Megéri-e cikket írni? Mennyi időt érdemes az írásra szánni? És honnan tudhatod, hogy hány forintot ér a blogbejegyzésed a honlapodon?
Ha készítenénk egy felmérést arról, hogy ki hogyan szerzi az olvasóit, három rubrikát kellene elhelyeznünk a papíron:
- Facebook fizetett hirdetés;
- Google Adwords fizetett hirdetés;
- Google organikus találatok (SEO);
A fizetett hirdetésekre költött kiadások egyszerűen nyomon követhetők, és könnyebb is számolni velük.
Ha 30 ezer forintot költöttél Google Adwords hiretésre, akkor pontosan tudod a befektett pénzed nagyságát, az ebből származó eladások értékét. Meg tudod mondani, hogy egy eladásra például 3 ezer forintot költöttél, és innentől kezdve pontosan meg tudod mondani, hogy ez neked megérte-e vagy nem.
De a blogbejegyzések értékének kiszámítása ennél bonyolultabb.
Először is, szerintem 1 db. blogbejegyzésnek az értéke nem kalkulálható ki önmagában egyáltalán. Azért, mert ha ma írsz egy cikket az almaszörpről, holnap egy másikat a bodzaléről, akkor az már 2 cikk. És 2 cikkel előkelőbb helyet fogsz elérni mindkét írásra, mintha csak egy írásod lenne. Vagyis a blogolás részben mennyiségi játék: a cikkek a honlapomon egymást támogatják, mint a hegymászók, akik egymáshoz kötözik magukat, és segítenek egymásnak. Ezért a cikkek értékét együttesen kell becsülnünk.
Másodszor, egy hirdetés csak a hirdetési időszakban él. Ezzel szemben egy blogbejegyzés évekig, évtizedekig, közben változik (érkeznek a kommentek, a tulajdonos frissíti a tartalmat, linkeket tesz hozzá stb.), és új cikkek születnek hozzá.
Tehát míg a hirdetés olyan, mint az egy hónapra vett kötvény. Addig a blogod ápolása a hosszú távú részvényportfóló tartásához hasonlít.
Ebből következik, hogy különbség van a kockázatban is. A hirdetés alacsony kockázatú, a blogolás magasabb kockázatú.
Hirdetőként kontrollálni tudom, hogy mekkora kockázatot vállalok erre a hónapra. Például 50 ezer forintért hirdetek, akkor 50 ezernél többet nem fogok veszíteni rajta. A cikkenél viszont így nem is lehet kalkulálni, mert nincs közvetlen visszacsatolás. Lehet, hogy megírtad a világ legjobb cikkét, ami havonta milliós bevélt hozna, csak még nincs elég jó helyen a Google-ben, és csak egy év múlva ér oda. Ha nem tudod kivárni, amíg beérik a blogod, rengeteget bukhatsz rajta.
Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy sok honlaptulajdonos elkezd blogolni, és amikor 3 hónap után még mindig nem látja az eredményeket, hagyja az egészet a fenébe. Pedig ha kitartóbb lett volna…
Hogyan becsülheted meg a cikkeid értékét?
Mutatok egy egyszerű módszert, amit te is bátran alkalmazhatsz, ha tudni akarod a cikkeid, bejegyzéseid értékét. A saját honlapomat és az írásaimat használom példának.
A honlapomra 2018. májusában 937 látogató érkezett. Ebből pont 60%, vagyis 568 olvasó organikus találat volt: ők a cikkeimre érkeztek be. A kérdés az, hogy ha ezt a forgalmat meg akartam volna vásárolni, mennyit kellett volna fizetnem érte. A Google Adwords-ben ebben a hónapban wordpress honlapkészítés, wordpress keresőoptimalizálás körben az első 200 kulcsszóra adott átlagos ajánlat 300 forint volt.
Szorozzuk meg a beérkezett látogatók számát az átlagos hirdetett kattintás költségével, az eredmény 170.400 forint. A teljes évre vetítve ez az összeg már 2.044.800 forint vagyis több, mint 2 millió forint. Számolási módszertantól függően ki lehet hozni az eredményt egymillióra és hárommillióra is.
De a lényeg a nagyságrend. Körülbelül 2 milliót ért hirdetésre fordítva ebben az évben a blogom.
Ez hatlamas érték (legalábbis nekem), mert havonta közel 200 ezer forintot nem szeretnék hirdetésekre költeni. A cikkeimbe teszem az időmet és az energiámat, és az írások szépen be is hozzák a rájuk fordított befektetést.
Az írások ebben az évben érnek ennyit, de úgy számolok, hogy jövőre már többet fognak érni, mert minél több a cikk, azok együtt magasabbra érnek.
A blogomon jelenleg 25 cikk van, és két vendégcikket írtam. Vagyis egy cikknek az értéke 75 ezer forint körül van 2018-ban. Egy írás elkészítése 75 ezer forintot ér.
Ennek alapján te is ki tudod kalkulálni, hogy mennyit ér neked egy cikk megírása, mennyi időt és mennyi energiát. És mivel a keresőoptimalizálás nagyjában leírható a saját és a mások honlapjaira írt cikkek létrehozásával, voltaképpen a keresőoptimalizálás árát is megbecsültük.
Hogyan emelheted a cikkeid értékét?
A cikkeid értékét növelheted, ha minden héten vagy hónapban írsz egy újabb írást. Minden újabb cikk növeszti a blog összértékét, vagyis a honlapodnak azt a képességét, hogy érdeklődőket hozzon az oldaladra. Ha tegnap írtál egy cikket a kutyatartás örömeiről, és holnap írsz egyet a kutyapórázok helyes használatáról, akkor a kutyatartás örömeiről szóló cikked úgy lett értékesebb, hogy nem is nyúltál hozzá.
A cikkeid kategorizálása, gyűjtőoldalak (kategóriaoldalak) helyes használata nagyon sokat dob egy blog megtalálhatóságán, vagyis az értékén. Ha az olvasó és a Google jól tud tájékozódni a honlapon, akkor a honlapon egyre több cikked válik elérhetővé, megtalálhatóvá. Valójában ezzel adod meg az esélyét annak, hogy nagyot robbanjon az oldalad a keresőben.
És végül hadd adjak egy tippet, ami neked is hasznos lehet, ha blogger vagy.
Ma mindenki meg van őrülve azért, hogy a Google szeresse az oldalát, és értse a cikkeit. És közben megfeledkezik a legfontosabbról: hogy a vásárlói hús vér emberek, valódi kérdésekkel és igazi problémákkal, emberi érzelmekkel. És hogy bloggerként az olvasónak írunk, nem egy agyatlan robotnak. Pár évvel ezelőttig lehetett még jó helyezést elérni kulcsszavakkal teletömött írásokkal. Ma már nem. És ahogyan halad előre az idő, a robot-cikkek egyre kevesebbet fognak írni, a hús-vér embereknek szóló írások értéke emelkedni fog.
Frissítés: 2019 áprilisi adatok alapján
Az eredeti cikket 2017 májusában írtam. Egy évvel később, 2019 áprilisára ennek a weboldalnak a forgalma csak a Google keresőből meghaladta a havi 2 ezer olvasót. Ennek a forgalomnak az értéke éves szintre vetítve meghaladja az 5 millió forintot. Amikor ezt a kiegészítést teszem, már másfél hónap telt el a legutóbbi cikkem publikálása óta, és a forgalmam csak növekedett.
Andró-Vaskó Sándor/biborosch ur mondta
Vagyis a SEO a fontos
Erre kell koncentrálni
Tamás érti a szakmát
Oda kell figyelni rá