Honlapkészítő vállalkozásom felépítését 4 éve kezdtem el a nulláról, vállalkozói tapasztalat nélkül. Összegyűjtöttem a legfontosabb dolgokat, amikért hálás lettem volna, ha valaki már az elején elmondja nekem. Az írás célja, hogy segítsen neked, ha most vágsz bele honlapkészítős vállalkozásod felépítésébe.
1. Ne hidd el, hogy telített a piac
Amikor belevágunk, rengeteg közhely tarthat vissza minket. A legnagyobb közhely szerint a honlapkészítőps piac telített, és lehetetlen belépni.
Ezzel szemben az az igazság, hogy a honlapkészítős piac pont annyira telített, mint az ügyvédi szakma vagy a szakácsoké. Aki elszántan tanul, és belead apait-anyait, sikeres lesz. A magyar vállalkozások döntő többségének még honlapja sincs, miközben az emberek ma már az olyan szakmák képviselőit is a neten keresik, amelyeket régen csak ismertségi alapon választottak volna: ezek közé tartoznak például az ügyvédek és a pszichológusok. A honlapokkal szembeni elvárások évről évre változnak, ezért aki 5 éve készíttetett magának weboldalt, az is hamarosan egy újért fog sorban állni.
Tudjuk, hogy orvosból kevés van. De azt, hogy honlapkészítőből túl sok lenne, csak egy pletyka, aminek nem érdemes felülni.
Rendben, akkor tehát be lehet lépni a piacra. Na de ha bele is vágnál, előtte éveket kell tanulnod, hiszen te nem tudsz programozni. Ez a következő közhely.
2. Ne kell tudni programozni
Tegyük helyre a dolgokat már itt az elején. A programozás és a honlapkészítés alma és körte. A programozó kódokat ír, és alkalmazásokat hoz létre egy megkapott dokumentáció alapján.
A honlapkészítő ügyfele marketing tanácsadója, akinek jelentős technikai tudása van, és tudja, hogy milyen, előre leprogramozott eszközöket kell használnia annak érdekében, hogy ütős reklámot készítsen. Mert a honlapkészítés erről szól: az ügyfelednek van egy vállalkozása, és ehhez szüksége van egy elektromos reklámtáblára. Ez a reklámtábla a honlap. A honlapkészítő ezt az elektromos reklámtáblát állítja össze és üzemeli be.
Rengeteg honlapkészítő kételkedik magában azért, mert még nem tanult meg php kódot írni vagy mert nem tud leprogramozni egy felugró ablakot. Pedig nem is kell tudnia. Azt kell tudnia, hogy melyik már előre elkészített php kód fog biztonságosan működni, és melyik felugró ablak alkalmazást kell messziről elkerülnie ahhoz, hogy ne essen szét az oldal.
A honlapkészítőnek azt kell tudnia, hogy kell-e egyáltalán felugró ablak. És azt, hogy miért (nem) kell felugró ablak pont ennek a cégnek.
Egy átlagos vállalkozói honlap az esetek 70%-ában semmilyen egyedi kódolást nem igényel. 30%-ban pedig igényel: idővel meg fogod tanulni, hol keresd meg ezeket a kódokat, és tudni fogod, kitől kérj tanácsot, ha elakadsz. Például fizetsz egy profi programozónak, hogy segítsen neked. Ezzel semmi gond az ég világon nincs – ez így normális.
De az igazság az, hogy nagy esélye van annak, hogy soha nem leszel versenyképes egy olyan fejlesztővel, aki 10 éve kódokat ír. És nem is biztos, hogy erre kell törekedned.
Nem kódolni kell tudni, hanem igényes weboldalt kell tudni csinálni, annak pedig a kódokhoz egyre kevesebb köze van. Egyre több alkalmazás segíti azokat a fejlesztőket, akik nem tudnak fejleszteni.
3. Ne higgy a kritikának, mert az nem neked szól
Egy honlap elkészítésekor sok hibát lehet elkövetni, el is fogsz, ahogy én is még ma is tudok hibázni. Semmi gond, egyre kevesebb hibát fogsz elkövetni, és megtanulod javítani őket. Ha ilyenkor az ügyfeled jelzi a hibát, és kér egy javítást, az tök oké.
Ami nem oké, az a leszólás, a beszólás.
Ugye, hogy épp eleget kételkedsz magadban mások segítsége nélkül is?
Nem oké, amikor egy netes fórumban a WordPress önjelölt királya beszól, hogy ez nagyon kezdő hiba. Nem oké, ha a haverod megjegyzést tesz rá, hogy ennél komolyabb fába is vághattad volna a fejszédet. Nem oké, amikor apád azt mondja, hogy ennél többre tartott. És nem oké, amikor az ügyfeled halkan megjegyzi, hogy nem tudja módosítani a menüt ezen a szaron.
A kritikáról egy dolgot kell tudni: mindig agresszió, és mindig pusztító. Nincs jó kritika. A kritika mindig fentről szól lefelé, és ha neked mondják, mindig kicsit belenyomják az arcodat a földbe.
Ha jól emlékszem, ezt Szilágyi Balázs egyik könyvében olvastam, és nekem segített.
Vedd észre, ha egy ügyfeled közelében vagy egy szakmai kapcsolatban csökkentértékűnek érzed magad. És mutass ajtót neki, bármennyit is fizet.
4. Csak minőségi eszközökkel dolgozz
A weboldalak közti különbséget sok esetben nem a fejlesztőknek köszönhetjük, hanem az eszközöknek. Ha rám hallgatsz, rövidre zárod ezt a kérdést, és csak a legjobb eszközöket használod. Ennek több oka is van.
- A prémium eszközök nem vagy alig drágábbak, mint a gagyik.
- Ha prémium eszközöket használsz, az ügyfeleid nem fognak fél év múlva felhívni, hogy nem működik a weboldal, és nem javítással fog telni az időd. És persze ők is szívesebben fognak ajánlani másoknak.
- Kevés fejlesztő fektet be rendesen az eszközeibe. Nem a pénzt sajnálja, inkább nem néz utána rendesen, hogy mit érdemes használni és mit nem. Ha te ezt megteszed, sikeresebb leszel.
És hogy mik a prémium eszközök? Ha egy nagyon minimalista listát szeretnél, ezekre szavazok:
- StudioPress sablonok;
- Toolset;
- WPML;
- Tárhelyszolgáltatónak pedig például a Closte.
Persze, hogy mi prémium eszköz és mi nem, az részben személyes ízlés és vallás kérdése is. Arról, hogy a Divi és az Elementor minőségi kategóriába tartozik, lehet vitatkozni (szerintem nem, mások szerint igen). De az, hogy az ember nem engedi az ügyfeleinek, hogy a Themeforest-ről kinézett csilli-villi sablonokat rakassanak fel, szerintem szakmai minimum.
Egy weboldal nem arra való, hogy sliderek pörögjenek rajta, hanem arra, hogy ügyfeleket hozzon az ügyfeleidnek. Ezt a funkciót akkor szolgálja ki, ha stabilan működik. Ebben segítenek a minőségi eszközök.
5. Legyél minimalista webdizájner
A dizájn, formaterezés sajátos szakma, aminek a fejlesztők közül kevesen vannak birtokában. Én sem vagyok webdesigner. De amíg az ember nem gondolja magát Salvador Dalinak, és elolvas néhány dizájn tankönyvet, nagy bajt nem fog csinálni. Én ezeket olvastam:
- Rafal Tomal: The essential Web Design Handbook
- Smashing Magazine: Design Book sorozat;
Egyre nehezebb jó dizájnt csinálni, hiszen egyre több a látványos sablon. Egyszer olvastam valahol, hogy egy weboldal elkészítésekor nem az a kérdés, hogy mit lehet még hozzátenni, hogy szebb legyen. Hanem az, hogy mit lehet elvenni belőle, hogy még egyszerűbb, egyértelműbb legyen. Ehhez tartom magam.
Ebben egy-egy jó sablonrendszer sokat segíthet. Részben ezért kedvelem a StudioPress régi sablonjait, mert azok nem akarnak többnek látszani, mint amik valójában: egyszerű, akadálymentes weboldalak, amelyek célja az, hogy a tartalmat elvigyék az olvasóhoz. De ebbe az irányba vezet Brian Garnder új projektje, amiben végletekig leegyszerűsített sablonokat tesz közzé.
Egy-egy projektben a dizájn mindig edukációs kérdés is: a Themeforest és más hasonló platformok arra iskolázzák az emberek szemét, hogy egy weboldalnak csillognia kell, elkápráztatónak kell lennie. De egy jó honlapkészítő elmagyarázza az ügyfelének, hogy ezek a sablonok valójában digitális mérgek, amelyekre semmi szüksége nincs. Sokszor több értelme van feltenni egy egyszerű sablont (például akár a WordPress default sablonjait, különösen a Twenty sixteen-t, amit nagyon kedvelek), megtanítani ügyfelünket önállóan használni azt, és segíteni abban, hogyan készítsen minőségi tartalmat az olvasóinak.
6. Legyél maximalista üzleti tanácsadó
Az ügyfeled nem azt akarja tőled, hogy kódolj neki. És a szíve mélyén még csak azt sem akarja, hogy szép legyen a weboldala. Azt akarja, hogy csinálj neki vevőket, pénzt, ajánlatkéréseket. Ezért neked nem arra kell figyelned, hogy az ügyfeled milyen bonyolult dolgokat kér a honlapjára. Sőt, az a felelősséged, hogy lebeszéld a sliderekről és egyéb marhaságokról. Arra kell törekedned, hogy minél gyorsabban megértsd és felfogd az ügyfeled üzleti célját.
Értsd jobban az üzleti célt, mint az ügyfeled maga érti. Pont úgy, ahogyan a pszichológus is sokszor jobban érti a lelki bajok okát, mint a fotelben ücsörgő páciens.
Faggasd ki az üzletmenetéről, a vevőiről. Kérdezd meg, honnan szerzi most az ügyfeleit, tudd meg, mennyivel akar több pénzt csinálni jövőre, mint idén. Készíts neki buyer personát és gondoljátok végig, valójában mit keresnek az ő ügyfelei. Szánj időt arra, hogy megértsd, milyen hibák vannak a marketingjében, és találj megoldást ezekre a kérdésekre. És ennek alapján készítsétek el a honlapot.
Mert végső soron minden honlapnak akkor van értéke, ha hozzáadott üzleti értéke van. Az okos honlapkészítő nem egy honlapot akar leszámlázni, hanem fel akarja pörgetni ügyfele bizniszét. Semmin nem kerestem annyi pénzt az elmúlt években, mint azon, hogy üzleti könyveket olvastam, és ezeket használtam a munkám során.
Ime a kedvenc könyveim listája:
- Buzás Sándor és Magyar Zsolt: Kincskeresőben, avagy vállalkozói életutak;
- Richard Brealey és Stewart Myers: Modern vállalati pénzügyek;
- Chip Heath: Made to Stick: Why some ideas take hold and others come unstuck;
- Joseph Sugarman: The Adweek Copywriting Handbook: The Ultimate Guide to Writing Powerful Advertising and Marketing Copy from One of America’s Top Copywriters;
- Roger Dawson: Nyerő tárgyalási taktikák;
- Alan Weiss: Million Dollar Consulting;
- Ryan Levesque: Ask: The Counterintuitive Online Formula to Discover Exactly What Your Customers Want to Buy.
Üzleti, kommunikációs könyveket folyamatosan érdemes olvasni. Ha megfekszi az ember gyomrát, lazítani kell, de azért ne teljen el hónap úgy, hogy nem rágod át magad egy-egy könyvön. Egyikben sem lesz benne a titok. De nincs is semmilyen titok. Van egy üzleti kultúra és nyelv, amit fokozatosan meg kell tanulni, mert ezzel tudod segíteni az ügyfeleidet és persze saját magadat is.
7. Taníts digitális kultúrát, ne csak honlapot készíts
Bármilyen kezdő is vagy, ha már elolvastál néhány üzleti könyvet és elkészítettél néhány weboldalt, sokkal többet tudsz az internet működéséről, mint az ügyfeled. Neki pedig csak akkor lesz hasznos a weboldal, ha használni is tudja, és fokozatosan megérti az internet mechanikáját.
Mert egy weboldal nem más, mint a fürdőruha, amivel ki lehet menni edzésre. De ahhoz, hogy az ügyfeled versenyben maradjon, meg kell tanulnia úszni, és ehhez kell neki egy jó edző. Te is lehetsz ez az edző.
Az ügyfeled nem annak alapján fogja megítélni a munkádat, hogy mennyire szép a honlap (azért persze ne legyen csúnya), hanem annak alapján, hogy mennyit fejlődött ő a te közreműködésed által. Ha tanult, ha fejlődött, ha több lett általad, újra vásárolni fog tőled. Márpedig honlapkészítőként pont abban a helyzetben vagy, hogy tudást is átadj neki, ne csak egy honlapot és néhány jelszót.
7. Szerezz egy tanácsadót, aki segít
Az egyik legjobb üzleti döntésem volt zöldfülű honlapkészítőként, hogy felvettem a kapcsolatot egy profi WordPress szakértővel, és ha kérdésem volt vagy elakadtam, segítséget kértem tőle. Ennek rengeteg előnye volt:
- első kézből kaptam minőségi tudást (például nagyon hamar leszoktattak arról, hogy bővítményeket installáljak minden hülyeségre);
- kaptam támogatást abban, hogy ne parázzak, ha valamit elszúrok;
- segítséget kaptam abban, hogyan építsek fel egy honlapkészítős vállalkozást;
- kaptam egy rakás tippet és trükköt, hogyan lépjek tovább, hogyan spóroljak, tárgyaljak, számlázzak, szerezzek meg vagy rakjak ki egy ügyfelet;
- és nem éreztem magam teljesen egyedül, amikor úgy éreztem, hogy én vagyok a legszerencsétlenebb vállalkozó Európában.
Megéri kifizetni 10-15 ezer forintot óránként egy profinak, ha cserébe egész napnyi kínlódást tudsz megtakarítani magadnak. A megtakarított idődet pedig arra szánd, ami cégtulajdonosként a legfontosabb feladatod: szerezz ügyfelet.
8. Kapd fel a telefont, ha nincs ügyfeled
A legtöbb vállalkozás az első egy-két évben, de sokszor később is küzd azzal, hogy nincs elég ügyfele. Ha ilyen gondod van, ne érezd magad egyedül. Ügyfélből sosincs elég 🙂 Majd egyre több lesz, de ehhez idő kell. És bármilyen marketing-csatornát használhatsz, amit megismersz, kitapasztalsz. Mi SEO + Email marketing kombót használjuk, de ez nem azt jelenti, hogy neked is ezt kell. Azt kell használni, ami működik, és szereted.
De ha most kevés az ügyfeled, hadd adjak egy tuti tippet, ami engem mindig kihúzott a csávából.
Vállalkozói életem első heteiben elém került a helyi hirdetési újság, címekkel és telefonszámokkal. Rászántam egy napot és végighívtam az egészet. Estére volt 2 érdeklődőm. Másnap már 3 érdeklődőm volt, és így tovább. Aztán meg is látogattam sokakat, és volt, hogy betoppantam egy-egy boltba: voltam temetkezési vállalkozónál és közértben, zöldségesnél és munkaegészségügyi orvosnál.
Nem mondom, hogy visszasírom a hideghívós időket. De akkoriban ez volt a helyzet: vagy volt ügyfelem vagy nem telefonáltam eleget.
Az első hónapban kerestem 350 ezer forintot. Nekem ez rengeteg pénz volt, hiszen éppen ennyit kerestem egy hónappal korábban a munkahelyemen, vagyis megvolt a havi pénzem, volt vacsora az asztalon.
A hideghívás az egyik leginkább lenézett és kiröhögött marketing csatorna. Pedig biztosan működik, csak csinálni kell.
Te jössz: kérdezz bármit, és igyekszem válaszolni!
Kihagytam valamit? Kérdésed van? Tedd fel egy hozzászólásban, és vagy válaszolok ott vagy bővítem az írást. Ha nem értesz egyet valamivel, írd meg bátran azt is!
Szitás József mondta
Kedves Tamás!
Köszönöm írásának a (kéretlen) megküldését, amely azon ritka kivételek közé tartozik, amelyből józan (okos) tapasztalat szól. Örülök, ha normális emberek is lehetnek eredményesek, sikeresek.
Az egyszerűséghez már magam is eljutottam, de egyébként egy idős hobby-társaságnak igyekszem (magam is bőven nyugdíjasként) sok évtizedes működésük után végre egy weboldalt (ingyen) összehozni. Így nálam a joggal javasolt minőségi megoldások elesnek, de ennek hatása remélem nem lesz „végzetes”. A munkát élvezem, remélem hamarosan eredmény is születik.
Önnek további sikereket!
Üdv.: SzJ
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen, és sok sikert kívánok!
Magdi mondta
Köszönöm szépen! Megfontolandó, jó írás.
Geza J. Holzinger mondta
A sok hasznos információ mellett azért ezzel nem értek teljes egészében egyet. Nem csak WordPress létezik a világon, továbbá a honlapkészítö definíciója sem teljesen világos, hogy mire is gondoltál. Aki ebben a szakmában akar dolgozni, annak elengedhetetlen lenne a HTML és a CSS alapos ismerete, a többit valóban ki lehet guglizni. A világ fejlettebb felén egy WordPresses állásra nem is lehet ezek és a PHP, MySQL haladó szintü ismerete nélkül jelentkezni.
EvIlla mondta
Köszönöm. Voltak benne hasznos, jó meglátások. Ez kellett most a lelkemnek.
Verdes Tamás mondta
Örülök neki, sok sikert!
Dani mondta
Július óta kezdtem el full time honlapkészítőként dolgozni, így számomra pont aktuális az írásod és köszönöm, hogy megosztottad eddigi tapasztalataid.
Említetted, hogy szerinted az Elementor és Divi sablon/bővítmények nem tartoznak a minőségi kategóriába. Mivel eddigi főként ezt a kettőt használtam honlapkészítéseknél, ezért érdekelne az őszinte véleményed, hogy miért gondolod így?
Verdes Tamás mondta
Kicsit már óvatosabb lennék ezzel, mint amikor a cikket írtam. De összességében azt tapasztaljuk, hogy a Divi és az Elementor weboldalak több kompatibilitási problémát okoznak és lassabbak, mint az egyedi fejlesztésű honlapok vagy például a Genesis Framework-re épített weboldalak. Tudod használni a DIVI-t és az Elementort is, nem lesz belőle baj. De saját projekthez vagy ügyfelek weboldalaihoz mi nem szoktuk ezeket használni.