Árazási modell | 15 példa | Havidíjas árazás | Ronda trükkök |
Egy SEO projekt sikerének elengedhetetlen feltétele a reális árazás. Sok-sok projekt csúszik el azon, hogy a megbízó nincs tisztában a projekt értékével. A tisztánlátás hiánya sokszor a SEO szakértő felelőssége, aki nem meri vagy nem tudja reális alapokra helyezni a megbízó várakozásait.
Bemutatom a SEO árazásának egy lehetséges megközelítését, majd megadom 15 szektorra vonatkozóan az általam kalkulált árakat. Ezt követően bemutatok néhány trükköt, amelyet SEO tanácsadók véleményem szerint etikátlanul az árak csökkentésére és megbízóik félrevezetésére használnak.
A SEO árazás egy modellje
Egy SEO projekt árszerkezetének megértése fontosabb, mint maga az ár, amely egy kalkuláció végén adódik.
A legtöbb SEO projekt célja, hogy egy weboldal saját piacán az élbolyba érjen, és jelentős tematikus forgalmat hozzon be a honlapra. Egy projekt nagyságát, szerkezetét és árát ezért az élboly versenyzőinek honlapjairól lehet leolvasni. A piacvezető versenytárs weboldalak legfontosabb adatai alapján visszafejthető, hogy milyen weboldalra van szükségünk. Tehát ha tudjuk, kik a versenytársaink, nincs másra szükségünk, mint megnézni, hogy honlapjaik milyen tulajdonságokkal rendelkeznek, és ehhez képest mi hol tartunk.
Két dolgot kell megnéznünk:
- Hány URL-je (cikk, termék-gyűjtőoldala) hoz be érdemi forgalmat az oldalnak a Google-ből? Ez a szám mutatja meg, hogy mennyire kell tartalomgazdag honlapot építenünk az adott szektorban.
- Hány minőségi hivatkozása van az oldalnak? Ez a szám mutatja meg, hogy nekünk minimálisan hány linket kell szereznünk ahhoz, hogy egy súlycsoportba kerüljünk az élbollyal.
Mindkét adat segít meghatározni a projekt időigényét is.
Lássunk egy példát:
Ha pszichológus-közvetítés témában akarunk bejönni az élbolyba, a pszichofeszek.hu remek kiindulópont. A weboldal a TOP5-ben rangsorol a téma számos kulcsszavára, és az Ahrefs adatai szerint havi 6,2 ezer olvasót hoz be a keresőből. Ez azt jelenti, hogy mi is hasonló nagyságrendű vagy ennél nagyobb forgalmi célkitűzést határozhatunk meg.
Nézzük a tartalmat: 50 olyan cikket írtak rá, amely havonta érdemi forgalmat hoz be az oldalnak a Google-ből. Ez azt jelenti, hogy ha hasonló forgalmat szeretnénk, nekünk is hasonló mennyiségű tartalmat kell közzétennünk saját honlapunkon.
Most jönnek a linkek: a domain-re 119 másik weboldal hivatkozik. Ebből adódna a következtetés, hogy nekünk is legalább ennyi linket kell építenünk.
De ez nem így van, mert a hivatkozások között (ahogyan általában a hazai weboldalak többsége esetében) túlsúlyban vannak a spam-es, linkfarmos és PBN-es hivatkozások. Ezeknek igazi hozzáadott értéke nincs a weboldal forgalmához, és ezért ezeket a linkeket nem is kell felépítenünk a saját projektünk során.
Ha kiszórjuk a szemétre való linkeket, 31 egy értékes hivatkozás marad. Ezeket két csoportra oszthatjuk:
- Nagy forgalmú weboldalak, portálok, amelyekben a Google megbízik, mert tömeges forgalmat ad nekik. Ilyen például az index.hu, a 444.hu, a 24.hu és más hasonló magazinok.
- Szakmai weboldalak, amelyeknek ugyan kisebb a forgalma, mégis minőségi tartalom található rajtuk. Ilyen például a kamaszpanasz.hu vagy a pszichologuskereso.hu, de ebba a körbe sorolható a csak napi egy-két kattintást kapó egyéni vállalkozó pszichológus weboldala is.
Egy minőségi SEO projektben ezt a két típusú linket akarjuk megszerezni, más linkekre nincs szükségünk.
Árazhatunk. Innentől kezdve nettó árakat használok.
- Egy cikk, tartalom megírása a magyar piacon 20 ezer Forint körül van. Ebből kell vennünk ötven darabot.
- Egy minőségi weboldal 20 ezer és 200 ezer Forint közötti összeget kér egy PR cikkért cserébe, amelyben linket is elhelyezhetünk. Számoljunk most átlagosan 50 ezer Forinttal. Ehhez még vegyük hozzá, hogy a megjelenésben nincs benne a PR cikk ára, amit szintén meg kell íratni. Ezek a cikkek általában olcsóbbak, mint azok, amelyeket saját honlapunkra írunk, ezért számoljunk most 10 ezer Forinttal. Egy minőségi link átlagos értéke a PR cikkel együtt legyen 60 ezer Forint. Ebből kell 31 darab.
- Szaktudásra is szükségünk van, amelyet vagy SEO tanfolyamokon sajátítunk el vagy egy szakértő révén vesszük bérbe. Szakértőnk havidíját számoljuk 200 ezer Forinttal. Mivel 46 link megépítéséhez időre van szükség, 12 hónapra kell igénybe vennünk a szakértő segítségét.
Kész is a költségvetés:
Tétel | Ár: | Mennyiség: | Össz.: |
Linkek | 60 ezer Ft. | 31 darab | 1.860.000 Ft. |
Cikkek | 20 ezer Ft. | 50 darab | 1.000.000. Ft. |
Szakértő | 200 ezer Ft. | 12 hónapra | 2.400.000 Ft. |
Össz.: | 4.260.000 Ft |
Ha SEO szakértő vagy, talán kevésnek találod az árat, és ezer más bajod is van vele. Ha a Pszichofészek induló versenytársa vagy, talán csak egyszerűen magasnak érzed. Most nem ez a lényeg, itt csak azt próbáljuk megérteni, milyen szempontok szerint és milyen ár-súlycsoportban árazunk egy projektet.
Most pedig nézzük meg, hogyan alakulnak az így számolt keresőoptimalizálás árak 15 további szektorban. Utána megnézzük, hogyan és miért vitathatók az árak.
Keresőoptimalizálás árak 15 szektorban
Ugyanezen logika mentén haladva áraztam be egy-egy fiktív SEO projektet 15 szektorra vonatkozóan. Mindegyik projekthez kerestem egy-egy referencia-oldalt is. A kalkulált ár tehát azt mutatja, hogy a referencia-oldal forgalmát milyen áron célozhatjuk meg. Csak a minőségi linkek mennyiségét vontam be a kalkulációba.
Online | Referencia | Forgalom | Szöveg | Link | Hónap | Összesen |
---|---|---|---|---|---|---|
Fogászat | dentpoint.hu | 20 ezer | 50 | 31 | 12 | 5510000 |
Kertépítés | kertelunk.hu | 7 ezer | 30 | 40 | 12 | 5550000 |
Honlapkészítés | premiumhonlap.hu | 10 ezer | 50 | 100 | 24 | 12050000 |
Földmunka | precizfoldmunka.hu | 4 ezer | 20 | 15 | 6 | 2600000 |
Hitelközvetítés | bank360.hu | 220 ezer | 600 | 500 | 48 | 54600000 |
Pszichológus-kereső | pszichofeszek.hu | 6 ezer | 30 | 30 | 36 | 9750000 |
Társkeresés | parom.hu | 60 ezer | 20 | 100 | 24 | 11300000 |
Ügyvédi szolgáltatás | drujvary.hu | 25 ezer | 50 | 20 | 12 | 4850000 |
Rendszergazda | doit.hu | 3,5 ezer | 50 | 12 | 12 | 4370000 |
Online számlázó | billingo.hu | 60 ezer | 100 | 200 | 36 | 21700000 |
Házépítés | pannonmuhely.hu | 6 ezer | 50 | 25 | 12 | 5150000 |
Pénzügyi tanácsadás | kiszamolo.hu | 31 ezer | 200 | 150 | 48 | 23600000 |
Napelem telepítés | nvsolar.hu | 7 ezer | 40 | 20 | 12 | 4600000 |
Rovarirtás | abatox.hu | 18 ezer | 50 | 50 | 12 | 6650000 |
Kaputechnika | kapugorgo.hu | 5 ezer | 50 | 15 | 8 | 3750000 |
Ha kíváncsi vagy egy konkrét szektorra, jelezd egy hozzászólásban a cikk alján, és bővítem a táblázatot!
A fenti árbecslések számtalan változó mentén mozoghatnak:
- Mi magunk is tudunk cikket írni vagy sokkal drágább a szövegírónk.
- A szükséges linkek felét beszerezzük a kapcsolatrendszerünkön keresztül, és nem fizetünk érte.
- A SEO szakértőnk kevesebbet/többet kér, mint amivel a táblázatban számoltam.
- Gyorsabb, rövidebb idő alatt lefutjuk a projektet, mint terveztük.
- Erősödik a verseny a piacon, ezért a tervezetthez képest több cikkre, linkre, és szakértői hónapra lesz szükségünk.
- Google algoritmusfrissítés érkezik, ez bármilyen irányban módosíthatja, kavarhatja a projektet.
Egy konkrét árajánlatban a fenti becslések fele vagy a kétszerese is lehet. És attól nem feltétlenül lesz jobb vagy rosszabb a munka minősége és eredménye.
A lényeg, hogy ne havidíjban számoljunk, hanem értsük a projekt szerkezetét és időigényét.
Ha kicentizett zsebbel vágunk bele egy projektbe, könnyen kiszállhatunk belőle, mielőtt még termőre fordulhatna a befektetés. A legtöbb SEO projekt – különösen a nagy versenyes piacokon – 3-6 hónapon belül semmilyen eredményt, akár egyetlen ajánlatkérést sem hoz majd.
Ha szívünket-lelkünket a havidíjra állítottuk be, úgy járhatunk, mint a tudatlan részvénybefektető, aki 20 év helyett 2 hónapra vásárolt részvényt, és busás veszteséggel zárja a pozícióját.
Keresőoptimalizálás árak: személyes megjegyzések a piaci árazásról
Az alábbiakban néhány szempontot szeretnék felvetni a hazai SEO szektor gyakorlatával és árazásával kapcsolatban.
Hogyan áraz a SEO piac? Megjegyzések a havidíjas keresőoptimalizálásról
Szuhi Attila elemezte a SEO szolgáltatások árazási modelljeit és árait. Felmérésében azt találta, hogy a prémium havidíjas szolgáltatások átlagára havi 137 ezer Forintra jött ki. Ez az adat – ahogyan Attila is jelzi – sajnos egy optikai csalódásnál többre nem jó nekünk. Ennek több oka is van:Árakat az egyéni vállalkozók tesznek közzé a weboldalaikon, nagyságrendileg magasabb áron dolgozó ügynökségek vagy a vérpofi szabadúszok (akiknek néha még saját weboldala sincs) minden projektet egyedileg áraznak. Ezek az árak tudomásom szerint akár a havi 300-600 ezer Forintot is elérhetik. Ha az ő áraik is bekerültek volna a modellbe, az árak magasabbak és reálisabbak lennének.
A havi bontású csomagárakkal jól lehet árazni jógabérleteket, síbérletet vagy csoportos nyelvtanfolyamot, de SEO projektet aligha. Láttuk fent: minden projektnek egyedi szerkezete és időigénye van, és a szakértő részéről is eltérő erőfeszítést kívánnak meg.
Ezeknek az ártábláknak talán inkább az a funkciója, hogy az olvasót informálják a lehetséges ársávokról. Ugyanakkor kifejezetten rosszul tud elsülni, ha az ügyfél abban a tudatban vág bele a projektbe, hogy ugyanolyan havidíjat fizet, mint a telefonszámlája esetében: egy SEO projekt esetében ugyanis még a hatodik hónapban sem feltétlenül lesz eredménye, miközben folyamatosan fizetnie kell.
Véleményem szerint tisztességes szakértői munkát havi nettó 200 ezer Forint alatt nem várhatunk, ezért is számoltam a fenti táblában ezzel az árszinttel. De ne vegyük rossz néven, ha ennél magasabbra jön ki a szakértőnk havidíja. Inkább nézzük meg, hogy milyen munkákat végzett eddig, mennyire gondolkodik átfogóan a saját szakmájáról stb.
A linképítés etikátlan alulárazása az ügyfél kárára
Elterjedt a hazai gyakorlatban az, hogy szakértők és szolgáltatók az ügyfél linkprofilján spórolnak. Ennek egyszerű oka van: egy tisztességes és értékes link ára ma 20 és 200 ezer Forint között van. De bőven vannak 300-600 ezer Forint közötti árak is: a hvg.hu több, mint 700 ezer Forintot, a telex.hu több, mint 1 millió forintot kér egy linkért, és vannak olyan területek (például a hitelközvetítés), ahol ilyen nagyságrendű linkek nélkül nem befogható az élboly.
Több olyan szakértő és szolgáltató van a piacon, akik ezt az információt nem kötik ügyfelük orrára, hanem elindítják a projektet, és 5-10 ezer Forintos linkeket vásárolnak nekik linkfarmokról vagy kifejezetten linképítésre használt blogokból.
Ezeknek a linkeknek hosszú távon zéró a hozzáadott értéke egy weboldal teljesítményéhez, noha rövid távon adnak némi lendületet az oldalnak. Azért tartom etikátlannak ezt a gyakorlatot, mert durván és egyértelműen sérti a Google irányelveit, és ezért ezek az oldalak bármikor kaphatnak algoritmikus vagy manuális büntetést.
Attól, hogy itthon a Google ritkán büntet, és el lehet lavírozni gyenge linkprofilokkal, tény: tartós üzleti kárt okozhat ügyfelének az a SEO szakértő, aki ilyen eszközöket használ. És ez itthon tömeges jelenség.
A mögöttes ok persze érthető: egy SEO projektben az ár 25-50 százalékára is rúghat a linkprofil felépítése, és ez az összeg nem a SEO szolgáltató számláján, hanem a portálok tulajdonosainál landol. Ha gagyi linkeket építünk, több pénz marad a SEO szakértőnél, és az ügyfélnek is olcsóbb lesz a projekt. Ráadásul középtávon még az eredményeket sem rontja, ezért ha a SEO szakértőnek szerencséje van, nem is veszik észre, hogy ügyfele érdekével ellentétesen járt el.
Az árak csökkentésének négy lehetséges módja
Érhető, ha megbízóként spórolni akarsz. Ebben az esetben három opciót javaslok megfontolni.
- Tanulj. Ma már magyar és angol nyelven is remek tanfolyamok érhetők el. Ha beleásod magad a keresőoptimalizálás mesterségébe, kevesebbet kell költened a szakértőre. Másik lehetőség, hogy a szakértőtől kifejezetten kéred, hogy az edukáció is legyen benne a csomagban, amit veszel tőle.
- Vegyél tanácsadást, mielőtt projektet indítasz. A SEO tanácsadás ára 10-40 ezer Forint között van óránként. Nagyon-nagyon megéri pár órát eltölteni egy-egy szakértővel, és kifizetni neki ezt a pénzt. Azért éri meg, mert ilyenkor eladási szándék nélkül tudsz vele időt tölteni, és közösen át tudjátok gondolni a projektet. Ha beszélsz két-három szakértővel, látni fogod, mekkora különbségek vannak a piacon minőségben, hozzáállásban és hatékonyságban.
- Haladj lassabban. Ha a projekt sikeréhez neked 50 link és 50 cikket kell megírnod, de neked erre most nincs forrásod, megteheted, hogy csak 20 linket és 20 cikket veszel. Ha a minőségre kényes leszel, ezzel is fogsz tudni érdemi üzleti forgalmat behozni a weboldalra. Ezt természetesen minden projekt esetében egyedi szempontok szerint kell átgondolni.
- Spórolj a weboldal árán. 100%-ban sikeres SEO projekteket lehet megvalósítani ingyenes és ék-egyszerű WordPress sablonokkal. A kiszamolo.hu vagy a honlaprafel.hu remekül SEO-zott, nagy forgalmú honlapok, és mindkettő egy-egy ingyenes sablonon fut.
A lényeg egyszerű: ne a tartalom minőségén és a linkek minőségén spóroljunk.
Kép forrása: Fortepan
Elekes József mondta
Szia Tamás, ez a cikked is szuper. 🙂
És a kérdésem: vállalati tréning adatokat szeretnék kérdezni. Ill, még egy: megírnád azt is, hogyha nem az első helyre, hanem „csak” az első oldalra akarunk kikerülni hogy néznek ki ugyanezek az adatok.
Köszi. 🙂
Verdes Tamás mondta
Szia József, köszönöm! Az első oldalra egy jól megírt cikkel és 2-3 linkkel bármilyen gyenge oldallal ki lehet kerülni. A „vállalati tréning” egy könnyű keresőszó, és kevesen keresnek rá. Önmagában ezt megcélozva kétséges, hogy lehet-e megrendelést szerezni.
Az írásban nem helyezés alapján kerestem oldalakat, hanem tematikus forgalom szerint. Ennek az az oka, hogy a helyezés nem feltétlenül jelent forgalmat és megrendelést. Például „vállalati tréning” kulcsszóra havonta 20-30 keresést indítanak. Ha első vagy, akkor sem lesz belőle megrendelésed, ha az első oldal közepén rangsorolsz, akkor sem. A helyzetet rontja, hogy olyan sok a fizetett hirdetés, hogy az olvasók egy része nem is észleli az első találatot sem. Ha az én projektem lenne, olyan kulcsszavakra céloznék, amelyekre kevesebb a hirdetés, viszont többen keresnek, pl. csapatépítő játékok (1800 keresés havonta), konfliktuskezelés tréning (100 keresés havonta), csapatmunka (400 keresés havonta). Ha ilyen kulcsszavakra jöttök be a TOP10-be, azzal nagyobb forgalmat és több megrendelést is lehet szerezni.
Gyula mondta
Kaputechnika adataira lennek kivancsi.
Verdes Tamás mondta
Bővítettem a táblázatot.
Antal-Pap Judit mondta
Kedves Tamás!
Nagyszerű a cikk! Köszönöm a segítséget, amit adtál. Nagyon profi vagy!
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen!
Varga Éva mondta
Szuper a cikk! Kevesen gondolják ezt így végig, hogy vajon miért is annyi az annyi. Csak gondolnak egy számra, és aztán meglepődnek, hogy miért ilyen drága???!!! De ez így nagyon jól le van vezetve. Ezt kellene mindenkinek látnia, hogy tudja mibe vág bele, és ne csak az első hónapot lássa, hogy az mennyibe kerül.
Szabó Gábor mondta
Kedves Tamás!
Ha esetleg ki tudnád bővíteni az ingatlan hirdetési szektorral a táblázatot, annak örülnék.
A cikked tartalmával teljesen egyetértek. Tavaly megbíztam egy kókler seo „szakembert”, aki 100000Ft-ért egy csomó oldalsávos meg PBN linket épített nekem és nyilván nulla haszna volt, úgyhogy saját kézbe vettem a linképítést. Azóta van is eredmény. Persze nem kevés pénzbe és időbe került.
Kiss Pista mondta
Ja, persze, vegyél tanácsadást, gondolom tőled… :)))
Verdes Tamás mondta
Vehetsz tőlem vagy mástól is. A lényeg az, hogy sokkal inkább megéri kiadni egyszeri 10-20 ezer Forintot egy tanácsadásra, mint befektetni ennél sokkal nagyobb összeget egy komplett projektbe úgy, hogy az ember nincs tisztában azzal, mit vásárol valójában.