Meglévő honlap átalakítása során a weboldal tulajdonosának legnagyobb félelme nem az, hogy elég szép lesz-e a honlap, hanem az, hogy vajon mennyire fog visszaesni a keresőben, megőrzi-e a pozícióját. Mert egy régi, elavult honlap fokozatosan, lassan esik vissza, hónapról hónapra. Az új honlap viszont sokkal nagyobbat is zuhanhat, ha a cserét nem kellő alapossággal végzik el. Sőt, sok esetben még akkor is kell eséssel számolni, ha a szakember jó munkát végzett.
Egy konkrét példán keresztül szeretném megmutani, mik a legfontosabb szempontok egy régi, elavult weboldal átalakítása során, és hogyan kerülhetjük el a súlyos üzleti követkeményekkel járó esést. Az esettanulmány a kertepito.com oldal átalakítását mutatja be.
A Durucz kert honlapja: hogyan vágtunk bele?
A Durucz kert honlapja több, mint 10 éves volt, amikor Durucz Attilával, a cég alapító tulajdonosával leültünk átbeszélni a honlap megújítását. A weboldallal igazában nem volt probléma, sok releváns kulcsszóra az első odalon volt, és az ügyfelek is szerették. Ugyanakkor eljárt felette az idő: nem volt reszponzív, elavult a dizájnja, és a tulajdonos a igényesebb, komolyabb megjelenést szeretett volna a cégének.
A közös terv elkészítése után az átalakítás kivitelezésében a legfontosabb szempont volt, hogy elkerüljük a Google-beli pozíciók romlását. Nem akartunk javítani, mert már jók voltak a meglévő helyezések, a cég tiszteletre méltó ügyfélkörrel dolgozott, a cél itt és most az esés elkerülése volt.
A legfontosabb szempontok a SEO-barát honlap átalakításban
A weboldal átalakításakor egyetlen alapelvet követtünk:
A Google találjon meg mindent ott, ahol volt. És lehetőleg találjon többet, jobbat, minőségibbet, mint ami korábban volt a honlapon.
SEO-érzékeny projekteknél a honlap átalakítása nem arra való, hogy világforradalmat hajtsunk végre. Sőt, nagyon konzervatívan kell eljárni. Konkrétan az alábbi tevékenységeket végeztük el:
1. URL-címek mentése
A Google számára a weboldalunk URL-címeken található tartalmak rendszerét jelenti. Az URL-címek mentése minden projekt esetében fontos, de különösen lényeges egy meglévő holnap átalakításakor. A Kertépítő oldalán 78 tartalmi URL-cím létezett az átalakítás előtt, és ezeket kivétel nélkül elraktároztuk a biztonsági mentések közé.
2. Minden oldal ugyanott, ahol volt
Igyekeztük mininális mértékben megbolygatni a honlap URL-strukturáját. Ezért azt az alapelvet követtük, hogy mindent ugyanott hozunk létre, ahol korábban volt. Ez alól csak akkor tettünk kivételt, ha a honlap tartalmi céljaiba ütközött.
Néhány üres vagy tartalmában funkciótlan oldalt elhagytunk, ezeket átirányítottuk a tartalmilag leginkább közelálló ololdal URL-címére vagy legrosszabb esetben a címlapra.
3. Apró tartalmi módosítások, javítások a szövegekben
Az oldalakon belüli linkek, a honlap belső linkhálózata rendkívül fontos. Azokon az oldalakon, ahol nem voltak linkek, létrehoztunk párat, és a tartalilag fontos, üzletileg jelentős további aloldalakra linkeltük tovább.
Javítottuk a horgonyszövegeket: a kattins ide és hasonlóan tartalmatlan horgonyokat további cikkek a térkövezésről típusúakra cseréltük le.
4. Fényképek
A fényképek a Google számára rendkívül fontosak. A kertépítő honlapján több, mint 300 fénykép szerepelt. A képek keresőoptimalizálása volt talán az egyik legnagyobb hiányossága a korábbi honlapnak. Sok képnek nem volt beszélő neve (DSC6272.jpg néven voltak feltöltve az oldalra), hiányoztak az alternatív szövegek (helyettesítő szövegek) vagy azok egyszerűen egymás variánsai voltak, például kertepites-1.jpg, kertepites-2.jpg stb. Ezek egy minőségi weboldalon ma már elfogadhatatlanok.
A képeket Attilával közösen újraformáztuk, és egyenként mind a 300 képet elláttuk egymástól minden esetben különböző, tartalmi leírásokkal, alternatív szövegekkel.
Attila sok-sok órát töltött a fényképek szöveges tartalommal való ellátásával, ami egy rendesen kimerítő aprómunka, de hosszú távra ezzel nagyon jót tett az oldalnak, hiszen egy minden aloldalon megjelenő minőségi gazdagodást értünk el vele: a képek ugyanis nem csak a galériákban, hanem minden cikkben, minden oldalon megjelennek.
A galériák pedig immár teljesen érthetően olvashatók a Google (és a vak emberek) számára is. Hosszú távon ez a honlap SEO-jában nagyon fontos.
5. Az oldal html struktúrája
Pontosítottuk az oldal html strukturúját, vagyis gondosan ellenőriztük és ha kellett korrigáltuk az oldalokon belüli kiemeléseket. Ezek szinte minden esetben rendben voltak az oldalon, ugyanakkor néhány esetben áttekinthetőbbé tudtuk tenni a szöveget.
6. Blog oldal hozzáadása a honlaphoz
A honlaphoz hozzáadtunk egy blog oldalt, ami korábban nem volt. A blog két szempontból is jelentős a weboldal jövője és teljesítménye szempontjából.
- A rendszeresen közzétett cikkek emelik a weboldal értékét a Google szemében. Ezen nincs mit magyarázni: minél több a cikk, annál értékesebb a weboldal.
- Egy kulcsszókutatás révén meghatároztuk, hogy milyen kulcsszavakra kell kategóriaoldalakat, gyűjtőoldalakat építeni. Az ehhez szükséges beállításokat elvégeztük, és innentől fogva a honlap készen áll arra, hogy ezekre a kulcsszavakra fajsúlyos gyűjtőoldalakat futasson. Ezekkel tovább erősíthető az oldal pozíciója.
7. Oldalbetöltési sebesség javítása
A régi oldal betöltési sebessége mobilon és asztali gépen is 50/100-as értéket kapott a Google sebességi tesztjén.
Az új oldal kialakítása során szempont volt, hogy ennél mindenképpen jobban kell teljesítenie a honlapnak. A jelenlegi Google Page Speed adatok szerint az oldal 81 és 71-es sebességi értéket kap, ami jelentősen erősebb a korábbi szintnél.
8. Reszponzív honlap
Egy weboldal reszponzivítása ma már alapkövetelmény. Nem ragozom: a régi honlap nem volt reszponzív, az új honlap pedig az.
Eredmények
Az új honlapot 2017. március közepén helyeztük üzembe. A honap SEO-szempontú átalakításának eredményeiért a 2018. április 1. és július 1. között időszakot vetem össze 2017 azonos időszakával.
Az alábbi adatokat látjuk a vizsgált időszakra vonatkozóan:
- A felhasználók száma 7,5%-kal emelkedett.
- Új felhasználók a vizsgált időszakban ötszázzal többen léptek be, mint tavaly ugyanekkor.
- Körülbelül 700-al több munkamenet zajlott az új weboldon, mint tavaly ugyanebben az időszakban.
- Picivel emelkedett a felhasználónkénti munkamenetek száma.
- Az oldalmegtekintések száma pontosan 2000-rel nőtt a vizsgált időszakban.
- A munkamenetek átlagos hossza 5%-kal csökkent.
- Gyakorlatilag változatlan maradt a visszafordulási arány, vagyis a lepattanások száma.
Az adatok azt mutatják, hogy az oldal átadása után rögtön érezhetően jobban teljesített, mint elődje.
Ahhoz képest, hogy esésre számítottunk, és fel voltunk készülve az akár 2-3 hónapos lejtmenetre, ez meglepően sikeres átállásnak tekinthető. Ebben biztosan szerepe volt annak is, hogy Durucz Attila profi és nagy forgalmat futó közösségi média jelenlétet épített a vállalkozása köré, és minőségi bejövő linkekkel támogatja a honlapját.
Meglévő honlap átalakítása: a 3 legfontosabb szempont
Régi, nagy forgalmat futó vállalkozói oldalak átalakítása során a SEO-szempontoknak elsődlegességet kell adnunk. Egy honlap organikus forgalma hosszú évek kitartó munkájának eredménye, amelyet minimális mértékben sem szabad kockára tenni. Ez azt jelenti, hogy az új weboldalt konzervatív módon kell építeni: a Google találjon mindent ott ahol, volt, és találjon többet, jobbat, minőségibbet.
Már meglévő honlap átalakításakor nem elhanyagolható, hogy mindenképpen van kockázat, amit vállalni kell. Nincs rosszabb, mintha szorongva nézzük elavult weboldalunk lassú süllyedését, miközben nem merünk belevágni a honlap megújításába. Erre egy nagyon egyszerű megoldás van: ne egy honlapod legyen, hanem minél több. A sokhonlapúság olyan technika, amelyet vállalkozók sokasága alkalmaz arra, hogy ne csak egy forrásból érkezzenek hozzá megrendelések, ügyfelek. Egy honlapot bármikor elnyelhet a Google, de minél több weboldalad van, annál kevésbé fenyeget ez a veszély.
Legyél tisztában vele, hogy a meglévő honlap átalakítása sokkal nagyobb projekt, mint egy új honlap készítése. A fent felsorolt 7 tevékenység, fejlesztés nem jelenik meg akkor, ha új honlapot kell csinálni. Ezért is érdemes az átalakítást a csúcsszezontól távolra időzíteni (ez nekünk sajnos nem sikerült), és a tényleges projekt előtt fél évvel már felvenni a kapcsolatot a fejlesztővel, akivel együtt akarsz dolgozni.
Durucz Attila mondta
Köszönöm a közös munkát, elégedett vagyok az eredményekkel. Ahhoz, hogy ezeket az eredményeket elérjük, sok egyeztetésre, közös munkára és sok időre van szükség. De az eddigi eredmények és a visszajelzések azt mutatják, hogy a befektetett idő és energia meghozta a várt sikert.
Még egyszer köszönök mindent!
Üdv.: Durucz Attila
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!