Kevés kell ahhoz, hogy egy civil szervezet sikerrel vesse meg a lábát az interneten a saját honlapjával. A legkisebb, forráshiányos szervezetek is meg tudják csinálni. De a nagyok is el tudják szúrni.
Csak 4 dologra kell koncentrálni ahhoz, hogy sikerrel vágjatok neki az internet meghódításának. És az elsőben most ingyen segítek, ha időben jelentkezel.
Kontroll a civil szervezet saját weboldala felett
Ha a civil honlapod címéről nem te egyedül döntesz, akkor más földjén vertél tanyát. A földesurak pedig megkérik az árát az ingyenes bérletnek.
Ha a weboldalad címe
- alapitvanyom.blog.hu
- alapitvanyom.vix.com
akkor a blog.hu vagy a vix.com ellenőrzi az oldalad és esetenként ingyenes reklámfelületnek használ téged. De a legrosszabb, hogy minden tartalmadat ők kontrollálják,
Ha pedig csak egy Facebook oldalad van, akkor még a saját tartalmaidra sincs teljes befolyásod, hiszen gyakran nem tudod visszakeresni a régi bejegyzéseket, és tényleg csak reklámfelület vagy.
Ezért a legfontosabb, hogy saját földed legyen a világhálón. Földet pedig úgy szerezhetsz, hogy saját domain-nevet foglalsz magadnak.
Ekkor a címed így fog kinézni:
azenalapitvanyom.hu
A saját cím használatának rengeteg előnye van:
- egyszerű, ezért könnyebben megtalálnak téged akik érdeklődnek irántad;
- komolyabb szervezetnek tűnsz fel;
- csak te döntöd el, hogyan nézzen ki a honlapod és mit tegyél rajta közzé;
- és ha megtanulod kezelni és irányítani az weboldalad, akkor programozó nélkül tudod alakítani.
Domain-t néhány perc alatt, pár ezer forintért foglalhatsz a tárhelyszolgáltatók bármelyikénél. És ehhez évente 5-10 ezer forintért tárhelyet is adnak, ahol a honlapod évekig elfér majd.
A Rackhost például ingyenesen ad tárhelyet nonprofit és közhasznú szervezetek számára, ha igazolják civil mivoltukat. Ezért ha náluk foglalsz domain-címet, akkor 2 évre csak 1500 forintot kell fizetned.
Ha domain-címet akarsz foglalni, menj fel az oldalra (ide). Nézd meg, hogy más nem foglalta-e le már előtted. Ha szabad a domain, akkor tedd bele a kosárba, és rendeld meg. Néhány órán belül, de legfeljebb 24 óra múlva már használatba is veheted.
Egyszerű, akadálymetes civil honlap
Az internet tele van csilli-villi, bonyolult és használhatatlan civil honlapokkal. De az olvasóid és a támogatóid hálásak lesznek neked, ha te egy egyszerű és működő megoldást választasz.
A világ minden negyedik honlapja (és az enyém is) a WordPress motorján fut.
A WordPress egy egyszerű eszköz, amivel néhány óra alatt remek honlapot készíthetsz magadnak. Ha még nincs honlapod, és kezdő vagy, akkor használd 2016 hivatalos WordPress sablonját (innen ingyenesen le tudod tölteni), amely
- ingyenes,
- biztonságos,
- könnyedén akadálymentesíthető,
- egy kisebb szervezetnek tökéletesen megfelel (de nagy szervezetek is használják);
- nagy képernyőn és mobil-telefonon is remekül működik;
- és a használata olyan egyszerű, mint egy szövegszerkesztőé.
Ezzel néhány óra leforgása alatt saját honlapod készíthetsz magadnak. Nem fog ezer színben pompázni szerencsére 🙂 , de jobban fog működni mint a legtöbb drága és bonyolult weboldal.
És a WordPressben az a csodálatos, hogy ha most elindulsz az egyszerű sablonnal, és ha kicsit is hajlandó vagy tanulni, akkor néhány hónap múlva ebből a sablonból bármilyen weboldalt faraghatsz.
Bármikor cserélheted, ha úgy hozza kedved, és beilleszthetsz a helyére egy erősebb sablont is.
De az ingyenesen telepíthető csillivilli sablonokkal vigyázz, többnyire pocsékok. Sokan tévelyegnek a sablonerdőben. Te ne tartozz közéjük.
Saját email-lista
Építs élő és mások által nem befolyásolt kapcsolatot az ügyfeleiddel és a támogatóiddal. Olyan kapcsolat, amelyet sem a Facebook, sem a Google nem tart ellenőrzése alatt.
Tedd lehetővé magadnak, hogy másoktól független kapcsolatot építs ki a támogatóiddal és az ügyfeleiddel. Ha a Facebook-on komoly forgalmat akarsz elérni, fizetned kell érte. És ha nem építesz saját listát, mindig fizetned fogsz.
Ezért az első naptól fogva kezd el gyűjteni a támogatóid és az ügyfeleid email-címeit. Add meg a lehetőséget az olvasóidnak, hogy a honlapodon feliratkozzanak a hírleveleidre vagy egyszerűen csak csatlakozhassanak hozzád.
Nem igaz, hogy az emberek nem adják meg a címüket, és nem igaz, hogy az email-címek gyűjtése meddő kísérlet lenne. Az email volt és maradt a leghatékonyabb módja az online kapcsolattartásnak a civilek, ügyfeleik és támogatóik között.
Az email-címek gyűjtése fontosabb, mint a TÁMOGASS gomb elhelyezése a címlapon.
Ha WordPress-t használsz, az email-címek gyűjtéséért nem kell fizetned. A Mailchimp telepítésével egyszerű megoldást találsz. Amíg az email-címeid száma nem éri a 2000 főt, addig ingyenesen használhatod.
Az első alkalommal el fogsz vele szúrni egy teljes napot. Egy hosszú, nehéz napot. De megéri, mert egy aranybánya.
Rendszeres tartalom közlése
Az eddigiekkel helyet szereztél az interneten, és megépítetted a hajódat. De hogy a gépezetbe életet lehelj, cikkeket kell írnod.
Rendszeres posztok a honlapon
Nem kell naponta, és nem kell hetente, ha ez neked megterhelő. Ha kéthetente tudsz csak írni, az is jó lesz, de még az is jó, ha havonta egyetlen bejegyzéssel jelentkezel.
A lényeg a minőség és a rendszeresség. Ha úgy döntesz, hogy havonta írsz, akkor ne hagyj ki egyetlen hónapot sem, és minden hónap második keddjén tedd ki a bejegyzésed.
Ne magadról, másokról
Csak számodra érdekes, hogy milyen eseményeket szerveztél vagy milyen találkozón vettél részt, egyébkébt senkit nem érdekel.
Az olvasóidnak arról írj, amivel jobbá tehetik az életüket.
Egy ötlet, amit használhatsz:
Írd össze a lehetséges olvasóidat foglalkoztató 10 legfontosabb kérdést. Például ha fogyatékos gyermekeket nevelő családokat tömörítő szervezeted van, gyűjtsétek össze a családok 10 legnyomasztóbb terhét, állítsátok sorrendbe őket. Így elkészül egy lista, ami valahogy így néz ki:
- Mi lesz a gyerekeddel, ha már nem leszel?
- Hol találsz megfelelő lakóotthoni ellátását?
- Hogyan old meg a közlekedést egy elszigetelt kistelepülésen kocsi nélkül?
- …
Ezek remek címek egy-egy bejegyzésnek, és a hozzád hasonló helyzetben lévő családok számára fontos válaszokat, ötleketet tehettek itt közzé.
Egy-egy bejegyzés legyen részletes, hosszú útmutató. Elmúltak azok az idők, amikor egy blog attól volt népszerű, mert minden nap írtak rá néhány sort. Az olvasóid akkor lesznek hálásak, ha egy helyen minél több és egységbe foglalt tartalmat érnek el.
Ha pedig megírtad az első 5 bejegyzést, tedd őket egy pdf dokumentumba, adj neki egy címet (például Túlélőkészlet fogyatékos gyermeket nevelő családoknak), és tedd fel a honlapodra ingyenesen letölthető könyvként, amelyért cserébe email-címeket kérsz a már telepített Mailchimp segítségével.
A lényeg az, hogy értékes tartalmat tegyél közzé, és ne bánja meg senki, hogy feliratkozott a listádra.
Ezzel hozzáférhetővé tetted a szervezetedben összegyűlt tapasztalatokat. És közzétettél egy könyvet az interneten, amivel növelted a szervezeted elismertségét.
Ezért fontos az, hogy ne találomra tegyél közzé bejegyzéseket, hanem előre tervezd meg, miről fogsz írni.
Ez a négy dolog bőven elég ahhoz, hogy felépíts egy működő és hatékony online jelenlétet. A többivel ráérsz foglalkozni később is. A legegyszerűbb része a honlapod megépítése és kezelésének megtanulása. A nehezebb rész a rendszeres és színvonalas cikkek megírása, ami viszont egy fillérbe sem kerül.
Máris elindítanád a honlapod? A Prémium Honlap Kulcsrakész Honlapok szolgáltatása keretében egy tárhely költségén teljeskörű megoldást kapsz: választhatsz 150 prémium WordPress sablon közül, és ezek bármelyikét néhány óra leforgása alatt közzéteheteded a saját domain-neved alatt.
Vélemény, hozzászólás?