Egy átlagos vállalkozás weboldala 1-2 nap alatt elkészíthető. A gyors honlapkészítés helyett számtalanszor hetekig-hónapokig húzódik a munka.
Ha tudjuk, miért vagyunk lassúak, felgyorsulhatunk. De ez nem jelent rohanást. Az okosan kivitelezett, gyors honlapkészítés kiemelkedő minőséghez vezet.
Következzen a lassúság 7 oka, és egy sorvezető a hatékonysághoz.
1. A lassúság fő oka
A koncentráltság hiánya.
Munkaidőben 5 dolgot csinálsz: a kollégáid csacsognak, te is fecsegsz, nézed az emailjeidet, szorongsz miattuk, rápillantasz a Facebook-faladra, közben dolgozol.
Amikor egy megbízómmal a weboldaláról levelezünk, ebben a zilált állapotban olvassa és nézi a leveleimet. Elindul hazafelé, felhív telefonon, még három dologgal kiegészíti a kívánságlistát, másnap viszont már nem emlékszik rá, mit kért.
Az élet rohanás, elkerülhetetlen a kapkodás. De kaotikus környezetben képtelenség odafigyelni, összpontosítani.
Mióta reggel 8 és déli 12 között kikapcsoltam a telefonom, az emaileket, a Facebook-ot, és kulcsra zárom az irodát, imádok dolgozni. A korábbi időnek a fele-harmada elég szinte minden feladatra.
Ennek semmi köze a weboldalhoz vagy a szaktudásodhoz. D minden hatékony munka első feltétele az odaadás, a figyelem.
Webolalt is hatékonyabban, olcsóbban készíthetsz, ha koncentráltan dolgozol.
Pár ügyfelemmel kipróbáltuk, mi történik, ha a weboldalt úgy készítjük el, hogy reggel találkozunk, kikapcsoljuk a telefonokat, az emaileket, és este 9-ig fel sem állunk.
Készen lettek a weboldalak negyed annyi idő alatt, amiket más ügyfeleimmel hónapokon át készítettünk. Cseppet sem lettek rosszabbak. Az eredmény magáért beszélt.
A gyors honlapkészítés titka a koncentrált figyelem.
De más szempontokat is figyelembe kell venni a produktivitás érdekében.
2. Mi a honlap célja?
Nem neked kell tudnod, mitől működik egy szöveg, egy oldal, mit üzen a képi világ, mire való a vizuális kommunikáció. Azt kell tudnod pontosan megfogalmazni, mi a profilod, az erősséged, miben tudsz újat mutatni.
A többit bízd rám. Segítek!
Egy webfejlesztő dolga végiggondolni és eléd tárni azokat az utakat, melyekkel vállalkozásod sikeresen működhet.
Amíg nincs döntés a honlap céljáról, a tervezés-építés kínszenvedés lesz. Ezért ezzel kell kezdeni.
Ne a közös munka közepén derüljön ki, mi a terv, ki a célközönség és milyen platformokon érjük el az ügyfeleidet.
Feliratkozókat gyűjtsünk, Facebook gombok kellenek, a tetején, vagy az alján legyenek, legyenek-e egyáltalán?
Rájövünk, szuper a színskála, mégsem kattint senki. Jöhet az újratervezés.
Mielőtt belevágunk, töviről-hegyire gondoljuk végig az egésznek az értelmét, és rendeljünk ehhez egyetlen egy és csak egy konkrét célt, amit a honlapnak el kell látnia.
A cél az olvasód elérése.
Például azt akarod elérni, hogy
- hívjon fel;
- írjon emailt;
- adja meg az email-címét;
- nyomja meg a Facebook gombot;
- vásároljon vagy rendeljen meg egy szolgáltatást vagy terméket.
Ha sikerül, mindenki boldogabb és elégedettebb lesz, és időt takarítunk meg, mert az egész weboldalt erre az egy célra építjük fel.
3. Hogyan dolgozunk együtt?
Kisebb projekteknél ez nem okoz problémát, mert van egy vállalkozó és vagyok én, és telefonálunk, levelezünk.
Egy 5-10 fős Kft. már képes az őrületbe kergetni magát. A főnök leosztja a feladatot, István önálló életre kel, adja a feladatokat egymás után a webfejlesztőnek.
Majd amikor ő azt hiszi, hogy készen vagyunk, büszkén mutatja az oldalt a céges meetingen, a főnök sírni kezd a weboldal láttán. Sárgát akart, de István zöldet rendelt.
Olyan nincs, hogy a főnökség csak a végén néz rá a projektre, abból galiba van.
A weboldal az egyetlen munkatárs, aki éjjel-nappal tolja a céget, a főnök vegye a fáradságot, és foglalkozzon vele.
4. Több feladat több kézben
Hatékony weboldal felépítéséhez legalább 4 területhez kell érteni.
- Tudni kell, hogyan működik az üzlet, hogyan viselkednek a vásárlók, ügyfelek. Ehhez legalább minimális vállalkozástani ismeretek szükségesek a webfejlesztő oldaláról is.
- A webfejlesztőnek hatékony segítséget kell adni a honlap tulajdonosának abban, miként kell egy vásárlói viselkedésre és igényre weboldalt építeni. Vagyis alapvető internet-pszichológiai ismeretekkel kell rendelkeznie.
- Keresőoptimalizálni kell az oldalt, nem utólag, hanem előre. A tervezés során és később is hatékony SEO-munkát kell végezni.
- El kell tudni készíteni a honlapot. Ez a programozás része a munkának.
Ezek a tudások sokszor több szakember között oszlanak meg. Ők lassan kommunikálnak, mert egyszerre 9 projekten dolgoznak. És amikor a kezdő megbeszélés után módosul bármi, akkor az információk már nem mennek át.
Ez ilyenkor újra elhúzza a munkát vagy kiesik egy fontos terület, amit később drágán kell pótolnod.
Szerencsés az a vállalkozás, aki olyan webfejlesztőt vagy ügynökséget talál, ahol ez a szerteágazó tudás minél kevesebb ember között oszlik meg.
5. Az igazi ihlet hiánya
A soha el nem készülés garanciája a határidőtlenség.
Ha a céged elketyeg, mindenkit nyomaszt, mikor készül el az új honlap. Ez ritkán sarkall cselekvésre.
Sokszor azért készül el a honlap, mert lejárt a pályázati határidő, a számlának be kell érkeznie.
Ha így készül a weboldalad, bevételtől eshetsz el.
Hónapokig áll minden, aztán csörög a telefon, azonnal csináld meg. Holnap fent kell lennie.
Egy rohanásban készített weboldal soha nem fog olyan teljesítményt nyújtani, mint egy intenzív munkával készülő, profi, átgondolt és stabil projekt.
Legyen tehát egy utolsó határidő, amikor bekapcsolod az oldalt. Találd ki, milyen ütemben haladsz a webfejlesztőddel, tartsátok magatokat az ütemtervhez.
6. A legnagyobb illúzió
Legyen tökéletes.
Addig nem lehet bekapcsolni, amíg nem tökéletes.
Pedig nem lesz tökéletes, soha nem lesz az. Így van rendjén.
Egy honlap olyan, mint egy ház. Ha nem dolgozol rajta folyamatosan, csak a beköltözés napján volt hibátlan.
Van ezzel még két apró probléma:
Az egyik, hogy a cég azt hiszi, akkor tökéletes az oldal, ha ott bent az irodában mindenkinek tetszik. Dehogy.
Mert ez nem a te weboldalad, hanem az ügyfeleidé, és ezért csak arra kell figyelni, hogy a vásárlóidnak mitől lesz használtható és működtethető.
A másik, ha elkészül a tökéletes honlap, akkor hátradőlünk. Már nem foglalkozunk vele. Pedig innentől fogva kellene folyamatosan figyelni, mi hogyan működik rajta, mit használnak és mit nem az olvasók.
Ezen millió forintok mehetnek vagy jöhetnek.
Jobb egy félkészen elindított, funkcionáló honlap, amit figyelünk és fejlesztünk, mint egy tökéletesre csiszolt tervezet, amiről még a nyári szünet után is tartunk egy megbeszélést.
7. A lassúság mint előítélet
Van egy fontos előítélet, amiért cégek és kisvállalkozások is milliókat fizetnek.
Az előítélet azt mondja, hogy ha valamit lassan csinálunk, akkor jobb lesz.
A weboldalakra ez nem igaz.
Mert ha a weboldalad 2 hónapig készül, attól még a webfejlesztőd nem fog többet dolgozni rajta, mint ha egy hét alatt kellene megcsinálnia.
Sőt, kevesebbet fog dolgozni rajta. Minden alkalommal fel kell idéznie, hol hagyta abba, mitől nem működött a kattintós ikon, újra fel kell vennie a fonalat.
Minél tovább tart a munka, annál kevesebbet fognak dolgozni rajta.
Azok a weboldalak, amik egy-szuszra készülnek, jobbak lettek, mint a hónapokig készülő oldalak.
Gyors honlapkészítés: a hatékony menetrend
Ha hatékonyan, olcsón akarsz honlapot csinálni, íme egy kipróbált menetrend, amivel egy nagyobb cég honlapját is remek minőségben el tudod készíteni.
- Válassz egy sablont, és telepítsd azonnal a domani neved alatt. (A kulcsrakész honlapok ebben segítenek neked).
- Azonnal álljatok neki megcsinálni, és addig csináljátok amíg készen nem vagytok.
- Ha nem vagytok készen egy nap alatt, csináljátok 2-3 napon át.
- Legyél jelen a készítésnél, mert így szerzel kontrollt a honlapod felett, és elkerültök egy sor későbbi problémát és konfliktust.
- Tanuld meg használni menet közben, ezzel megtakarítasz magadnak időt és pénzt
- A megtakarított időben pedig élvezd az életed. Végül is arra való, nem?
PS.: Ha több időre van szükséged az élethez, olvasd el Tim Ferris remek könyvét. Nem a gyors honlapkészítés az egyetlen, amiben a hasznát fogod látni 🙂 .
Vélemény, hozzászólás?