A canonical URL (magyarul: kanonikus URL) mondja meg a keresőrobot számára, hogy melyik URL-címet tekintse eredetinek, ha ugyanaz a tartalom két vagy több URL-címen is elérhető. A keresőrobot minden weboldal minden URL-jén keresi a kanonikus verziót, és a hiányát hibának tekintjük.
A kanonikus URL-eket 2009-ben vezette be a Google, a Yahoo és a Microsoft. A használatát sok fejlesztő még nem ismeri, ezért rengeteg oldalról hiányzik. Webáruházak és nagy weboldalak esetében ez kritikus hiba, amely rontja az organikus forgalmat. Kisebb blogoknál, céges weboldalaknál nem tekintjük súlyos hiányosságnak, de ezekben az esetekben is érdemes javítani.
Hogy néz ki a canonical URL? Hogyan ellenőrizzük?
Ennek az cikknek a canonical url-je így néz ki a forráskódban.
A forráskódot Chrome-ban úgy nézhetjük meg, hogy a képernyőre tesszük a kurzurt + jobb gomb + oldal forrásának megtekintése (angol használatban: View source code).
Konkrét weboldalra vonatkozóan ellenőrizhetjük a Google Search Console segítségével is, ekkor az URL Inspection tool-t kell használnunk. Ha megadtuk a canonical URL-t, akkor a user-declaered canonical sorban annak meg kell jelennie.
Ha egy weboldalra átfogóan szeretnénk ellenőrzni a kanonikus URL-ek működését, akkor a Screaming Frog segítségével gyorsan listázhatjuk az összeset. A Sceaming Frog azonnal listázza a hibákat is. Ebben a részletes írásban le is írták a konkrét canonical URL-ek ellenőrzésének menetét.
Kanonikus URL használata: mire jó?
A kanonikus URL az eredetiség védjegye a tartalom eredeti URL-jén. Ha a kanonikus URL kimarad, az olyan, mintha nem jeleznénk egyértelműen a Google felé azt, hogy az adott tartalom a miénk, és mi vállaljuk érte a felelősséget. Ha hiányzik, azzal jelet adunk a Google-nek arra vonatkozóan, hogy a közzétett tartalom eredeti verziója talán nem a mi oldalunkon van.
A kanonikus URL ennek megfelelően az alábbi funkciókat látja el:
- Webáruházakban megadhatjuk vele, hogy melyik termékvariáció az eredeti a sok hasonló termék közül. Ezzel elkerülhetjük, hogy a termékvariációk kulcsszó kannibalizációt okozzanak.
- Ha egy tartalmat másodközléssel sokszorosítunk, a másodközlésben elhelyezhetjük az eredeti tartalomra vonatkozó utalást a kanonikus URL segítségével. Innentől fogva a Google szemében ez már nem plágium, hanem korrekt hivatkozás (erről esetttanulmány a cikk végén).
- Kezelhetünk vele kulcsszó kannibalizációt egy weboldalon belül. A Google gyakran azonosként észlel két különböző tartalmat, és azonos kulcsszóra indexeli őket, miközben ezekkel különböző témákat kívánunk lefedni. Sok esetben jó megoldás lehet kanonizálással kezelni a problémát.
- Automatikusan generált linkek kanonizálása. A legtöbb CMS rendszer automatikusan is generál linkeket. Például megosztom a zetra.hu/online-kepszerkeszto/ cikkemet a Facebook-on, és ezzel generálok egy https://zetra.hu/onine-kepszerkeszto/?fbclid… kezdetű URL-t. Ezt az URL-t a Google indexelheti, és ha nincs benne, hogy melyik az eredeti verzió, a Google a keresések során elkezdheti a hosszú verzióra vezetni a forgalmat, amelynek bonyolult URL-je van.
Haladó tipp: Forgalom és tartalom átadása egyik domaintől a másikhoz
Egy adott domain-hez tartozó URL organikus forgalmát átadhatjuk egy másik domain azonos URL-jének. Ez a bevett eljárás, ha értékesítünk egy blogposztot a weboldalunkról, és eladjuk a hozzátartózó forgalmat is. Ilyenkor a Google az adott URL-re vonatkozó linkeket is az új domainhez társítja át.
Ilyen volt például az online képszerkesztőkről szóló írásom. Ezt korábban a premiumhonlap.hu oldalon tettem közzé, majd áthoztam a zetra.hu-ra. A premiumhonlap.hu/online-kepszerkeszto/ forráskódját megnézve láthatod, hogy a kanonikus URL a Zetra azonos URL-jére mutat. A beállítás elvégzése után néhány nappal a Google a forgalmat is áthozta a Zetrához.
Az eredeti cikk továbbra is megtalálható a premiumhonlap.hu blogjában, az olvasók a blogot böngészve meg is találják. De a Google már nem ide küldi a forgalmat.
Remek módszer arra is, ha például a magazinunkba valaki ír egy cikket, de azt szeretné a saját blogján is közzétenni. Ha egy canonical URL segítségével jelzi az eredeti megjelenési helyet, minden oké.
Esetbemutatás: index.hu és abcug.hu canonical hiba
Webáruházaknál kritikus a canonical URL-ek helyes használatának jelentősége. Ugyanez a helyzet a nagy olvasottságú hírportálok esetében.
A magazinok pörgetik a híreket, és gyakran egymástól is veszik át a tartalmakat. Ha egy tartalmat egy erős és tekintélyes A) domain átvesz egy kisebb és kevésbé tekintélyes B) portáltól, a Google A)-hoz társíthatja a forgalmat, ha B) portál nem használt megfelelően kanonikus URL-eket. Ez még akkor is előfordulhat, ha A) portál nem fordít figyelmet arra, hogy kanonikus verzióként B) portál URL-jét adja meg.
Ez történt például az abcug.hu esetében, amely hozzájárult, hogy tartalmait bárki szabadon másodközölje. Mivel a cikkek nagyon jók, ezért sok-sok portál át is vette ezeket az írásokat.
Például az „Inkább anyám, mint egy főbérlő” című írást az index.hu is átvette. Ha a címre keresünk, az index és a 444 oldalain közzétett verzió jön fel a TOP találatok között, az abcug.hu hátrébb szorult. És ha megnézzük a forráskódot az index cikkében, látjuk, hogy a portál magára kanonizálta az Abcúg tartalmát, ezzel pedig nem csak másodközölte az írást, hanem a cikkhez tartozó organikus forgalmat is elcsaklizta.
Vélemény, hozzászólás?