Az alábbi SEO audit listában összefoglaltam a legfontosabb elemeket, amelyeket végignézünk egy induló projektnél. Egy projekt indulásakor mindig ki kell szűrni a kritikus hibákat, és azonnal javítani kell őket. A nem kritikus hibákat pedig számon kell tartani, és a projekt egy későbbi szakaszában kell őket kezelni.
A site audit során az alábbi rendszert szoktam követni:
- Indexelhetőség
- A weboldal szerkezete
- URL-ek minősége
- On-page elemek
- Google Search Console
- Linkek minősége és mennyisége
A SEO audithoz használható (ingyenes) eszközök
Az audit során ezeket az eszközöket használjuk:
- Google Search Console (ingyenes);
- Google Analytics (ingyenes);
- Sreaming Frog (500 URL-ig ingyenes, utána fizetős);
- ahrefs (7 napos ingyenes trial 7 USD-ért)
1. Indexelhetőség: látja-e a Google az oldalt?
A weboldal indexeltsége kulcskérdés. Ha a keresőrobot nem indexeli, ha nem tudja megismerni és feltérképezni, akkor minden erőfeszítés hiábavaló. Egyedi fejlesztésű weboldalak vagy korszerű CMS-ek esetén is könnyen belefuthatunk olyan hibába, ami súlyos forgalom-esést okozhat. Ezért a SEO nulladik lépése egy alapos indexelési vizsgálat.
INDEXELT URL-EK SZÁMA
Mik az indexelt URL-ek?
Egy URL akkor indexelt, ha a Google leltárba vette, és megtalálható egy-egy kulcsszóra. Ettől még lehetséges, hogy a tartalom rosszul rangsorol. De ha az indexelés megtörtént, akkor a tartalom már bekerült a Google adatbázisába.
Miért fontos az indexelt URL-ek számának ismerete?
Ha tudjuk, hogy hány aloldalunk van, össze tudjuk vetni az indexelt aloldalak számával. Súlyos indexelési anomáliát gyorsan ki lehet szúrni vele, hiszen ha kevés URL került indexelésre, tudhatjuk, hogy azért nem kapunk forgalmat, mert a Google nem tud a weboldalon lévő tartalmakról.
Hogyan ellenőrizhetem?
Az indexelt URL-ek számát kér forrásból nézhetjük meg. Egyfelől egy sima kereséssel lekérhetjük a Google-től. Ilyenkor a site:domain.hu
operátort használjuk.
Ezen kívül mindig érdemes megnézni, hogy a Search Consolban is hasonló adatot látunk-e. Ha eltérés van a két adat között, meg kell keresni az okát.
Mit tehetünk az indexelés gyorsításáért?
A friss tartalmakat be szoktam adni a Google-nak indexelésre a Search Consol-on keresztül. Elsődleges értelme ennek nem az indexelés gyorsítása, hanem az, hogy az esetleges indexelési hibákat azonnal kiszűrhetjük, a Google ugyanis azonnal jelzést ad, ha technikai hibát észlel.
RENDELKEZÉSRE ÁLLÁS ÉS PAGE SPEED
Mi az oldalsebesség?
Az az idő, amire szükség van ahhoz, hogy kattintás után betöltődjön a tartalom az olvasó telefonján vagy számítógépén.
Miért fontos az oldalsebesség?
Ha az oldal nem töltődik be, az olvasó elkattint. Ha az olvasó elkattint, a Google hátrébb sorolja az oldalt a rangsorban. Ez különösen fontos a nagy forgalmat futó és erősen kompetitív piacokon. Ezért a sebesség és az uptime (rendelkezésre állás) egyaránt fontos figyelni.
Hogyan mérhetem az oldalsebességet és a rendelkezésre állást?
Az oldal sebességét több eszközzel is mérhetjük:
- https://www.pingdom.com/,
- https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/,
- https://www.webpagetest.org/
A rendelkezésre állásra vonatkozóan érdemes bekapcsolni az https://uptimerobot.com/ alkalmazást, ami 50 weboldalig ingyenesen figyeli azt, hogy a honlap folyamatosan elérhető-e. Ha kimaradást tapasztal, küld róla egy emailt. Ha a SEO audit során betöltési sebességgel kapcsolatos anomáliát észlelünk, érdemes egyeztetni a weboldal fejlesztőjével.
ROBOTS.TXT BEÁLLÍTÁSOK
Mi az a robots.txt file?
A robots.txt file adja vagy tagadja meg az engedélyt a keresőrobottól, hogy indexeljen egy weboldalt. Minden oldalon a domain.com/robots.txt url alatt kell elhelyezni.
Miért fontos a robots.txt file?
Ha nincs robot.txt file vagy hibásan írták meg a tartalmát, a Google kiszórhatja az oldalt az indexből vagy elrejtheti a weboldal egyes részeit a robot és az olvasók elől.
Hol tudom ellenőrizni?
A Google régi webmester eszközök révén teszi még mindig elérhetővé a Robots.txt tester eszközt. Itt vizsgálhatjuk a file-t. Másik lehetőség, hogy felkeressük a /robots.txt URL-t a weboldalon, és ellenőrizzük, hogy megfelelően írták-e meg.
404-ES HIBAKÓDOK SZŰRÉSE
Mi a 404-es hibakód?
404-es hibakódot akkor kap egy URL, ha nem létezik. Azért kerül ide az olvasó, mert a honlapon belül vagy az oldalon kívül egy link hibásan oda mutat.
Miért fontos a 404-es hibakódok eltüntetése?
Ha ezekből sok van, akkor a weboldalon labirintusként vezeti tévútra az olvasót. Az olvasó ilyenkor elmegy, a Google pedig leselejtezi az oldalt. A 404-es kódokat lehetőség szerint teljesen eliminálni kell.
Hogyan eliminálhatom őket?
Először is rá kell találni a hibás URL-ek forrására. A Screaming Frog ebben segít nekünk, és külön file-ban listázza a 404-es hibát kapó URL-eket, valamint a forrásként működő aloldalakat is, ahol a javítást is el tudjuk végezni. Az ingyenes verzió 500 URL-ig elvégzi nekünk a vizsgálatot.
Egyenként meg kell keresni azokat az oldalakat, amelyeken a hibás link található, és ott kell javítani a hibát.
500-AS HIBAKÓDOK KERESÉSE
Mit jelent az 5xx-as hibakód?
Szerver oldali problémára vagy kódolási anomáliára utal az ilyen hibaüzenet. Azt jelenti, hogy a szerver nem tudja kiszolgálni a lekérést.
Miért fontos kezelni az 5xx üzeneteket?
Gyakori megjelenéssel előbb-utóbb a rangsorbéli pozíció romlását fogja maga után vonni. Többnyire gyenge tárhely-szolgáltatás áll a jelenség mögött. Sokszor hosting migrációval kell kezelni vagy magasabb csomagra kell váltani. Okozhatja hibás kódolás is vagy WordPress esetén túlsúlyos bővítmény is.
Hogyan találhatók meg?
A hibakódok visszakereshetők a Search Console felől vagy Screaming Frog segítségével. De sok esetben olvasóként is észleljük őket, amikor például 503 Timeout
hibaüzenetet ad egy oldal egy lekérés esetén.
XML OLDALTÉRKÉP ELÉRHETŐSÉGE, ÁLLAPOTA
Mi az az xml oldaltérkép?
Az oldaltérkép egy .xml kiterjesztésű szövegfile, ami egy tartalomjegyzékhez hasonlóan bemutatja az oldal tartalmát a keresőrobotoknak.
Miért fontos az xml oldaltérkép?
A térkép teljes egészében bejárhatóvá teszi az oldalt. Megmutatja a Google-nak, hogy milyen típusú tartalmak találhatók az oldalon, és ezek pontosan hol helyezkednek el. Ha nincs, akkor a Google nehezebben térképezi fel a honlapot.
Hogyan ellenőrizhetem az oldaltérképet?
- Irány a domain/sitemap.xml URL, az oldaltérképnek itt kell lennie.
- A Search Console-ban külön szakasz van a számára. Itt ellenőrizni tudod, hogy a Google mikor nézte meg utoljára. Ha még nincs feltöltve, akkor már csak készíteni kell egyet, és fel is lehet ide tölteni.
- WordPress weboldalon a Yoast SEO bővítménnyel érdemes oldaltérképet készíteni. Ha nem WordPress honlapunk van, akár Screaming Frog segítségével is készíthetünk egyet.
EGYEDI 404-ES OLDAL
Mire való a 404-es oldal?
A 404-es oldal funkciója, hogy a hibás URL-ekre érkező olvasókat eligazítsa. Az oldalnak jeleznie kell, hogy az olvasó által keresett tartalom már nem létezik, és figyelmébe kell ajánlania a weboldal másik fontos tartalmát.
Hogyan tesztelhető, hogy létezik-e?
Ha lekérjük az adott weboldal egy nem létező URL-jét, látni fogjuk az eredményt.
Hogyan hozhatunk létre 404-es oldalt?
WordPress oldal esetén egy sor bővítmény közül választhatunk. Ha egyedi fejlesztésű oldalunk van, a programozó segítségét kell kérnünk. A 404-es oldalon legalább két információnak kell megjelennie: (1) Hahó, rossz helyen jársz, a keresett oldal vagy tartalom sajnos már nincs itt. (2) Helyette viszont itt vannak a legfrissebb és legjobb cikkeink vagy egy engedményes kupon, amivel kárpótolni tudunk a csalódásért.
2. A weboldal szerkezete és áttekinthetőség
A megfelelő oldalszerkezet hatással van a rangsorban elfoglalt pozícióra. A Google nagyra értekeli az átlátható és egyszerű oldalszerkezetet – ahogyan az olvasók is. A SEO audit második állomása.
HASZNÁLHATÓ, ÁTTEKINTHETŐ, EGYSZERŰ MENÜ
Mi a menü (TLD)?
A menü (angolul TLD, vagyis Top Level Navigation) a weboldal legfontosabb navigációs eszköze. Általában a képernyő tetején helyezkedik el.
Miért fontos?
A menü határozza meg, hogy az oldalra érkező olvasó milyen tartalmakat talál meg, és hogy a Google szemében melyek lesznek a fontos tartalmak.
Milyen az optimális menü?
Az optimális menü egyszerű, és csak a minimálisan szükséges elemeket tartalmazza. A menü nem tartalomjegyzék (ez az funkció az oldaltérképet illeti meg). Ha túl sok menüpont van, az olvasó eltéved. Ez rontja a konverzió sikerességét az adott honlapon. Az optimális menü minimalista.
MORZSAMENÜ (BREADCRUMBS) HASZNÁLATA
Mi a morzsamenü (breadcrumbs)?
Pont úgy működik, mint a mesében: tájékoztat róla, hol vagy, és hogyan találhatsz vissza egy magasabb hierarchikus szintjére a weboldal szerkezetének.
Miért fontos?
Nem életbevágó, de hasznos. Segíti az olvasó és a robot tájékozódását, mert minden egyes poszt / oldal ugyanazon helyén elmondja, hogy hol járunk. Segít abban, hogy csukott szemmel is tájékozódjunk az oldalon.
Hogyan lehet beállítani?
Sablontól és CMS-től függ. Ha WordPress-t használsz, egy sor ingyenes bővítmény segít a bekapcsolásában. Ha pedig a Genesis Framework (StudioPress) sablonjait használod, mint mi is, akkor ezek eleve bele vannak építve a weboldalba. Az egyetlen dolgod, hogy bekapcsold őket.
BELSŐ LINKEK HASZNÁLATA
Mik azok a belső linkek?
A belső linkek révén a saját weboldaladon belül kötheted össze a cikkeket és az oldalakat. A menü is belső linknek tekinthető. De belső linkek alatt elsősorban azokat a linkeket értjük, amikor az egyik cikkedből linkeled a másik cikkedet.
Miért fontos a belső linkek használata?
Ha a weboldaladat egy kastélynak képzeled, akkor a belső linkjeid jelentik a folyosókat, amelyek egyik szobából a másikba vezetnek. Belső linkek nélkül sem az olvasók, sem a Google vagy más robotok nem tudják átjárni a honlapot. A belső linkek révén mutathatod meg, hogy melyek az igazán fontos oldalaid, tartalmaid.
Hogyan használd a belső linkeket?
Életszerűen: se túl sokat, se túl keveset. Minden cikkben legyen legalább egy belső link, de lehet akár 3-4 is, ha van értelmük, és segítik az olvasót a tájékozódásban. Ha a horgonyszövegeket megfelelően használod, akkor sikeresen javíthatod csak a belső linkek révén a tartalmaid helyezését a rangsorban.
AZ OLDALSZERKEZET MÉLYSÉGE (SITE DEPTH)
Mik jelent a site depth?
Milyen messzire (hány kattintásnyira) vannak a weboldalad URL-jei a címlaptól? Az erre a kérdésre adott számszerű válasz adja meg a site depth értékét.
Mi az ideális site depth érték?
- Sem az olvasó, sem a robot nem akar napokig kattintgatni, hogy megtaláljon valamit az oldaladon. Minél több kattintás, annál kevesebb olvasó és bevétel.
- Ökölszabály, hogy a lényeges tartalom nem lehet 4 kattintásnál nagyobb távolságra az érkezési oldaltól.
- Minden tartalomnak a lehető legkönnyebben megtalálhatónak és elérhetőnek kell lennie.
Hogyan ellenőrizd az oldalszerkezet mélységét?
A Screaming Frog pontos képet ad a helyzetről.
- A jobb oldali menüsorban kattints a Site Structure feliratra.
- Figyeld a Depth (Clicks from start URL) táblázatot.
- Ha sok URL esik a 4 kattintás feletti mezőbe, túlságosan mély az oldalszerkezet.
3. URL-ek minősége
Az URL-ek határozzák meg a tartalmak helyét, és ezek megadásával hozunk létre linkeket (amelyek kattintható URL-ek), vagyis így vezetjük át egyik weboldalról a másikra az olvasót. Fontos, hogy akadálymentesen lehessen közlekedni rajtuk, és fontos, hogy a megfelelő információkat tartalmazzák. Az olvasók és a Google nem csak közlekedik az URL-ek révén, de olvassák is ezek tartalmát. Az URL-ek vizsgálata minden weboldalon fontos. ShopRenter webáruház esetén ennek különös jelentősége van.
URL-EK BELSŐ ELVÁLASZTÓI (URL DELIMETERS)
Mit jelent az URL delimeter?
Három példa egyértelművé fogja tenni a kérdést:
- Jó: weboldal.hu/fontos-tartalom
- Helytelen: weboldal.hu/fontos_tartalom
- Rossz: weboldal.hu/fontos,tartalom;
Miért fontos a helyes elválasztás?
- Ha alsóvonást (_) vagy vesszőt (,) használsz, a keresőrobot hibásan olvassa az URL-t. Olyan, mintha helyesírási hiba lenne a szövegben.
- Az egyszerű elválasztójelet (-) a Google szóköznek olvassa, és ezzel megérti az írást.
Hogyan ellenőrizd az elválasztásokat?
Ismét irány a Screaming Frog
- A bal oldali ablakban válaszd az URL-feliratú mezőt.
- A filtert kattinva végig tudod nézni egyenként, hogy rendelkezik-e hibás URL-ekkel az oldal.
- Az URL-ek javítása során ne feledkezz meg róla, hogy a régi URL-eket 301-es átirányítással vezesd át az új, helyes verziókra.
BARÁTSÁGOS URL-EK (FRIENDLY URL-S) HASZNÁLATA
Mik a barátságos URL-ek?
A barátságos URL-ek az egyszerűen olvasható URL-ek.
- Barátságtalan URL: weboldal.hu/?p=123
- Barátságos URL: weboldal.hu/fontos-tartalom
Miért fontos barátságos URL-ek használata?
- A robot és az olvasó is olvassa az URL-t, és a barátságos URL-eket el lehet olvasni.
Hogyan ellenőrizd, hogy barátságosak-e az URL-ek?
- Szemrevételezéssel: egyszerűen nézd meg a weboldal URL-jeit a böngészőben.
- Screaming Frog segítségével ki tudod listázni az összes URL-t
- Ha WordPress-t használsz, könnyedén tudsz váltani barátságos URL-ekre a Beállítások >> Közvetlen hivatkozások felületen.
ABSZULÚT VS. RELATÍV URL-EK HASZNÁLATA
Mik az abszolút és mik a relatív URL-ek?
Ez a dilemma csak belső linkek esetében merül fel, ezt a két URL típust különböztetjük meg ebből a szempontból:
- Abszolút URL: weboldal.hu/fontos-tartalom/
- Relatív URL: /fontos-tartalom
Miért fontos az abszolút URL-ek használata?
A relatív URL-ek ici-picit gyorsítják az oldalak betöltését. A fejlesztők előszeretettel használják ezt a megoldást egyedi fejlesztésű weboldalak esetében. SEO szempontból egyértelműen az abszolút URL-ek preferálandók. Ezek egyértelművé teszik a keresőrobot számára az URL-t, és eliminálják a félreértéseket.
Hogyan ellenőrizd, hogy abszolút URL-eket használsz-e?
- A relatív URL-ek visszakereshetők a forráskódból.
- Screaming Frog segítségével ki tudod listázni az összes URL-t. Azok a belső linkek, amelyek nem a domain nevével kezdődnek, relítív URL-ek lesznek.
- Javításnál itt értelemszerűen nem kell 301-es átirányításokat beállítani, hiszen csak belső linkekről van szó, nem kerültek be ezen a módon a Google indexbe.
4. On-page elemek optimalizálása
A site audit során fontos megnézni a tartalmak általános állapotát. Ezzel gyorsan képet alkothatunk arról, hogy milyen minőségű az oldal tartalma. Könnyen lehet, hogy azért nem ad forgalmat a Google, mert egyszerűen gyengék a cikkek. Mielőtt az on page teszteket elkezdenénk futtatni, el szoktam olvasni egy-két cikket elejétől végéig. A tartalmak minőségét csak személyes olvasás alapján lehet megítélni. Utána pedig jöhet a többi.
<TITLE> ELEM HASZNÁLATA
Mi az a <title>?
A <title> egy apró tartalmi elem, amelyek csak a forráskódban jelenik meg. Tájékoztatja a Google-t arról, hogy miről szól az adott URL tartalma.
A <title> soha, semmilyen körülmények között nem hiányozhat egy weboldal egyetlen oldaláról sem.
Miért fontos a title használata?
- Ez tájékoztatja az olvasót és a robotokat az adott URL-en található tartalomról.
- A Google találati oldalán ez az információ megjelenik. Önmagában nem határozza meg a helyezést, de közvetetten jelentős hatása van.
- Ezt a hatást úgy fejti ki, hogy döntő mértékben befolyásolja az átkattintási arányt.
Hogyan ellenőrizd, hogy megvannak-e a <title> minden oldalon?
Screaming Frog. Semmi másra nincs szükségünk hozzá.
META LEÍRÁS HASZNÁLATA
Mi az a meta leírás?
A meta leírás egy apró tartalmi elem, amelyek csak a forráskódban jelenik meg. Tájékoztatja a Google-t arról, hogy miről szól az adott URL tartalma. A <title> elemhez képest részletesebben, alaposabban fejti ki a tartalmat.
A meta leírás soha, semmilyen körülmények között nem hiányozhat egy weboldal egyetlen oldaláról sem.
Miért fontos a meta leírás használata?
- Ez tájékoztatja az olvasót és a robotokat az adott URL-en található tartalomról és annak részleteiről.
- A Google találati oldalán ez az információ megjelenik. Önmagában nem határozza meg a helyezést, de közvetetten jelentős hatása van.
- Ezt a hatást úgy fejti ki, hogy döntő mértékben befolyásolja az átkattintási arányt.
- A meta leírást nem kell telezsúfolni kulcsszóval. Ennél fontosabb, hogy kattintásra ösztönözze az olvasót.
Hogyan ellenőrizd, hogy megvannak-e a meta leírások minden oldalon?
Screaming Frog, természetesen:
HEADING BEÁLLÍTÁSA
Mi a heading?
A heading az adott oldal legmagasabb szintű címsora, H1 megjelölést kap a kódban. Ennek a cikknek a headingje az, hogy „Site Audit 77 lépésben: teljes lista”. Röviden: a H1 az adott tartalom címe.
A H1 elem soha, semmilyen körülmények között nem hiányozhat egy weboldal egyetlen oldaláról sem.
Miért fontos a H1 elem használata?
- Ez mondja meg az olvasónak, hogy miről szól az adott tartalom.
- Fontos SEO jelentősége van: a címben szinte mindig benne kell lenni a a fő témának vagy kulcsszónak, amelyre a tartalom céloz.
- A címben érdemes LSI (latent semantic indexing) kulcsszavakat is használni.
Hogyan ellenőrizd, hogy tartalmak rendelkeznek-e címekkel?
Screaming Frog-gal, mi mással:
TARTALOM MENNYISÉGE
Mi a tartalom mennyisége?
A tartalom mennyisége két dolgot jelent:
- Az oldalon található cikkek, bejegyzések, termékek stb. számát. Mennyi cikket publikálsz, milyen rendszerességgel?
- Milyen hosszú egy-egy tartalom? Hány szó vagy hány karakter?
Miért fontos a tartalom mennyisége?
- A Google egy tartalom-közvetítő rendszer: az emberek tartalmat keresnek. A Google annál több embernek és annál több kulcsszóra tudja felhozni a weboldalt, minél több tartalom van rajta mennyiségi értelemben.
- A tartalom időt is jelent: minél több olvasnivaló van az oldalon, annál több időt töltenek rajta az olvasók. Az oldalon töltött idő az egyik legfontosabb SEO szektor.
Mennyi tartalmat kell írni?
- A válasz függ a témától, a piactól és a versenytársaktól. A saját piacunkra vonatkozóan érdemes a versenytársak TOP3-ban rangsoroló tartalmait megnézni, megszámolni a szavakat, és ezt venni mércének.
- Általánosságban igaz, hogy nem érdemes 600 szó alá menni, mert félő, hogy a Google „thin content”, vagyis csekély tartalom-nak minősíti az írást, ami aztán kihathat az egész blog megítélésére és forgalmára.
TARTALOM MINŐSÉGE
Mi a tartalom minősége?
Ha az alábbi kérdésekre igennel tudunk felelni egy cikk olvasása után, akkor minőségi tartalommal akadt dolgunk:
- Ad-e értéket az olvasónak?
- Részletes, alapos betekintést nyújt-e egy témába?
- Tartalmaz-e lényegbevágó információkat, ezeket megfelelően rendszerezett formában adja át?
- Azért írták, hogy túlessenek a szövegírás kínján vagy élvezettel, gondos odafigyeléssel készítették a szöveget?
Miért fontos a tartalom minősége?
- Szerintem a TOP5 legfontosabb SEO sikerfaktor közé lehet sorolni. A legfontosabb sikerfaktor a keresési igény kiszolgálása. Minél alaposabb, részletesebb, strukturáltabb a tartalom, annál jobban segíti az olvasót.
- Ha tartalmat találsz egy oldalon, oda vissza fogsz menni. Ezért a minőségi tartalom növeli az olvasó elköteleződését, növeli a vásárlási kedvet, és végső soron magasabb üzleti bevételt eredményez.
Honnan tudhatom, hogy minőségi tartalom van a blogomon?
- Az oldalon töltött idő szerintem erre egy remek mérőeszköz.
FÉNYKÉPEK BEÁLLÍTÁSAI
Mire kell odafigyelni a fényképek beállításainál?
- Filenév: legyen értelmes, beszélő neve. Ugyanazok a helyesírási szabályok vonatkoznak rá, mint az URL-ekre: DSC777.JPG helyett a-fenykep-jelentese.jpg.
- Alternatív szöveg: a szöveghez illesztett kiegészítő szöveges tartalom. Csak a forráskódban jelenik meg, a Google és a vakokat segítő speciális programok látják.
- Felirat: a kép alatt megjelenő szöveg, amit az olvasó is lát. Ezen a képen ez a felirat: „Fényképek beállításai WordPress weboldalon.”
- Leírás: csak mi látjuk. Felesleges foglalkozni vele.
- File-méret: az ideális képméret 200 KB alatt van.
- File-kiterjesztés: leggyakrabban .png vagy .jpg
Miért fontos a fényképek beállítása?
- A Google egy vak robot, de tudni akarja, mi van a képeken.
- A Google számára fontos az akadálymentesség, és ez egy alapvető akadálymentességi beállítás.
- A nagy file-méretű képek rengeteg energiát fogyasztanak, és megterhelik a készülékeket, környezetszennyezők.
Hol ellenőrizhetem a fényképek beállításait?
A Screaming Frog ezt is megcsinálja.
KANONIKUS URL-EK
Mik azok a kanonikus URL-ek?
A kanonikus URL-ek révén mondhatjuk meg a robotoknak, hogy egy adott tartalomból melyiket tekintse az eredeti, elsődleges verziónak. Minden URL-nek van kanonikus verziója, amelyek a legtöbb esetben saját magukra mutatnak. Ha az oldalunkon van két hasonló vagy megegyező tartalom, és valamilyen okból mindkettőre szükségünk van, fontos megadni a kanonikus verziót.
Miért fontos a canonical URL-ek megadása?
- Hasonló tartalmak esetén ne a Google-re bízzuk azt, hogy melyik verziót hozza fel elsőként.
- Megelőzhetők és kezelhetők a kannibalizációs anomáliák.
- A Google elvárja, hogy minden URL rendelkezzen kanoniukus URL-rel, ezért a hiányuk indexációs problémát is okozhat.
Hol ellenőrizhetem a kanonikus URL-eket?
Természetesen a Screaming Frog-ban, ahol külön mezőt készítettek nekik.
Google Search Console ellenőrző lista
DOMAIN SZINTŰ GSC BEKÖTÉS
Mi az a domain szintű GSC bekötés?
Korábban az egyedi webhelyverziókat egyenként kellett bekötni a Search Console-ba. Jelenleg lehetőség van az összes webhelyverziót egyben, domain szinten hozzáadni a Search Console-hoz.
Miért jobb a GCS-domain használata?
- Egyszerűbb, hiszen egyben látjuk az összes webhely verzióra érkező forgalmat.
- Biztosítjuk, hogy nem veszik el forgalmi adat, és minden releváns forgalmat nyomon tudunk követni.
Hol ellenőrizhetem, hogy van-e már GSC-domain az adott weboldalhoz?
A Search Consolhoz bekötött tulajdonok (property-k) alá ki van írva, hogy Domain Property.
HOSSZÚ TÁVÚ TELJESÍTMÉNY (LONG-TERM TREND)
Mi a hosszú időtáv?
A Search Console jelenleg 16 hónapra visszamenően tárolja az forgalmi adatainkat. Erre az időtávra egyértelműen meg tudjuk mondani, hogyan trendel a weboldal a keresőben.
Miért hasznos megnézni a long-term adatokat?
- Képet ad a weboldal általános teljesítményéről.
- Jelzi a ritmusosan visszatérő kilengéseket, indexelési anomáliákat.
- Megmutatja a szezonális trendeket.
Hol nézhetem meg a hosszú távú teljesítményt?
A GSC kezelő-felületén navigálj így: Perormance >> Date range >> Filter >> Last 16 months
LEFEDETTSÉG (COVERAGE) VIZSGÁLATA
Mi a lefedettség?
A coverage riport megmutatja bármely URL vonatkozásában, hogy milyen mutatókkal indexelte a Google.
Miért fontos megnézni az adatokat?
- Hamar kiszúrhatók az indexelési problémák.
- Blokkolt tartalmak, 404-es hibaüzenetek megtalálhatók.
- Ellenőrizhetjük, hogy a legfontosabb tartalmainkat megfelelően indexelte-e a robot.
Hol található a lefedettség riport?
A GSC kezelő-felületén navigálj ide: Coverage!
SEARCH CONSOLE ÉS GOOGLE ANALYTICS ÖSSZEKAPCSOLÁSA
Mi a Google Analytics?
A GSC után a második legfontosabb ingyenes adatelemző eszköz, amely adatokat szolgáltat a weboldal teljesítményéről.
Miért fontos összekapcsolni a két eszközt?
- Az oldal teljesítményére és a felhasználók viselkedésére vonatkozó adatokat gazdagítja a Google Analytics-en belül.
- Az organikus forgalomra vonatkozó adatokat a többi forgalmi forrással együtt, azokkal összevetve teszi elemezhetővé.
Hogyan köthetem össze a két eszközt?
Az integrációt a Google Analytics-ből kezdeményezhetjük.
6. Linkprofil elemzése: linkek mennyisége és minősége
MILYEN A WEBOLDAL LINKPROFILJA?
Mi az a linkprofil?
A linkprofil a linkek mennyiségének és minőségének összefoglaló neve. A linkek összességének értékét és minőségét írjuk vele körül.
Milyen a jó linkprofil?
- Sok olyan weboldalról van linkünk, amelyeknek a Google nagy forgalmat ad, és sokan olvassák őket. Ide tartoznak a nagy magazinok és portálok, amelyek rendkívül megbízgatók a Google szemében.
- Sok tematikus oldalról van linkünk: versenytársaktól, szakmai partnerektől, szakmai magazinoktól a saját országunktól és más országokból.
- Nincsenek linkjeink gagyi linkfarmokról és kizárólag linképítés céljából létrehozott weboldalakról.
Hogyan ellenőrizhetem a linkprofilt?
A Google Search Console listázza az összes weboldalt, ahonnan linket kaptunk. Ezeket érdemes egyenként végignézni, és meggyőződni róla, hogy van értelme ezekről linket szereznünk.
A SEO audit fókusza: mik a lényeges információk?
A SEO audit során könnyű elveszni az adatok tengerében. Koncentráljunk a lényegre, hogy pontosabban értsük, mit kell tennünk, és milyen eredményekre számíthatunk. Az alábbi gondolatmenetet szoktam követni:
- Technikai elemek és indexelhetőség ellenőrzése: ha itt minden rendben, akkor nincs technikai oka annak, hogy nincs forgalom.
- Milyen a tartalom minősége: ha sok jó cikk van az oldalon, nincs tartalmi-minőségi oka annak, hogy alacsony a forgalom.
- Milyen az On-page SEO: ha megfelelő, akkor a keresőnek értenie kell a tartalmat, tehát akár teljesíthetne jól is.
- Milyenek a linkek? Ha minőségi linkprofillal rendelkezik a honlap, akkor a keresőben is jól kell teljesítenie.
Egy weboldal bármelyik területen elvérezhet, de ha van a fejünkben egy gondolati szerkezet, ami mentén végignézzük a weboldalt, tudni fogjuk, mit kell vele tennünk.
Vélemény, hozzászólás?