A célozható kulcsszavak száma elvileg a végtelenbe tart: tankönyv szerint nem kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy egy magazin vagy blog esetében a jövő hónapra már ne tudjunk releváns tartalmat tervezni egy-egy új kulcsszóra, témára.
De azért meg lehet izzadni a dologgal, mert ha a projektünk már 3 éve fut, és havonta 12 tartalmat publikáltunk minden hónapban, akkor jó eséllyel lelőttünk rengeteg célpontot. Minél idősebb egy SEO projekt, annál gyakrabban futunk bele a kérdésbe: Hogyan keressünk új célozható kulcsszavakat. Bemutatom a 3 kedvenc ötletemet.
1. Vegyük elő az ügyfélprofilt (buyer personát)
Minden SEO folyamat elején el kell készíteni az ügyfélprofilt (buyer persona) és a vásárlói életutat (costumer journey). Előfordul, hogy ügyfeleink ezt felesleges körnek érzik, pedig nem az. Ha régen bármelyik projekt esetében engedtünk ügyfelünknek, és elhagytuk ezt a lépést, megbántuk utólag, és pótolni kellett. A célcsoport alapos ismerete és profilozása nélkül a vakszerencse vezeti a kezünket.
Ezek a dokumentumok nem arra valók, hogy elkészítésük után a fiókban heverjenek, mint egy minisztériumi hatástanulmány. Időről időre érdemes őket elővenni, frissíteni. És remekül használhatók arra, hogy új kulcsszavakat találjunk, amelyekre még nem készült tartalom.
Vannak egyszerűbb és könnyebb megoldások új kulcsszavak keresésére, de üzletileg hatékony kulcsszavak keresésére nem ismerek jobb módszert.
Ingyenes Buyer Persona template. Töltsd le, és készíts magadnak
Gyakran lehetőségünk van új profilokat is készíteni, és ezzel új témákat bevonni a tartalomtervbe.
Például lakáshiteleket értékesítő projekt esetén új témakör lehet az ingatlanvásárlás és -felújítás, a költözés vagy a lakóhely kiválasztása (vidék vagy város vagy esetleg külföldi ingatlanba való befektetés).
Lehet koncentrálni arra az életkorra és életszakaszra, amikor az emberek ingatlant vásárolnak (ez a családalapítás időszaka), és lehet írni az ezzel kapcsolatos témákról is (első házasok kedvezményétől fogva a családtámogatások rendszeréig). Nem a termékről szólnak az írások, de a célcsoport elérésére igen jó esélyünk van, ezzel együtt pedig az értékesítésre is.
2. Content Gap-ek keresése versenytárs weboldalak adatai alapján
Több SEO szoftver is alkalmas rá, hogy content gap-eket keressünk. Az ahrefs.com szoftver segítségével keressünk most új kulcsszavakat a hitelnet-nek. Kiválasztom a három legfontosabb konkurensét, majd lekérem az adatokat.
Összesen 8146 találatot adott a szoftver. Nem mindegyik lesz megfelelő, de a releváns szavak kiválasztásával rengeteg új tartalmi ötletet nyerünk. Az első találatok rendszerint haszontalanok, de ha mélyebbre ásunk, rengeteg lehetőséget találunk majd.
Search Console 10+ kulcsszavak
A Google Search Console (többek között) megmutatja, hogy a weboldalunk milyen kulcsszavakra milyen helyezést ért el. A GSC nem csak azt mutatja meg, hogy mely kulcsszavakra szerepel jól az oldalunk, hanem azt is, hogy melyekre szerepel rosszul, mondjuk a 20. helyezésnél is gyengébb pozícióban.
A 20+ kulcsszavak között minden esetben nagy számban találunk olyan kifejezéseket, amelyekre eredetileg nem is céloztunk, a Google mégis relevánsnak tartja rá az oldalunkat. Ezeket bátran lehet úgy értelmezni, hogy a Google jelzést ad róla, hogy ezekre a kulcsszavakra eséllyel célozhatunk a jövőben.
A Google Search Console-ban listázzuk a kulcsszavakat, majd ezt követően a szűrőben beállítjuk, hogy csak azokat szeretnénk látni, amelyek az elmúlt időszakban a 10. helynél rosszabb pozícióban rangsoroltak. A kulcsszavak számától és a találatok minőségétől függően a szűrőt finomíthatjuk.
Legalább három forrásból válogathatunk a kulcsszavak között. A lényeg, hogy mindig érdemes a kulcsszavakat a potenciális olvasó szempontjából is tesztelni. Az adatok között ugyanis rengeteg haszontalan javaslat lesz, amelyek látszólag véletlenül kerültek a listába. De alapos vizsgálat után minden esetben rengeteg új lehetőség nyílik.
Vélemény, hozzászólás?