A durva átveréstől a tudatlanságig terjedő skálán bárhol elhelyezhetjük a keresőoptimalizált honlap és a keresőoptimalizált honlapkészítés címszóval futó ajánlatokat.
A keresőoptimalizált honlapot ugyanúgy lehet árulni, mint a boldog házasságot vagy egészséges életet. A „termék” ugyan létezik, mert van keresőoptimalizált honlap, és létezik boldog házasság, meg egészséges élet is. Na de ezeket kész termékként, előre csomagolva az áruház polcain sehol nem vásárolhatjuk meg. Ha mégis ilyen ajánlatba futunk bele, akkor okkal sejtünk átverést.
Mitől keresőoptimalizált egy honlap?
A keresőoptimalizálás 2018-ban 80%-ban tartalomfejlesztést jelent: minőségi írásokat a saját honlapunkon és más weboldalakon. Nincs mit ragozni rajta: a SEO szövegírást jelent, és aki előkelő helyen akar lenni, annak folyamatosan minőségi szövegekkel kell előállnia. Az írásoknak két típusát külöböztetjük meg a SEO-ban:
- A saját honlapunkon elhelyezett írások értékessé, tartalomban gazdaggá teszik a honlapunkat.
- A mások honlapjaira írt cikkeink pedig jelzik a Google-nak, hogy nyugodtan feljebb hozhat minket a találati listán, mert mások megbíznak bennünk. Ez utóbbit nevezzük linképítésnek.
Mivel a honlapkészítőnknek nem feladata, hogy cikkeket írjon számunkra, ezért a weboldalunk SEO-jához is kevés köze van. Ebből is látszik, hogy aki keresőoptimalizált honlapkészítést akar eladni neked, az olyan terméket árul, ami nincs a birtokában, és lehet, hogy te fizetsz érte, de attól még soha nem lesz a birtokodban.
Egy honlap soha nem keresőoptimalizált teljesen. Ahogyan egy házasság sem éri el soha a tökéletes boldogság állapotát, és teljesen egészséges fizikai élet sincsen. Valami mindig hibádzik, valamit mindig lehet javítani, fejleszteni, tanulni.
A keresőoptimalizálásban ez különösen igaz: rengeteg piacon brutális a verseny, és aki ma első, az holnap talán már nincs is ott az első oldalon.
Egy weboldal keresőoptimalizálása nagyon értékes, és rengeteg pénzt hozó tevékenység, amit például havidíjas keresőoptimalizálás keretében lehet kiszervezni vagy ebben a formában lehet partnert találni hozzá. De ehhez folyamatosan munkát, időt és gondolkodást kell fektetni a honlapunkba. Aki ahelyett, hogy ezt egyenesen elmondaná neked, egy készre keresőoptimalizát honlapot akar eladni számodra, az szimplán csak át akar verni.
Mégis mit árulnak keresőoptimalizált honlapkészítés címszó alatt?
De Magyarországon tényleg árulnak keresőoptimalizált honlapkészítést nagy webfejlesztő ügynökségek. És ami különös az egészben, hogy ha vállalkozóként bevásároljuk magunkat a nagy cég által kínált keresőoptimalizált honlapba, akkor még az is lehet, hogy működni fog.
Leesik az állunk, mert azt látjuk, hogy jelentős tartalmi munka nélkül hamar előre kerültünk.
Ezt sok ügynökség egy egyszerű trükkel éri el. Ezek az ügynökségek 500-1000 weboldalt üzemeltetnek, és ennyi weboldalról tudnak neked bejövő linkeket adni. Mi sem egyszerűbb: a már meglévő ügyfelek honlapjáról linkelnek téged, mire a Google azt hiszi, hogy a te honlapod hamar széles szakmai kapcsolatokat épített ki. Te boldog vagy és fizetsz az ügynökségnek.
Akkor mi ezzel a gond?
A Google alapelve, hogy linkek csak akkor jöjjenek létre, ha ezzel új tartalom képződik vagy valamilyen érték jön létre az interneten. Egy linkhálózatba való bekapcsolódás során semmi ilyen nem történik, pusztán értelmetlen linkek, kapcsolatok létesülnek.
Az így keresőoptimalizált honlapot bármelyik Google algoritmusfrissítés visszaküldheti a találati listák végére – és ez gyakorta meg is szokott történni. És mivel a Google egyre nagyobb jelentőséget és súlyt ad a minőségi tartalomnak, nem sokra mész vele.
Ehhez még vedd hozzá, hogy a keresőoptimalizált honlap címszó alatt eladott termék kiszolgáltatottá tesz téged. Amíg fizetsz, az ügynökség adja a linkeket. Ha nem fizetsz, akkor meg szépen leszedik őket, és a honlapod elsüllyed, láthatatlanná válik. A havi 30-50 ezer forint rendszeres befizetésed kárba veszett. Hiszen ezt a pénzt arra kellett volna költeni, hogy minőségi tartalmat építs az interneten a vállalkozásod köré. Helyette pedig tartalmatlan linkekre, a Google szemében csalásra költötted anélkül, hogy tudtál volna róla.
Magyarországon rengeteg olyan linkfarm működik, amelybe beszállva ideig-óráig úgy érezhetjük, sikeresen keresőoptimalizát weboldalra tettünk szert. De ezek a linkfarmos SEO-trükkök nem mások, mint piramisjátékok. Nem tudjuk, hogy meddig tartanak ki: lehet, hogy még több évig is működnek majd, de lehetséges, hogy néhány hónapon belül összeomlanak.
Keresőoptimalizált honlapkészítés: mi igaz belőle?
Mint minden nagy hazugság és átverés, a keresőoptimalizát honlapkészítés is igazságra alapozódik. Mert a SEO csak 80%-ban szól a honlapod tartalmáról. A fennmaradó 20% tényleg a weboldal technikai felépítéséről szól. A technikai SEO egyetlen centivel sem fog előrébb tolni a találati listákon. De ha elhibázod, akkor lehetséges, hogy meg sem jelensz a keresőben. Ez pedig a honlapkészítőd felelőssége, hogy az alapvető elemeket rendbetegye a honlapodon, és ne húzza be a kéziféket.
A technikai SEO elemei
A SEO technikai elemeinek beállítása teszi lehetővé, hogy a honlapunkon megjelenő tartalom elérhető legyen a Google számára. Ha ezek hiányosak vagy hibásak, a találati listákon hátra szorulhatunk vagy akár egyáltalán nem jelenünk meg releváns keresésekre, amelyekre pedig készítettünk tartalmat. Ezekre kell figyelni:
Indexelhetőség
A SEO nulladik feltétele, hogy a honlap indexelhető legyen a Google számára. Ez azt jelenti, hogy a Google-nak lehetősége legyen látni az oldalt, ne tegyük valamilyen okból láthatatlanná neki. WordPress oldalalon a legfontosabb, hogy a keresőrobotokat véltelenül se tiltsuk ki az oldalról. Ezt a Beállítások >> Olvasás menüpontban végezhetjük el. Itt nem teszünk mást, mint a robots.txt file módosításával engedélyt adunk a keresőknek, hogy vizsgálják a honlapunkat.
Hogy a Google látja-e a honlapunkat, egyszerűen ellenőrizhetjük. Írjuk be a keresőbe, hogy
site:azenhonlapom.hu
Mobilbarát honlap
Egy weboldal használhatósága, felhasználhatósága ma már kulcskérdés. Ennek egyik lényegi eleme az, hogy a honlap reszponzív-e. Mobilkészüléken tökéletesen kell megjelennie. Ez is a honlapkészítő felelőssége.
Tiszta URL-címek használata
A Google és az olvasók is nézik, olvassák az URL-címeket a honlapunkon. Nagyon nem mindegy, hogy ez a cikk
- premiumhonlap.hu/?p=123
- premiumhonlap.hu/keresooptimalizalt-honlapkeszites/
címmel jelenik meg. Az első teljesen értelmetlen, a második értelmes. A honlapkészítő felelőssége, hogy beállítsa, hogy a honlapod tiszta URL-címekkel működjön.
SSL kapcsolat
Az SSL kapcsolat azt jelenti, hogy a felhasználó gépe és a szerver között egy titkosított csatornán keresztül mennek az üzenetek. Ez biztonságosabbá teszi az internetet, és védi a felhasználót attól, hogy visszaéljenek az adataival. Az SSL kapcsolat az apró zöld lakat a böngészősávban és az utána következő https:// felirat. Hogy neked megfelelő SSL-kapcsolattal fut-e honlapod, ezen az ingyenes alkalamzáson keresztül ellenőrizheted.
Meta adatok kezelhetősége
A Google találati oldalán megjelenő listában honlapunk meta adatokkal jelenik meg. A fenti képen a „Honlapkészítés, keresőoptimalizálás, WordPress | 100% garancia” felirat részt SEO címnek nevezzük. Az URL alatti kétsoros leírást pedig meta leírásnak hívjuk.
A honlapodon képesnek kell lenned rá, hogy ezeket az adatokat minden aloldalra és a főoldalra is megadd. WordPressben ezt megcsinálhatod a Yoast SEO bővítmény segítségével. A honlapkészítőd felelőssége, hogy ezt installálja neked.
A honlap html szerkezete
A weboldal html szerkezete hasonló a szakdolgozatod tartalomjegyzékéhez és címrendszeréhez. Az átláthatóság, követhetőség talán legfontosabb kritériuma, hogy ez rendben legyen. Azt jelenti, hogy a fő címek Kiemelés 1, az alcímek Kiemelés 2 (angolul Heading) stb. módban vannak formázva. Ennek a hierarchiának minden oldalon pontosan kell működnie. Sok weboldal-tulajdonos az aloldalakon ezeket jól beállítja. Ugyanakkor a honlapkészítő felelőssége, hogy a címlapon és a landoló oldalakon is ellenőrozze ezeket.
Az ingyenes sablonokkal itt óvatosnak kell lenni. Mivel a html-szerkezet kívülről nem látszik, nem látványos elem, ezért sokszor elhanyagolják. Ha ingyenes sablonnal dolgozik a honlapkészítő, akkor neki dolga, hogy ezt ellenőrizze. A fizetős sablonoknál ilyen probléma nem lesz.
Oldalbetöltési sebesség
Az oldalbetöltési sebességa a technikai SEO egy fontos eleme. Sajnos nem mindenki sorolja a honlapkészítés tevékenység körébe. Pedig a honlapot hajtó tárhely nagyon fontos. Keressünk gyors, megbízható szervert a honlapunk számára.
Az oldalbetöltési sebességet döntően befolyásolja a fényképek mérete. Rengeteg weboldal a nagy fényképek miatt képtelen betöltődni az olvasó számítógépére. Ezért a honlapkészítés során alapvető technikai SEO kérdés a fényképek leméretezése és megfelelő beállítása.
Google Webmester Eszközök integráció
A Google Webmester Eszközök folyamatosan ellenőrzi, hogy van-e bármilyen jelentős technikai SEO-probléma a honlapodon. A webfejlesztőd felelőssége, hogy a honlapodat összekösse az eszközzel. Ha van, akkor erről találsz egy jelzést a kezelőfelületben. Az alábbi hibaüzeneteket érdemes nyomon követned:
- HTML fejlesztések: azonos meta adatokkal rendelkező különböző oldalakon található címek.
- Keresési forgalom >> Kézi műveletek: Ha a Google megbüntetett téged vagy spamlistára tette a honlapod, itt kapsz róla üzenetet.
- Keresési forgalom >> Mobilos használhatóság: A Google jelzi neked, ha a honlapod reszponzív működésével gond van.
- Google index >> Indexelési állapot: a Google jelzi számodra, ha egy vagy több aloldal nem indexelhető a keresőrobotok számára.
- Feltérképezés >> Feltérképezési hibák: A Google által nem elérhető oldalak listája. Ezeknek a számát érdemes nulla közelében tartani.
- Feltérképezés >> Robots.txt tesztelése: Ellenőrizheted az oldalad indexelhetőségét.
- Feltérképezés >> Webhelytérképek: Manuálisan feltölthetsz webhelytérképet, nagyon fontos funkció.
- Biztonsági problémák: Ha bármilyen biztonsági probléma van a honlapoddal, a Google itt jelzi neked.
Az összekötést akkor is végezzétek el, ha most úgy érzed, hogy nem akarod keresőoptimalizálni a honlapod. A Google folyamatosan gyűjti és tárolja a weboldaladra vonatkozó információkat. Ezért ha később belépsz, rendkívül sok informatív statisztikát is elérsz majd a honlapodról.
Keresőoptimalizált honlap helyett: gondos technikai háttér
A keresőoptimalizált honlap kifejezés sajnos önmagában is megtévesztő. Hamis elvárásokat plántál belénk, miközben biztos csalódáshoz vezet. Keresőoptimalizált honlap címszó alatt pedig sok honlapkészítő vagy SEO-ügynökség egyszerűen megtéveszti az ügyfeleit.
Keresőoptimalizált honlap tehát nincs. Ami van, az a honlapkészítő felelőssége abban, hogy a weboldalad alkalmas legyen a sikeres SEO-ra. De a hosszú távon eredményes SEO-hoz nem a honlapkészítődre, hanem rád van szükség. Az egyetlen sikeres út tapasztalataim szerint az, ha vállalkozó weboldaltulajdonosként megtanulod a SEO alapjait és a SEO szövegírás alapjait. Ez lehetővé teszi számodra, hogy olyan tartalmat készítsd a honlapodra, amelyet a Google és az olvasók egyaránt szeretni fognak.
A SEO alapjainak elsajátítása ugyancsak nélkülözhetetlen, mert ez teszi lehetővé számodra azt, hogy akár magad készítette honlapok akár vásárolt weboldalak esetén pontosan lásd azt, hogy működnek-e a keresőben, és ha nem, akkor mit kell tenned annak érdekében, hogy helyreüsd a hibákat, és hosszú távon minél több pénzt vehess ki az internetből.
Vélemény, hozzászólás?