Az internetet böngészve gyakran érzem úgy, hogy minden weboldal egyforma. A hasonló szolgáltatást, terméket kínáló vállalkozások honlapjai alig térnek el egymástól.
A jobb minőségű honlapok lefutják a kötelező köröket:
- kiírják, mivel foglalkoznak, mit árulnak;
- referenciákat és ügyfél-véleményeket tesznek közzé;
- részletes termékleírásokat és profi landing page-eket készítenek;
- szép képekkel teszik kívánatossá portékáikat;
- telepakolják az oldalt ajánlatkérésre, ingyenes konzultációra csábító gombokkal;
- és persze nem feledkeznek meg az idegesítő felugró ablakokról sem, amelyek lépten nyomon kergetnek minket, amíg az oldalon járunk.
De mindezen túl alig vagy semmiben nem különböznek egymástól. Ezzel önmagában nincs is probléma, mert ezekkel a weboldalakkal is lehet ügyfeleket fogni, és tisztességesen meg lehet élni belőlük.
Pedig egy a cég belső arculatára szabott weboldallal magasabb konverziós rátát, magyarán szólva több ajánlatkérést lehet behozni. Ráadásul ebben az esetben az ajánlatkérők már eleve úgy érkeznek be hozzánk, hogy kíváncsiak ránk, és nagyobb eséllyel akarnak velünk, mint versenytársainkkal üzletelni.
Ebben a cikkben összegyűjtöttem azokat az elemeket, amelyektől egy weboldal valóban egyedi és sajátos lesz.
Nézz az olvasó szemébe
A szolgáltatásaink iránt érdeklődő olvasók nem pusztán egy szolgáltatást akarnak megvásárolni, hanem keresnek egy embert vagy egy közösséget, akiben megbízhatnak.
- Ha kárpitos mestert keresek, egy olyan emberrel akarok kapcsolatba kerülni, akit hajlandó leszek beengedni a lakásomba.
- Ha könyvelőt keresek az egyéni vállalkozásom számára, olyan közösséget is keresek egyben, akire rá merem bízni a cégem pénzügyeit és bátran megoszthatom vele pénzügyekben való járatlanságom kellemetlen titkait.
- Ha zongoratanárt keresek, látni akarom, ki fog mellettem ülni a kotta felett vagy ki fogja a gyerekem kezét vezetni.
Aki megmutatja az arcát, mindig előnyben van azokkal szemben, akik rejtőzködnek.
A teendő röviden ennyi: menj el egy fotóshoz, és készítsetek egy képet, ami a címlapon fogadja az olvasót. A képen pedig nézz bele az olvasó szemébe. Továbbá, minden cikk mellett legyen ott a portréd. Ezzel nem csak az aláírásodat adod minden tartalomhoz, ami megjelenik az oldalon. Hanem adsz egy személyes benyomást is magadról.
Az üzletkötés rengeteg esetben személyes viszony is. Ezt egy weboldalnak is tükröznie kellene.
Stock-fotók helyett használj egyedi képeket
A stock-fotók unalmasan sematikussá tették az internetet. A legtöbb weboldal az olyan ingyenes könyvtárakból leszedett képekkel van tele, mint amilyen az Unsplash vagy a Pixabay.
Ennek egyszerre több káros hatása is van:
- a honlapok tényleg ugyanúgy néznek ki, mint a versenytársaké;
- hozzászokik a szemünk a tökéletesen éles, sematikus képekhez, amelyek tökéletes beállítással és több órányi utómunkával készültek;
- a saját magunk által készített képeket igénytelennek, ügyetlennek érezzük, és nem is használjuk őket;
- a Google képkeresője semmi egyedit nem talál a fényképeinkben, és ennek alapján nem is tud előnyt adni nekünk versenytársainkkal szemben.
Saját képek használatára több lehetőségünk is van:
- Készíthetünk képeket okostelefonnal. Egy egyedi filter hozzáadásával a képeknek egységes kinézetet adhatunk, és máris saját stílusunk van.
- Rajzolhatunk minden esetben egyedi képeket, grafikonokat. Ebben számtalan online képszerkesztő alkalmazás van segítségünkre.
- Használhatunk képernyőképeket, screenshot-okat. Nekem ez az egyik kedvenc eszközöm, mert rendkívül gyors.
- Használj saját rajzokat. Régóta tervezem, de sose jutottam el egy jobb agyféltekés rajztanfolyamra. Érdemes megnézni Henneke Duistermaat, az egyik legjobb angol nyelven publikáló szövegíró angol nyelvű blogját. Henneke képei igazán egyedivé és személyessé varázsolják az oldalát.
Írj őszintén, vállald a véleményed
Az online marketing sava-borsa az, amikor a célcsoportod számára releváns kérdésekre úgy tudsz válaszolni, hogy abban a személyes véleményed, világlátásod is megjelenik.
Ma egyre több weboldalt keresőoptimalizálnak. Ennek az egyik sajnálatos hátulütője, hogy minden weboldalon szinte ugyanazt a tartalmat olvassuk vissza. Az én piacomon például minden weboldal rendelkezik szinte ugyanazokkal a bejegyzésekkel: honlapkészítés, keresőoptimalizálás, linképítés, tipográfia stb., és ezek mellett nem marad hely azoknak a tartalmaknak, amelyek egy blogot igazi értelemben vett bloggá avatnak.
A jó blog bemutatja szerzője sajátos látásmódja piacáról, termékéről, üzleti világlátásáról.
Egy jó blogban találunk olyan cikkeket is, amelyek:
- a szerzőről vagy a cégről szólnak, és bemutatnak akár szakmai hibákat, balfogásokat;
- leírják, hogy az adott piacon mik a rossz termékek;
- bemutatnak néhány műhelytitkot, ami a szélesebb olvasóközönség számára nem ismert;
- és helye van véleménycikkeknek, vitaírásoknak is.
Ugyan miért is járna vissza bárki a honlapodra, ha nálad is ugyanazt találja, amit ezer más weboldalon is olvasott már?
Használj minőségi tipográfiát
Kevesen tudják, de egy weboldal megjelenésének egyediségét nem az egyedi dizájn vagy az egyedi fejlesztés adja. Egy ingyenes WordPress sablon keretein belül igazán egyedi weboldalt lehet készíteni.
A legfontosabb dizájn elem a betűkészleted és a tipográfiád.
Gondolj bele: a honlapodon szöveg van, most is éppen szöveget olvasol. Nem a képek miatt vagy itt, hanem a tartalom érdekel téged. De ha úgy érzed, hogy szívesen olvasol, arról nem csak a tartalom tehet. Hanem a betűkészlet és a betűk elrendezése is.
A jó tipográfia olyan, mint a tiszta ablak, amin keresztül láthatóvá válik a világ.
Talán az egyetlen olyan dizájn-elem, ami minimális odafigyeléssel kiemelhet a tömegből. Messze nem számít annyit, mint a fentebb felsorolt három tényező, de ha mégis szeretnél igényes dizájnt a weboldaladra, akkor a tipográfiára egyedivé alakítására érdemes koncentrálni.
Remek előre elkészített betűpárokat találsz a TypeSpiration vagy a Typewolf weboldalain. Nagyon jók, de itthon szinte senki nem használja őket. Tegyél velük egy próbát.
Tudom, hogy a premiumhonlap.hu sem felel meg mindennek, amit fent leírtam. Vannak stock-fotók az oldalon, és még a felugró ablak is működik. Nem az a lényeg, hogy minden legyen tökéletes. Az is elég, ha nem ismételjük a korábbi hibákat, és az új tartalmakat már ennek megfelelően hozzuk létre, illetve egy esetleges átalakítás során tudjuk, mik a fontos szempontok számunkra.
Vélemény, hozzászólás?