Felnyitod a géped, megírod a számlát. Elégedetten mosolyogsz. Pedig egy hónapja még sehol nem voltál. Hogy csináltad?
Az első hét: az előkészületek
Emlékezz vissza. Eszedben sem volt a blog.hu alá bemenni. Az első pillanattól fogva saját domain nevet akartál.
Nem töprengtél hónapokig, mert tudtad, mi a két legfontosabb szempont. Egyértelmű, egyszerű domain nevet akartál, ami könnyen megjegyezhető és elmondja a lényeget. Megnéztél néhány példát, és láttad, hogy a pszichologuskereso.hu vagy a honlaprafel.hu egészen jól tud domaint választani. Hát persze, hiszen csak rá kell nézni ezekre a domain nevekre, és rögtön tudjuk, miről van szó. És tetszett neked néhány másik cím is, mint az optimonk.hu vagy a kangadesign.hu, mert ezek nem csak sejtetik a témát és az eredményt, hanem megadják az oldalak savaborsát is, mielőtt egyáltalán megérkeznél hozzájuk.
Nem voltál olyan hülye, hogy teletömd a domain neved kulszszavakkal, mert tudtad, hogy a Google magasról tesz rá. Őt egészen más dolgok érdeklik. És tudtad, hogy ezzel majd később lesz dolgod.
Tehát döntöttél, kiválasztottad a domain neved. Felmentél a Rackhost oldalára, és lefoglaltad kemény 1905 forintért 2 évre. Jó érzés volt, betetted a lábad az ajtón. Kezdődhetett a játék.
És csináltál még valamit az első héten. A legfontosabbat.
Ahelyett, hogy az idődet pocsékoltad volna feleslegesen sablonokat keresve a Themeforesten, a lényegre koncentráltál. Igen, a Google Kulcsszókeresővel ismerkedtél, és kigyűjtötted magadnak a saját területed 20-30 legfontosabb kulcsszvavát. És már az első héten megírtad az első cikkedet.
Fura volt. Ott motoszkált benned, hogy milyen alapon írsz te másoknak tanácsokat. Mert tanulhatnál többet is, mielőtt belevágsz. De tudtad azt is, hogy ez a szorongás a menetszél, azt jelenti, hogy elindultál. Ha szorongva is, de megírtad az első cikket. Ez a szorongás egy ideig még veled marad, meg kell szokni. De a cikk az kész lett.
Még nem publikáltad, hiszen még honlapod sincs, de téged nem ejtettek a fejedre. Mert tudtad, hogy egy honlap értékét a rajta lévő tartalom adja. Nem akartál úgy járni, mint a barátaid, akik százezres nagyságrendben fizettek olyan honlapokért, amelyekre aztán egy fia cikket nem írtak soha. Hogy ott álljanak az üres weboldalak, mint az avatás közben elsüllyedt hajók.
Második hét: A tárhely nyomában
Tisztában voltál vele, hogy a tárhely kulcskérdés. Ha lassú az oldal, ha nem működnek a biztonsági mentések, ha nincs ügyfélszolgálat, azon nagyon sokat fogsz bukni.
Hova menj?
Semmi bajod a magyar tárhelyszolgáltatókkal, szívesebben is fizetnél nekik, mint a külföldieknek, de a tények tények maradnak. A legjobb nemzetközi tárhelyekhez sem árban, sem értékben nem érnek a nyomába a hazaiak. Persze lehet, hogy vannak ilyenek, de tudod, hogy reménytelen megtalálni őket.
Tehát sóhajtasz egyet, és megnézed a SiteGround-ot, a wpEngine-t, a Kinstát, és a CloudWays-t. A WP-engine árain felháborodsz, a Kinstán csak röhögsz, a CloudWays visszajelzései nem egetrengetők. Jó, akkor legyen a SiteGround belépő csomagja havi 5 USD árért, aztán majd meglátod. Nem kockáztatsz semmit, a havi fizetési lehetőséget választod. Megbízható platform, a biztonsági mentések üzemelnek, a honlapod gyors lesz, és az ügyfélszolgálatot nem bírod lefárasztani a leghülyébb kérdéseiddel sem. Ha meg majd leszakad a szerver a honlapod alatt, akkor átmész a wpEngine-hez.
De ahhoz, hogy leszakadjon, írnod kell. Ezért ezen a héten megírod a második cikket a második kulcsszóra, mert nem akarsz azoknak a sorsára jutni, akiknek a honlapja úgy álldogál magára hagyva, mint egy avatás közben eslüllyedt hajó
Harmadik hét: eszközök beszerzése
A második hét hétfőjén is előre néztél.
Kellett egy sablon. A legjobbat akartad. Nem volt kérdés, hogy a StudioPress sablonjai közül választasz. Sokan akarnak minden apróságon spórolni, de nem tartozol közéjük. Nincs luxusmániád, mint a szomszédnak. Szegény a panelház garázsába próbálja esénként – reménytelenül – betuszkolni a hitelre vett X5-öst.
Te nem vagy ilyen. Csak nem éri meg neked, hogy heti rendszerességgel azzal menjen az időd, hogy mi nem működik a honlapodon. Arra sem akarsz majd költeni, hogy mit nem lehet megcsinálni a sablonnal 1 év múlva. Tudod, hogy a StudioPress sablonjai alakíthatók, rugalmasak, és erősek. Megvetted, és kész. 30 USD volt, 31 ezer forint.
Kellene egy kapcsolati forma. De melyiket válaszd? Rákeresel a “best contact form wordpress” kifejezésre. Reménytelenül sok cikk, amelyek mind jutalékért cserébe sorolják a legjobb kapcsolati formákat. Hagyjuk, valaki máshoz kellene fordulni. Hosszas keresés után a Ninja Forms és a Gravity Forms között hezitálsz. Tudtad, hogy mindegy, melyiket választod. Megvetted a Gravity Forms-t 60 USD-ért, 15 ezer forintért egy évre.. Azért döntöttél a fizetős mellett, mert ezért bármikor írhatsz nekik egy email-t, amire válaszolni fognak. Nem mellesleg pedig a legjobb kapcsolati forma, amiből bármit meg lehet csinálni.
Kellett egy képgaléria, képnézegető funkció. Ebből is a legjobbat akartad. Legyen a Soliloqui, a WordPress legjobb képnézegető szolgáltatása. Bármilyen galériát, slidert össze lehet rakni vele. Egy évre 49 USD, vagyis 12 ezer forint az ára.
Kellett egy felugró ablak. Nem azért, mert szereted ezzel idegesíteni az olvasóidat, hanem mert tudod, hogy az email-lista építése a legjobb hosszú távon is életképes marketing-eszköz. Melyiket vedd? Korábban már próbálkoztál a sokat magasztald Thrive Leads-sel, de néha beakadt tőle a honlap. Ezért a Bloom-ot választod, ez egyszerű, és hibátlanul működik. Az ára egy évre 89 USD, vagyis 21 ezer forint. Hozzá megkapod ingyen a Monarch nevű bővítményt, amivel remekbe szabott közösségi média gombokat tehetsz az oldalad bármelyik részére. Ezzel meg is vagy.
Kellett egy fordító bővítmény. Mert nem csak magyarul, mert angol és német ügyfeleid is lehetnek. A sok ingyenes bővítmény között nem találtál olyat, ami biztosan működne. Ekkor akadtál rá a WPML-re. Ez a WordPress Multilingual Plugin, vagyis a WordPress Többnyelvű Bővítmény, ami évente 80 USD-ért, vagyis 20 ezer forintért biztosítja számodra a hibátlan működést a többnyelvű oldalon úgy, hogy a honlapod minden porcikáját bármilyen nyelvre lefordíthatod.
Készen volt minden, még egy dolgot volt a héten. Nem, nem írtál cikket.
Megírtad a letölthető könyvedet, mert tudtad, hogy senki nem fogja neked a két szép szemedért megadni az email-címét. Csak akkor, ha valami értéket tudsz adni érte cserébe. Nekiugrottál, reggeltől estig írtál, és este elégedetten nézegetted a 12 oldalas letölthető könyvecskédet.
Negyedik hét: mindent egyben, és indulás
Kivettél két nap szabit. Feltetted a honlapot a SiteGround-os szerverre, feltetted a sablont, telepítetted a bővítményeket. Egész nap googléztál, kerested a választ a kérdésekre, majd kifolyt a szemed. Irtó boldog voltál, mert találtál egy Facebook csoportot, ahol sok WordPress-es ember segített neked ingyen és örömmel, ha elakadtál. Jó érzés volt, hogy vannak még ilyenek.
És a második nap estéjére készen volt a honapod. Te csináldtad, egyedül, és pont olyan lett, amilyet akartál.
A végén számoltál egy kicsit. 494 USD-ből, vagyis 130 ezer forintból kihoztad az egészet. Ebből 97 ezer forint tartós költség lesz, amit sajnos minden évben ki kell perkálni a licenszekre. Meg lehetett volna csinálni sokkal olcsóbban, ingyenes bővítményekből is összerakva az egészet, de te nem akartad ezt. Azt akartad, hogy működjön, és ha bármilyen kérdésed van, írhass egy levelet az ügyfélszolgálatoknak, akik válaszolnak, segítenek.
Ekkor vetted észre, hogy ugyanezeket a licenszeket és ugyanezt a hátteret megvehetted volna a Prémium Honlap Műhely szolgáltatása keretében egy évre mindössze 36 ezer forintért. Káromkodtál egyet, de már túl voltál rajta. Majd legközelebb, gondoltad magadban. Nem keseregtél, mentél tovább.
A héten megírtad a harmadik cikkedet is, és büszkén néztéd a honlapot. Már volt rajta három cikk, egy letölthető könyvecske. Ez már egy komlett honlap, ami alkalmas arra, hogy látogatók érkezzenek. Persze tudtad, hogy nem fognak azonnal érkezni, a Google-nak legalább pár hónapra és még több cikkre is szüksége van, hogy bizalmat szavazzon az oldaladnak. Addig fizettél a Facebooknak.
Nem volt rossz befektetés, mert az első héten megérkezett az első ügyfél, aki felhívott telefonon, és némi egyeztetés után már el is küldhetted neki az első számlát.
Hát így történt.
Lágler Péter mondta
„Kivettél két nap szabit” bekezdésben „kifojt” helyesen (most még) kifolyt. Nem kekeckedés, segítő szándék, a hitelesség végett.
Verdes Tamás mondta
Köszönöm szépen, javítva 🙂