A bérelhető webshop olcsó, de korlátok közé szorít, és rontja a honlapod teljesítményét a keresőben. Az egyedi webáruház méregdrága, egy vasad sem marad arra, hogy hirdesd az oldalt, és látogatókat hozz a webáruházadba.
Mindkét megoldás előnyeit ötvözi a WordPress WooCommerce rendszere: egyszerre lehet olcsón, jó minőségben kihozni egy webáruházat, miközben nem kell rá milliókat költened. Hogyan működik? Mire kell figyelni? Mennyiért tudsz profi Woocommerce WordPress webshopot készíttetni?
Bemutatkozik a WordPress Woocommerce webshop rendszer
Ha már van WordPress honlapod, tisztában vagy a WordPress jelentésével, előnyeivel és hátrányaival. A WordPress lehetővé teszi számodra, hogy akár néhány óra alatt igényes megjelenésű saját weboldalt készíts profi minőségben. A WordPress-ben a honlapodhoz új funkciókat bővítményekkel, pluginokkal adhatsz hozzá. A webáruház funkciót is egy ingyenes bővítmény segítségével állíthatod be: ez a WooCommerce webshop plugin.
A WooCommerce bekapcsolásával a honlapod webáruházzá változik. Ez azt jelenti, hogy a honlapod látogatói a weboldalon terméket vagy szolgáltatást vásárolhatnak meg. A működés ugyanaz, mint az áruházban: a vásárló kiválasztja a terméket, beteszi a kosarába, elmegy a pénztárhoz, és fizet, a pénz pedig beérkezik hozzád. Mindezt anélkül, hogy a fizikai valóságban találkoznátok.
A WooCommerce bővítmény ingyenesen az alábbi funkciókat biztosítja számodra:
Termékek feltöltése és csoportosítása. Egy termék esetében – pont, mint az áruházban – megadhatod a termék nevét, a leírását, lehetővé teheted, hogy az olvasók véleményezzék, értékeljék. A termékhez kapcsolódó termékeket is hozzá tudsz adni, például kiegészítőket vagy ugyanabban a kategóriában magasabb minőségű, drágább termékeket. A termékhez természetesen adhatsz fényképeket is, galériával. Korlátlan számú terméket tölthetsz fel, akár 50 ezret is. A termékeket készletezhetjük is: például megadhatjuk a rendszernek, hogy 10 db. áll rendelkezésre. Ha ezek elkeltek, a webshop nem árusítja tovább egészen addig, amíg fel nem töltjük a készletet.
Bármilyen fizetési módot használhatsz. A WooCommerce kiszolgálja az utánvétes fizetéstől kezdve a bankkártyás fizetési rendszereken át a PayPal rendszeréig felmerülő összes igényt. Ezeket egyszerre is használhatjuk a WordPress webáruházban, ezzel lehetővé téve, hogy a vásárló a számára legegyszerűbb, legbiztonságosabb utat válassza. Természetesen a magyar online fizetési szolgáltatókkal is integrálhatjuk a rendszert, például az OTP Simple Pay, a Barion vagy a Borgun megoldásaival.
Rendelések nyomon követése. A rendeléseket nyomon követhetjük, és igény szerint irányíthatjuk. Egy online termék esetében teljesen automatizálni lehet az eladást. A vásárló megveszi a terméket, fizet, majd ezt követően megkapja a terméket. Egy apró kiegészítővel még az is lehetséges, hogy a számlát is automatikusan állítsuk ki számára. Továbbá, a rendelésekhez tartozó szállítási információkat is megadhatjuk, kezelhetjük.
A WordPress webshop a WordPressen belül működik: ez azt jelenti, hogy a WordPress összes előnyével kombinálhatjuk. Engedélyezhetjük a felhasználóknak a regisztrációt, blogolhatunk, és persze szép, ízléses honlapot készíthetünk a webáruházunk köré.
Ha használtál már WordPresst, akkor a weboldalon belül néhány változást fogsz tapasztalni, de továbbra is ugyanazon a felületen fogsz dolgozni. A WooCommerce egy újabb menüpont lesz a weboldalon belül. Nehezebb kezelni, mint a legtöbb másik bővítményt, de néhány napnyi munkával, odafigyeléssel teljesen kezdő szintről is megtanulható.
A WooCommerce legnagyobb előnye: a SEO
Van egy terület, ahol a WooCommerce magasan veri a bérelhető webshop rendszereket. Ez pedig a keresőoptimalizálás, a SEO területe. Egy webáruházban a legfontosabb a gyűjtőoldalak keresőoptimalizálása. Gyűjtőoldalnak nevezzük az egy azonos csoportba tartozó termékeket listázó oldalakat.
A vásárlók nem az egyedi termék-példányokra keresnek, hanem kategóriákra, termék típusokra. Ezeket pedig gyűjtőoldalakon rendezheted el. A bérelhető rendszerek itt nagyon erősen korlátozzák a lehetőségeidet, de a WordPress-en belül bármilyen rendszerben, korlátlan mennyiségben csoportosíthatod a termékeidet. Egy terméket bizonyos tulajdonsága mentén akár több kategóriába vagy alkategóriába is besorolhatsz, így több gyűjtőoldalon is megjelenítheted.
Ha a honlapodat prémium sablonra építed, akkor ezekhez a gyűjtőoldalakhoz könnyedén adhatsz meg egyedi leírásokat, egyedi címeket. Ez a Google szemében előnyt jelent, és ez az a pont, ahol a hazai webshopok legtöbbje elvérzik: csak az egyedi termékek SEO-zására szánnak energiát (erre sem mindig), és közben az igazán értékes gyűjtőoldalak keresőoptimalizálását figyelmen kívül hagyják.
A WordPress másik nagy előnye az, hogy a Yoast SEO bővítmény segítségével az egyedi tartalmakat hatékonyan keresőoptimalizálhatod. A bővítmény minden egyes terméknél fogja a kezed, és megmondja, mire figyelj, ha azt akarod, hogy a Google pontosan értse, miről szól az adott termék vagy termékcsoport. A Yoast SEO bővítménybe a korszerű keresőoptimalizáláshoz szükséges szinte minden technikai feltételt folyamatosan beépítik. Ezek minden frissítés után a te webáruházadban is megjelennek, és azonnal használhatod. A bérelhető rendszerek ezzel képtelenek lépést tartani.
WooCommerce-hez használható WordPress sablonok
A korszerű WordPress sablonokat ma már úgy építik meg, hogy alkalmasak legyenek a WooCommerce integrálására. Ugyanakkor az ingyenes és a fizetős csillivilli sablonokok tengerében rengeteg a pocsék termék, ezért ha már egyszer saját webshop készítésére szánod el magad, a sablonon eszedbe ne jusson spórolni.
Tapasztalataim szerint a Genesis Framework alapú webáruházak hibátlanul üzemeltetik a WooCommerce bővítményt, szemben például a Themeforesten kapható agyondizájnolt, de trehányul kódolt sablon legtöbbjével. A StudioPress sablonjait nem azért ajánlom, mert jutalékot kapok érte (konkrétan: nem kapok), hanem mert több pocsék sablonra épített webáruházat vittem már át erre a rendszerre azért, mert korábban rengeteg hibával futottak. A StudioPress sablonjainak nagy előnye továbbá, hogy a termékeket gyűjtő oldalak keresőoptimalizálását a kifejezetten támogatják, és ehhez minden szükséges felületet megadnak.
Ingyenes vagy fizetős megoldás-e a WooCommerce?
A Woocommerce használata ingyenes, és az alapfunkciók elegendők ahhoz, hogy egy induló webshopot akár teljes mértékben kiszolgáljanak. Ha extra funkciókat akarsz hozzáadni a webáruházadhoz, akkor vagy egyedi kódolást vagy fizetős kiegészítőket kell vásárolnod hozzá.
Az ingyenes verzióban tudsz adni a vevőidnek kuponokat egy bizonyos lejárattal. De ha azt akarod, hogy ezeket a kuponokat ajándékutalványként vásárolhassák meg egymásnak, azt fizetős kiegészítővel tudod megoldani. Hasonló a helyzet a vásárlókat értesítő levelekkel: az alap verzióban csak korlátok között tudod módosítani a levélsablont. Ha fizetsz, akkor szinte bármit megtehetsz. A hivatalos kiegészítők listája egyre hosszabb. Egy-egy kiegészítő 30-60 ezer forint körül van, és egy évig tudod használni.
Mennyiért vásárolj WooCommerce webáruházat?
A Webáruház árát nem a kiegészítők, hanem az elkészítés költsége befolyásolja leginkább. Magyarországon WooCommerce webáruházakra 200 ezer és 2 millió forint közötti ajánlatokat adnak a legtöbbször. Kezdőként sajnos nem fogod tudni felmérni, hogy ezek az ajánlatok mennyire korrektek. Sokszor 200 ezerért is átvernek, és máskor a 2 millió is olcsó lehet – ez attól függ, hogy milyen webshopot akarsz készíteni, hány termékkel stb. És persze attól is nagyon függ, hogy az ajánlatot adó vállalkozó mennyire dúskál az ajánlatokban 🙂 .
Ökölszabályként engedj meg nekem egy javaslatot. Tapasztalatom szerint a webáruházak 90%-ban elbuknak. Ennek az az oka, hogy a tulajdonosok a honlapra költik a pénzt ahelyett, hogy induló webshopjuk marketingjébe fektetnének. Ezért bármennyi pénzed is van a webshop elkészítésének költségeire, a pénzed 80%-át a marketing-stratégia kialakításába, a szövegírásba, a kulcsszókutatásba tedd. Sokkal boldogabb leszel egy egyszerű webáruházzal, ami hozza az eladásokat, mint egy hiperszuper shoppal, amit a kutya sem látogat.
Egy biztos: a WordPress-en nem fog múlni a sikered.
Nati mondta
Kedves Tamás! Köszönjük ezt a hasznos cikket. Hogyan lehet megtudni, hogy egy adott oldalt mivel készítettek? Valami hasonlót szeretnék létrehozni, mint ez https://kristenhair.hu/ – Ez WordPress+WooCommerce-el lehetséges?
Tomzol mondta
Az általad linkelt oldal konkrétan WordPress+WooCommerce-el készült.
Verdes Tamás mondta
Melyik weboldalra gondolsz?