Blogolásra adnád a fejed? Ne engedd, hogy a mindannyiunkban ott lakó két nagy ellendrukker, a kishítűség és kételkedés megállítson.
A blogolás ugyanis mindenki számára elérhető örömforrás és egyben pénzkereseti lehetőség, amelyhez sem pénz, sem diploma nem szükséges. Ha csak hobbiból vagy szerelemből csinálod, remek időtöltés. Ha pedig meg akarsz élni belőle, hidd el nekem, egyáltalán nem lehetetlen.
De mitől sikeres egy blog, és mire kell figyelni, hogy a te blogod sikeres legyen?
Szerintem akkor tudhatod, hogy a blogod sikeres, ha igaz rád az alábbi három állítás:
- Örömet okoz neked a blogolással töltött idő, élvezed az írást, és szeretsz foglalkozni vele.
- Tudsz vele másoknak segíteni, értéket adsz az olvasóidnak. Hogy ez így van, azt onnan tudhatod, hogy hónapról hónapra picivel mindig több olvasód van. Nem kell ezer olvasó azonnal, de idővel látnod kel, hogy egyre többen olvassák, kommentelik az írásaidat, és egyre több a feliratkozód.
- Tudsz vele pénzt csinálni. Ez azt jelenti, hogy a saját területeden szakértővé válsz, és az olvasóid fizetni is hajlandók azért, amit írsz, amihez értesz.
És most nézzük meg, mire kell figyelni ahhoz, hogy egy sikeres blog boldog birtokosa és bloggere legyél 🙂 Vagyis, hogy ne csak blogolj, hanem tényleg sikeres legyél a blogolásban.
A blogolás és blog készítés részleteiről máshol alaposan írtam. Itt most csak azokra az elemekre fogok figyelni, amelyek egy blogot kiemelkedővé tesznek az olvasók körében.
1. Legyél nyitott a blogger társakra, ismerd meg őket személyesen is
A blogolás egyik nagy előnye, hogy rengeteg emberrel ismerkedhetsz meg, akikkel másként soha az életben nem találkoznál. Az elmúlt két évben közel száz emberrel találkoztam csak a blogom folytán, ők legtöbben ügyfeleim lettek. És számos versenytársammal ismerkedtem meg személyesen. Ebből a körből olyan embereket ismertem meg, akiktől mind emberileg, mind üzletileg rengeteget tanultam.
A hazai vállalkozói réteget az egymástól elszigetelt egyéni vállalkozók tömege alkotja. Sokan nem is tudnak egymásról, sokan nem is keresik egymás társaságát. Pedig a konkurens bloggerekkel való ismerkedés elképesztően sok tapasztalatot és pénzt tud a konyhára behozni.
Bloggerként az ember sokszor lúzernek érezni magát. Hiszen kevés az olvasó, kevés a bevétel, a Google-t pedig már megint hidegen hagyják a bejegyzések, amiket írtál. Jó tudni, hogy mások is így vannak ezzel. És jó tudni, hogy mások hogyan gyógyítják ezt a kórt.
Minél nyitottabb vagy a saját piacodra belépő más bloggerekre (versenytársakra), annál hamarabb fogod jobban érezni magad. És persze annál hamarabb fogod meglátni a fényt az alagút végén. Ráadásul ezzel a nyitottsággal még egy sor piaci előnyre is szert tehetsz.
És hogy néz ez ki konkrétan? Úgy, hogy megnézed kik a versenytársaid, és írsz nekik egy levelet, hogy szeretnél megismerkedni velük. Vagy felhívod őket telefonon. Ez a te felelősséged, és semmi rosszat nem teszel egy ilyen lépéssel. Ő pedig majd eldönti, hogy akar-e ismerkedni veled.
2. Kapcsolj ki, állj le, ne kattanj be: ne a blogolás vigye minden idődet
Legyünk őszinték: a bloggerek sokszor nincsenek jó állapotban. Sokan mindig a blogjukon pörögnek, cigiznek, kialvatlanok, és hajlamosak a depresszióra – túl sok időt töltenek blogolással. Én sem vagyok kivétel (mondjuk most éppen jobb a helyzet, mert ötödik hónapja nem dohányzom, a gyerekek meg mentséget adnak a kialvatlanságra). Sokan túlpörgetik magukat.
A blogolás kétszer olyan addiktív, mint a dohányzás vagy az alkohol.
Mert a monitor önmagában függőséget okoz. Aztán itt vannak az analitikai eszközök, amelyeken a cikked publikálása után már azonnal nézegetni kezded, hányan olvasták a cikket. Mikor látod, hogy a héten két olvasód volt összesen, akkor rossz kedved lesz, rágyújtasz egy cigire, aztán megnézed újra, hogy azóta olvasta-e végre valaki.
Nincs tuti tippem arra, hogy ezzel mit lehet csinálni. Ha már tisztában vagy azzal, hogy veszélyes foglalkozást választottál, kevésbé marcangolod majd magad.
Nekem a jóga jött be. Segít abban, hogy ki tudjam kapcsolni a fejemben tolakodó cikkeket és analitikákat. És persze ha ez már megvan, akkor újra vissza lehet térni a normális életbe, figyelni a másik emberre stb. Ezért én mostanában úgy vagyok vele, hogy bekalkulálom a munkaidőmbe a jógát is. Végül is azért blogolok, hogy éljek. Nem azért élek, hogy egyfolytában az üzleten járjon az eszem.
3. Hazudj kevesebbet, szabadulj meg a közhelyektől a blogodban
A legfontosabb marketing tipp. A blogolás arról szól, hogy kapcsolatba lépsz más emberekkel. Most, amikor ezt a sort írom, te ott vagy a monitor másik oldalán, és olvasod a szöveget. Én pénteken írok, és te hétfőn olvasod. De akkor is most történik mindkettő.
Ha őszintén tudok neked írni, akkor abból te épülni tudsz. Ha nem is tudsz épülni, akkor is legalább nem azt kapod, hogy valaki rád akar sózni valamit, és ezért bármit hajlandó kiírni a képernyőre. (Ne értsd félre, természetesen ez a cikk is reklámszöveg, amit keresőoptimalizok és végső soron azért írom, hogy legyen jövő héten is mit az asztalra tenni. De attól még lehet őszinte és igaz, amit írok.)
A blogok 90%-ában műanyag szöveget írnak annak alapján, hogy mit vár el az olvasó. Ezt is lehet csinálni. De én úgy látom, hogy akik képesek közhelyek nélkül leírni az igazat, azok meg tudják különböztetni magukat a saját piacukon. Tehát azt javaslom, hogy ha sikeres blogger akarsz lenni, szabadulj meg a közhelyektől, és hazudj minden nap egy kicsit kevesebbet.
4. Vásárolj a konkurensektől, amennyit csak tudsz
Sokan egy szem borsót sem vesznek meg saját konkurensüktől. Sőt, minél sikeresebb a versenytársuk, annál jobban sárgulnak az irigységtől. Az irigység természetes emberi érzelem, soha nem fogunk megszabadulni tőle.
Kétféle irigység van is. Ez első haragot szül. A másik azt mondatja velünk, hogy ezt én is ki akarom próbálni, ezt én is el akarom érni. Az előbbi rombol, az utóbbi épít.
A konkurencia azért sikeres, mert valamit jobban tud nálunk. Ha pedig valamit jobban tud nálunk, azt nekünk is érdemes megismernünk. Ezért pedig fizetni kell. Ha vásárolod a versenytársak termékeit, a piacodról is sok-sok új információt tudsz szerezni, és rengeteg ötletet szedsz be arra vonatkozóan, hogy milyen irányban fejleszd a vállalkozásod. Ha pedig valami tetszett, akár linkelheted is az oldaladról őket.
5. Költs sokkal többet tanulásra
A blogolás és a sikeres online marketing egyik kulcsa a rendszeres, fizetős tanulás.
Magyarázattal tartozom? Az internet abban az illúzióban ringat minket, hogy minden információ elérhető ingyen. A blogok tipp-tengerében nagyon könnyen támad az az illúziónk, hogy most megvan a megoldás, jövő hónapban jobban fog menni. A tippek úgy rabolják az idődet, mint a közösségi média. Tudom, hogy ezzel a bejegyzéssel én is hozzájárulok ehhez, de legalább leírom itt neked, hogy ez nem igaz 🙂
Tehát tök ősztinén: a tuti tippekkel nem mész sokra.
Amitől nekem jobban megy, az a rendszerezett tudásom fejlesztése. Az a tudás, ami nem épül be egy rendszerbe, nem kap helyet a napi munkafolyamatokban és a cég rendszerében, nem sokat ér. Ezt pedig nem lehet ingyenes blogbejegyzésekből összebányászni. Vagy lehet, de annyi időt emészt fel, hogy észre sem veszed, és százezrek mentek el azzal, hogy az idődet pocsékoltad az ezredik tuti tippel szórakozva. És ami még rosszabb: a tuti tippek össze-vissza rángatnak. Neked pedig egy irányba kell menned, hiszen meg is akarsz érkezni valahová.
Ezért vásárolj tanfolyamokat egymás után. Lesz, amelyiket megbánod, és úgy érzed, kidobtad a pénzed. De nem dobtad ki.
Meg kell tanulnod költened, folyamatosan befektetned a tanulásodba sokkal többet, mint amit most költesz rá.
Ha most nem költesz rá semmit, akkor vásárolj magadnak egy tanfolyamot 20 ezer forintért. De ha ebben a hónapban vettél egy húszezres tanfolyamot, akkor nézd meg, hogy jövő hónapban mit tudsz venni magadnak, ami ennél is nagyobb értéket adna neked. És ha többe kerül, tegyél meg mindent, hogy legyen rá pénzed.
A drága tanfolyamokat azért tudják drágán adni, mert sokat hoznak neked vissza a konyhára. Tehát vedd meg őket.
Ha most még nem akarsz költeni, készítettem egy ingyenes SEO tanfolyamot, ami ténylegesen segíteni tud neked az indulásban:
6. Keress egy mentort, aki előtted jár
„A blogolás magányos munka, és csak magadra számíthatsz” – ez egy olyan közhely, amitől érdemes megszabadulni. A blogolás egy mesterség, amit lehet rosszul és lehet egyre jobban is csinálni. És ami eltanulható másoktól.
Rengeteget segít egy nálad tapasztaltabb blogger, vállalkozó mentorálása, aki előtted jár. Sokan nem mernek felkeresni sikeres (vagy sikeresnek látszó) bloggereket vagy egyszerűen eszükbe sem jut, hogy ez egyáltalán lehetséges.
Én csinálom, és beszámolhatok róla, hogy minden gond nélkül működik.
Minél sikeresebb valaki, annál nyitottabb, és annál több őszinteséggel segít azoknak, akik még nem tartanak ott.
Tehát ha úgy érzed, hogy van valaki, akitől szívesen tanulnál, akkor írj neki egy emailt. Ezt akkor is megteheted, ha ő egy elérhetetlen szupersztár. Mert csak te gondolod, hogy elérhetetlen. Csak te gondolod, hogy szupersztár, míg ő tudja, hogy nem az, hanem egy tapasztalt vállalkozó vagy blogger. És azt is tudja, hogy ő sem volt mindig ott, ahol most van.
7. Olvass a szövegírásról, hogy írni tudj, mert a blogolás fejleszthető
Az íráskészségedet annál jobban lehet fejleszteni, minél régebb óta csinálod.
A bevezető szint szerintem az, hogy hozzászoktatod magad ahhoz, hogy minden nap írsz. Ez a minimum: lehet ez csak napi 20 perc, ennek akkor is meg kell lennie, ha karácsony van vagy születésnapja van a gyereknek. Az időt nyugodtan vedd el a közösségi média fogyasztásodból. A lényeg nem a mennyiség, hanem a rendszeresség. Ezen túl folyamatosan érdemes olyan könyveket olvasni, amelyek arról szólnak, hogyan kell írni.
Javaslom a klasszikusokat:
- Stephen King: Az írásról.
- Chip Heat: Megragad – Hogyan vigyük sikerre elképzeléseinket?
- David Ogilvy: A reklámról
- Joe Sugarman: The Adweek Copywriting Handbook
Csak el kell kezdeni, és belejössz. Ha ezek megvannak, már fogod tudni, mi legyen a következő olvasmány.
Az íráskészséged fejlesztésének van egy fontos piaci, ha úgy tetszik, pénzügyi szempontja. Ez pedig a verseny.
A vállalkozók, de még a bloggerek többsége sem látja be, hogy az emberek az írásaik miatt töltenek időt a blogodon. És ezért egy jó bloggal el lehet menni a piac mellett a surranópályán.
Sokkal többen fektetnek minden másba, mint ebbe. És nagyon kevesen szeretnek írni, és még kevesebben csinálják kitartóan, rendszeresen. Pedig egy minőségi blog felbecsülhetetlen érték.
Gondolj bele, te azért vagy itt, mert érdekel ez az írás. És rajtad kívül ma ezt a cikket ma még másik 20 ember is olvassa. És ezen kívül még 10 másik cikkemet is legalább ennyien olvassák. Ez pedig azt jelenti, hogy a blogomnak forgalma van, jó nagy forgalma, havonta 5 ezer ember olvassa 2019 tavaszán. Nem azért van forgalma, mert éjjel-nappal keresőoptimalizálom (azt is csinálom, persze), hanem azért, mert sokat fejlesztettem az írásaim minőségén az elmúlt két évben. Sőt, bevallom, hogy sokkal többet foglalkozom azzal, hogy jól írjak, mint azzal, hogy hogyan néz ki a weboldalam.
A legtöbb tudást arról, hogyan kell írni, könyvekből szedtem össze. Szóval olvass el sok könyvet a témában, és jó nagy forgalmad lesz, ha használod a felszedett tudást.
Mitől sikeres egy blog?
Ebben a cikkben nem foglalkoztam marketinggel és listaépítéssel, CMS-rendszer (ha blogolás, akkor WordPress, természetesen 🙂 )kiválasztásával, és nem volt szó arról sem, hogyan csinálhatsz pénzt a blogodból.
Itt arról írtam, hogy mi emel ki egy blogot a tömegből. Ha egyetlen mondatban kellene kifejeznem, hogy mitől lehetsz elégedett blogger, íme a válasz: a magadba való befektetés a döntő tényező.
Vélemény, hozzászólás?