Hidegrázós történetekbe futok bele honlapkészítés során. A legnagyobb honlap hibák és a kötelező javítások sokszor elkerülhetők lennének, ha tudnánk, mire kell figyelnünk, mielőtt belevágunk.
Íme 13 rémmese a honlapkészítés sötét oldaláról. És 13 tanács, amivel megelőzheted a bajt.
1. A sötét lovag
Mi történt? A webfejlesztőket néha elnyeli a föld. Vállalkozó ügyfeleim közül többen panaszolták, hogy korábbi honlap fejlesztőjük hipp-hopp eltűnt, soha többet nem vette fel a telefont. Még rosszabb: eltűnt vele együtt a weboldal is, és komoly veszteséget szenvedtek el.
Mi az ok? A webfejlesztős piac olcsó szegmensében rengeteg a kókler, ez okozza a legtöbb hibát a honlapokon. Olcsón elvállalnak egy munkát, amit nem tudnak elkészíteni. Ahhoz viszont nincs merszük, hogy ezt őszintén elmondják ügyfeleiknek.
Mi a teendő? Ne fizess előre. Keress olyat, akivel megbízható partnerednek már volt munkakapcsolata, és kedvező tapasztalatokkal távozott.
2. A Riviéra vadorzói
Mi történt? 250 ezer forintért is vásárolhatsz bekapcsolhatatlan weboldalt. A fejlesztő leszed egy ingyenes sablont a sablonerdőből, és eladja neked egy vagyonért. Te pedig bottal ütheted a nyomát, ha nem működik a honlapod.
Mi az ok? Az, hogy te nem értesz hozzá, ő pedig ezzel visszaél.
Mi a teendő? Legalább 1 évre szóló pénzvisszafizetési garanciát kérj. Aki ezt nem meri vállalni, azzal ne szerződj.
3. A keresztapa
Mi történt? A honlapfejlesztő elkészíti az oldalt, ami rendben működik. Aztán egyszer csak bejelenti, hogy az óradíjak holnaptól a háromszorosára emelkednek. Ha nem fizeted ki, lekapcsolja a honlapodat.
Mi az ok? Részben az, hogy egy szélhámos. Részben az, hogy megteheti.
Mi a teendő? Tegyél róla, hogy ne tehesse meg. Mindig legyen egy saját biztonsági mentésed az oldaladról és a teljes adatbázisodról, amihez te magad hozzáférsz. Ha eleged van a webfejlesztődből, leszeded, és keresel egy másikat. Egy egyszerű ingyenes bővítmény ezt lehetővé teszi számodra.
4. Szörnyecskék
Mi történt? János oldala olyan lassú volt, mint egy kiütött lajhár. Amikor felnyitottuk a motorháztetőt, 73 bővítményt találtunk benne.
Egy bővítmény egy egyszerű kiegészítő, ami programozás nélkül is hozzáad egy funkciót az oldalhoz. Olyanok, mint a kölyökkutyák. Édesek-kedvesek, de ha sokan vannak, összepisilik a lakást.
Mi az ok? Ennek a weboldalnak azért volt ennyi bővítménye, mert a webfejlesztő semmit nem tudott megcsinálni, és mindent készen pakolt bele a honlapba.
A túl sok bővítmény olyan, mintha az asztalosod IKEA-elemekből akarná összerakni az ágyadat.
Mi a teendő? Minél kevesebb bővítményt használjatok, és csak azt, ami feltétlenül szükséges. Vannak fontos és remekül működők, de legyél nagyon körültekintő.
5. Titanic
Mi történt? Géza honlapja is lassú volt, és olyan lassan jött le, hogy mindenki elkattintott. Minden beállítás megfelelő, a szerver is gyorsan válaszol, de olyan lassan jön le a címlapfotó, mintha a 2000-es évek elején járnánk.
Mi az ok? Az, hogy a címlapon elhelyeztél egy 3 MB-os képet. Ez hiba, mert a képek mérete az egyik legfontosabb tényező, ami meghatározza az oldalad sebességét.
Már egy 1-2 MB-os kép képes elsüllyeszteni egy weboldalt. Pont, mint a jéghegy a Titanicot. És milyen könnyű lett volna kikerülni.
Mi a teendő? Mielőtt képet teszel fel, nézd meg a méretét, és nyomd össze lehetőleg 50-150 KB méretűre. Nem kell tűélesnek lennie, de legyen jó minőségű. Használd a Kompresszort erre a célra, ami alig ront a minőségen, miközben alaposan lehúzza a kép méretét.
6. Mátrix
Mi történt? Laura plasztikai sebész, és sikerdíjas keresőoptimalizálást vásárolt. Csak akkor fizetett, ha jöttek az eredmények. Az eredmények jöttek, és az oldal egyre magasabbra tört a Google-ban, és lassan elérte az első oldalt. Laura boldog volt. A Google-ban remekül teljesített, csak éppen nem érkeztek ügyfelek. Viszont fizetett, mint a katonatiszt, mert egy évre szóló tartós szerződést kötött.
Mi az ok? A weboldalt az emlőemelés keresőszóra optimalizálták, mellplasztikára nem. És emlőemelés keresőszóra a Laura kiütötte az internetet. Erre a szóra csak ő keresett. Az ügyfelei soha.
Mi a teendő? Nagyon óvatosan közelíts a sikerdíjas szerződésekhez. És ne engedd, hogy a szerződés csapdába csaljon. Mindig ellenőrizd, hogy valódi, mások által is használt keresőszavakra céloztok-e, vagy olyan senki által nem keresett szavakra, mint az emlőemelés. Itt van egy remek cikk a sikerdíjas keresőoptimalizálás kockázatairól, olvasd el.
7. Lost
Mi történt? Ilona kozmetikai webshopja új arculatot kapott. Ódon formája helyett csinos, új külsővel csábította vevőit. Csak sajnos senki nem látta az oldalt, mert az átalakítás után a Google elnyelte.
Mi az ok? Egy weboldal átalakítása során meg kell mondani a Google-nak, mit hová pakoltunk át. Ilona webfejlesztője nem mondta meg, és ezzel taccsra vágta az oldal forgalmát.
A Google olyan, mint egy vak. Ha átrendezed a fürdőszobát, és nem szólsz neki, mit hova pakoltál, mindent lever, és elmegy a kedve tőled.
Mi a teendő? Bármilyen apró átalakítás során győződj meg róla, hogy a honlapkészítés során a webfejlesztőd nem csak sminkeli az oldalt, hanem a Google-nak is szól erről, és elvégzi az összes fontos keresőoptimalizációs beállítást.
8. A birodalom visszavág
Mi történt? Péter, a kertész, egy éven át fizetett egy ügynökségnek honlapkészítésért és keresőoptimalizálásért. A munkát elvégezték, az oldal hozta az ügyfeleket. Ám egyszer csak megromlott a viszony, és Péter felmondott. A weboldal egyik hétről a másikra eltűnt a keresőből.
Mi volt az ok? Belenéztünk az oldalba, és azt láttuk, hogy az ügynökség kikapcsolta az összes keresőoptimalizációs beállítást az honlapon, letiltotta a keresőrobotokat, és megpiszkálta a címeket is. Hazavágták a honlapot.
Mit lehet tenni? Ez annyira durva, hogy nem tudsz rá felkészülni. És ennyire durva dolgot nagyon ritkán csinálnak, nem kell parázni miatta. De legyen mindig egy biztonsági mentésed az oldalad egy hónappal korábbi verziójáról is. Azzal minimalizálhatod a károkat.
9. A hálózat csapdájában
Mi történt? Az ügynökség egyedi fejlesztésű sablont készített Kornélnak, az autókereskedőnek. A sablon csodaszép, de minden WordPress frissítésnél eltűnik az oldal néhány eleme. Az ügynökség ezt díjmentesen javította – fél évig. Utána már költséget számoltak fel érte. Így esett, hogy Kornél idegrohamot kapott, valahányszor új WordPress verzió jött ki, mert az neki 20 ezer forintjába került.
Mi az ok? Az, hogy Kornél nem volt tisztában a jogaival. A termékszavatosság keretében 2 évig díjmentesen kellett volna javítaniuk az oldalt. De a legjobb az lett volna, ha olyan oldalt készítenek, ami frissíthető.
Mi a teendő? Legyél tisztában a jogaiddal. És ha nem muszáj, ne rendelj egyedi oldalt. Nem mindig lesz jobb, mint egy prémium sablon. Mert egy prémium sablont 10 amerikai dizájner fejlesztett két hónapon át, és folyamatos terméktámogatást ad hozzá a cég. Egyáltalán nem biztos, hogy ennél jobbat fognak készíteni neked. Vedd meg a legjobb prémium sablont, és aludj nyugodtan. Ez az egyetlen elem egy weboldalon, amiért kérdés nélkül megéri fizetni.
10. A remény rabjai
Mi történt? Ilona egy éve próbálja feltornázni ékszereket áruló honlapját a Google első oldalaira. Minden beállítást elvégeztek a webfejlesztőjével, és mégsem értek el eredményt.
Mi az ok? Az, hogy fényképeken és termékleíráson kívül semmi nincs az oldalon. A sikeres keresőoptimalizálás nem a webfejlesztő kizárólagos felelőssége. Neki el kell végeznie a technikai feladatokat, és meg kell tanítani téged arra, hogyan tegyél fel tartalmat az oldalra úgy, hogy a Google is lássa.
A honlapkészítés komoly és rendszeres tartalom nélkül kidobott pénz.
Mi a teendő? Emlékszel Andy Dufresne-re, akit Tim Robbins alakított a filmben? Minden hónapban írt egy levelet a börtönigazgatóságnak, hogy könyvtárat alapíthasson. Éveken át. Ez a sikeres keresőoptimalizálás kulcsa. Írjál rendszeresen jó minőségű és hasznos tartalmat az olvasóidnak.
11. Vissza a jövőbe
Mi történt? Elemérnek 2017-ben eladtak egy nem reszponzív honlapot. Vagyis csak nagy képernyőn olvasható jól a tartalma, mobilon és táblagépen alig.
Mi az ok? A webfejlesztő kókler volt. Elemér nem figyelt oda, mert ennyit már egy vállalkozónak is tudnia kell, hogy a forgalom negyede-harmada mobiltelefonokról érkezik. Ezért pénzkidobás ma már olyan oldalt készíteni, ami nem alkalmazkodik az adott eszközhöz. Ez olyan, mintha az autókereskedésben 2017-ben zsigulit árulnának, és a vevő meg is venné a zsigulit.
Mi a teendő? Kérdezz rá, mielőtt belevágtok, és ellenőrizd fizetés előtt a saját telefonodon.
12. Idétlen időkig
Mi történt? Gábor Google AdWordsben készített hirdetése olyan weboldalra vezet, ahol nincs tartalom, és kapcsolati információt sem találni.
Mi az ok? Az, hogy Gábor szívesebben költ reklámra, mint arra, hogy az üzletvitelre alkalmas weboldalt készítsenek, amire normális tartalmat töltenek fel. Mert a reklámban hisz, a keresőoptimalizálásban nem. Ezen Gábor sokat bukik.
A keresőoptimalizálás hosszú távú befektetés, ami lassan hoz eredményt. De ezt kihagyni olyan, mintha úgy akarnál futóversenyt nyerni, hogy nem edzel.
Mi a teendő? Csak akkor adj ki pénzt Google hirdetésre, ha a honlapod alkalmas a látogatók fogadására, és értékes tartalmat helyeztél el rajta.
Legnagyobb honlap hibák: Néhány személyes megjegyzés
Ezek valódi történetek, amelyet hozzám érkezett ügyfeleim vagy ismerős vállalkozók meséltek honlapkészítés vagy konzultáció során, természetesen a nevek és beazonosításra alkalmas adatok megváltoztatásával.
Nincsen csodaszer, ami mindentől megvéd, de összegyűjtöttem a legfontosabbakat, amit őszintén tudok tanácsolni neked, hogy elkerüld a frusztráló helyzeteket.
A te felelősséged is, hogy kivel szerződsz.
Nem elég, ha megnézed a visszajelzéseket az oldalon, hanem hívj fel telefonon néhány korábbi ügyfelet. Nyugodtan kérdezd meg a fejlesztődet munka előtt, hogy adja meg létező ügyfeleinek telefonszámát.
A Google My Businessben leadott visszajelzések sajnos sokszor a családi körből származnak, és nincs mögöttük semmi. A honlapra kitett vélemények pedig lehetnek 3 évesek is, és lehet, hogy az ügyfél már sehol nincs.
Sok ügyfél fél a webfejlesztőjétől, aki kontroll alatt tartja az oldalt, és ezért nem mer őszinte véleményt adni. Hívj fel legalább három referenciát, és hozd meg a döntést utána.
Ki lehet adni a honlapkészítés munkálatait tervezéstől kivitelezésig úgy, hogy rá sem nézel.
De tapasztalataim szerint az a legjobb, ha egy komoly és részletes megbeszélés során tervezzük meg az oldalt. Ilyenkor a cég működése, az ügyfelek profilja és viselkedése fontosabb szempont, mint az, hogy milyen legyen a színe az oldalnak.
De persze a színskálát is ebből kiindulva kell létrehozni. Az alapos tervezés és a te odafigyelésed elengedhetetlen a sikeres honlaphoz.
Mindig lesz, aki még olcsóbban megcsinálja a honlapot, és olyan is, aki ingyen.
Szerintem még olyat is lehet találni, aki fizetni fog neked 🙂 Az ilyen kapcsolatok elmérgesednek, mert a webfejlesztőd úgy érzi, hogy nem fizetted meg rendesen, te pedig gyenge honlapot kapsz, amivel elégedetlen leszel.
Weboldalt ingyen és csillagászati összegért is készítenek. De hogy mi a normális árszabás, nem tudjuk.
Ezért már tisztességes munkát várhatsz el. Mindig nézd meg, hogy mennyire transzparens az árképzés, és szavazz bizalmat inkább annak, aki árakat tesz közzé az oldalán. Érdemes tudni, hogy a webfejlesztős piac zavaros, az árak a 10 ezer forint és a félmillió forint között is mozoghatnak, és nem feltétlenül kapsz jobb minőséget a magasabb árért.
Azt akarod, hogy a honlapod el is készüljön, ezért szabj határidőket és azokat tartasd be.
Aki az első határidőt elvéti, az el fogja véteni a többit is, ezért ekkor azonnal mondj fel. Sok szenvedéstől kíméled meg magad.
Ne menj nagyon olcsó tárhelyszolgáltatóhoz, sőt, kerüld a hazai szolgátlatókat.
Tudom, hogy nem hangzik szépen, de sajnos a magyar tárhelyszolgáltatók kínálatánál minőségben és ár-érték arányban sokkal alulteljesítenek. Érdemes átnézni a külföldi tárhelyszolgáltatók kínálatát, és onnan választani.
A weboldaladnak alkalmasnak kell lennie a sikeres SEO-ra.
A Google-ban elért helyezéseden sok múlik. Az ingyenes sablonok ebben rosszabbul teljesítenek, az egyedi fejlesztésű oldalaknál a pocséktól a kiemelkedőig bármi megtalálható.
Ha csak nincsen szükséged valami nagyon-nagyon egyedi és spéci fejlesztésre, akkor használj prémium WordPress sablont, mert ezek mögött folyamatos fejlesztői háttér, alapos tervezés és tömeges felhasználói tapasztalat áll. Ezekkel nehezebb kútba esni.
Egy átlagos sablon ára 20-40 ezer forint közül mozog, általában ezek benne vannak az alapárban, mert a webfejlesztők megvették az egész csomagot, és jogtisztán adhatják neked tovább.
Én a StudioPress sablonjait használom, mások pedig más sablonokat használnak. Ez tapasztalat, vallás és egyéni ízlés kérdése, de aki ingyenes sablont akar eladni neked, az nem a barátod.
A sikeres SEO edző és sportoló közös munkája.
Ha nincsen bizalom és nem teszi bele mindkét fél magát a munkába, akkor nem lesz eredmény. Sajnos sokan azt hiszik, hogy a keresőoptimalizálás abból áll, hogy a webfejlesztő vagy a SEO-szakember egy csavarhúzóval szereli az oldalt.
Ebből is áll.
De ennél is fontosabb az, hogy milyen kapcsolatokat építesz más weboldalak felé, milyen tartalmat teszel közzé az oldalon, milyen rendszerességgel, és hogy ez a taralom hasznos-e az olvasóidnak.
A honlapod az a kollégád, aki 0-24-ben dolgozik, ezért törődni kell vele.
Meg kell ismerned, időnként főzni kell neki egy kávét, és folyamatosan fejleszteni kell. Ennek két hatékony módszere van, és ezek kombinálva működnek a legjobban.
Bízz meg a webfejlesztődben, és figyelj arra, mit tanácsol. Te pedig tanulj, és képezd magad.
Ma egy sikeres vállalkozás nem engedheti meg magának, hogy ne tanulja ki az online világ működését és a saját weboldalának legalább az alapszintű kezelését.
Tartsd magadnál a kontrollt.
Se szeri se száma azoknak a vállalkozóknak, akik elvesztették a kontrollt a honlapjuk felett, és az egész online jelenlétüket ismeretlen webfejlesztőkre vagy két-hónap-múlva-meg-tudom-nézni-a-hibát ügynökségekre bízták.
Ezek az ügynökségek sokszor remek munkát végeznek, és azért nem tudják megnézni a hibát, mert rengeteg munkájuk van – de ez téged nem fog vigasztalni.
Ez ellen az egyetlen védekezés az, ha megtanulod magad is kezelni az oldalt, és folyamatosan tanulsz róla.
Ennyit mára a rémtörténetekből és a jótanácsokból. De ha kiegészítenéd bármivel, ne fojtsd magadba!
Tibay Viktor mondta
Kedves Tamás! Először is szeretném neked megköszönni a cikkeidet, nagyon
sokat tanultam belőle és a mai napig vissza -vissza olvasom és a Te illetve még egy másik blog alapján próbálom építeni a honlapomat.
Az összes itt említett pontban egyetértek Veled, kivéve az első pont utolsó bekezdésében „1. A sötét lovag”. Szeretnék létrehozni egy Weboldalt, majd később más embereknek szeretnék EGYSZERŰBB oldalalkat csinálni. Nem akarok kókler lenni, ezt fontos leszögeznem! Írtad, hogy CSAK tapasztalt honlapkészítőkkel dolgozzanak az emberek. Én mint lelkes kezdő, NEM kókler, célorientált, kezdő honlapkészítő hogyan érvényesülhetnék? Köszönöm szépen előre is a válaszod 🙂
Verdes Tamás mondta
Kedves Tibor! Az első weboldalaimat önkéntes munkában készítettem civil szervezeteknek, akik nem tudtak volna fizetni érte. Ők tudták, hogy kezdőként vállaltam el a munkát, és ez így rendben is volt. Mindig, amikor olyan munkát vállaltam, ami egy kicsivel meghaladta a képességeimet, jeleztem ezt az ügyfelemnek, így döntéshelyzetben volt, hogy akar-e velem dolgozni vagy nem. Azt tapasztaltam, hogy az őszinteség minden esetben segített, egyetlen projektet sem buktam rajta.