Olyan eszközöket gyűjtöttem össze, amelyeknek az ingyenes változatát is lehet használni, sőt, profin kínálják azokat a funkciókat, amelyekért nem kell fizetned! Ezek nem egy adott perióduson keresztül (7,14 vagy 30 napig) használhatók ingyenesen, hanem bármennyi ideig elérhetőek, minimálisan pár funkcióval korlátozva.
Én nap mint nap alkalmazom a következő eszközöket SEO szakértőként ügyfeleim számára is, így bőven van tapasztalatom róluk.
5 olyan online marketing területet választottam ki, amelyeket Te is biztosan használsz a vállalkozásodban, vagy ha még nem, akkor azt is megmutatom, hogy miért kellene beépítened az online marketing stratégiádba.
1. Keresőoptimalizálás: Kulcsszókutatás
Ha keresőoptimalizálást végzel a weboldaladon, tehát szeretnél a Google-ből minél több látogatót szerezni organikusan, akkor az első lépcső mindig a kulcsszókutatás.
Azokat a kulcsszavakat kell megtalálnod, amelyek relevánsak a termékedre/szolgáltatásodra, valamint megfelelő mennyiségű keresés is történik a Google-ben rájuk.
Több módszert is alkalmazhatunk arra, hogy a megfelelő kulcsszavakat megtaláljuk.
Talán a leghatékonyabb, ha ehhez a Google által publikált, számszerűsített keresési adatokat nézzük meg.
A Google Keyword Planner, amely a Google Ads-ben belül bárkinek elérhető, jó pár hónapja csak elég nagy szórásban adja meg ezeket a számokat (pl.: 1000-10000 közötti a keresési szám átlagosan havonta stb…).
Kivéve, ha folyamatosan elegendő összeget költesz hirdetésekre, akkor láthatod a pontosabb számokat is.
Vannak havidíjas programok, mint az Ahrefs vagy a Semrush, amelyeknek 100 dolláros havi költségei vannak, és az ingyenes verziójuk is eléggé limitált, például a kulcsszókutatás funkcióban is.
DE! Van egy olyan oldal, amely regisztráció és költségek nélkül ad neked egy olyan kulcsszókutató eszközt, amely a Google-ből húzza be az adatokat, és korlátlanul megmutatja azokat.
Neil Patel az online marketing területén egy profi szakember, aki még tavaly megvette az Ubersuggest nevű oldalt, és beépítette azt a saját weboldalába.
Sőt, kijelentette egy blogbejegyzésében, hogy olyan eszközzé fejleszti, mint a fentebb említett két fizetős oldal, és olyan funkciói is lesznek, de továbbra is teljes egészében ingyen fogja adni, és még regisztrálnod sem kell!
Itt éred el az oldalt, a 3. mezőben keresd ki a listából a ‘Hungarian / Hungary’ opciót, és utána kezdj el keresni.
2. E-mail marketing: Hírlevélküldő szoftverek
Az email marketing nem “halott”! Ha ezt mondta Neked valaki, akkor vagy nem tesztelte még, vagy rossz listára küld ki emaileket, vagy rossz email marketing technikákat alkalmaz!
A legjobb konverziókat ez az online marketing eszköz hozhatja, ezt ki merem jelenteni!
Igen, annyi valóban változott az évek alatt, hogy kevesebben nyitják meg a hírleveleket. Még egy jól felépített listán is a 40-50% körüli megnyitási arány kimagasló eredmények számít, és – ha az emailből van átkattintási lehetőség, akkor – az átkattintási arány 10-15% körül lesz.
Nem egy ügyfelemnél látom azonban, hogy 10% vagy afeletti konverziókat hoz egy hírlevél kiküldése. (Más eszközöknél, mint az Adwords, a Facebook, illetve az organikusan érkező látogatóknál a nagy átlag 1%, esetleg 5%, ami ritka és kiemelkedő).
Tehát továbbra is a konverziót nézzük, mint minden más online marketing eszköz használatánál.
Igen, ehhez az eszközhöz is kell szakértelem, gyakorlás és főleg tapasztalat.
Mivel minden vállalkozásnál valamennyire más az ügyfélkör, így ki kell tapasztalni, hogy milyen hírleveleket érdemes kiküldeni, milyen időközönként, milyen napokon vagy időpontban, és milyen típusú email tárgymezőktől növekszik a megnyitási arány stb.
Ha még csak most kezdesz listát építeni, akkor mindenekelőtt egy jó hírlevélküldő szoftverre lesz szükséged, amelyben akár automatikusan listába gyűjtheted az email címeket, hírlevelet tudsz szerkeszteni, és azt egy gombnyomással kiküldeni mindenkinek.
Hírlevélküldésnél – mint minden másnál – nem ajánlom a legolcsóbb megoldást. Itt ugyanis fontos az, hogy a hírlevélküldő-szoftver ne a Spam mappába küldje ki a leveledet minden második vagy harmadik email címnél.
De még a legprofibb hírlevélküldő-szoftvertől se várd el azt, hogy Gmail esetén mindig az ‘Elsődleges’ mappába fogja az emailjeidet bejuttatni. Főleg a ‘Promóciók’ és a ‘Frissítések’ mappába teszi a Gmail a hírleveleket.
Több hírlevélküldő-szoftver van jelen a magyar és a külföldi piacon is. A magyar piacon talán az egyik legismertebb a Sales Autopilot.
Ez az eszköz több is, mint egy hírlevélküldő-szoftver. Ingyenes verziót viszont nem találtam, a legolcsóbb csomag nettó 4000 Ft/hónap, és ebben az esetben maximum 1000 email cím lehet a listánkon.
Ha azonban nem áll tőled messze egy kicsi angoltudás, akkor vannak olyan külföldi szoftverek, amelyek elég könnyen használhatóak, és ingyenesek is!
Az egyik legismertebb a Mailchimp hírlevélküldő szoftvert 2500 email címig ingyen használható, viszont automatizációnál összesen 1 automata email küldhető ki.
Én a MailerLite eszközt használom. Itt semmit sem kell fizetned, ha maximum 1000 email cím van a listádon, és elviseled, hogy a kiküldött hírlevelek alján MailerLite logo helyezkedik el.
Nagyon előnyös továbbá, hogy az automatizációt is ingyen adják, bármennyi feliratkozói lista létrehozható. Ezenkívül WordPress Wocoomerce-el is összeköthető, automata emaileket lehet beállítani a vásárlóknak stb…
Tehát, ha van egy ingyenesen letölthető Ebook anyagod, és ezért mondjuk nevet és email címet kérsz be, akkor a feliratkozó automatikusan bekerül a MailerLite-ban létrehozott listádba, és elindul egy automata rendszer.
Azaz rögtön kimegy az első email, amiben a letölthető anyag van, és utána még beállíthatsz pár emailt, amelyek megadott időközönként mennek ki minden egyes feliratkozónak.
Ez igazából az úgynevezett sales funnel kezdeti része, amihez elengedhetetlen egy ilyen automata hírlevélkiküldő-szoftver.
3. Képszerkesztő a hirdetési kampányaidhoz
Ha Te magad csinálod vagy házon belül oldod meg a Facebook hirdetések feladását, és ehhez kisebb grafikai munkákat hoznál létre, vagy bannert, blogcikkhez borítóképet és más grafikai szerkesztéseket szeretnél kivitelezni, akkor lehet, hogy van profibb eszköz mint a Paint, vagy egyszerűbb és olcsóbb, mint a Photoshop.
Létezik egy nagyon népszerű online eszköz az ilyen grafikai feladatokhoz, a Canva.
Előre elkészített sablonok várnak a bejelentkezés után. Kiválaszthatjuk, hogy Facebook borítóképet, hirdetési képet, vagy blog cikkhez borítóképet szeretnék létrehozni, esetleg Ebookot szerkesztenénk, de persze egyedi képméretet is megadhatunk.
Ezután egyszerűen választhatunk a rengeteg ingyenes háttérképből, de akár további több száz képből válogathatunk, amelyek ára 1 dollár.
Pillanatok alatt varázsolhatunk szöveget a képre, betűtípusokat, színeket választhatunk, de saját képeket is feltölthetünk, és ráhelyezhetünk a grafikai anyagunkra.
Én már szerkesztettem ebook anyagot is. A folyamat végén nem csak jpg vagy png formátumban, hanem PDF-ben is menthetjük az anyagokat.
Az ingyenes változatával szerintem nagyon kényelmesen meg lehet szerkeszteni a grafikai anyagokat.
A Pro, fizetős változatot is kipróbálhatod, az első hónap ingyenes (utána havi 12,95 dollár), amellyel több képet, grafikai elemet elérhetsz, vagy transparent (átlátszó) háttérrel tudsz letölteni grafikai dolgokat, például egy megszerkesztett logót. (Igaz a logóhoz inkább ajánlom az ingyenes, és átlátszó háttérrel letölthető kép-opcióval rendelkező snappa.com oldalt.)
Ingyenesen használható további online képszerkesztőkről külön cikkben is olvashatsz a blogon.
4. Felhasználói élmény (UX): Hőtérkép, recording eszközök
Ezt a lehetőséget nem sokan használják ki, pedig meg lehet nézni a weboldalra látogatók tevékenységét, néghozzá felvett videókon keresztül!
Igen, csak beállítod a megfelelő szoftvert, megvárod amíg pár látogató jön az oldaladra, a videók elkészülnek, és visszanézheted, elemezheted őket.
Ezenkívül heatmapet, magyarul hőtérképet is tudsz készíteni adott aloldalakról.
De mire is jók ezek?
A hőtérképet mindenképpen a landoló oldalakra érdemes beállítani, amikor a hirdetésekből látogatókat terelsz egy oldalra, ahol konverziót akarsz kisajtolni belőlük.
Ilyenkor már az elején meg kell vizsgálni a látogatókat, hogy meddig jutnak el az adott oldalon, meddig görgetnek le, vagy mire kattintanak, mely részeken állnak meg, vagy mutatnak nagyobb aktivitást.
A videórecordingot pedig bármikor használhatjuk. Egy megtörtént eset, hogy egy webshopnál állítottam be a videó rögzítését, majd visszanéztem a videókat, és elkezdtem elemezni őket.
Arra figyeltem, hogy a vásárlási folyamatban hol akadnak meg a látogatók, milyen pontok vannak, ahol lelassulhat a vásárlás. Egy webshopnál nagyon fontos, hogy ha a látogató eldöntötte, hogy mit szeretne megvenni, akkor a fizetéshez vezető folyamaton minél gyorsabban végig érjen.
Azt vettem észre több potenciális vásárlónál, hogy a telefonszámot többször is beírja, de megakad, mert a webshop-rendszer csak egyféle formátumot fogad el. Ide valaki 06 vagy +36 formátumban írja be a telefonszámot, esetleg nem írja be az egészet egyben, szóköz nélkül adja meg, stb…
A rendszer nem engedte, hogy beállítsuk, hogy minden formátumot elfogadjon. A megoldás nagyon egyszerű volt, a mező fölé beírtuk, hogy pl.: és a megfelelő formátumú telefonszám.
Ezt egyébként több webshopnál is alkalmazzák már.
Erre a kisebb, de a vásárlási utat sokaknak megnehezítő problémára máshogy nem lehetett volna rájönni, de ezenkívül sok kisebb hibára is rá lehet jönni a videók megtekintése közben.
Szóval ilyen programra is van ingyenes megoldás. Amit én a leggyakrabban használok, az a Hotjar.com. Nagyon gyorsan be lehet regisztrálni, ingyenes, és bankkártya-adatot sem kell beírni. De egy teljes útmutatót, funkciók használatát összefoglaltam a Hotjar progis bejegyzésemben.
Az ingyenes változatával 100 videófelvételt készít el, és maximum 2000 oldalmegtekintésig készíti el a hőtérképet, valamint 3 hőtérképet (tehát 3 aloldalt) lehet beállítani.
A versenytársa a Smartlook.com, amely talán kedvezőbb ajánlatot ad. A programot az első 10 napban ingyenesen lehet kipróbálni, és az összes fizetős funkció is használható. Bankkártya adatokat itt sem kérnek. A Smartlook progit még nem használtam, de valószínű, hogy következő ügyfelemnél már ezt fogom integrálni a weboldalba. 🙂
5. Keresőoptimalizálás: További profi szoftverek
A keresőoptimalizálásra még visszatérnék. Az első részben a kulcsszókutatásról volt szó. Viszont ha már keresőoptimalizálod a weboldaladat, vagy végeztél ezzel, akkor egy szinttel tovább kell lépned.
Például a keresőoptimalizálás 0. szintjének számít még a technikai SEO audit elkészítése. Meg kell vizsgálnod az oldaladat technikai fejlettségi szinten is.
Hiába van jól keresőoptimalizálva az oldalad, a meta tagek és a tartalom jól beállítva, ha például a honlapodnak olyan technikai hiányosságai/hibái vannak, mint a lassú oldalbetöltés, nem megfelelő mobilos megjelenés, duplikációk, sok 404-es oldal, indexelési problémák és még sorolhatnám…
Ezeket végignézni, kódokból kikutatni viszonylag nehéz és hosszadalmas folyamat. Szerencsére erre van egy nagyon jó program.
Annyi a különbség az előző szoftverekhez képest, hogy ezt a programot le kell tölteni, és telepíteni kell a gépeden. Windows és Macinthosh rendszerekre is telepíthető.
Ez a szoftver a Website Auditor, ami a Link-assistant.com egyik terméke, és a legprofibb SEO szakemberek is ezt használják.
A Website Auditor ingyenesen letölthető és használható. A korlátozás annyi, hogy egyszerre csak egy weboldalt tudsz elemezni, és nem tudod elmenteni az eredményeket. Erre viszont nincs is szükség, ha csak a saját oldaladat szeretnél lecsekkolni.
A másik a weboldalad rangsorolásának megfigyelése bizonyos kulcsszavakra. Ha megnyitom a böngészőmet, és beírom a vállalkozásomhoz kapcsolodó fontos kulcsszavat, amelyre minél előrébb szeretnék lenni a Google találati listáján, akkor a böngésző nem releváns adatokat hozhat ki.
Mivel cookiekat, sütiket is tárol a böngésző, így ha a saját oldalunkra többször is beléptünk, akkor ezt az oldalt fogja preferálni nekünk a Google, és előrébb fogja megjeleníteni a keresési eredmények között.
Ez az eredmény tehát nem lesz valós. Igaz elég nehéz meghatározni, hogy a Google-ben keresőknek milyen sorrendben jelennek meg az oldalak, mert ez függ a lokációtól, és még sok mástól is.
Érdemes szoftvert használni erre, amely viszonylag pontosan megmutatja, hogy adott kulcsszóra keresve a honlapunk hányadik helyen jelenik meg a Google keresési listáján.
A Rank Tracker, amely, mint a Website Auditor, letölthető és telepíthető, megmutatja a helyezéseinket az adott kulcsszavakra.
Előnye, hogy lehet lokáció, és asztali vagy mobil keresések alapján is listázni az eredményeket. Az ingyenes verzióval itt sem lehet menteni, tehát minden alkalommal, amikor a programot megnyitjuk, újból be kell állítani a kulcsszavakat.
Ajánlom, hogy mentsd le a kulcsszavakat egy egyszerű Wordbe, vagy jegyzettömbbe egymás alá soronként, és csak másold ki, majd illeszd be a programba.
A SEO SpyGlass egy másik szoftvere ennek a programcsomagnak. Itt is ugyanazok a telepítési folyamatok, mint az előzőeknél, és az ingyenes verzió korlátozása is hasonló.
Ami nagyon jó benne, hogy más oldalak backlinkjeit is meg tudjuk nézni. Ha a saját weboldalunkra mutató linkeket akarjuk látni, akkor erre a Search Console nagyon jó eszköz.
Ha még nem állítottad be ezt az ingyenes Google eszközt, vagy nem ismered pontosan a legjobb funkcióit, akkor egy teljes Search Console útmutatóban ezeket lépésről lépésre bemutatom neked.
A versenytársaid weboldalaira mutató backlinkeket a SEO SpyGlass progival gyorsan és könnyen fel tudod térképezni. A backlinkek fontos rangsorolási tényezői a keresőoptimalizálának, így érdemes megnézni az első találatoknál szereplő weboldalak backlinkprofilját, és ezt beépíteni a saját SEO stratégiádba.
Összefoglalás
A megemlített eszközöket mindenképpen ajánlom számodra kipróbálásra, és ha bejönnek, akkor folyamatos használatukkal az online marketing egyes területein gyorsabban és hatékonyabban fogsz tudni dolgozni.
Minden eszköznél leírtam, hogy mire képes az ingyenes és a fizetős változat is. Ha valamelyik eszköz jó eredményeket hoz, és megéri kifizetni, akkor ne sajnáld rá a pénzt.
Én tipikusan a hírlevélküldő szoftvereknél tapasztalom ezt, mert ha be van állítva a konverziók figyelése, akkor tisztán lehet látni, hogy egy hírlevél mennyi bevételt is hoz. Ha megtérül, és eléred a 2500-as listát, akkor ne állj meg!
Építsd tovább az email listádat, és fizesd ki azt az összeget, ami el fog törpülni a bejött profitod mellett!
Vélemény, hozzászólás?