Szeretjük azt gondolni, hogy a sliderek nem csak szépek, hanem izgalmassá teszik a honlapunkat, és mágnesként vonzzák az olvasókat.
Pedig az igazság az, hogy a sliderek csak a honlap tulajdonosát bolondítják magukba, az olvasókat kikészítik.
Technikailag ma már minden lehetséges. És csábít a lehetőség, hogy minden technikai lehetőséget kihasználjunk akkor is, ha annak egyébként semmi értelme. Ennek iskolapéldája a slider vagy a videós háttér a honlap nyitóoldalán. Nézzük meg, hogy mit csinál egy slider, és milyen hatása van ennek.
Megmondom ősztintén: nem kedvelem a slidereket. De ebben a cikkben nem a saját véleményemet írom le, hanem összegyűjtöttem a WordPress és az online marketing legjobb kutatásait, felméréseit a témával kapcsolatban.
Előtte nézzük meg, mi az a slider, és hogyan működik. Ez itt egy slider:
Hogyan működik egy WordPress slider?
Ragaszkodjunk a tényekhez. Ez történik:
Az olvasó megérkezik a honlapodra. Elkezdi olvasni a szöveget, mire a szöveg fogja magát, és lelép.
A sliderek lényege, hogy a honlap egy és ugyanazon felületén megváltozik a szöveg és a kép. Azért szeretik sokan használni, mert egyetlen helyen egyszerre több információt helyezhetünk el, továbbá izgalmasabbá, változatosabbá teszik a weboldalt.
Ha azonban mérjük a sliderek teljesítményét, egészen más képet kapunk.
A kutatások szerint a sliderek riasztják az olvasókat, rontják a konverziót, lassítják a weboldalt – egyszóval: ártanak a tulajdonos üzletének.
Olvashatóság és akadálymentesség
A slider rontja egy honlap olvashatóságát. Olyan érzése lesz tőle az embernek, mint amikor egy rázós buszon próbál meg olvasni. Egy ideig kísérletezik vele, de aztán annyira megfájdul a feje, hogy inkább hagyja a fenébe az egészet, és belátja, hogy ez itt nem az olvasás ideje. A honlapon ezt a döntést az olvasók tudat alatt hozzák meg: ahogyan a slider megmozdul, az olvasók jelentős része elhagyja az oldalt.
A tulajdonos az egyetlen olvasó, aki ezt nem veszi észre.
Ennek egyszerű oka van: a tulajdonos pontosan tudja, hogy milyen szöveg van a weboldalon, hiszen ő maga írta ki, és előtte napokig gondolkodott rajta. Ő csukott szemmel is el tudná olvasni. Ezért ő az egyetlen, aki nem veszi észre, hogy a weboldalán a mozgó szöveget nem lehet jól olvasni. A helyzetet rontja, hogy a webodalunk tényleges látogatói lassabban olvasnak, mint azt ösztönösen feltételezzük róluk.
Konverzió, eladás, az olvasók megtartása
A sliderek rontják egy honlap konverziós képességét. A konverzió azt jelenti, hogy mennyire képes egy honlap olvasóból feliratkozót vagy vásárlót csinálni. Minél több mozgó, lapozó, ide-oda menő elemet építünk egy weboldalba, annál kevesebb vásárlónk lesz.
A mechanizmus érthető: az ingerek áradatában ma már az olvasók azért hálásak, ha áttekinthető, egyszerű felületek várják őket, ahol könnyen tájékozódnak, és nem árasztja el őket ezernyi szín és az egymás nyakában loholó szövegek.
És van még egy oka annak, hogy a sliderek rontják a konverziót.
Sok-sok olvasó bannernek, reklámnak nézi a slidert.
A kifejezett konverzióra tervezett Thrive Themes tulajdonosa hosszass cikkben magyarázza, hogy sablonjai miért nem tartalmaznak egyetlen slidert sem. Azért, mert vevőik pénzt buknának vele.
Kontrollálhatóság, kezelhetőség, biztonság
A profi dizájn egyik sarokköve, hogy az olvasó kontrollálhassa a felületet. Vagyis egy honlapnak úgy kell viselkednie, ahogyan az olvasó akarja. Találja meg minél hamarabb, amit keres. Kapjon választ a kérdéseire. Tudja megnyomni a gombot, lássa a linkeket, és tudjon kattintani, ha akar. Ezért nagyon fontos, hogy a honlapon minél egyszerűbb funkciókat helyezzünk el, és azok minél egyszerűbben kezelhetők legyenek.
A jó dizánj kontrollt az ad az olvasó kezébe, nem pedig elkábítja őt.
Triviálisan hangzik, mégis rengeteg honlap nem felel meg ennek a kihívásnak. Ha a weboldalunkra teszünk egy slidert, akkor az olvasó kezéből kivesszük ezt a kontrollt. És mivel a sliderek általában a címlap felső részén találhatók, úgy működnek, mint amikor a kormány a vezető szándékától függetlenül forog bármerre. Az olvasó ettől bizonytalannak érzi magát, elveszti a talajt a lába alól, és menekülőre fogja.
Nem csak az olvasó, a tulajdonos is kevésbé kontrolállja a saját weboldalát, ha arra slidert tett. Hiszen nem fogod pontosan tudni, hogy a három egymást kergető fénykép és mondat közül melyik működik, melyik nem. Nem te határozod meg, hogy az olvasód mit lásson és olvasson, hanem jelentős részben a véletlenre bízod azt.
WordPress slider és keresőoptimalizálás
A sliderek a weboldalon lévő legfontosabb információkat a hajtás alá nyomják le. Hajtásnak nevezzük a képernyő alját. A felette lévő részt anélkül is látjuk, ha lefelé mozognánk a weboldalon. A legtöbb WordPress slider elrejti, hátrébb sorolja a lényeges tartalmat mind az olvasók, mind a keresőgépek elől.
Ráadásul rengeteg WordPress slider hibás SEO beállításokat tartalmaz. Például a rajta elhelyezett szöveg html-struktúrája nem állítható be megfelelően. Pedig renkívül fontos, hogy a címlapon az egymást követő szöveges elemek hierarchiája pontosan meghatározott legyen.
A WordPress sliderek káros SEO hatásáról a Yoast SEO bővítmény készítői állítottak össze egy alapos írást.
A weboldal sebessége, fogyasztása
Nem szükséges bizonyítani, hogy a slider extra kódokkal, effektekkel terheli meg a honlapot. Ennek többszörös hatása van:
- a weboldal lassabban töltődik be;
- a weboldalon több hibalehetőség jelenik meg, a sliderek gyakrabban hibásodnak meg, mint más elemek;
- a weboldal kifejezetten lassú lehet vagy szétcsúszhat mobilkészüléken;
- a honlap fogyasztása és CO2 kibocsátása megemelkedik (számításaim szerint akár kétszeresére, háromszorosára a slider nélküli verziónak)
WordPress slider: mit használj helyette?
A slider egy olyan felesleges elem a weboldalak 99%-án, amelyet semmivel nem kell helyettesíteni. Egy weboldalt nem bonyolítani, hanem egyszerűsíteni kell, és a jó dizájner nem azt kérdezi, hogy mit lehet még hozzátenni a weboldalhoz, hanem azt, hogy mit lehet még elvenni belőle, hogy még egyszerűbb és áttekinthetőbb legyen.
A weboldaladra írd ki, hogy mit árulsz, mivel teszed könnyebbé, élhetőbbé az olvasóid életét, és milyen értéket adsz nekik.
A kevesebb: több.
Rácz Kálmán mondta
Szia.
Olvastam a sliderea bejegyzésed, igen látom nem szereted őket, bár nekem nincs is rajta sok szöveg 2 kép lényegében eddig, viszont nem tudom beállítani a slider sebességét. Már teljesen kivagyok, akárhol keresem.. és semmi.. BusinessFocus sablont használok wp-n de már nem birom tovább ideggel ezt, hogy nem találom.. mindent betudok állítani de ezt.. ezt nem. Tudnál nekem ebben segíteni? Nagyon megköszönném
Rácz Kálmán mondta
Közben megtaláltam végre, köszi
Verdes Tamás mondta
Örülök, legközelebb gyorsabb leszek 🙂