SEO szempontból (is) vannak nehezebb és könnyebb piacok. Azt gondolhatnánk, hogy a verseny erejét döntő mértékben a várható nyereség és a szereplők tőkeereje határozza meg. De ez nem mindig van így. Mentalitásbeli, kulturális okok simán felülírják a tiszta piaci versenyről alkotott tankönyvi elképzeléseinket. Ezt szeretném megmutatni az ügyvédi-jogászi SEO piac rendhagyó elemzésében.
Mennyire gyenge a verseny az ügyvéd piacon?
Ügyvédi irodaként a legnagyobb forgalmat az egyes jogügyekkel kapcsolatos témákban lehet csinálni. A forgalom nem az ügyvéd budapest vagy a büntetőügyvéd szeged kulcsszavakban rejlik, hanem az olyan tényállásokra vonatkozó kifejezésekben, mint például a zaklatás, a végrendelet vagy a válás.
Az alábbi táblázat azt mutatja meg, hogy az egyik legfontosabb büntetős tényállásra szinte új weboldallal, akár hivatkozások nélkül is be lehet jönni a TOP10-be. A TOP10-ben szereplő találatok között található Roskai Ügyvédi Iroda úgy van ott az első oldalon, hogy (legalábbis az ahrefs.com adatai szerint) senki nem hivatkozza sem a ragsoroló cikkét, sem az egész weboldalt. Ez még lehetne anomália.
De további négy-öt olyan találat is van az első oldalon, ahol az egész domain-nek és a rankelő URL-nek is kevés linkje van. És hasonló képet találtam további több releváns kulcsszóra.
Mit jelent ez a kevés? Azt jelenti, hogy egy teljesen új honlappal, domainnel akár 3 hónap alatt be lehet jönni a TOP10-be egy sor releváns kulcsszóra, és ott forgalmat lehet csinálni.
Tehát ez a helyzet:
- havonta több millió keresést indít a lakosság a releváns témákban (van kereslet);
- ügyvédként jelentős és stabil jövedelemre lehet szert tenni (megéri befektetni);
- az ügyvédek többsége nem keresőoptimalizálja az oldalát (üresen hagyott hosszú sarok).
A kérdés így szól: Miért nem keresőoptimalizálnak az ügyvédek?
Tudományos publikálás, peres iratok vs. blogolás
Egy ügyvéd vagy jogi témájú szervezet weboldalán blogbejegyzésekkel lehet forgalmat csinálni.
A blogbejegyzés a népszerű, könnyen érthető, és szakmailag kifogástalan ismeretterjesztő írás műfaja.
Maga a műfaj az, ami sok ügyvéd számára idegen. A jogászoknak ugyanolyan erős érzelmi viszonyuk van a szövegalkotáshoz, mint az íróknak vagy a költőknek, mivel munkájuk legnagyobb része szövegek írásából és olvasásából áll. Szakmai tanulmányaik, szakmai identitásuk a tudományos műfajhoz kapcsolják őket.
Továbbá.
A jogászok, ügyvédek másik alapvető tevékenysége az, hogy peres iratokat készítenek elő vagy egy alkotmánybírósági beadványon dolgoznak.
Ezeknek a szövegeknek a minőségén, pontosságán életek, sorsok múlhatnak, és ez nem túlzás. Egy hanyagul megírt fellebbezés miatt az ügyvéd ügyfele börtönbe kerülhet.
A szövegekhez való ilyen erős viszonynak van egy következménye. A jogi végzettség hajlamossá teszi az embert arra, hogy a tudományos szövegalkotás és a peres iratok kritériumait alkalmazza a blogos tartalmakra.
Ennek az a következménye, hogy
- a blogos tartalmak jelentősége, értéke csekély sok ügyvéd szemében, inkább kötelező plusz munkának tartják;
- ha az írások elkészülnek, nem mindig érthetők az olvasónak, ezért nem töltik be a funkciójukat teljesen, és inkább a szakértő kollégák tudják olvasni és érteni azokat;
- mivel az ügyvédi praxisban magas tétje van minden szövegnek, érzelmi-szakmai nyomás alatt íródnak a cikkek, ami fékezi a publikálás folyamatát.
A Magyar Ügyvédi Kamara marketinges szabályzata
A Magyar Ügyvédi Kamara marketinghez való hozzáállása sokak számára ismert. A kamara tiltja, hogy az ügyvédek
- eredményességi mutatókat tegyenek közzé a honlapjukon;
- megnevezzék ügyfeleiket (még ha ügyfelük ehhez hozzá is járul), és nyilvános referenciát kérjenek tőlük;
- tilos az email-marketing (ami az egyik leghatékonyabb online marketing csatorna).
A kamara a marketinges tevékenységet komoly etikai korlátok közé szorítja. Miközben ma már egyre többen az interneten keresnek ügyvédet vagy jogi segítséget.
A kamarai szabályozást a legtöbb ügyvéd betartja, tart a kamarától, és nem kíván szembemenni vele. Ennek is komoly hatása van az ügyvédi és a jogászi marketingre.
Mindent megmagyaráztunk ezzel?
Természetesen nem, mert rengeteg más ok is közrejátszhat.
Sok más piacra is jellemző, hogy a szereplők nem ismerik az online marketinget egészében, találtak másik hatékony ügyfélszerzési csatornát, sokan tartanak attól, hogy versenytársaik kifogásolni-valót lelnek írásaikban vagy éppen attól is tarthatnak, hogy túl sok megkeresés fog beérkezni hozzájuk. És igaz az is, hogy az ügyvédeket elsősorban személyes ajánlás útján keresik ügyfeleik.
Ugyanakkor tény, hogy egyre többen keresnek ügyvédet az interneten:
Minden szakmának vannak sajátos mentalitásbeli elköteleződései (magam eredetileg gyógypedagógus és filozófia-szakos bölcsész vagyok, ezeknek a szakmáknak is megvan a maguk sajátos mentalitása), és ezek hatással lehetnek arra is, hogy a szereplők hogyan próbálnak ügyfelet szerezni maguknak.
Kép forrása: Fortepan
Vélemény, hozzászólás?