Rendszeresen csinálok random teszteket ismeretlen honlapokon, elsősorban szakmai kíváncsiságból és azért, mert mindig lehet találni valami izgalmasat. A múlt héten futottam bele a lenardorsi.hu oldalba. A weboldal rövid elemzése arra mutat példát, hogyan lehet elszúrni globálisan a keresőoptimalizálást úgy, hogy közben a SEO egyes elemeit professzionálisan építik fel.
A lenardorsi.hu profin felépített honlap, tartalmi és technikai szempontból is megfelel szinte minden követelménynek. Apró hibákat lehet rajta találni, mint minden más weboldalon, de az összkép nagyon jó.
Tulajdonosa szülésfelkészítő tanfolyamokat értékesít. Ezt jegyezzük meg, mert a későbbiekben fontos lesz.
A semrush.com szerint 2,4 ezer a havi organikus forgalom:
Az ahrefs.com szerint havi 1000 látogató alatt van az organikus kattintások száma:
Tapasztalatom szerint mindkét szoftver alulbecsülheti a magyar weboldalak forgalmát. Mivel manuális kereséssel is kideríthető, hogy fontos kulcsszavakra TOP3-ban rangsorol az oldal, megkockáztatom, hogy a reális havi organikus forgalom 5-10K között lehet.
Milyen tartalmakra érkezik a forgalom?
Az ahrefs.com TOP Pages riportja ha a forgalmat nem is, de a jól teljesítő URL-eket nagy pontossággal határozza meg:
A legtöbb forgalmat behozó témák és kulcsszavak kifejezetten a születés idejére koncentrálnak.
Mind-mind olyan kifejezések, amelyekre a lehetséges érdeklődők akkor keresnek rá, amikor már közvetlenül a szülés előtt állnak, akár csak napok vagy órák vannak hátra a baba érkezéséig.
És a gond éppen ez: A szülés előtti napokban már senki sem fog szülésfelkészítő tanfolyamot vásárolni. És sejtésem szerint ez nagy mértékben rontja az oldalon a konverziót. Mert mire az olvasó ideérkezik, már vagy túlesett a szülésfelkészítésen vagy már nincs ideje ilyen tanfolyamot vásárolni.
Mi maradt ki a SEO projekt felépítése során?
Egy SEO projekt indítása során az egyik első feladat a vásárlói életút felépítése. A vásárlói életút a vásárló személyes történetét rekonstruálja: azt az utat, ahogyan az élete egy adott pontján történik vele valami, és ez elvezeti oda, hogy a vásárlónk, ügyfelünk lesz.
Ebben az esetben a vásárlói életút vázlatosan így nézne ki:
1. trimeszter | 2. trimeszter | 3. trimeszter | Szülés előtt | ||
Terhesség jelei | Magzat fejlődése? | Kórházi csomag | Nyákdugó | ||
Magzat fejlődése | Ultrahang vizsgálatok | Fáj-e a szülés | Magzatvíz | ||
Kórházi szülés? | Down-kór teszt | Nehéz a pocakom | Aranyóra | ||
Otthonszülés? | Terhességi csíkok | Szülés előtti pihenés | Fájásgyengeség |
Az az időszak, amikor bizalmat lehet kiépíteni a kismamák felé, az első és a harmadik trimeszter közé esik. A szülésfelkészítő tanfolyamokat is ebben az időszakban tartják. De a honlap szinte csak és kizárólag a közvetlenül a születés előtti rövid periódusra csinál forgalmat.
Mi maradt ki?
A vásárlói életút elkészítése. Ha az elkészült volna, akkor szinte biztos, hogy a legtöbb energiát az első három trimeszter időszakát lefedő kulcsszavak és témák felépítésére szánták volna.
Mi a vásárlói életút?
A vásárlói életút funkciója a vásárló történetének rekonstruálása a vásárlástól visszafelé. Vagy úgy is mondhatjuk, hogy annak a történetnek a megírása, amiben a vásárló eljut odáig, hogy vásároljon nálunk. Eszközként egy egyszerű Google Sheet vagy Excel tábla tökéletesen megfelel.
A mi sablonunk így néz ki:
Ide mi nem kulcsszavakat szoktunk beírni, hanem konkrét emberi kérdéseket és problémákat. Például nem azt, hogy “terhesség jelei”, ami egy rengetegszer keresett kulcsszó, hanem azt, hogy “Vajon várandós vagyok-e?”.
Ennek az az oka, hogy a “terhesség jelei” kulcsszóból kiindulva néhány további szinonim kifejezéshez jutok. Ellenben a “Vajon várandós vagy-e?” kérdése kulcsszavak és kapcsolódó kérdések új láncolatait nyithatja meg, ami egy sokkal gazdagabb kulcsszókészlethez vezethet.
Záró megjegyzés
Az eset nagyon élesen mutatja meg, hogy miért fontos az, hogy egy SEO vagy bármilyen marketing projekt során a marketinges ne csak a termékben, hanem a vásárlóban is gondolkodjon.
Mindig érdemes átgondolni a vásárló történetét, a vásárlási idő átfutási idejét, és ezért roppant fontos konkrét személyeket képzelni a kulcsszavak mögé, hiszen a valóságban is ők vannak ott.
A honlap tulajdonosával nem egyeztettem a cikkről.
Vélemény, hozzászólás?