Saját blog indításán töröd a fejed? Ebben a részletes és hosszú írásban összefoglalok mindent, amire blog készítés témában szükséged van. Messze nem én vagyok Magyarország legprofibb bloggere, de ma az alkalmazotti fizetésem többszörösét keresem meg úgy, hogy jóval kevesebb időt szánnom a munkára, mint régen. Ma már a családommal csak a blogjaimból származó jövedelemből élünk.
Ennek alapján biztosan mondhatom: Te is el tudod ezt érni 1-2 év alatt. Leírom, hogy mire van szükséged ahhoz, hogy elindulj, és kitartó munkával független megélhetést és sok-sok olvasót szerezz magadnak.
1. Miért blogolsz? Szeretni fogod-e?
Bármit teszünk is, mások érzik rajtunk, hogy örömmel tesszük vagy csak a pénzért csináljuk. A blog készítés esetében ez hétszeresen is igaz: egy blog szövegből épül, minden percben kommunikálsz egy másik emberrel. Most, amikor ezt a sort írom, kapcsolatban vagyok veled, neked pedig már az első mondatoktól fogva van egy benyomásod arról, hogy van-e értelme ezt a cikket olvasnod.
Élvezet nélkül nincs blog. És ez megfordítva is igaz: ha van mondanivalód egy másik embernek, ha szeretnél az írásaidon keresztül segíteni másoknak és kapcsolatba kerülni velük, akkor minden megvan benned ahhoz, hogy értéket adj és ezért pénzt kérj másoktól.
Két dolog akadályozza meg az embereket abban, hogy sikeres blogot (és erre épített vállalkozást) építsenek, és ebből függetlenebb életet teremtsenek maguknak.
A legnagyobb akadály a kételkedés önmagunkban. Ez természetes érzés, mindannyian átéljük: nem egyszer, rendszeresen. A legprofibbak is kételkednek magukban vagy gyakran meglepődnek azon, hogy elértek valamit. Őszintén? Nem találtam rá gyógyszert, de egy dolgot megtanultam: a kétely az egy dolog, és az, hogy elvégezted-e a mára kitűzött munkát, egy másik dolog. És ha elvégzed, akkor minden nap egy kicsit kevésbé kételkedsz majd magadban. A kétely a menetszél: ha az arcodba fúj, tolod a vonatot.
Az üzletileg eredményes blog készítés másik gyilkosa a stratégia és a kitartás hiánya. Egy blogot szinte senki nem tud egy évnél rövidebb idő alatt sikerre vinni – de ma már simán számolhatsz két évvel is, mert az internet egyre telítettebb, és egyre nagyobb a verseny. Ennyi idő kell ahhoz, hogy elegendő olvasód és elegendő bevételed legyen.
Ezért ha fél-egy év után sikertelennek érzed magad, az optikai csalódás. Nem vagy sikertelen, csak még nem érkeztél meg: hatalmas különbség. Tök rendben van, hogy fél év után nincs elég ügyfeled. Ne mérd magad azokhoz, akik régebb óta csinálják. Koncentrálj a munkádra, végezd el napról napra, és nem kérdés, hogy be fog indulni.
Most pedig jöjjenek a konkrét lépések. Először is el kell döntened, hogy kinek írsz, és miről írsz.
2. Kinek blogolsz, ki a célcsoportod?
Minden marketing első szabálya az, hogy aki ismeri az érdeklődőit, ahhoz vevők, vásárlók fognak jönni. A blogkészítés esetében sincs ez másként. Egy hobbi blog esetében teljesen rendben van, ha a téged érdeklő témákról írsz. De egy üzleti blognál tengernyi energiát és időt takaríthatsz meg magadnak a piackutatással.
Piackutatás nélkül blogolni olyan, mint bekötött szemmel célba dobni.
A piackutatás több elemből építhető fel, az alábbi lépéseken érdemes végigmenni:
- Ügyfélprofil készítése. Az ügyfélprofil (buyer persona) készítése során elkészítjük egy létező vagy elképzelt ügyfelünk konkrét profilját. Sajnos ma még sokan leragadnak ott, hogy adnak neki egy nevet, élettörténetet, foglalkozást, jövedelmet, terveket és félelmeket, valamint felsorolják a termékünkhöz lazán és szorosan kötődő kérdéseit, aggodalmait, igényeit. Ennél sokkal fontosabb az olvasó pszichográfiájának, vagyis kérdéseinek, vágyainak, belső elakadásainak az ismerete – és ezt akár 5-10 oldalban (igen, nem írtam el) pontosan leírni.
- Kulcsszókutatás blog készítés előtt. A kulcsszókutatás során feltárhatod, hogy milyen keresések futnak a te témádra a Google-ban. Rengeteget segít abban, hogy megtudd, milyen kérdéseket és milyen kifejezéseket használnak a potenciális vásárlóid, amikor a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban kérdeznek bármit is. Ha a blogodat keresőoptimalizálod, mindenképpen szükséged lesz rá a későbbiekben is.
- Közösségi média csoportok figyelése. Sokat tanulhatsz, ha megnézed, hogy a témádhoz kapcsolódó Facebook-csoportokban milyen kérdéseket tesznek fel a tagok, és milyen válaszok érkeznek ezekre. Ha egy kérdés különösen felkelti a figyelmed, érdemes megnézni, hogy az adott kérdésre hányan keresnek a Google-ban.
- Ügyfelek kérdéseinek jegyzetelése. Ugyanilyen fontos, hogy akár első ügyfeleid kérdésit, aggodalmait jegyzeteld. Egy-egy ajánlatkérés során figyeld meg a szóhasználatukat, és használd ezeket a szófordulatokat a blogodban is. Én sokat tanulok abból, hogy az ügyfeleim tévedéseit lejegyzem. Ez azért különösen fontos, mert a saját szakterületünkön lassan szakbarbárokká válunk, de az érkező ügyfeleink mindig kezdőként lépnek velünk kapcsolatba. A rájuk való figyelem sokat segít a blog közérthetőségének fenntartásában és a kommunikációban.
- Versenytársak oldalainak elemzése. Nézd meg a sikeres, piacvezető versenytársaid honlapjait. Javaslom, hogy a legjobbakat vedd górcső alá, és írd össze azokat a dolgokat, amik szerinted sikeressé tették őket. Gondold végig, hogy ezeket az elemeket te hogyan tudod megvalósítani a honlapodban.
Ha ezek közül akár egy piackutatási stratégiát komolyan veszel, az induló blogok 90%-ával szemben máris előnyben vagy.
A piackutatást azért is érdemes legalább minimális szinten elvégezni, mert folyamatosan szükséged lesz rá. Ezzel már kezdetben be tudod építeni a napi rutinodba, és néhány hónap alatt jelentős tapasztalatot halmozhatsz fel benne. Higgy nekem: én kihagytam az első évet, és ezt utólag nagyon bánom.
3. Hol blogolj? Platform kiválasztása
A blogolási platform kiválasztása a következő fontos kérdés számodra. Használhatod mások platformját vagy készíthetsz magadnak saját weboldalt. Az előbbi esetben hamar szerezhetsz sok olvasót, cserébe kevesebb kontrollod van a blogod felett. Az utóbbi esetben fordítva áll a helyzet: kemény munka felépíteni az olvasótábort, de mindenről te döntesz, és korlátlanok a lehetőségek.
Blog készítés és saját blog indítása blogger platformokon: több a hátránya, mint az előnye
Magazinok és népszerű blogger platformok állnak rendelkezésedre. Ezeken ingyenesen, minden technikai képzettség nélkül el tudod indítani a saját blogodat kb. negyed óra alatt. De ezek közül melyik a legjobb blog készítő oldal?
- Az index.hu blogbirodalma a blog.hu. Azonnal létrehozhatunk egy aloldalt (például azenblogom.blog.hu), és publikálhatunk is rajta. A szerkesztők látják az írásainkat, és ha tetszik nekik, közzéteszik az index címlapján és az index2 oldalon is. Gyorsan hatalmas olvasottságra tehetünk szert.
- Az origo.hu platformja a reblog.hu. Itt is néhány perc alatt létrehozhatjuk a saját blogunkat, ugyancsak saját aldomain jár hozzá. A kiemelkedő tartalmakat az origó címlapján láthatjuk viszont, és szempillantás alatt learathatjuk a forgalmat. Csak kiemelkedő tartalom kell hozzá.
- A blogger.com a Google tulajdonában van. Itt is pillanatok alatt létrehozhatjuk a blogunkat, és a Google üzemelteti is nekünk ingyenesen. Semmilyen magazinban nem fogják publikálni, de egy egyszerű blogot futtathatunk rajta.
- A wordpress.com pedig a WordPress platformja. Itt már legalább fél órára van szükségünk a blogunk telepítéséhez. Cserébe itt van a legnagyobb szabadságunk, szinte bármilyen megjelenést létrehozhatunk, és sok ingyenes sablon között válogathatunk. Ebben az esetben a domain címünk így néz majd ki: azenblogom.wordpress.com.
Ezek a platformok „ingyenesek”. Idézőjelben. Blogjaink üzemeltetéséért és az olvasótábor biztosításáért cserébe hirdetési felületként használják az írásainkat és magukhoz szivattyúzzák át a tekintélyt, amit a Google-től kapunk.
Nem vagy csak korlátozott mértékben kontrollálhatjuk, milyen hirdetések jelennek meg a honlapunkon. És ha komolyabban bele akarsz nyúlni a weboldal funkcióiba, nem fog menni.
Van egy még nagyobb hátrányuk. Ha keresőoptimalizálod az xy.blog.hu domaint, akkor a Google az általad előállított tartalomért a blog.hu domaint értékeli fel, és oda viszi a forgalmat. Ez jó a blog.hu-nak, és rossz neked. Ha két év folyamatos munka után úgy döntesz, hogy önálló domain név alatt, saját honlappal folytatod, a Google által az xy.blog.hu-nak tulajdonított tekintélyt és az ezzel járó forgalmat elveszíted. Ez pótolhatatlan veszteség, és ezért sok-sok blogger esik ezeknek a nagy platformoknak a csapdájába.
Ezeknek a platformoknak a használata csak akkor javasolt, ha
- nem akarsz sem most, sem a jövőben 2-3 ezer forintot fizetni egy tárhelyszolgáltatásért;
- ha ki akarod próbálni a blog szerkesztést, de nem akarsz belőle pénzt csinálni;
- ha kifejezetten az index-re vagy az origóra akarsz publikálni, akkor megéri használni a platformot, mert onnan könnyebb bejutni, mint más rendszerekből;
- ha egy már meglévő saját weboldalnak akarsz kiegészítő blogot létrehozni valamilyen okból.
De fontos tudnod: ez a blog soha nem lesz a te saját blogod. Itt bérelt földre építed a házadat.
Röviden: oltári öngól a blog.hu alatt blogolni. Foglalj saját földet az interneten, és oda építs házat.
Plusz tipp: Ha mindenképpen blogplatformot használsz, javaslom a wordpress.com oldalt. A wordpress.com elhagyható, és egy úgynevezett 301-es átirányítással jelezheted a Google-nek, hogy a korábban a wordpress.com-nak adott tekintélyt magaddal viszed a saját domain nevedre.
4. Blog készítés saját domain név foglalásával
Ha a saját földedre építed a házadat, saját domain nevet kell foglalnod. A domain neved a címed az interneten. Ennak a blognak a címe a zetra.hu. Neked magadnak is foglalnod kell egy domain nevet egy hazai regisztrátornál, ennek egy évre 1500-2000 Forint az ára. A foglalás egyszerű:
- Felmész a regisztrátor honlapjára, például a rackhost.hu honlapra.
- Rákeresel a neked tetsző domain névre, és megnézed, hogy szabad-e.
- Ha más lefoglalta, addig keresel, amíg találsz egy foglalható domaint.
- Regisztrálsz, legfoglalod, kosárba teszed, és fizetsz.
- És adsz egy pacsit magadnak, mert földet találtál.
Könnyen megjegyezhető, minél rövidebb és egyedibb domain-nevet foglalj magadnak.
Fontos tisztában lenned azzal, hogy mit nem érdemes választanod. Először is nem kell kulcszavakkal teletömni a domain nevet. Egyfelől azért, mert tizenkettő egytucat leszel a tömegből, ha lefoglalod a következő elso-kulcsszo-masodik-kulcszo.hu domaint. Az ügyfeleid nem fogják tudni megjegyezni, és egy ilyen domain névre lehetetlen brandet építeni. Ezen kívül hidd el, hogy a Google nem fogja előrébb hozni a blogodat, ha kulcsszavakkal tömöd tele. Egy milliméterrel sem.
A jó domain név ezért
- egyedi, és mással össze nem téveszthető, brand-építésre alkalmas;
- rövid és frappáns, könnyen megjegyezhető;
- ha ezeknek megfelel, utalhat akár a tevékenységedre is (ez javítani fog rajta, ha az előbbi két kritériumnak megfelel);
- az esetek legtöbbjében .hu végződést használj, mert a magyar olvasók számára ez megbízhatóságot sugall (ha németországi blogot indítasz, .de végződést vásárolj stb.)
Ha egyszerre több domain név is tetszik, bátran foglalj többet, aztán ha nem lesz rá szükséged, nem fizeted őket tovább. Ilyenkor újra foglalhatóvá válnak. A legjobb domain-név kiválasztásában ez a cikk segít neked.
5. CMS rendszerek: több lehetőség
Ha megvan a saját domain-címed, akkor telepítened kell a választott CMS-t.
A CMS azt jelenti, hogy Content Management System, magyarul tartalomkezelő rendszer. Ezek teszik lehetővé azt, hogy nagyon olcsón rengeteg funkciót használhass a weboldaladon anélkül, hogy milliókat kellene fizetned érte. Több CMS rendszer elérhető, és mindegyiknek megvannak az előnyei és a hátrányai.
A saját magad által telepített CMS rendszerek előnye, hogy korlátlanul testre szabhatók. Hátrányuk, hogy neked magadnak kell dolgozni velük vagy meg kell fizetned egy programozót, hogy ezt elvégezze helyetted. Alapvetően három CMS rendszer közül választhatsz: a Drupal, a Joomla és a WordPress egyaránt szóba jöhet. Mivel ingyenessége ellenére a WordPress a legjobb, legkönnyebben használható és legjobban keresőoptimalizálható platform, ezért itt most csak a WordPresst mutatom be.
6. A legjobb CMS induló blogoknak: WordPress
A legnépszerűbb tartalomkezelő rendszer ma a világon a WordPresss. Zetrát is WordPress motor hajtja.
A WordPress lehetővé teszi számodra, hogy negyed óra alatt egy egyszerű weboldalt hozz létre a saját domain neved alatt, és ezt a jövőben korlátlanul tovább is fejlesztheted. A telepítés után a kezelőfelület azonnal elérhető számodra, és néhány óra ismerkedés után már közzé is teheted az első bejegyzésedet.
A WordPress
- korlátlanul testre szabható, bármilyen dizájnt elkészíthetsz rajta;
- a későbbiekben webáruházzá vagy tagsági weboldallá is alakíthatod az oldalad;
- hatékonyan keresőoptimalizálható, minden ehhez szükséges eszköz a rendelkezésedre áll;
- rengeteg ingyenes bővítmény létezik hozzá.
A WordPress előnye minden más versenytársával szemben alakíthatóságában, kezelhetőségében rejlik: minimális programozói tudás sem szükséges a használatához. A karbantartásánál észnél kell lenni: rendszeresen frissítened kell, gondoskodnod kell a biztonsági mentésekről.
7. Hogyan szerezz olcsón profi WordPress weboldalt, és mennyibe fog ez kerülni neked?
A legfontosabb az, hogy a weboldalad jó minőségű legyen. Tudom, hogy ez elsőre homályos, ezért összeszedtem, hogy mikor jó minőségű egy honlap. Akkor jó minőségű, ha
- egyszerűen kezelhető a látogatóknak, olvasható, áttekinthető, egyszerű;
- nincsenek rajta effektek, sliderek, felesleges, csilli-villi dolgok;
- akadálymentes: igen, ez fontos szempont a Google-nek és az ép olvasóknak is (bár kívülről egyáltalán nem látszik);
- nincsenek benne rejtett linkek, amik ártanak a honlapod keresőoptimalizálásának;
- tisztán kódolt: ettől lesz gyors és tényleg működőképes, és ettől lehet tovább fejleszteni;
- továbbfejleszthető: alakítható, webáruház kapcsolható hozzá a későbbiekben.
Ezeknek a kritériumoknak nem felel meg a népszerű, Themeforesten kapható sablonok 99%-a. A Themeforestes sablonok legtöbbje rugalmatlan: vagy pontosan a demó verziót használod vagy hamar bele fogsz futni egy sor hibába. Ne tévesszen meg, hogy jól néznek ki.
Kevés, de azért jó néhány ingyenes WordPress sablon megbízható. A prémium fizetős sablonok körében pedig kizárt, hogy rosszul válassz. Én magam a StudioPress sablonjait használom, mert ezek a fenti összes kritériumnak 100%-ban megfelelnek. Tapasztalatom szerint prémium sablonra költeni van értelme.
A legegyszerűbb és legjobb megoldás az, ha veszel magadnak egy prémium WordPress sablont, és megfizetsz egy webfejlesztőt, hogy tegye fel neked a sablont és segítsen beállítani. Ne dizájnolja, csak tegye fel, állítsa be, és mutassa meg, hogyan működik. A legokosabb megoldás az, ha együtt csináljátok, vagyis ott ülsz a fejlesztő mellett munka közben, ekkor ugyanis azonnal meg fogsz tanulni egy sor dolgot a honlap kezeléséről, és még aznap megírhatod az első cikkedet.
Egy átlagos blog készítés 150-250 ezer forint körül van. Ebben az esetben jócskán ez alá az ár alá tudsz menni. A honlapodat ezt követően már csak üzemeltetni kell. Havonta 2 és 10 ezer Forint között találsz WordPress tárhelyszolgáltatót attól függően, hogy milyen igényeid vannak.
A blog készítés költségeit minimalizáld. Azért, mert a nagy költség és a nagy energiabefektetés nem a honlapoddal lesz, hanem azzal, hogy olvasókat szerezz: a legtöbb koncentrációt a marketing fogja igényelni. Nézzük meg most ezt a területet.
8. Hogyan hirdesd a blogodat? Marketing alapok
Olvasókat szerezni a legnagyobb kihívás. Az idegen platformok elképesztő vonzereje ebben áll: gyorsan és hatékonyan terelnek hatalmas forgalmat a blogodra, ha kiemelkedő tartalmat hozol létre. Ha erre nem vagy képes, ők sem segítenek. De ebben az esetben neked csak a tartalomra kell koncentrálnod.
A saját domain név alatt futtatott blogolás esetén az olvasók elérése egyedül a te feladatod. Ennek ma 3 útja van.
- Keresőoptimalizálás (SEO): a blogírás és a keresőoptimalizálás révén eléred, hogy a Google egyre jobb pozícióba hozza a weboldalad. Ebben az esetben legalább 3-6 hónapot kell dolgoznod. Utána viszont a Google rendszeresen hoz neked olvasókat, és fizetned sem kell érte. A SEO (keresőoptimalizálás) igényli a legnagyobb intellektuális befektetést, de hosszú távon ez a legolcsóbb és leghatékonyabb marketing-csatorna az olvasók elérésére.
- Fizetett Google hirdetések (Google Ads, korábban AdWords): A Google-nak fizetsz, hogy a kiválasztott kulcsszavakra az első oldalon jelenítse meg a honlapodat. Minden kattintásnak ára van, és te kattintásonként fizetsz. Ebben az esetben is figyelni kell arra, hogy jó minőségű tartalom legyen a honlapodon, hiszen az olvasókat nem csak elérni akarod, hanem azt akarod, hogy vásároljanak is tőled.
- Közösségi média: A témádhoz illeszkedő csatorna (Facebook, Twitter, Youtube, Instagra, Pinterest stb) használatával többnyire fizetett posztokon keresztül éred el a látogatókat. A platformnak fizetsz azért, hogy átterelje az olvasókat hozzád. Aki profin csinálja, ebből is jelentős forgalmat tud behozni.
Az, hogy melyik csatorna a megfelelő számodra, két dologtól függ:
A témától, a piacodtól: van olyan téma, ami Facebook-on megy, és van olyan, ami Youtube videókat kíván. A blogod élete múlik rajta, hogy tisztában legyél a kérdésre adott helyes válasszal, és a megfelelő csatornán indulj el. Szerencsére nem kell a sötétben tapogatóznod. A Google kulcsszótervezője vagy ennek ennek ingyenes alternatívái (például az UberSuggest) megmondják, hogy hányan keresnek rá valamire a Google-ben. Ugyanezt a közösségi médiában is nyomon lehet követni, például a BuzzSumo alkalmazással.
Tőled: ha szeretsz írni, akkor jók az esélyeid a keresőoptimalizálásban. Ha remek videókat tudsz csinálni, akkor a Youtube lehet a tereped. Mivel sok és rendszeres tartalmat kell előállítani, mindenképpen olyan témát és platformot válassz, ahol jól tudod érezni magad.
2 nagy hibát véthetünk: ha nem tervezünk, és ha türelmetlenek vagyunk.
A legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, ha egyszerre több csatornát is használni kezdünk – túl sok lesz. Kezdd el ott, ahol a legjobb vagy, és ha marad kapacitásod, akkor kezdj el aktív lenni a következő csatornán. Mindenki jó valamiben, te is jó vagy valamiben. Arra az egy csatornára specializálódj, és onnan szerezz olvasókat, látogatókat. Ha pedig már nagyon magabiztosan kezeled, akkor jön el az ideje, hogy a többivel is ismerkedni kezdj.
A második nagy hiba a türelmetlenség: megszoktuk, hogy azonnali hatást várunk az interneten, de egy marketing-folyamat felépítéséhez és megvalósításához idő kell. Ezért legyél kitartó, és mindenekelőtt türelmes magaddal. Ha hibázol, ne mard magad miatta, ez természetes, elkerülhetetlen. Érdemes folyamatosan marketinges irodalmat és könyveket is olvasni, hogy belerázódj a marketingbe, és otthonosabban mozogj benne.
9. Email-marketing: nem érdemes kihagyni
Van egy csatorna, amit mindenképpen használj, akkor is, ha keresőoptimalizálsz, és akkor is, ha instázol. És akkor is, ha utálod: ez az email-marketing.
Az email-marketing az egyetlen csatorna, amivel közvetlen és más platformok által nem befolyásolt kapcsolatot létesíthetsz az olvasóidhoz. A Google megváltoztathatja az algoritmusát, a Facebook csődbe mehet, a Pintereset fizetősre válthat. De ha megvan az olvasóid email-címe, bármikor küldhetsz nekik levelet.
Az email-marketing lényege, hogy a weboldaladra érkező látogatóktól elkéred az email-címüket. A legtöbben ma már nem adják meg csak azért, hogy értesítsd őket egy friss blogbejegyzésről. Ezért a legtöbb blogger valamilyen prémium tartalmat tesz elérhetővé az email-címekért cserébe: egy letölthető könyv vagy egy exluzív tanfolyam tökéletes megoldás.
A feliratkoztatás után legálisan írhatsz email-t az olvasóidnak, küldhetsz neki híreket, információkat, ajánlatokat.
Leveleket nem küldhetsz a saját postafiókodból, ehhez kifejezetten erre a célra kifejlesztett szoftverre van szükséged. Az ESP-k vagy Email Service Provider-ek ezt a funkciót látják el. Közülük az egyik legjobb, és ingyenesen is használható eszköz a Mailchimp. Itt 2000 feliratkozóig egyetlen fillért sem kell fizetned.
10. Hogyan csinálhatsz pénzt a blogodból?
Egy bloggal lehet pénzt keresni. Sok pénzt lehet keresni vele. Több csatorna is van, amin keresztül pénzt csinálhatsz:
- Szolgáltatás értékesítése, ügyfelek szerzése. Ez a legegyszerűbb út, magam is ezt csinálom. Egy adott területen szakértővé építed magad a blogod által. Lehetsz pénzügyi tanácsadó, kertész vagy ügyvéd. Ha a blogodon kiemelkedő minőségű és érezhető mennyiségű tartalmat teszel közzé, az olvasók bizalmat fognak érezni irántad, és tanácsot kérnek tőled vagy akár vásárolnak is. Nagyon fontos, hogy az első pillanattól kezdve legyen elérhető terméked, szolgáltatásod a honlapodon, mert sokszor alig néhány bejegyzés után beérkezik az első ajánlatkérés.
- Infotermékek árusítása. Tanfolyamok, képzések értékesítése online módon. Sokkal nehezebb felépíteni, mint egy szolgáltatás értékesítését, ugyanakkor ha a termék előállt, sokkal-sokkal több energiád marad az értékesítésre és a marketingre. Ebben az esetben egy webáruházat hozol létre, ahol elektronikus termékeket teszel elérhetővé a vásárlóknak.
- Fizikai termékek értékesítése. Ma már a blogolás a legjobb eszköz egy webáruház felépítésére. Egy adott témában szakértő blogot építesz fel, jelentős forgalmat generálsz, majd a bloghoz hozzácsapsz egy saját termékeket áruló webáruházat. Ha a forgalmat már felépítetted, akkor van esélyed rá, hogy a webshop sikeres lesz.
- Ajánlások vagy partnerlinkek használata. Magyarországon már egyre többen használják, mégis jobbára ismeretlen. Arról van szó, hogy írsz egy cikket egy más által létrehozott termékről vagy szolgáltatásról, és elhelyezel egy linket, ami oda vezeti az olvasót. Ha az olvasó a te linkedről érkezik meg a másik által létrehozott termék vagy szolgáltatás honlapjára, majd vásárol, akkor te azért jutalékot kapsz. Valójában klasszikus ügynöki tevékenységről van szó, csak az interneten történik, és nem szükséges hozzá személyes kapcsolatba lépned az ügyfeleddel. Az amerikai blogok legtöbbje ezt a stratégiát használja, például azzal, hogy amazonos webáruházakba ajánlja be az olvasókat tömegesen, és ezért jutalékot kap.
Ezek a lehetőségek nem zárják ki egymást, sőt, egyik inkább kiegészíti, erősíti a másikat. Gyakran az történik, hogy egy épülő blogot arra használunk, hogy szolgáltatást nyújtsunk, majd megjelennek rajta az online tanfolyamok, és ajánlások. Ekkor valójában már lefedtük az egész értékesítési palettát, és a blog teljes sebességre kapcsolva végzi az értékesítési tevékenységet. Ez most számodra talán túl soknak hangzik, de azt tapasztaltam, hogy sok blog hamarabb éri el ezt a fázist, mint a tulajdonosa valaha is gondolta volna.
Ebből is látszik, hogy egy blognak bármikor átkapcsolhatónak kell lennie webáruházzá. Ez problémamentesen akkor valósítható meg biztosan, ha a honlapunk egy prémium sablonon fut.
11. A stratégia és a tervezés jelentősége
Egy online vállalkozás építése és egy blog létrehozása közben könnyen eltévedünk, mert rengeteg impulzus ér minket. Dunát lehet rekeszteni a tuti tippekkel, és úgy sodornak minket erre-arra a sikerreceptek, mint hajót a láthatatlan áramlatok. Ezért rengeteget segít, ha induláskor rögzíted magadban a legfontosabb céljaidat, és ezeket napról napra szem előtt tartod, előveszed.
Egyetlen tuti tipp sem visz közelebb a célhoz. De a stratégia igen.
Szerintem a tervezésnek két szintje van. Az egyik egy általános cél, ahol azt fogalmazzuk meg, hogy miben akarunk különbözni a versenytársaktól, mennyi pénzt akarunk keresni, mennyi időt akarunk dolgozni, és hová akarunk elérni 1 és 3 év múlva. Ezeknek a céloknak a megfogalmazása segít abban, hogy a cél felé haladjunk, és ne kanyarodjunk el másik irányba.
A második szinten az éves célt lebontjuk havi lépésekre, és konkrét számokat rendelünk hozzájuk. Például meghatározzuk, hogy az adott évben mennyi pénzt akarunk keresni. Innen vissza tudjuk fejteni, hogy ehhez hány eladásra van szükség. Megbecsüljük, hogy a bejövő érdeklődők hány százalékából lesz vásárló, és máris tudjuk, hogy mekkora forgalmat kell futnia az oldalnak. Innen már csak egy lépés annak meghatározása, hogy ehhez hány cikket kell megírni, hány hirdetést kell feladni, és ennek mekkora az időigénye, mennyi pénzt fogyaszt. Mindig tévedni fogunk a becslésünkkel, de egyre kisebbeket. És ha megszokjuk, hogy tervezünk, majd korrigálunk és újratervezünk, rengeteg energiát és pénzt takarítunk meg magunknak.
A blogvilág kétharmadát a kéthetes bloggerek alkotják: lelkesen elhatározzák, hogy a weboldalukból fognak pénzt csinálni, majd egy hét alatt írnak 3 cikket, és amikor látják, hogy ennek nem lett eredménye, feladják. Vagy ha nem is adják fel, három hónapig egyetlen cikket sem írnak, és nem követik nyomon az eredményeket. Ezt a sorsot a lelkesedés nem segít elkerülni, de már egy kezdetleges stratégia annál inkább.
+ 2 dolog, amit másképp csinálnék, ha újrakezdeném
Két dolgot csinálnék másképp, ha most vágnék bele. Nekem a második évem volt az, amikor több, mint 300 ezer forintot költöttem tanfolyamokra és emellett köteleztem magam marketinges könyvek rendszeres olvasására. Korábban is olvastam, de nem ennyire rendszeresen. Engem meglepett, hogy ezeknek a tanfolyamoknak az ára milyen hamar visszajött.
Aztán gondolkodni kezdtem, hogy miért is nem iratkoztam be ezekre korábban. A válasz persze magától jött: sajnáltam rá a pénzt. De volt ezen kívül még egy ok: rengeteg online marketing blogot olvasva az az érzésünk, hogy minden információ elérhető ingyen, és semmiért nem kell fizetni. De ez nem így van: egy jó tanfolyam értékét az adja, hogy nem csepegtetett információkból épül, hanem rendszerezett, alapos tudást raktak össze bennük. Nekem nagyon sokat adott egy-egy ilyen tanfolyam.
Sok tanfolyam elérhető magyar és angol nyelven is. Az angol nyelvterületen a lynda.com oldalon remek tanfolyamok vannak nagyon olcsón. A magyar tanfolyamok sokkal drágábbak, de ezek közül is megéri vásárolni. Nekem a The Pitch és a Honlapra fel tanfolyamai segítettek sokat.
Sok sikeres blogger és üzletember van Magyarországon, köztük sokan nyitottak arra, hogy mentoráljanak egy elkötelezett kezdőt. Amikor ennek a szükségességét megéreztem, azonnal keresni kezdtem olyat, aki előttem jár. A legfontosabb tapasztalat ezzel kapcsolatban nekem az volt, hogy a sikeres vállalkozók sokkal nyitottabbak, mint gondoltam volna róluk, és örömmel segítenek az előrehaladásban, még akkor is ha konkurensek. Én találtam ilyen embert, és te is fogsz, ha keresel. Ha van merszed, ne félj írni egy levelet olyannak, akitől szívesen tanulnál.
12. Menetrend és költségvetés: egy lehetséges példa
Először is nagy gratula, hogy eljutottál idáig, és persze köszönöm szépen az idődet, amit a cikk elolvasására szántál. A végén egy fiktív példa mentén szeretném összefoglalni a legfontosabbakat, és rendszerbe foglalni a teendőket: mire van szükséged, ha sikeres blogot akarsz indítani és felfuttatni.
Tegyük fel, hogy van rá 1 éved, a zsebedben 500 ezer forint, és van napi 4 szabad órád. Az év végére napi 200 olvasót szeretnél, mert úgy kalkuláltál, hogy ezzel napi 2 ajánlatkérést érsz el, és ebből megkeresel havi 800 ezer forintot. Számolhatsz másképpen is, ez most egy példa.
1. Tanulás mindenek előtt. A lehető legtöbb pénzt, akár 300 ezer forintot tanfolyamokra költenék. Keresnék egy vagy több online marketinggel, keresőoptimalizálással foglalkozó bevezető tanfolyamot, és elvégezném. Ha tudsz angolul, akkor irány a lynda.com, mert itt kapod ár-érték arányban a legtöbbet: havi 10 ezer forintnak megfelelő EUR-ért olyan tanfolyamokat végezhetsz el, amik itthon 60-80 ezer forintnál kezdődnek, és sokszor nem is annyira jók. Egymásra épülő online marketing kurzusokat is találsz, illetve kifejezetten SEO témájú képzéseket is elérsz.
Ha nem tudsz angolul, akkor a kissé drágább, de hasonlóan színvonalas magyar palettából választhatsz: Érdemes SEO tanfolyamokra költeni.
Aminek még értelme van, az egy tartós együttműködés egy marketingessel, akinek havi szintem fizetsz azért, hogy tanítson és kísérjen. Nevezhetjük ezt havidíjas keresőoptimalizálásnak is, igazában nem az elnevezés a lényeg: aki már több évet beletett a tanulásba, és tudod róla, hogy sikeresen felhúzott egy blot, az konkrétan akár egy vagy két év vaktában keresgélést is meg tud neked spórolni. És persze azt is hogy sikertelenül és kiábrándultan hagyd az egészet a fenébe.
2. Egy 12 hónapos online marketing stratégia elkészítése. Az online marketing egy hosszú sakkpartihoz hasonlít, ahol a stratégia a legfontosabb. A képzések elvégzése után készíts egy részletes, havi mérföldkövekkel rendelkező stratégiát, amiben látod, hogy melyik lépés után mi következik. Ez nem kerül semmibe, magadnak el tudod készíteni. (Elköltöt pénz: 0 Forint)
2. Weboldal elkészítése. Saját honlapot készítenék magamnak. 2 ezer forintért lefoglalnám a domaint, és feltenném ezt egy olcsó tárhelyre, például a Rackhost-hoz. Ha nem lenne időd és türelmed honlapkészítéssel foglalkozni, én is segíthetek neked: ez drábább, és tanulást is kapsz hozzá. (Elköltött pénz: max 200 ezer Forint.)
3. Mentor szerzése. Harmadik lépésben megkérnék egy előttem haladó bloggert, hogy nézze meg, és mondja el, hogy mit lát, mit csináljak másképpen. Nekem ezzel az a tapasztalatom, hogy sokan hajlandók segíteni ingyen, de az ingyen segítség nem hatékony. Egy sikeres bloggernek nyugodtan fizess ki akár 50 ezer forintot is egy ilyen beszélgetésre, és azonnal vissza fog jönni az ára. Egy ilyen beszélgetésre induláskor és pár hónappal az indulás után is sort lehet keríteni. (Elköltött pénz: max 100 ezer forint.)
4. Kitartás. Végül már csak egy dolgod maradt. Néhány hónapon keresztül dolgozni a megtervezett stratégia mentén, és minden nap lépni egyet. Időnként érdemes ránézni az eredményekre (mekkora a forgalom, mennyi a megrendelés stb.), de ha elvégeztél pár tanfolyamot és még a mentorod is átnézte a terved, akkor nagy hiba nem lesz benne.
Nem kérdés, hogy sikerülni fog!
Nagy-Meszler Csaba mondta
Köszi az infókat, Tamás.
Én makettezés témában indítottam blogot. Nem új domaint vásároltam hozzá, hanem egy lejáró domaint vettem meg, hiszen arra már mutattak linkek.
Meglátjuk, lesz-e haszna ennek. 🙂
Verdes Tamás mondta
Sok sikert kívánok hozzá!