vannak ilyenek, nem akarok megbántani senkit. De ha megnézed a nagy forrásokkal rendelkező pénzintézetek, nagyvállalatok blogjainak legtöbbjét, akkor be fogod látni, hogy műanyag szövegekkel akarják még az életbiztosításokat is eladni.
Ezért remek befektetés, ha írni tanulsz.
De honnan? Az amerikai szövegírós blogok a jutalékmarketingre vannak kihegyezve. Érdemes olvasni őket, de tisztában kell lenni azzal, hogy ezek nagyon másról szólnak. Olvasd őket (például az angol nyelvű Copyblogger nagyon jó), és tedd fel mindig a kérdést, van e-értelme az adott tanácsnak itthon, miben más a magyar piac. Magyar szövegírós blogból nagyon jót nem találtam még (ha te tudsz egyet, megköszönöm, ha megírod kommentben).
De van egy remek lehetőséged! Lapozd fel a három kedvenc magyar nyelvű blogodat, keresd ki a három legjobb írást, amit valaha olvastál rajta, és mások is sokan lájkoltak. És fordítsd le őket mondatról mondatra a saját szakmádra. Ezzel szereztél egy használható szövegírós mintát, gyakoroltál, elkészítettél egy bejegyzést, és nem loptál el semmit. Ez egy teljesen legális szövegírásos és tanulásos módszer.
Te mire koncentrálsz 2018-ban?
Jövőre én ezekre a területekre fogok koncentrálni. Azért, mert 2017-ben remekül működött. Amit megfogadok magamnak, hogy minden héten publikálok egy írást a honlapon (ezt az elmúlt egy évben nem csináltam rendesen), még többet tanulok írni, és folyamatosan fejlesztem az oldalam szerkezetét, technikai beállításait, és a minőségi linképítésre koncentrálok.
Ebben szeretném támogatni az ügyfeleimet is, mert az alapok kitartó és minőségi gyakorlásával lehet tartós eredményeket elérni.
Édekelnek a te tapasztalataid, terveid, kérdéseied is: Te hogyan fogod csinálni? Mire készülsz 2018-ban?
A fényképet Kern Viktor készítette.
Pál mondta
Magyar szövegírási tanácsok itt találhatók: http://www.marketingszoveg.com