Mit jelent az infokommunikációs akadálymentesítés az interneten? Hogyan teheted hozzáférhetővé a honlapod mindenki számára?
Az infokommunikációs akadálymentesítés egy weboldal esetében arról szól, hogy az olvasó szemével igyekszünk elkészíteni, tiszteletben tartjuk, hogy nem ért hozzá, és segítjük a tájékozódásban.
Mit jelent az infokommunikációs akadálymentesítés?
A kifejezés azt jelenti, hogy egy adott fizikai térben minden elektronikus, információs és technikai rendszert igyekszünk hozzáférhetővé tenni minden ember, különösképpen az érzékszervi fogyatékossággal élő személyek számára számára. A fogalom átfogó: ide tartozik az épületen belüli jelzések, a hangot adó eszközök, tájékozódást segítő navigációs berendezések kritériumai is.
Egy weboldal esetében elsősorban a honlapon belül jelek, jelzések, tájékozódást segítő eszközöket érthetjük alatta. De ide tartozik a szöveg érthetősége, akadálymentessége, a weboldalon belüli navigáció használata. Nagyon fontos a tér átláthatóvá tétele, letisztultságának biztosítása és az, hogy az olvasót ne árasszuk el ingerekkel feleslegesen.
Nagyon fontos, hogy egy honlap esetében az infokommunikációs akadálymentesítés nem csak a fogyatékos személyeket, hanem minden átlagos képességű olvasót is segít.
1. Az olvasódat, és ne magadat állítsd a középpontba
Egy weboldalnak az olvasóról, és nem a szervezetről kell szólnia. Ha valaki a címlapra téved, akkor saját magát vagy a kitűzött társadalmi célt lássa. A lényeg, hogy magára ismerjen, és azt mondja: „Jé, ez nekem szól.”
A címlapfotó az állatorvosi ló, ahol sokan elbuknak. Mi van a címlapodon? Soha ne magadat vagy az irodai munkatársakat ábrázold, hanem az olvasót.
Az ÉFOÉSZ értelmi fogyatékos emberek érdekeit képviseli, és ezért egy értelmi fogyatékos embert helyezett el a címlapon. Ezt így kell csinálni.
2. Mutatkozz be
Az infokommunikációs akadálymentesítés elemi feltétele, hogy az olvasód értse, tudja, hol jár. Nagyon súlyos hiba, ha a címlapodra érkező olvasónak kell kitalálnia, hogy mit csinálsz.
Egy weboldal nem más, mint egy kihelyezett tábla az autópálya szélén. Az olvasód 130-cal száguld el mellette, és 2-3 másodperce van az olvasására. A látogatód megnyerésére akkor van esélyed, ha szempillantás alatt tudtára adod a legfontosabb információt: hogy te pontosan mit csinálsz. Ebből ő már tudni fogja, hogy a hasznára lehetsz-e.
Pont úgy, minta az autópályára tennél ki egy reklámot.
Képzeld el, hogy te vagy az étterem tulajdonosa. Ha a pizzamániás kamionsofőr szotyizás közben el tudja olvasni a táblát, 10 perc múlva az asztalodnál ülve rendeli ki a húsimádó pizzáját.
A Bátor tábor címlapja remekül teljesít ezen a teszten. Azt az mondatot teszik elénk, ami eligazít minket.
A legfontosabb mondat nem hiányozhat egyetlen civil szervezet honlapjáról sem. A mondat, amely a lehető legegyszerűbb elmondja, hogy mit csinálsz. A mondat, amelyet az olvasónak először kell megpillantania.
Például:
- Élményterápia daganatos és krónikusan beteg gyerekeknek (Bátor tábor)
- Fogyatékos emberek lakóközössége Zalakaroson. (Kitalált)
- Hajléktalanoknak adunk emberhez méltó lakhatást Mezőkövesden. (Kitalált)
A te olvasód meg tudja mondani 5 másodperc alatt, hogy mivel foglalkozol?
3. Szabadulj meg a feleslegtől
Egy honlap annál hatékonyabb, minél egyszerűbb, és minél kevesebb információval terheli a látogatót. Egy tetszhalott állapotban lévő honlap is újraéleszthető a felesleges tartalom kiszórásával. Mint egy dohos és zsúfolt lakás, ami szellőztetés és a lomtalanítás után már egészen otthonos.
De mi számít lomnak? A csillogó effektek, a háttérzene, az “Üdvözöllek a honlapomon” feliratok és az idézetek. Ezek neked lehetnek szimpatikusak vagy jelentősek, de a támogatóid 99%-át idegesítik.
És felesleges tartalom minden, ami akadályozza az olvasót abban, hogy szempillantás alatt a lényeghez érjen.
A címlap célja, hogy az olvasónak szempillantás alatt bemutatkozz és elmond neki, miben tudsz a hasznára válni és mit tehet érted. Minden ami ettől kicsit is eltérítheti, felesleges.
Egy kérdést kell feltenned minden elem kapcsán: segít-e abban, hogy azt tegye az olvasó, amit szándékod szerint tennie kell. Ha a válasz nem egy hangos igen, akkor nincs szükséged az adott tartalmakra.
A Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány címlapja egyszerű, és nincs rajta felesleges elem.
4. Hagyd segítséget kérni az olvasódat
Ha bárkinek is segítséget nyújtasz, a legegyszerűbben tudasd vele, hogyan fordulhat hozzád. Hiteltelen, ha egy kiszolgáltatott embereknek segítséget kínáló szervezet honlapján keresgélni kell a kapcsolatfelvétel lehetőségét.
A NANE honlapja példamutatóan oldja meg a feladatot. Aki ezt a honlapot készítette, képes volt egy a férje elől menekülő, bántalmazott nő bőrébe bújni. Mert ezt a telefonszámot még sokkos állapotban is meg lehet találni.
Teszteld le az oldalad, és nézd meg, hogy a hozzád fordulóknak van-e esélye arra, hogy elérjenek téged.
5. Segítsd a polgárokat, hogy támogassanak
Ha pénzt kérsz a polgároktól, a címlapodon el kell helyezned 1-2 mondatot, ami felsorolja a legfontosabb tényeket a munkádról és arról, hogy mire költöd az adományokat.
A címlapon elég, ha 1-2 mondatban sorolod fel a legfontosabbakat. De figyelj arra, hogy közhelyek helyett tényeket írj.
Te melyik szöveg után kattintanál a „támogass” gombra?
A rövid bekezdés után vezesd tovább az olvasódat, és add meg neki a lehetőséget a részletesebb tájékoztatásra és arra, hogy támogasson téged. A TASZ gazdasági tevékenységéről szóló összefoglalója szép példája annak, hogy kell ezt csinálni.
6. Tedd akadálymentessé a honlapod
Hadd találjam ki: a honlapod nem akadálymentes.
Pedig ez lehetne a hitelességed egyik legfontosabb ismérve. Kínos helyzetbe hozhatod magad a támogatóid előtt is azzal, hogy a Kékes tetőre könnyebb feljutni kerekesszékkel, mint egér használata nélkül segítséget kérni az oldaladon.
Az akadálymentesség nem arról szól, hogy spéci alkalmazásokat telepítesz.
Az akadálymentesség azt jelenti, hogy gondot fordítasz arra, hogy minden ember tájékozódhasson az oldaladon.
Az akadálymentesség két részre bontható.
Akadálymentes tartalom
Az első az írás és a tartalom akadálymentessége. Ez azt jelenti, hogy egyszerű mondatokban, sallangok nélkül írsz. Úgy írsz, hogy a bajban lévő és iskolázatlan ember is értse.
Például:
- Használj egyszerű és kifejező címeket.
- Írj legfeljebb 12 szavas mondatokat és legfeljebb 6 soros bekezdéseket.
- Kerüld az idegen szavakat, a közhelyeket.
- Irtsd ki a töltelékszavakat, például nagyon, kicsit, alaposan, tulajdonképpen, valójában stb.
- Használj minél kevesebb jelzőt. És soha ne használj két jelzőt egymás után. Mert a jelzők fékezik az olvasást.
- Szólítsd meg az olvasót, és a beszéd mintáit használd írásban is.
Akadálymentes informatika
Az akadálymentesség másfelől a weblapod elrendezését és informatikáját érinti. Ne gondolj bonyolult dolgokra, mondok néhány példát:
- Ne használj sorkizárást;
- De használj látható, méretes betűket (18px-es vagy még nagyobb betűket).
- Használj levegős sorközöket, mert ezek pihentetik a szemet.
- A háttér és a rajta lévő szöveg közé tegyél éles kontrasztot (például fehér alapra tegyél fekete betűket).
- Egy színezett link gyengénlátók és színvakok számára mintha ott sem lenne. És ha süt a nap, egy sas sem veszi észre. De ha aláhúzod, mindenki ráismer.
Az akadálymentesség nem fekete-fehér ügy, ami van vagy nincs. És nincs olyan alkalmazás, ami egyszerre hozzáférhetővé varázsolna egy oldalt.
Az akadálymentesítés aprómunka, a köröm alá szorult kosz kiszedegetése. Néhány apró módosítással már sokat tettél, de mindig marad tennivaló.
7. Tedd elérhetővé az honlapod minden eszközön és minden felületen
Egy honlap változatosan jelenik meg attól függően, hogy telefonon vagy számítógépen, régi vagy új készüléken nézed.
Az ügyfeled múzeumba való monitoron olvassa vagy egy ütött-kopott mobillal próbál elérni. De a támogatód egy luxustelefonnal nézegeti az eredményeidet.
Minden esetben biztosítsd, hogy ne csalódjanak. Nézd meg, hogy az oldalad rugalmas-e. A rugalmasság kifejezés angol eredetije a reszponzivitás.
Azt jelenti, hogy a honlap nem csak a monitor képernyőjén érzi kényelmesen magát, hanem egy mobiltelefonon is ki tud nyújtózni.
Ha nem érted, minek kellene történnie, nézd meg a PRÉMIUMHONLAP oldalát, és váltogass a különböző eszközök között. Ezt fogod tapasztalni:
Ezeket az ingyenes eszközöket használhatod a saját weblapot megnézéséhez:
Adódhat egy másik probléma is. A te böngésződ (például Google Chrome) olvassa, de másik böngésző (például Microsoft Explorer) nem olvassa az oldalad. Ezért ezt is teszteld le, például ezzel az eszközzel:
Ezért fizetni kell, de ingyen ki tudod próbálni regisztrálás után, és neked ennyi elég is.
Ha ezeknek a módosításoknak csak egy részét is el tudod végezni akár fokozatosan, a honlapod egyre több ember számára lesz hozzáférhető, és egyre több információt tudsz eljutattani azoknak, akiknek segítesz, és akiktől támogatást kérsz. Erről szól az infokommunikációs akadálymentesítés az interneten.
Az infokommunikációs akadálymentesítés tágabb értelemben a teljes irodai informatikai rendszer akadálymentesítését is jelenti. Ez már nem a webfejlesztő, hanem a rendszergazda feladata. Egy igényes rendszergazda odafigyel arra, hogy a telepített infrastruktúra akadálymentes legyen, és minden munkatárs számára működjön.
Az akadálymentesítésről további írásaimat itt olvashatod el:
- Mi fán terem a honlapod akadálymentesítése?
- Gyors teszt: akadálymentes-e a weboldalad.
- A 4 legjobb sablon akadálymentes WordPress weboldalakhoz.
Vélemény, hozzászólás?